Ebben a hónapban a barátság fogalmával ismerkedtünk meg, sok szituációs játék segítségével. Mesét olvastunk, és dolgoztunk fel: Az öreg néne őzikéjét.
Társas kapcsolatok ápolása
Novemberben témánk feldolgozását a „Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek” című dallal kezdtük, majd társas kapcsolatainkról beszélgettünk, végig gondoltuk, miért fontosak ezek az életünkben. Támogató emberi kapcsolataink áttekintése után a barátsággal foglalkoztunk a legtöbbet.
A gyerekek páros játék keretében mutatták meg, hogy mennyire ismerik egymást. Az osztály kis létszáma miatt jutott időnk arra is, hogy mindenki leírhassa, mennyire ismeri társait.
Boldogságóránkat bizalomjátékkal, majd egy jó hangulatú közös dallal zártuk.
Villányi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
A közös játék mindig sok örömet hordoz magában, így a közös társasjátékozás mellett döntöttünk.
A gyerekekkel az óvoda udvarán terméseket és leveleket gyűjtögettünk, majd ebből készítettük a csoport közös alkotását. Vidám délelőttöt töltöttünk együtt a közös munka varázsával.
Szeged és Térsége Eötvös József Gimnázium , Általános Iskola Weöres Sándor Általános Iskola
Az emberekhez való kapcsolatainkat beszéltük át mély részletességgel.
A Társas kapcsolatok ápolásával a csoport összetartozását, egymás elfogadását erősítettem. A mese után megbeszéltük, hogy milyen dolgokkal, cselekedetekkel tudjuk erősíteni a csoport összetartó erejét. Készítettünk egy barátságfalat. „Mindenkinek van barátja” játékkal a baráti kapcsolatokat tudtam erősíteni, mellyel kialakult egy összetartozást jelképező „szeretetháló”. Barátságkarkötőt is készítettünk, melyre rárajzolhatták a barátaik jelét.
„A kapcsolatteremtés egy művészeti forma. Minél többet gyakorolod, annál jobb leszel benne, és ez minden kapcsolatra vonatkozik.”
TÁRSAS KAPCSOLATOK
3-6 évesek részére
2022.11.23.
Idő Óraegység funkciója Óraegység tartalma Módszer Instrukció
3’ Relaxációs gyakorlat Boldogságóra kézikönyv 6-10 évesek részére, 36. oldal egyéni munka „Repül a karom, ha akarom, ha nem akarom” – magastartásba fellendített karunkat hagyjuk a gravitációs tehetetlenségnek engedve „lezuhanni”, majd visszarepítjük a magasba, és átadjuk a lendületnek, hogy az szinte magától vigye fel és le a két kart. (ez az ősi mozgatópályák által vezetett mozgás automatikusan kikapcsolja a szorongásközpontot)
5’ A téma bevezetése Kis barátom, hogy vagy? Boldogságóra könyv 3-6 éveseknek 87.oldal mintájára csoport munka Mindenki sorban a tőle jobbra ülőtől szépen kérdezze meg, hogy: „kis barátom, hogy vagy?” A mellette ülő válaszoljon, majd ő tegye fel ezt a kérdést sorban a tőle jobbra ülőtől.
15’ A téma feldolgozása Boldogságóra munkafüzet 6-10 évesek részére, 43. oldal egyéni és páros munka Most gondoljunk a legjobb barátunkra! Keressük meg, hogy mi jellemző rájuk, és mi jellemző ránk, illetve, hogy mi a közös bennünk.
20’ Barátságötös
Boldogságóra munkafüzet 6-10 évesek részére 108. oldal csoportmunka Barátságötös a Barátságvirág mintájára
Mondjatok 5 dolgot, hogy mi az, amit fontosnak tartotok a barátságban. A virágnak öt szirma van, találjunk magunknak öt barátot, és óvodai jelüket rajzoljuk fel a szirmokra, majd színezzük ki tetszés szerint.
2’ A téma lezárása Bagdi Bella Világomban minden rendben van c. CD, Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek c. dal CD hallgatás- tánc Táncoljunk!
Novemberben a társas kapcsolatok ápolása kiemelt feladat volt. Remek, összetartó közösség ez az osztály. A közelítő feladatokkal sok örömet szereztünk egymásnak. Beszélgetések, őszinte megnyilvánulások tarkították ezeket az órákat. A tükör-feladat különösen tetszett nekik. Sok kép-és videóanyag készült, sajnos ezek megsemmisültek. A tükrös feladatot ismét eljátszottuk, erről készült a videófelvétel.
Társas kapcsolatok
Kiscsoportosok lévén, azaz az év elején még nem volt fontos a gyermekek számára a társ, a barát illetve a barátság. Eleinte a játék teremtette meg a kapcsolatfelvétel alapját. Természetesen a közös foglalkozások, a közös élmények, beszélgetések meghozták csoportunkba év végére a barátság szó legmélyebb (amennyire egy 3 évesnek mély lehet) jelentését. Ahogy a szociális kompetenciájuk fejlődött úgy változott a csoport is. Az asszociatív játék és kooperatív játék váltakozva jelenik meg. A gyermekek szociális készségeiktől illetve annak fejlődésétől is függ milyen minőségű társas kapcsolatok kiépítésére képesek.
Novemberi foglalkozást tartottam és a témám a barátság volt. Nagyon várták, hogy elmeséljék a csoport előtt egyesével, ki kinek a barátja. Büszkék voltak magukra, azok akiknek a nevét mondták. Ez a téma nem volt nekik új csak még nem vettük nagyító alá eddig. Minden nap amikor valaki azért jött panaszkodni, hogy az XY nem azt mondta hogy nem vagyok a barátja, mi óvónők mindig ugyanazt feleltük: “Itt mindenki mindenkinek a barátja”. Sokan ezt a választ is adták meg amikor feltettem a kérdést: -“ki a barátod?” Miután mindenki elmondta válaszát, mese következett a barátságról, Bartos Erika: Bogyó és Babóca – Hónapok meséit választottam, a címe : A zöld kukac. A mese végén átbeszéltük még egyszer a mesét, miért fontos a barátság, milyen az amikor nincs kivel megosztanod a bajod vagy nem tudsz kitől segítséget kérni, ha elakadsz egy játékban például. Igyekeztem számos példát hozni nekik az óvodai életből az gyermekek egymás közti barátságának függvényében. Nagyon tetszett nekik ez a rész, amikor önmagukat felismerték és tudtak reagálni, hogy akkor mi történt és hogyan éreztek és ki volt az akivel játszottak, aki segített nekik. Ezután mindenki választott egy párt, barátot és ölelkezés következett, majd csoportos ölelés, ahol én álltam középen és aztán elestünk a szőnyegen és nevettek ezen a gyerekek nagyokat. Majd a szőnyegen kukaccá váltunk, megnéztük, hogy a mi csoportunk milyen hosszú‘barátságkukaccá’ tud válni. Átvezetésként színezővel készültem, Bogyó és Babócással, és miután elkészült a gyerekek egymásnak ajándékozhattak, annak akivel a legjobban szeretnek játszani. Közben zenét tettem be és aki elkészült és átadta a művét mehetett a szőnyegre táncolni vagy játszani. A gyerekek egész nap erről beszéltek, a szülőknek hazamenetelkor meséltek barátjaikról, kivel játszottak aznap. Úgy gondolom nagyon jó hangulatban telt az a nap, az a hét és folyamatosan igyekszünk, hogy mélyítsük a csoport minden egyes tagja közt a társas kapcsolatok fontosságát.