A farsangi időszakot a felkészülés előzte meg. Beszéltünk arról, hogy ilyenkor elűzzük a telet maskaráinkkal vidámságot, tavaszt idézünk. De előtte komoly próbatételeken kellett részt venniük. El kellett sajátítani a cirkuszi ügyességi feladatokat, hogy majd a tréfás vetélkedőn is helyt tudjanak állni. Ez a felkészülés tökéletesen sikerült, nagyon jót játszottunk, versengtünk és mulattunk a farsangi ünnepségünkön.
Megküzdési stratégiák
A foglalkozást a boldogság szigetére való utazással kezdtük. Nyugodt, békés hangulatot teremtettem a gyermekek számára, megfelelő halk zenét indítottam el a relaxációhoz A relaxációs gyakorlatok bevezetése tökéletes módja a gyermekek érzelmi intelligenciájának fejlesztésére. A halk, nyugtató zene segítette őket a koncentrációban és a relaxációban, ami elengedhetetlen a tanulási folyamat során. Több alkalommal relaxáltunk már, a gyermekek számára nem ismeretlen, kedvelik ezt a tevékenységet, figyelnek magukra, az érzéseikre. Nyitottak, a relaxáció során érzett érzések, hangulatok már megfoghatóak számukra, azonban az érzéseiket nem tudják még pontosan szavakba önteni. A gyerekek könnyedén elmerültek a képzeletvilágban, a víz, a homok és a vitorlás kapcsán, képesek a belső világukat megteremteni a gondolataikban. A vitorlás történet szimbolikus módon segített a gyerekeknek abban, hogy egy belső utazásra induljanak, amely segíthet a megküzdési stratégiák elsajátításában. A mesélés során a gyerekek különféle érzéseket élhettek át: a nyugalmat, a boldogságot, a szabadságot, a biztonságot. A kérdések, amelyeket a történet végén feltettem, segítettek a gyerekek figyelmének összpontosításában, miközben fejlesztették a szókincsüket és fantáziájukat. Az élmény feldolgozása segítette őket a belső érzelmi világuk megértésében, és egyúttal lehetőséget adott arra, hogy kifejezzék érzéseiket. A vitorlás építése és az együttműködésre épülő feladatok (kapitány, legénység, kormányos választása) erősítették a gyerekek közötti kapcsolatteremtést és együttműködést.
Az ilyen típusú tevékenységek kiváló lehetőséget biztosítanak arra, hogy a gyerekek megtanuljanak kommunikálni, türelmesen várakozni, egymást meghallgatni, és közösen kidolgozni egy stratégiát a közös cél elérése érdekében. Segít a szociális készségeik fejlesztésében, valamint erősíti a közösségi érzést, amely fontos a későbbi interperszonális kapcsolatokban. Meg is fogalmazták, hogy a hajó képtelen célba érni akkor, ha mindenki csak a saját feladatára koncentrál, kell hozzá, hogy együtt tudjon működni a legénység, különben zátonyra futunk, vagy elsüllyedünk. Meg kell dolgoznunk azért, hogy célba érjünk, meg kell küzdenünk, ki kell találnunk a módját, hogy hogyan vihetjük sikerre a céljaink elérését.
A szigeten való kikötés során a gyerekek nagyon sok állatot, helyet soroltak fel, amit meg szerettek volna jeleníteni.
Ennek kapcsán több különböző, kisebb építmény született, majd ezeket egy nagy komplex építménnyé sikerült összekapcsolni. Nemcsak egyéni ötleteikkel, hanem mások javaslataival is bővítették az alkotást, így egy nagy komplex építmény jött létre, amely mindannyiuk közös munkájának eredménye. Ez az élmény nemcsak az egyéni kreativitást, hanem az együttműködést, az egymásra figyelést és a közös cél érdekében történő közreműködést is erősítette. A közös építés során megbeszélték, hogy milyen épületek legyenek a szigeten, megosztották a feladatokat egymással, mindenkinek volt a saját részfeladata. Jó volt látni a csapatmunkát, a gyerekek összetartását!
A gyerekekkel összeszdtük, mik azok, amik segítenek nekik megnyugodni, ha mérgesek, szomorúak vagy idegesek.
Biharkeresztesi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde Bojti Tagóvoda
Havi foglalkozásunk bevezetéseként a héten megismerkedtek a gyerekek Bezzeg Andrea: Aranykulcs című meséjével. Megkérdeztük a gyerekeket hogy ha lenne nekik is egy Aranykulcs a birtokukban, ők mit csinálnának vele.
Beszélgettünk arról, hogy néha nehéz feladatokat kell megoldanunk, hogy célba érhessünk, hogy megvalósíthassuk elképzeléseinket, hogy ügyesen teljesíthessünk.
A megküzdéshez kapcsolódóan megtartottuk hagyományos Farsangi mulatságunkat is, ahol csapatokban versenyezve különböző ügyességi feladatokat kellett megoldaniuk a gyerekeknek, hogy ők lehessenek a feladatokban az elsők. A versenyt minden gyermek nagyon élvezte, jókat nevettünk, és vidám csatakiáltásokkal motiváltuk a csapatokat.
Lezárásként közösen táncoltunk, mozogtunk Bagdi Bella: Ellazulni, jaj, de jó című dalára, hiszen a sok izgalmas feladat teljesítése után valóban jól esett az ellazulás.
