Meghallgattuk Bagdi Bella -Jól érzem magam boogie cimű dalát , táncoltunk rá. Utánna megbeszéltük miért fontos a barátság, ki kinek a barátja. Eljatszottuk a halraj mozgásban cimű mozgásos játékot. Elolvastam Bartos Erika Bogyó és Babóca barátsága cimű mesét. Megbeszéltük a történetet. Építő kockából varázsgépet készitettuük,ami megjavítja az elromlott barátságokat.
Társas kapcsolatok ápolása
A gyerekek már nagyon várták a közös óránkat. A tanterem átrendezését követően színes légzés relaxációval kezdtünk. A legtöbb gyermek csukott szemmel végezte a gyakorlatot – majd mindenki elmondta azt a színt, mely a gyakorlat során a kedvence volt.
Beszélgettünk a társas kapcsolatok, a barátságok fontosságáról, arról, hogy ők milyen tulajdonságokat kedvelnek másokban, valamint nekik milyen jó tulajdonságaik vannak.
Alkottunk egy varázsgépet (kaput kialakítva), akik egymással többször veszekednek, konfliktusuk van átmentek a gépen keresztül, a gyerekek közben elképzelték kedvenc színüket – társuk várta őket a túloldalon, a fiúk kezet fogtak egymással, a kislányok megölelték egymást. Megerősítettem, hogy a gép sokat javított a kapcsolatukon, viszont nekik is tovább kell dolgozni rajta.
Ezt követően párokban szobrot alkottak – az egyik felvett egy pózt, a másikuknak ehhez kellett kapcsolódni.
Az óra végén a hónap dalát nemcsak meghallgattuk, hanem követtük is a szövegét, közösen mutattuk.
A foglalkozás végén mindenki elmondta, hogy érezte magát az órán. Szuper óra volt!
Köszönöm a tanító néni aktív közreműködését és a gyerekek munkáját, mellyel csodás pillanatokat tudunk közösen átélni. Köszönjük a lehetőséget!
Megbeszéltük a gyerekekkel, hogy milyen tulajdonságokat kedvelnek egymásban? Mit gondolnak ők maguk miért szerethetőek? Miért fontosak számukra a barátok?
Miután átbeszéltük ezeket a témákat, megkértem őket, hogy kreatívan ábrázolják, tüntessék fel
azokat a tulajdonságokat, amikről saját maguk és a másik kapcsán szó volt. Amikor a poszterek
elkészültek, a gyerekeket megkértem, hogy mutassák meg a többi csoportnak az alkotásaikat.
A gyermekotthonunkban nevelkedő lányok három kiskorú csoportban élnek, általában egy csoportban aktívan 6-8 gyermek tartózkodik. Mindenki más személyiséggel rendelkezik, így nem könnyű a közös élet. Az összes gyermeket bevonó foglalkozás ritkábban szerveződik, a hétköznapi élet a csoportokban történik. A közösségi helyiségben megtartott foglalkozással a célom a közösség építése volt, beszélgetéssel, közös énekléssel – egyben megteremtve a karácsonyi hangulatot. A foglalkozás alatt egymás gondolatainak, megnyilvánulásának tiszteletben tartása volt a középpontban, valamint az, hogyan fogalmazzák meg úgy, hogy a másik személyét tiszteletben tudják tartani. Ezzel volt a legtöbb feladat.
November a társas kapcsolatok ápolásnak a hónapja a Boldogságóra programban. A gyerekek figyelmét arra irányítottuk, hogy ebben a megváltozott világunkban nagyon fontos az egymás iránti odafigyelés. Milyen fontos számunkra a család, a barátok a csoportban a csoporttársaink.
A foglalkozást a társas kapcsolatok hónap dalával kezdtük: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek. Egy barátságról szóló történettel folytattuk: Barborka és barátai. Megbeszéltük a társas kapcsolat, barátság, egyik legfontosabb szerepe a támasznyújtás. Az igaz barát nem hagyja cserbe a barátját. Közös kötetlen beszélgetés követően a gyerekekkel megbeszéltük, hogy a boldogság a családtagjaink, szeretteink jelenléte, társasága és a velük közösen átélt élmények a legfontosabbak. Ezután egy Boldogsághálót szőttek, amiben a barátokat kellett megkeresni. A szövést követően szívecske formába lerajzolták a csoportból, a szívükhöz legközelebb álló barátaikat. Végül egymásnak barátságkarkötőt készítettek. Mikor elkészültek a karkötőkkel, egy csoporttársuknak át is adták, kiemelve azt, hogy miért is kedvelik őt, milyen jó tulajdonság az, amivel rendelkezik.
A Boldogságóra foglalkozást a vidám táncolással fejezték be.
