A család a legfontosabb megtartó erő az életünkben. Ennek kell, kellene lennie. A kamaszok identitáskrízisét szülők, gyerekek egyaránt nehezen viselik. Így különösen fontos feladatunk újra és újra felhívni a család fontosságára a fiatalok figyelmét. Hónapokig dolgoztunk Család projektünkön, míg végül a szeretet ünnepére elkészült. Hála vers a szülőknek, interjú a család legidősebb tagjáva, de családi tízparancsolat, mind mind feladat volt. Csodás projektek születtek. Bemutatunk most csak néhányat.
Társas kapcsolatok ápolása
Gyerekekkel közösen megbeszéltük, hogy életünk során sok emberrel találkozunk, de nem mindenki válik a barátunkká.
Megkérdeztem őket, hogy számukra mit jelent az, hogy barát valaki.
A két hét alatt a projektemmel összhangban olyan játékokat játszottunk, melyek a társas kapcsolatokat ápolta és mélyítette.
A hónap elején meghívtuk a nagyszülőket, hogy egy délutánt töltsenek velünk. Versekkel, táncokkal és ajándékkal kedveskedtünk nekik.
Az óvodánkan hagyomány, hogy mind a 6 csoportot minden hónapban egy közös Boldogságórán veszt részt. Így volt ez most is, ahol minden csoport vàladztott magának egy zenét és arra táncoltunk.
A tánc utàn pedig boldogórás kolléganőmmel közösen egy szituációs játékot adtunk elő.
A foglalkozások elején meghallgattuk és együtt énekeltük Bagdi Bella: “Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek” című dalát.
„Az igaz barát az, akire szükségben is számíthatunk.”
Körbejártuk a barátságokat és a családi kapcsolatokat, mert a társas kapcsolataink fontosak és ápolásra szorulnak.
„A szeretet érzését társas kapcsolatainkban élhetjük meg. Ez pedig az egyik legfontosabb boldogságforrásunk.”
A társak segítenek, ha nehéz időszakot élünk meg. Fontos, hogy mindig legyen olyan felnőtt akinek elmondhatjuk, amikor gondjaink vannak.
Elmeséltem a gyerekeknek: „A róka és a farkas a lakodalomban” című mesét. Utána megbeszéltük, hogy nem mindenki barát, aki annak látszik.
Megbeszéltük kinek mit is jelent az igazi barátság.
Lerajzoltunk 3 okot amiért érdemes ápolni a kapcsolatainkat.
„Az igazi boldogság, amikor másokat boldoggá teszünk.”
Rajzolás vagy színezés közben megbeszéltük, hogyan tehetünk boldoggá másokat és saját magunkat.
Most már a negyedik nevelési évünket kezdtük el közösen szeptemberben és biztosan állítom, hogy a közös tevékenységek, játékok hatására meghittebbé váltak a társas kapcsolatok. Tudatosan olyan dalokat és játékokat választok, amihez mozdulatokat végezhettünk, mert a mozgás maga is boldogságfokozó technika. Ez nagyon motiváló a gyerekek számára is és nekem is, hiszen én is részese vagyok a játékaiknak, az élményeiknek. A tevékenységek által is jobban megismerik egymást azok a gyerekek is, akik egyébként napközben nem játszanak együtt. Mivel a játék a gyermekek elsődleges tevékenysége, ezért tartom fontosnak, hogy a mentális jólét fenntartásához is ehhez az eszközhöz nyúljak.
Sokat beszélgettünk a barátságról és a társas kapcsolatokról. Elkészítettük a barátságfüzért is. Nagyon élvezték a gyerekek, megbeszéltük milyen sokszínűek is vagyunk, és milyen jó is ez így.
Alsózsolcai Herman Ottó Ált.Iskola és AMI.
“Ha valakivel találkozol, gondolj arra, hogy a találkozás mögött ezer és egy ok rejlik. Minden kapcsolat szent egymásra találás.”
“Az igaz barát az, akire a szükségben is számítunk.”
A gyerekeket az egyik asztal köré gyűjtöttem, egy letakart kis kosárral, amiben dekorgumi arcokat helyeztem. Ügyeltem rá, hogy minden érzelemből elég sok különböző színű legyen. Lelepleztük a kosarat, megnéztük, hogy mit találunk benne. A gyerekekkel megbeszéltük az arcokat, megneveztük, hogy melyiken milyen érzelem látható. Az érzelmeket mi is megmutattuk, mi magunk is felöltöttük, a különböző érzelmeket, megnéztük egymás arcán az adott érzelemhez társuló arckifejezést. Nagyjából egyformán fejezték ki a gyerekek az adott érzelmet, kis eltérések előfordultak. A nagy grimaszolások, széles skáláját láttam, az érzelmeket erőteljes, túlzó arckifejezéssel mutatták be.