Számomra egyik legtöbb gondolkodást igénylő témakör a megküzdési stratégia – hogyan is lehet szemléltetni az óvodás korú gyermekekkel, akik nagyban függenek a felnőttektől. Ebben az életkorban miért is kell küzdeniük a Maci csoportosaimnak?
Olyan játékokat játszottunk, amiben segíthettünk egy gyermeknek a küzdésében (meg kellett találni az eldugott kincset), illetve együtt kellett az egyre kisebbedő hajónkon fent maradni a háborgó tengeren – egy közös cél vezérelt minket, mindenki ugyanazért küzdött (le ne essünk) és fontos volt, hogy segítsük egymást, mert csak úgy jutunk ki a szárazföldre.
Az óra elején meghallgattuk, elénekeltük a hónap dalát, és kellően ellazultunk. Ezután elolvastam a mesét, és beszélgettünk róla.
Megbeszéltük, volt e már valaki mérges, szomorú, és ha igen, hogy tudott megnyugodni, hogyan lett jobb a kedve. Ezután elkészítettük a megküzdés szivárványát közösen, amit kitettünk az falra is.
Nagyon szerették ezt az órát a gyerekek.
A foglalkozást a relaxációs gyakorlattal kezdtük. A légzőgyakorlatok és a lazítógyakorlatok sokat segítettek abban, hogy a feladatokat lazult állapotban kezdjük el. A vidám hangulatot a hónap dalának meghallgatása biztosította.
A mozgásos feladatok közül a csukott szemmel végzett feladatokat nagyon mókásnak tartották, különösen a páros gyakorlatok hoztak vidám perceket. A vak kígyó játék különösen izgalmas volt, a vezető szerepet szívesen vállalták a gyerekek.
A vidám játékot követően beszélgettünk az érzésekről, amelyeket a játék során átéltek. Beszélgettünk arról, hogy más érzéseket is átélünk. Nagyon sokszor került elő a harag és csalódottság érzése, a megoldásként pedig a verekedés. A hónap során sokszor néztünk rá az indulathőmérőre és verbálisan megfogalmaztuk az érzéseket. Sokszor soroltuk el a feszültséglevezető technikákat.
Mindenkinek lett egy szuperhőse, aki segíti őt a nehézségek megoldásában.
Labirintus feladatokkal bizonyítottak a gyerekek önmaguknak, hogy igenis bármire képesek.
4 egyszerű labirintusból való kijutás után kezdhettek neki az A4-es méretű, valóban nagy odafigyelést igénylő labirintusból való kijutáshoz. Nehéz feladat volt. Nem adták fel. Kijutottak.
Ez a foglalkozásunk a sok hiányzó miatt alacsony létszámmal valósult meg, de annál nagyobb lelkesedéssel. Később mivel folyamatos volt a nagyszámú hiányzás újra átbeszéltük a témát az elkészített táblázat segítségével.
Most is egy ráhangoló rövid relaxációval kezdtük. Röviden néhány mondatban beszéltem a megküzdésről, a tudatos erőfeszítésekről. Ezt követte a téma feldolgozása.
Párokban elolvasták és a megbeszélték a Tíra és a musical című történetet. E történet igazán jó kiindulópont volt, mivel az osztályunk előtt is nagy feladat állt, a Nemzeti ünnepre műsor készítése. Így nagyon aktuális volt a kérdés: Mi a lámpaláz? Kinek volt már ilyen? Milyen fizikai (testi) és pszichés tünetek társulhatnak a lámpalázhoz? E kérdésekből kiindulva a párok elkészítették a saját táblázatukat. Az egyik oldal a segítő tevékenységek lámpaláz esetén, a másik pedig a számukra káros stratégiák, tevékenységek. A beírtakat megbeszéltük. Átbeszéltük az érzelmeket, a leküzdési próbálkozásokat, küzdelmek sikerét vagy sikertelenségét. A gyerekek, mint mindig nagyon őszintén feltárták a problémáikat, a napi küzdelmeiket. Végül készítettünk egy összesítő táblázatot is a párok gyűjteménye alapján.
A foglalkozást most is a rövid értékelő mondatok után egy rövid elcsendesedéssel zártuk.
Korcsoport: 3-4 évesek
Motiváció: Kerestem egy királylány bábot és elváltoztatott hangon énekelni kezdtem a könyv által kínált Aranykulcs c. mese dalszövegét. A gyerekek felfigyeltek rám és érdeklődve figyelték az előadásomat. A dal végén jeleztem, hogy ismerek egy királylányos – sárkányos mesét, ha van kedvük tartsanak velem a szőnyegen és hallgassák meg.
Tevékenység: A mesét bábok és a mesében szereplő főbb eszközök bevonásával tettem érdekessé (királylány, sárkány, kulcs, vár…)
A mese végeztével beszélgetést kezdeményeztem szintén a bábok bevonásával, valamint válaszoltam a gyerekek által felmerülő kérdésekre. Példákkal erősítettem a gyerekekben azt, hogy nincs lehetetlen, ha valami nem sikerül újra kell próbálkozni, hiszem mindenre képesek vagyunk ha igazán szeretnénk. Fontos, hogy ne azonnal akarjunk mindent, hanem lassan, lépésenként haladjunk és nem baj, ha segítséget kérünk, hiszen mi itt vagyunk egymásnak.
Megmutattam a gyerekeknek az előre kinyomtatott, kivágott papírkulcsokat és felajánlottam, hogy a rajzasztalnál mindenki megfestheti saját aranykulcsát, mely a vár óriás kapuját nyitja.