Siófoki Széchenyi István Általános Iskola Kiliti iskolarész
Relaxálással kezdtük a téma bevezetését, az Ellazulni jaj, de jó! c. dalra. A Tégy egy lépést felém c. játékot is játszottuk. Igazából néhány állítás is elég volt, hogy teljesen összetömörüljenek, mert kevés volt hozzá a helyünk. Viszont mindeki nagyon vidám lett tőle. Játszottunk tükörjátékot, majd a munkafüzetben is dolgoztunk kicsit: a legjobb barát/barátnő jó tulajdonságait és a közös jó tulajdonságokat gyűjtötték össze a gyerekek. Mivel ez elsőre nehéznek tűnt, másodszorra készítettem egy listát a jó tulajdonságokról. Párokban, vagy hármas csoportokban 3 percet kaptak a lista tanulmányozására és a rájuk jellemző tulajdonságok válogatására, lejegyzésére. Miután ezeket át is beszéltük, megpróbálkoztunk a Szerethető vagyok c. feladattal. A 3 téma kérdéseit felírtam a táblára és kérdésenként 3-3 percig hagytam őket beszélgetni. Voltak, akik nem tudták kitölteni a rendelkezésre álló időt, mások viszont alaposan körüljárták a témákat. A plakáttervezéshez próbáltam ötleteket adni, de nem nagyon értették a gyerekek, hogy mit is kellene lerajzolniuk. Így aztán ebből a feladatból egyelőre nem születtek túlságosan beszédes alkotások. De nem adjuk fel, későbbre halasztottuk ennek megvalósítását. Talán kicsit konkrétabb példákkal működni fog! Viszont kiderült, hogy néhány tulajdoság pontos jelentését nem ismerték a gyerekek, mint pl. alázatos, áldozatkész, rugalmas, szolgálatkész. Így alkalmunk nyílt ezeket is átbeszélni, saját példákat mondani rá. Befejezésként jókívánságokat fogalmaztak meg, befőttesüvegbe tettük és mindenki húzott egyet. Amikor erre az órára készültem, készítettem néhány cetlit én is. Eleinte gondolkodtam, hogy mit is írjak, mit is kívánjak. Aztán a harmadik, negyedik cetli után már olyan gyorsan jöttek a gondolatok, hogy alig bírtam abbahagyni. Így aztán számítottam rá, hogy a gyerekeknél is hasonló fejtörést okoz majd a feladat. Ezért elhatároztam, hogy egy héten keresztül minden nap megismételjük. Az én kívánságaim is ösztönzőleg hatottak a gyerekekre és napról-napra kreatívabbak lettek! Jó látni, hogy milyen örömmel élik meg, hogy adni épp olyan jó, mint kapni!
Atkári Petőfi Sándor Általános Iskola
Először önállóan átgondolta minden kisgyerek a saját társas kapcsolatait. Ki áll hozzá a legközelebb, ki közel, ki távolabb. Körökkel érzékeltették a kapcsolatok erősségét. Majd beszélgettünk a barátságról. Mit is jelent, milyen az igaz barát. Az előforduló konfliktusokról, azok megoldásáról is szó esett. Majd 2-3 tanuló együtt alkotott egy olyan különleges „gépet”, mely képes megjavítani az elromlott barátságot. Azon ötleteltek mi szükséges ahhoz, hogy megjavuljon a kapcsolat, mit kell ezért tenni.
Katica csoport
A mi csoportunkra nagyon ráfért a közösségépítés, mivel óvodapedagógus váltás volt az év elején, a gyerekeknek mind a két óvónéni új volt. Kört alakítva nagyokat tudtunk beszélgetni, pozitív visszacsatolást tudtunk adni egymásnak. Megtanultuk Sarkadi Sándor: Édes ősz című versét, és a versből ihletet merve őszi tányérokat készítettünk só-liszt gyurmából és terményekből. Valamint építettünk egy hatalmas barátság javító varázsgépet is, melyre a gyerekek felpakolhatták kedvenc állatkájukat.
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola
Milyen jó tulajdonságai vannak a társaimnak?
A társas kapcsolatok témakörnek a feldolgozásához tartozó órát, egy mozgásalapú relaxációs gyakorlattal indítottuk, melynek a Körbe-körbe-karikába a neve. Ezt a gyakorlatot most próbáltuk először és osztatlan sikert aratott.
Ezt követően az előző évben tanultakat elevenítettük fel. A gyerekkártyákat felnagyítva felhelyeztem a táblára és nyilvános szavazás során beszéltünk társas kapcsolataink fontosságáról.
A gyerek több kép alá is tehette a szavazatát.
A róka és a farkas a lakodalomban cím mese feldolgozásával zártuk a foglalkozást, ahol a tanítói felolvasás után közösen beszélük meg a történetet és vontuk le a tanulságot.
Egy-egy rövid részletét spontán szerepjátékban jelenítettük meg.