„Az egyik alapszükségletünk, hogy szeretve érezzük magunkat és tartozzunk valahová, valakihez.”
Társas kapcsolatok ápolása
A ‘társas kapcsolatok’ értelmezése. Kik szerepelnek a kapcsolatainkban? Kikkel szeretem magam körülvenni? Kivel érzem jól magam? Családtagok, barátok, osztálytársak, szakkörös társak, sporttársak, tanáraim, edzőm stb.
Miért fontos ápolni kapcsolatainkat?
Mese feldolgozása: A róka és a farkas a lakodalomban
Kreatív munkálkodás
A hónap dala és Naftalin, a törpe történetének meghallgatása után arról beszélgettünk, mitől működhet jól egy barátság. Ezután mindenki körberajzolta a kezét és az ujjakba beleírták, kinek mi fontos a barátságban.
Szilvia Kerekes.Zsomborné Hargitai
Társas kapcsolatok ápolása
Az órát a „Mennyire ismeritek egymást?” játékkal kezdtük. Utána a tanulók kifejezték társaiknak nagyrabecsülésüket. Egymással szemben állva, de nagy távolságot hagyva mondták el dicséretüket, ami a kiskamaszkorra jellemző szégyenlőség okának tudható be. Nagyra becsülték társaikat, mert:
szorgalmas
jó tanuló
jó sportoló
segítőkész
vidám
vicces
Ezután felolvastam nekik a „Görög mese a barátságról” című történetet, majd megbeszéltük a tanulságokat. Megkérdeztem, hogy mondtak-e már olyan dolgot valakinek, ami nem volt se jó, se hasznos és még az sem volt biztos, hogy igaz.
Következő feladatként a barátságötös feladatot oldották meg. Játszottunk bizalomkör játékot. Végül két csoportot alkotva az együttélés szabályait fogalmazták meg.
A társas kapcsolatok ápolása nagy jelentőséggel bír mind az óvodai, mind a családi vagy akár a munkahelyi életünkben. A gyerekekkel közösen megbeszéltük mit jelent számukra a társ, miért fontosak, miért jobb velük a világ, milyen rossz lenne, ha nem lennének barátaink. Majd Boldog Dóra elhozta nekünk a barátságról szóló kedves meséjét, amit örömmel hallgattak a gyerekek. Ezáltal megértették, mennyire jó dolog örömet okozni a barátainknak, családtagjainknak. Utána elénekeltük a „Ha Boldog vagy” című dalt, melyre körben állva énekeltünk, táncoltunk. Végül a Boldogság Vár harmadik lépcsőfokára felragasztottuk a társas kapcsolatok jelét.
November hónapban a -Társas kapcsolatok ápolása volt a téma. Ezen belül a gyerekekkel az egymás közti barátságokat egymás iránti tiszteletet és segítségnyújtást mélyítettük el.
A tevékenység elkezdésénél a szőnyegen gyűltünk össze, egy beszélgető kört alakítva. Megfogtuk egymás kezét, és becsuktuk a szemünket. Meghallgattuk ,, Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek” című dalát. Majd mindenki megsimogatta a mellette lévő társai hátát, vállát, kezét, és megöleltük egymást. Ezzel a társaikhoz való közeledést próbáltuk erősíteni.
Egy barátság láncot készítettünk el. Mindenki a saját óvodai jelét színezte ki majd egy zsinórra fűztük fel őket. A barátság lánc egy szoros baráti kapcsolat láncolatát szimbolizálta, amit ki is helyeztünk a csoportszobában, hogy emlékezzenek rá a gyerekek milyen fontosak egymásnak.
A gyerekek közelebb kerülhettek egymáshoz, társas kapcsolataik ápolásában.
Mórahalom Város Önkormányzata Napköziotthonos Óvoda
Az adventi készülődést, az örömteli várakozást szerettük volna egy kis egymásra figyeléssel szebbé tenni. Titkos barátot húztak a gyermekek, akinek rajzot készítettek majd az Angyalposta 24 postaládája közül az egyikbe elhelyezte.
A célunk az volt, hogy ne csak a már kialakult barátságokat mélyítsük, hanem közelebb hozzuk a többi gyereket is egy-egy egyénhez.
Elmondták, hogy miért éppen ezt a rajzot készítették társuknak és még teljesítették egy kívánságát a barátjuknak. Lehetőséget teremtve ezzel arra, hogy a peremterületen elhelyezkedő gyermekek is a figyelem középpontjában legyenek.