Csokorba gyűjtöttük, hogy mi mindent tehetünk baj, gond, nehézség esetén. Biztató gondolatainknak bárki hasznát veheti.
Megküzdési stratégiák
Február: A megküzdés gyakorlásának hónapja
Ebben a hónapban azokat a lehetőségeket kutattuk, amelyek segítenek legyőzni a külső és belső kihívásokat, segítenek megbirkózni a bennünket ért nehézségekkel, a negatív életesemények okozta feszültéggel, szorongással, fájdalommal.
I. Helyes légzés (Kk. 178. old.)
II. A megküzdés fogalmának tisztázása után megkülönböztettük a problémaközpontú és az érzelemközpontú megküzdést: a gyerekek a megfelelő halmazkarikába írták a felsorolt nehézségeket, a végén kiegészítették saját, még nem említett stresszhelyzeteikkel.
III. További foglalkozásainkon az érzelemközpontú megküzdésre helyeztük a hangsúlyt, a negatív érzelmekkel való megbirkózás lehetőségeit kutattuk:
1. A tavaly készített „védelmi pajzs” segítségével összegyűjtöttünk számos stresszkezelési módszert, megküzdési stratégiát, a gyerekek elmondták, kinek melyik segít.
2. A legkevésbé alkalmazott ún. „boldogságbeszéd”-re helyeztük a hangsúlyt: mindenki választott egy pozitív megerősítést adó (egyben önbizalomnövelő) mondatot a gyűjteményemből, és miután hangosan felolvasta, felírta a 6.a közös „Megküzdés-fájára.
3. A mondatok a gyerekek saját könyvjelzőire is rákerültek. Legjobb, ha ezeket íróasztalukra, jól látható helyre teszik, és naponta többször elolvassák.
IV. Záró zenés relaxáció: Bagdi Bella „Pozitív élmények újraélése”
„Nem tudod megváltoztatni, ami történt, amit tettél, vagy amit veled tettek. De dönthetsz, hogy most hogyan élsz.” (Edith Eva Eger)
Rákóczi Marianna
csoportvezető
Ebben a hónapban a megküzdési stratégiákról beszélgettünk a gyerekekkel. A témát Mester Györgyi: A türelmetlen nyulacska című mese mentén dolgoztuk fel az órán, majd megbeszéltük, milyen nehézségekkel találkozhatunk a mindennapjainkban és ezeket, hogyan tudjuk sikeresen megoldani, kezelni. Ezután felsorolták a gyerekek azokat az embereket, dolgokat, amik segítenek nekik a stresszes helyzetek kezelésében. Végül a türelmetlen nyulacskát elkészítették a gyerekek gyurmából, amit nagyon élveztek, és a nyuszi mellé még sok-sok más műalkotás is készült. Nem csak az órákon foglalkoztunk a témával, hanem a szünetek során is sokat beszélgettünk róla, hiszen nap, mint nap újabb és újabb nehézségekkel találkoznak a gyermekek, amiket sikeresen le kell küzdeniük. Egy-egy ilyen esetkor átbeszéltük, miket tehetnek ilyenkor, hogy könnyebben megbirkózzanak az adott helyzettel.
A februári boldogságóra is a Mai napon, a mai napon a boldogságra rátalálok kezdetű mondókával kezdtük. A gyerekek egymást ölelve hangolódtak a boldogságórára.
A kezdő relaxáció a hintaszék formázása volt.
Az első játék: eldugtam a csoportszobában mindenfelé szívecskéket. Míg szólt a Tükördal addig lehetett keresgélni, gyűjtögetni. Majd megszámoltuk, hogy sikerült-e mindet összegyűjteni.
Ezután a szívecskéket elhelyezték az asztalon ( mindenkinek volt előkészítve egy lap a jelével és egy megküzdés jellel) a saját lapjukra.
Következett a Flóra farsangja c. mese, melyben a csúfolódás, a másik bántása, a kiközösítés, a félelem a társak beszólogatásától, majd az elfogadás, önmagunk elfogadása, félelmeinkkel való szembenézés is előkerült. A gyerekekkel beszélgettünk az ő félelmeikről, mi az amit esetleg nehezen dolgoznak fel.
Ezután próbáltunk együtt alliterációs savakat kitalálni a nevük kezdőbetűjével- mindenkinek valamilyen pozitív jelzőt- pl.: mosolygós Mira, jóságos Jancsika…. majd szóláncot alkotva ismételtük és a gyerekek helycserével újra sorba mondták, természetesen más lett a sorrend.
