„-Nekem van egy legeslegjobb barátom meg van még egy.” – mondta egy kis tanítványom ezen az órán.
„-Milyen jó, hogy legeslegjobb barátod is van! De még jobb, hogy van még egy!” -válaszoltam, és mindketten nevettünk.
Beszélgettünk arról, hogy milyen fontos feladat barátnak lenni, milyen nagy felelősség, milyen nagyon jó érzés, hogy ha van egy barátunk.
Társas kapcsolatok ápolása
Szeged és Térsége Eötvös József Gimnázium , Általános Iskola Weöres Sándor Általános Iskola
Ebben a hónapban sokat beszélgettünk a társas kapcsolatainkról, az otthoni és az iskolai közösségben betöltött szerepeinkről, érzéseinkről.
A barátságaink ápolása, a szeretteinkre való odafigyelés mind-mind növelik a boldogságot.
Boldog Dóra üdvözli a gyermeket: „Sziasztok Harangvirágok! Úgy örülök nektek, olyan boldog vagyok, hogy újra eljöhettem hozzátok. Játsszatok ma is velem.”
Mondóka: „Kerekerdő kalandra hív téged…”(kezdeményezés kezdő mondókája)
Boldog Dóra: „Gyere velem, vigyázz ránk napsugár, kerekerdőn a boldogság megtalál. Kedves gyerekek! Most a barátságról mesélek nektek egy kedves történetet.
Mese: Süni irigy lesz – mese előadása síkbábbal
Beszélgetőpercek a mese szereplőiről
Közös sütés: (találós kérdés: Melyik az az őszi zöldség, amelyik narancssárga színű, …) sütőtök készítés – közös elfogyasztás
Boldog Dóra elköszönése: „Köszönöm Harangvirágok, hogy újra ilyen jót játszhattunk együtt. Hamarosan újra találkozunk.”
Először beszélgettünk közösen a témáról, elolvastam nekik a bevezetőt. A svéd közmondást is megbeszéltük, majd a mellékletben lévő képeket nézegettük meg és mindenki elmondhatta, hogy mit gondol róla. Végül elkészítettük az osztály barátság-füzérét és elmondták a karaktererősségeiket.
A novemberi boldogságórás feladatokat először egy fogalmi tisztázással kezdtük. Megbeszéltük, hogy mik is pontosan azok a társas kapcsolatok valamint, hogy ezekre a kapcsolatokra hogyan figyelhetünk. Ezt követte egy közmondás megbeszélése.
Miután megbeszéltünk mindent a Barát-sál feladattal kezdtünk. A gyerekek nagyon élvezték és úgy láttam rajtuk, hogy nagy örömet okozott számukra nem csak az, hogy körbe kellett adni a sálat hanem, hogy a mellettük lévőről pozitiv dolgokat kellett mesélni.
Szerintem jó kis feladat volt, hiszen nem csak annak a gyereknek volt jüó aki mondta a pozitiv dolgot a másikról hanem a másiknak is akit megemlitettek.
Következőket mondták egymásra: kedves, szépen beszél, jó matekos, jól focizik, jól olvas, barátságos, kedves, támogat mindig.
A novemberi boldogságórás feladatok közé még az ajtóban való pacsizást is megemliteném. Mikor a gyerekek elsősök voltak akkor is volt már ilyen az osztálytermünk ajtajánál és idén is lett. A gyerekek nagyon szeretik a reggeli pacsizást.
Báthory István Általános Iskola
A Báthory iskola 6.b osztálya a nemzetközi barátság projektben vesz részt. Európa országainak gyerekei közösen egy hatalmas barátság hálót szőnek, amely Angliában egy nemzetközi installáció rész lesze a tavasz folyamán.
Az ember társas lénynek születik, született. Nagyon fontos dolognak tartom, hogy megtanítsuk tanulóinknak a társakkal való együttélés életkornak megfelelő részét. A heti, napi játékos feladatok, beszélgetőkörök alkalmával többféle szituációt kipróbáltunk, kipróbáltak a gyerekek. Ezeket elemeztük, megbeszéltük! Hatása: a gyerekek közösségként kezdenek viselkedni, még van miről beszéljünk, de már társak vagyunk!
A témát a munkafüzetben található idézettel kezdtük: „Az igaz barát az, akire a szükségben is számíthatunk.”
Megbeszéltük, hogy milyen különbségeket vélünk felfedezni a barát, haver, osztálytárs kifejezések között.
Közösen megállapítottuk, hogy sokkal boldogabb emberek azok , akik képesek jó baráti kapcsolatok ápolására. Megegyeztünk abban, hogy a barátságot is ápolni kell, akár a növényeket.
Mennyire ismeritek egymást? Az állításokkal kitöltött táblázatot kiegészítették azon osztálytársak nevével, akikre jellemző a megjegyzés. Feladat: alá kellett íratni az érintett féllel, ha igaznak tekintette a rá vonatkoztatott jellemzést.
Nagy izgalom vett erőt a csapaton, mindenki szignót gyűjtött. Aztán összegeztük a tapasztalatokat. Csak felszínesen ismerjük egymást, a mélyebb barátsághoz többet kell beszélgetni, egymással időt tölteni.
A társas kapcsolatok téma szinte minden foglalkozás alkalmával felmerül, hiszen a csoportmunka felszínre hozza az összetartozást, de az ellentéteket is. Mikor erre a témakörre került a sor, már átláthatóak voltak a csoport kapcsolatai, az, hogy melyik kisgyermek szorul ki a baráti körökből. Erre fókuszáltunk, a barátságról, az egymás iránti felelősségről beszélgettünk sokat. Szituációs játékokat játszottunk: Mit tennél ha…? Amit elméletben ügyesen tudnak a gyerekek, azt most a gyakorlatba is átültethették. Végül barátságláncot készítettünk, jókat kacagtunk, majd Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek című dalával zártuk a foglalkozást.
Társas kapcsolatok mélyítése. Barátság. Mit jelent nekem? Ki a barátom? Honnan tudhatom hogy Ő a barátom? Kiscsoportosok nyelvére lefordítva. (: