A barát-sálat használva mindenki mondott egy kedves gondolatot a mellette álló társáról. Majd elkezdtük készíteni az erősség-fát, miután beszélgettünk a gyerekek lehetséges erősségeiről.
Társas kapcsolatok ápolása
Novemberben Helló – nappal kezdtük a Boldogságórát a 3.osztályban. Érzésekhez társítottuk a köszönési formákat. Közösen elkészítettük osztályunk Barátságfüzérét, amit családtagokkal is kibővítettünk.
A novemberi boldogságóránk a társas kapcsolatok ápolása témakörében telt.
Megtanultuk, hogy érdemes energiát és időt szánni társas kapcsolatainkra.
A közösséghez tartozás érzése, a barátságok kialakítása és fenntartása hozzájárulnak az érzelmi fejlődéshez és az önértékelés kialakulásához. Megismerkedtünk az együttműködés, az empátia, bizalom és a tisztelet fontosságával.Különféle játékos feladatokon keresztül tanultuk meg, hogyan lehet hatékonyan kommunikálni. Az ilyen foglalkozások célja, hogy a gyermekek felismerjék: a társas kapcsolatok ápolása nem csak szórakoztató, de segíti őket abban is, hogy boldogabb, kiegyensúlyozottabb emberekké váljanak.
Jobb veled a világ
Csik Ferenc Általános Iskola és Gimnázium
A gyerekekkel szívesen beszéltük át a jó barát ismérvét. A hívóképek mind- mind a kedvességet, összetartozást, jókedvet sugallták. A mese segítségével összeszedtük, ki mit remél barátjától, és ő maga- milyen barát. Padsoronként írtuk fel egy hatalmas lapra, mik a barátság aranyszabályai. Azóta is termünk falán van. Végezetül egy szép karácsonyfát készítettünk, rajta a díszekkel, 1-1 fontos mondattal a barátságról.
Zsuzsanna Lukácsi Pálné Besenyei
A társas kapcsolatokat nem csak osztály és iskolai szinten erősítettük ebben a hónapban, hanem külső, szociális kapcsolatokban is. Ellátogattunk a könyvesboltba és egy étterembe. Alkalmuk volt a gyerekeknek a kommunikáció és az illemtudó viselkedés gyakorlására.
„Az igazi barát az, akire a szükségben is számíthatunk.”
A november hónap témája a Társas kapcsolatok ápolása jegyében zajlott.
Ez a téma nagyon tetszett a gyerekeknek, közel állt a szívükhöz. Az iskolában, osztályukban barátságok szövődtek, társakra találtak.
Bevezetésként arról beszélgettünk, mit jelent számukra az igazi barátság? Milyen egy igaz barát?
Sok szép szavak, gondolatok hangzottak el.Pl. segítőkész, őszinte, kedves, lehet rá számítani.
Játék: Barátság Manó továbbadása
A gyerekek az általuk kiválasztott legjobb barátnőnek, barátnak adták tovább a Barátság Manót, majd mondtak egy-két pozitív tulajdonságot az általuk kiválasztott társukról, társakról. Voltak ,akik több gyereket is választottak ki.
Közös feladat:
Egy barátság kör közepére rajzolták, vagy írták be a hozzájuk legközelebb álló barátot, barátnőt. A külső körbe pedig beleírták, miért szeretik, miért őt választották ki legjobb társnak.
A közös tevékenykedés közben meghallgattuk Bagdi Bella: A szeretet összetart c. szépséges dalát.
Végezetül mindenki odament egymáshoz egy ölelésre, közös tánc is megkoronázta a foglakozást.
Edit néni és a Némethesek kis csapata
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola
Barátságot ápolunk szeretettel, jó tettel, kedvességgel, jó szóval. Szituációs játékok bemutatásával érzékeltük a jó baráti viszony fogalmát. Barátság karkötőt rajzoltunk, amely nem szakad el soha. Közmondást is tanultunk: A barátság aranyfonál, ami könnyen elszakad. Össze lehet ugyan kötni, de a csomó megmarad.
November a társas kapcsolatok hónapja volt. Ennek keretében arról beszélgettünk, milyen kapcsolataink vannak, mely közösségek tagjai vagyunk.
Az ember társas lény. Ezt nagyon jól tudja az 1.n osztály is! 🙂 Miután megbeszéltük, hogy kik állnak hozzánk legközelebb, kik azok akik boldoggá teszik mindennapjainkat, hogy milyen fontosak az életünkben a barátaink, a szeretteink, a gyerekek elmondták, hogy kinek mi az erőssége. Melyik gyereket miért szeretjük. Kinek milyen fontos szerepe van a most alakuló kis közösségünknek.
