Ki szeret egyedül lenni, miért jó, ha vannak barátaink, kapcsolataink? Ki a legjobb barátod, miért, mi a kedvenc elfoglaltságotok?
Társas kapcsolatok ápolása
MSZC Gépészeti Szakközépiskolája
A társas kapcsolatok boldogságfokozó hatásainak összegyűjtésével kezdtük. A mottó ezúttal József Attila egyik sora volt: „Csak másban moshatod meg arcodat…”. Mindenki egyénileg felírta, hogy számára mi elengedhetetlen egy hosszútávú jó kapcsolathoz. Ezek felkerültek a táblára. Legtöbben a bizalmat írták. Rapid randit tartottunk, sok jellemzőhöz kellett embert találni, akire illik ez állítás. Ezzel talán olyan személyekkel is beszélhetünk az osztályunkban, akivel amúgy nem tettük volna meg. Utána 3-4 személlyel kerestünk közös tulajdonságot. Mindenki lerajzolta a kezét és egy-egy ujjába egy-egy olyan tulajdonságot írt fel, ami alapján ő jó barát lehet, vagy ami alapján neki lehetnek jó barátai. Egy youtube videó alapján megnéztük, milyen módokon alakul(hat)nak közösségek. Mi is kerestünk lehetőségeket, hogy mi milyen közösséghez tartozhatunk. Ahhoz, hogy a kapcsolataink építése során tudatosabbak legyünk és tudjuk, felénk mások mivel fejezhetik ki a szeretetüket és nekünk mire van igényünk, a szeretetnyelvek tesztjét végeztük el.
Ebben a hónapban a társas kapcsolatoké volt a főszerep. Ennek okán kitekintettünk. Társasjátékozni hívtam a gyerekeket. Nagyon jól szórakoztunk! Senkinek sem jutott eszébe, hogy a telefonját a kezébe vegye, ugyanúgy, ahogy az sem, hogy egyedül maradjon.
Miért van szükségünk egymásra? „Barátság építése” – kulcsszavak feljegyzése a táblára. – Mennyire ismerjük, tiszteljük, értékeljük egymást? Egymás iránti bizalom kérdése. – Mese feldolgozása: Görög mese a barátságról – megbeszélés, tanulság levonása, „némajáték” bemutatása. – Becsüllek téged, mert… gondolataink megfogalmazása. Csoportmunkában tablók készülnek a „Tisztelet házáról” és a „Boldog emberről”.
A társas kapcsolatokban nagyon fontos, hogy azt is tudjuk, hogy mi kik vagyunk, milyenek vagyunk. Hiszen csak így lesznek jó kapcsolataink másokkal. A Szeretnyelv-tesztet is megcsináltuk, ami szintén segíti a jó önismeretet, és azt, hogy felismerjük, hogyan tudunk szólni a másik emberhez is.
A gyerekek írtak és rajzoltak is saját magukról.
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
Először megbeszéltük mit is jelent maga a kifejezés, társas kapcsolatok. Mi jut eszükbe róla? Milyen kapcsolatok lehetnek? Ők kivel és milyen kapcsolatban vannak? Mit jelent az empátia, a verbális és nonverbális szó? Magukról meséltek ezzel kapcsolatban. Ezután meghallgattuk Bagdi Bella: Ellazulni ja de jó című dalát. Különböző arckifejezéseket mutattak, milyenek amikor pl. mérgesek, szomorúak, félnek, vidámak, zaklatottak… Ezután a tükörjátékban párban utánozták egymást felváltva. A Tégy egy lépést felém játékot a szabadban valósítottuk meg. A Szerethető vagyok feladatban először a társak beszéltek egy-egy gyermekről (ezt csoportmunkában végeztük), ezután mindenkinek ki kellett egészítenie a hallottakat, véleményt alkothatott a hallottakról, ezután le kellett rajzolnia saját magát az elmondottak alapján. Ez borzasztó nehéz feladatnak bizonyult, hogy ábrázolják magukat. A Varázsgép tervezést párokban, a barátságokat figyelembe véve valósítottuk meg. Ötletesmegoldások születtek. Végül meghallgattuk az Öreg néne őzikéje mesét, meseillusztrációt készítettünk hozzá, és gyógyító üzeneteket, tanácsokat adtunk a meséhez kapcsolódóan és egymásnak is.
Szajoli Kölcsey Ferenc Általános Iskola
A csoport összetartozását egy rendhagyó szociogrammal tettük láthatóvá. Mindenki egy olyan lufit tart, amiben a csapatunkat erősítő tulajdonságát írta. Ezzel járul hozzá a jó közösséghez.
Brunszvik Teréz Napközi Otthonos Óvoda
– Relaxációs gyakorlatok
– Hónap dala: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek ( a dal szövegének megfelelő mozgással)
– Beszélgetőkör: Azt szeretem benned, hogy…
– Mátyás király levelet ír ( érintés fontossága)
– Saját készítésű keksz ( Márton nap) megosztása egymással
– Barátságkarkötő készítése papírcsíkokból
– Közös toronyépítés székekből
– Rakd ki a sort!
– Lufi körbeadása
Villányi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Együtt, egymásért, minden könnyebb csapatban.