A gyerekek társas kapcsolatai döntő hatással vannak személyiségük fejlődésére. A Pedagógiai Programunk alapján november és május hónapokban a postás játékkal szociometriai vizsgálatot végzünk a gyerekeknél és a mérést követően elemezzük a közösségben elfoglalt helyüket. Örömmel mondhatjuk el, hogy a csoportunkban senki sem helyezkedett el a peremhelyzeten és legalább egy kölcsönös baráti kapcsolata volt. Az óvodai közösségfejlesztés fontos feladatának tekintjük egymás szeretetére, elfogadására, segítésére nevelést. A gyermekeknél személyes példával, tevékenységekkel segítjük elő.
Elvégzett tevékenységek:
1. Relaxációs gyakorlatok: Arcizom lazítás játékosan, Az én hangom…..
2. Bábelőadás: Süni irigy lesz…..
3. Szituációs játékok a barátság, szeretet és az irigység témákban
4. Nyuszi csoport Boldogságvárának elkészítése
5. Zenére: Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek tánc, párválasztós játék
6. Barátságlánc készítése rajzolás, manuális tevékenység
Társas kapcsolatok ápolása
Barátságklinikát rajzoltuk meg és összegyűjtöttük azokat a tulajdonságokat, ami a barátsághoz elengedhetetlenek. Beszélgettünk arról, hogy mit tudunk megtenni a barátainkèrt és a barátság fontosságáról.
Zajzoni Rab István Középiskola
A kedvesség világnapját azzal ünnepeltük, hogy egymásnak meglepetésekkel, finomságokkal kedveskedtünk,
A társas kapcsolatok gyakorlása témát ismét a kézikönyvben megtalálható mesével kezdtük. A mese felolvasása előtt beszélgettünk arról, hogy milyen egy igazán jó barát. Majd a szokásos beszélgető körünkben megbeszéltük, hányszor került a farkas bajba a róra miatt. Vajon barátságnak mondható-e egy ilyen kapcsolat? Kielemeztük, szerintük mi kell ahhoz, hogy jól működjön egy barátság.
Papír szíveket készítettünk és átadtuk azokat az osztályon belül egymásnak. Én kezdtem a kört, kiválasztottam valakit, a szív átadása előtt egy kedves üzenetet, mondatot mondtam a kiválasztottamnak. Majd ő választott valakit. Ezt addig folytattuk, amíg mindenki kapott egy szívecskét. A hónap végén az iskola minden tanulójának adtunk egy szívet. Elkészítettem a prezentációt a szülők részére.
A gyerekek hamar megértették a témát, tudták mire kell godolniuk. A szituációs játékokban könnyedén felvidították társaikat, illetve mindenki tudott mondani olyan dolgokat, amivel fel tudjuk társainkat/családtagjainkat vidítani, ha rossz napjuk van.
Nagycsoportosok lévén sajnos vagy nem sajnos rengeteg programon, rendezvényen, pályázaton veszünk részt. Sokat megyünk szerepelünk. Fontosnak tartjuk, hogy ezt a gyerekek ne teherként, hanem élményként, kitüntetésként éljük meg. Ehhez elengedhetetlen, hogy a felkészüléseket élvezzék, erősítsük önbizalmukat, sokat beszéltessük őket félelmeikről, hogy semmit ne kudarcként éljenek meg. Együtt örüljünk egymás sikereinek.Szabad napjainkon ezért olyan programokat terveztünk, ami különleges, nem mindennapi. Ezért sokat játszótereztünk az óvodán kívül és elmentünk együtt sütizni is!
Nagyon élvezték a gyerekek-ez volt a legjobb nap mondták!!
Társas játékok – a társas kapcsolatok hónapjában
Ebben a hónapban összeszedtem az elmúlt évek társas játékai közül néhányat és ezeket játszottuk végig megtapasztalva az együttjátszás örömét. Feladatsorunk a Genial.ly oldalon látható.
A foglalkozás menete:
Kezdő relaxáció: Hintaszék
Éneklés: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek
Téma bevezetése: Kert épitése barátokkal
Téma feldolgozása: Tavaszi ébresztő mese
Mit csinálnnak együtt a barátok feladatlap megbeszélése kiszinezése
A foglalkozás lezárása: barátság jelképének kiszinezése és felragsztása
A fő témánk a barátság, de más emberi kapcsolatok is szóba kerültek. Erre volt jó gyakorlat a kör közepén lévő feladat, mely során mindenki rácsodálkozott, hogy mennyi emberrel vannak közelebbi, távolabbi kapcsolatban. Jót játszottunk a távíró oszlop játékkal és a szoborparkkal. Az óra végén játszottak egymással, figyelembe véve a kérésemet, hogy olyanokkal játszanak, akikkel eddig ritkábban.