Közösségünk bemutatására szituációs játékokat játszottunk és osztályfüzért készítettünk. Mindeközben megértettük, hogy a társas kapcsolataink boldogságot, erőt, támaszt akkor nyújtanak, ha azokat ápoljuk, azokkal folyamatosan törődünk.
A társas kapcsolatok témát nemcsak csoportos szinten, hanem épület szinten is feldolgoztuk, azaz hat csoporttal együtt, közös élményekre építve. Három napon keresztül tartottunk Boldogórákat a gyerekeknek. Zenés délelőttjeink során minden csoport előzetesen kiválasztott egy kedvenc zenét, melyet délelőttönként a közösségi terünkön lejátszottunk és mindenki kedvére bulizhatott.
Mesés délelőttünk alkalmával pedig Boldogórás társammal egy szituációs játékon keresztül mutattuk be, hogy milyen a jó barát. Ezután a gyerekeknek megtanítottuk a Rózsaszín valami együttes: Itt vagyunk, jó nekünk, hogy barátok lehetünk című dalát, majd kivetítőn meg is nézhették a gyerekek. Ezután Bogyó és Babóca: Barátság című meséjét néztük meg közösen, ezután pedig batyus mese délelőtt lévén, minden csoport megkínálta a többieket apró finomságokkal.
Ajándék sem maradhatott el, mindenki kapott egy matricát, melyen a barátság különféle jelenetei voltak. A továbbadás jegyében kisvideót készített PR csapatunk, melyet a szülőknek elküldtünk ajándékba.
Csoportomat meglátogatta két Boldogórás kolléga, hogy megnézzék, miként építettem be a Boldogságórákat a két és fél, három éves gyerekeknek.
Bemutattam nekik állandó rituálénkat, mely a Boldogságórákhoz kötődik. Egy varázslámpában fényt gyújtunk, hogy Boldog Dóra eltaláljon a Boldogság várából a Nyuszi csoport szobájába. Hívódalunkat énekelve előjön Dóra, aki minden kisgyereket szeretettel, cirógatással köszönt, majd körbe adja szívecskéjét, mely varázsillatával, pihepuhaságával mindenki arcára mosolyt csal. Ezután előhívjuk Vidám Vilit, aki Dóra legeslegjobb barátja. Mindig a témának megfelelő bábjátékot adom elő, rövid, életkornak megfelelő módon. Ezután eljátszottuk a „Te vagy a legjobb barátom” című ismerkedős játékunkat, mely során egy szívet adnak át egymásnak a gyerekek azzal a mondattal, hogy: xy, te vagy a legjobb barátom”, majd megölelik egymást.
Minden foglalkozás végén meghallgatjuk Bagdi Bella: Repülj velem kezdetű dalát, melyre saját koreográfiánk van és nagyon sikeres a gyerekek körében.
Boldog Dóra mindig úgy búcsúzik, hogy egy szívet, vagy mosolygós fejet rajzol a gyerekek tenyerébe, melyet haza vihetnek, vagy a szüleik arcához érinthetik, hogy ők is boldogok legyenek.
Ezek a napok igazán építették közösségünket, erősítették társas kapcsolatainkat és az összetartozás érzését.
Végül egy gyerekszájjal szeretném zárni beszámolómat:
Két és fél éves kisfiú Noel gyakran sírdogál reggelente, nehezen válik le az édesanyjáról. Egyik nap belépett az ajtón, széles mosollyal az arcán, miközben ezt mondta: Nézd Henike, mosolygósan jöttem óvodába, azért hogy ma mindenki boldog legyen!
Nagyfügedi Arany János Általános Iskola
A foglalkozás elején beszélgetőkört tartottunk. Beszélgettünk a társaskapcsolatok fontosságáról, arról hogy különböző emberi kapcsolataink miért fontosak. És ezeket miért fontos ápolni, illetve hogyan tudjuk ápolni. Jelképesen elkészítettünk egy láncot. Minden diák a maga mintájára készítette el a sablont, amit aztán erős ragasztóval összeragasztottunk, ezzel is kifejezve, hogy összetartozunk.
Ebben a hónapban tartottuk iskolánkban az egészséghetet, ahol kiemelt figyelmet kapott az iskolán belüli kapcsolatok „ápolása” is. Sok-sok összefogásra késztető feladatot kaptak a gyerekek. Illetve a hét végén vegyes (1.o-tól 6.o.-ig) csapatok vetélkedtek.