Ezután az Ellazulni jajj de jó dalt hallgattuk és csináltuk.
Majd átrajzolták a szívecskéket, kiszínezték a megküzdés jelét és elkészültek a művek, amiket kiraktunk a szokott helyükre és csodálhatták a saját és társaik munkáját.
Szilvia Kerekes.Zsomborné Hargitai
Az óra bevezetéseként felolvastam az osztálynak a szamár történetét. Ennek a tanulságáról beszélgettünk, hogy tudnak a nehézségeink fejlődésünk szolgálatába állni, hogy tudjuk azokat saját növekedésünkre felhasználni. Ezután kivetítettem nekik egy képet egy szomorú lányról, ennek kapcsán feltételezéseket kellett mondaniuk, hogy milyen történet lehet a kép mögött. Ki kellett találniuk a lány történetének egy olyan folytatását, amelyben meg tudta oldani a nehéz helyzetet, amibe került. Következő feladatként cédulákat húztak a gyerekek. A cédulákra olyan szituációkat írtam, amelyeket egy 10-11 éves gyerek nehéznek érez. Az adott szituációhoz kellett mondaniuk egy problémamegoldó és egy érzelemkezelő megküzdési módot. Ebben természetesen egymásnak is segíthettek a gyerekek. Közösen összegyűjtöttünk olyan támogató gondolatokat, mondatokat, amelyeket jólesik hallani bármilyen nehézség esetén. Az óra végén azt kértem, hogy nevezzenek meg olyan embereket, akik példát adnak megküzdésből. A gyerekek saját családtagjain, személyes ismerősein túl sérült emberekről, paralimpiai bajnokokról is beszélgettünk.
Mivel küzdenek a gyerekek napjainkban?
Februárban, a megküzdés hónapjában, többször is tartottunk boldogságórát, hiszen bárki kerülhet olyan szituációba, amikor óriási erőfeszítések árán képes csak kezelni azokat a helyzeteket, amelyeket úgy értékel, hogy „azok felülmúlják vagy felemésztik aktuális személyes forrásait” , meg kell tanulni ezeket is megfelelően kezelni.
Ismerős fogalmak voltak a gyermekek számára, ha nem is saját magukon tapasztalták, a túlzott telefonhasználat, a cancel culture, a ghosting, a glasligthing-effektus, a mérgező pozitivitás, stb. ezekről sokat beszélgettünk, s arról is mit tehet az, aki érintett egy ilyen helyzetben. Különböző ötletek hangzottak el. Abban mindenki egyetértett, hogy ennek megoldásában időnként külső segítséget is kell kérni, aki lehet egy barát, vagy szülő, vagy pedagógus, esetleg egy külső személy.
Rövid jelenetet állítottak össze, s mutatnak be, amely pontosan bemutatja napjaink problémáit. A történet röviden:
Egy osztályközösségen belül túlzottan megnőtt a telefonhasználat, mindent igyekeztek rögzíteni, s posztolni a közösségi médiában, különböző platformokon. A fizikai erőszak és a kiközösítés is megjelenik a közösségben, mindez a pedagógus tudta nélkül. Egy véletlennek köszönhetően idegen lény, egy földönkívüli téved az osztályterembe, aki segít rendezni a kapcsolataikat.
Nagyon hasznosnak érezték a gyerekek a hónap témájában való elmerülést, hiszen a védett iskolai, családi közegből kikerülve, majd a középiskolában már a különböző megküzdési stratégiákkal felvértezve érkeznek, s remélhetőleg sikeres iskolai évek elé néznek.
Karancslapujtői Kastélykert Óvoda
Nagycsoportosainknak próbáltuk elmagyarázni és érzékeltetni a problémaközpontú és az érzelemközpontú megküzdés közti különbséget, mikor is kell egy problémát kezelni, azzal megküzdeni és mikor kell az éérzelmi reakcióinkkal megküzdeni, azokat enyhíteni. Mindezek megbeszélésére remek lehetőséget adott A türelmetlen nyulacska című mese. Beszélgettünk arról, hogy milyen érzései voltak a nyulacskának, mit szeretett volna, mirért volt türelmetlen, mit tehet annak érdekében, hogy jobban érezhesse magát? Hisz vannak olyan dolgok, amiken nem tud változatni, vagy amire várni kell és nem olyan jó elkeseredetten, szomorúan hosszú időn keresztül búslakodni, inkább azon gondolkozzunk, hogyan tudjuk kellemesen eltölteni az időt. Ezt követően állatokká változtunk mindannyian és az Állati állapotok című játék keretein belül beleéltük magunkat a különböző állatok érzelmeibe, ezeknek megfelelően játszottuk el a játékot. A végén azt is egyenként megbeszéltük, az állatok karakterei közül, melyeknek érezték igazán magukat.