Érdekes volt számomra, hogy a gyerekek a mosolygós archoz, a pozitív érzelemhez az általuk kedvelt színeket társították, míg a mérges, haragos, negatív érzelemhez az általuk kevésbé kedvelt színt kapcsolták. Oly sokszor láttuk a mosolygós arcot citromsárgának, hogy azt gondoltam ez számukra egyértelmű, azt fogják választani. Ez egy újabb bizonyíték arra, hogy a színek és érzelmek közötti kapcsolat már kisgyermekkorban kialakul. Az érzelmek megfigyelése és bemutatása közben a gyerekek egymás arckifejezéseire is figyeltek, ami segítette az empátia fejlődését.
Nagyon ügyesen elmondták, hogy ki az akivel megosztják az érzéseiket, kivel beszélik meg, ha boldogok, valami jó történt velük. Kinek mondják el, ha valami rossz történt, ki segít ennek megoldásában. Néhány példát a csoport életéből is említettem, próbáltam más példákat mondani, aztán már a gyerekek is tudtak olyan eseteket hozni, amelyek során egymás segítségére voltak a pozitív, negatív esetekben is.
A foglalkozást kezdő relaxációt a heti tematikához igazítottam, a totyog a liba, nagy a galiba és az összehangoló gyakorlatokat végeztük. Ezeket a relaxációs gyakorlatokat nagyon szeretik a gyerekek, mint általában a mozgásos tevékenységeket. Ekkor spontán, a gyermekek kérésére a száz liba egy sorban c. dalosjátékot is eljátszottunk.
Ezután Boldog Dóra is elmesélt egy történetet a gyerekeknek Mókus születésnapjáról, melyben a libák siettek Dóra segítségére, ők mentették meg a születésnapot, az ajándékot. A gyerekek ügyesen fogalmazták meg egymás után a barátság fontos ismertető jegyeit, bár számukra még mindenki, akivel aznap játszottak, vagy beszélgettek máris a barátjuk.
Az egymás mellett ülő gyerekek már el tudják mondani egymás nevét, sőt jelét is, ami kiscsoport lévén nagy teljesítmény. Kedvesen fordultak egymás felé, azonban a jó tulajdonságokat még nem sikerült megnevezni, helyette egy-egy jó cselekedetet mondtak, mellyel egymást segítették, ezáltal erősítve az önbizalmat, mélyítve a társas kapcsolatokat. A mese és a példák kapcsán a gyerekek megtanulták, felismerték, hogy milyen fontos szerepet játszik a mindennapi életünkben a barátság és a segítőkészség.
A mese után daloltunk egyet, megmozgattuk a barátainkkal együtt a karokat, lábakat.
A foglalkozást az egymásnak készített karkötők ajándékozásával zártuk, ezzel az egyszerű, ám mégis kreatív tevékenység mindenki számára sikerélményt nyújtott, annak aki készítette az alkotás és az ajándékozás, aki kapta az ajándék, a barátság örömét.
November hónapban elkészítettük a barátság sálat és a barátság füzért. Beszélgettünk a társas kapcsolatok fontosságáról, kiválasztott mindenki egy olyan gyermeket az iskolából, akivel eddig nem barátkozott, és beszélgetett, játszott vele.
Igyekeztem a tanórai feladatokban minél több csoportmunkában végezhető feladatot adni, hogy gyakorolják, hogy tudnak eredményesebben együttműködni, segíteni egymást.
Mozgásnevelés órán csapatjátékokat játszottunk.
Meghívtuk a faluban található többségi általános iskolás gyerekeket a karácsonyi forgatag nevű rendezvényünkre, ahol szeretnénk megismerkedni minél több gyerekkel.
A harmadikosokkal beszélgettünk a barátság fontosságáról arról, hogy mi alapján választanak maguknak a gyerekek barátot? Hogyan lehet életben tartani a barátságot? Aztán elkészítették a barátságfüzért. Mindenki a barátja mellé került a közös, osztályfüzér felrakásakor. Nagyon tetszett nekik a feladat és sokat dolgoztak mire elkészültek az alkotások.
Mindenki írt a kézfejére egy pozitív tartalmú fogalmat. Pl: barátság szeretet, szegítés, hit, remény stb.
A tanulók meg is fogalmazták, miért a választott kifejezést írták a kezükre. Ezután összeálltak csoportokba, lehetőleg úgy, hogy minél több, különböző fogalom „kapaszkodjon össze”, erősítse egymást, hiszen ezekre a mindennapi életünkben is szükség van a társas kapcsolatainkban.