A február havi témakört két tanítási órán dolgoztuk fel. Az első óra elején meghallgattuk a hónap dalát, relaxáltunk rá. A gyerekeknek nem igazán tetszett a relaxálás, ezért hallgattunk meg más dalokat, amire tudtak táncolni. Majd a „Dorombolok, mint a cica, házba bújok, mint a csiga”, „A haragom kifújom, mint a cica nyújtózom” bemelegítő gyakorlatokat végeztük el. Ezután megbeszéltük az elméleti hátteret: ki mit tesz azért, hogy a negatív helyzeteket, eseményeket követő fájdalmat, feszültséget enyhítse vagy feloldja. Segítségünkre volt egy plakát, amin 50 megküzdési mód volt felsorolva gyerekek részére. Zenét hallgattunk miközben egy macskás színezőt színeztek. Ezután következett a mesehallgatás: Fiep Westendorp, Mies Bouhhuys: Pim és Pom; A nagy kaland című meséjét olvastam fel nekik. Megbeszéltük, hogy a szereplők, hogyan dolgozták fel a negatív helyzet okozta feszültséget. Az első órát meditációval zártuk.
A második órát „Medve vagyok, cammogok…” relaxációs gyakorlattal kezdtük. A nehéz időkre megküzdési módokat gyűjtöttünk, a gyerekek ráírták egy lapra, amit felragasztottunk egy tablóra. Zenehallgatás közben illusztrációt készítettek a hallott meséhez. Ebből szintén egy tablót készítettünk. Átbeszéltük újból az elméleti hátteret, megbeszéltük, hogy ki mit visz magával a foglalkozásról. A második órát is meditációval zártuk.
Csupaszíveim mindennapi feladata megküzdeni az olvasás, írás és számolás országában felbukkanó nehézségekkel. A bennük rejlő kreativitás kifejezése is nem mindennapi megküzdés, hogy szép lesz, hogy meg tudom csinálni.
Közösen megfogalmaztuk csoportunk 3-as jelszavát:
1.megpróbálom
2.legyőzöm
3.elkerülöm
Ezután átbeszéltük, hogy mi fontos a sikeres megküzdéshez:
Értékes vagyok és hiszek is benne. Minden nap nyitott szívvel ébredek.
Nem hátráIok meg semmitől, igent mondok az előttem álló feladatokra. Mindig magam előtt látom a célt. Elfogadom és szeretem magam.
Hálás vagyok és bízom magamban, magabiztos vagyok.Küzdeni fontos. Mindig van remény! Elkötelezett vagyok és nem adom fel soha! Ezen gondolatok segítenek a mindennapokban, hogy Mindenki megtanuljon helyesen olvasni, írni és számolni.
Ezen hónap témája a különböző megküzdési stratégiák. Minden gyermekben vannak pozitívumok, amik által és azt erősítve le tudják küzdeni a mindennapi nehézségeket. Egy óvodában számos dolog okozhat nehézséget a gyerekek számára. Mi igyekeztünk minden gyermek pozitívumait feltárni, és ha valamely gyermeknek nehézséggel kellett megküzdenie, akkor emlékeztettük őt képességeiről.
Például egy jószándékkal vezérelt szerető öleléssel önzetlenül a másik bocsánatát kérni, egy bátor cselekedettel visszajuttatni a játékot, egy szomorkodó gyermeket megnevettetni….stb, és még számos hasonló dolgot tettünk ebben a hónapban.
Az Aranykulcs című mesét meghallgatván ötletet adott, hogy motiváljuk a gyerekeket a még több dícséret elnyeréséért. Az udvaron felrajzoltunk egy labirintust, és aki hibátlanul át tud rajta kelni, az „bátor pacsit”, és dícséretet kap. Több gyermek is élt ezzel a lehetőséggel, és nagyon tetszett nekik az útkeresés.