Boldogságóránk témája a Megküzdési stratégiák. Közösen meghallgattuk a hónap dalát az Ellazulni jaj, de jó Bagdi Bella előadásában.
A témát Az erdei tisztás c. mesével dolgoztuk fel. A segítő kérdésekre együtt közösen adtunk választ. A mese által sikerült megértetni velük azt, hogy együtt közösen összefogva, sokkal könnyebb megoldani bármilyen problémát. Ezt követően a „Mi változott?” játékot játszottuk. Nagyon élvezték ahogy egymás után vették észre a megváltozott ruhadarabokat. Vidám tartalmas napot töltöttünk el együtt.
Megküzdési stratégiák
Boldogságóra – Megküzdési stratégiák
„Előbb-utóbb kisüt Benned a nap!”
A megküzdési stratégiák hónapja elindított egy olyan hosszú távú folyamatot, amely segít a gyerekek egymás közti és önmagukkal szembeni konfliktusaik feloldásában. Kértem őket, hogy a foglalkozás során tanult relaxációs gyakorlatokat folyamatosan alkalmazzák abban az esetben, ha érzik, hogy elhatalmasodnak rajtuk a negatív érzelmek.
A foglalkozást a „Hervad a virágom, éled a virágom …” mozgásalapú relaxációs gyakorlattal kezdtem. Megbeszéltük a korábban a csoportban felmerült ellentéteket és az esetlegesen várható, későbbi nehézségeket.
A mese a törött vízhordó edény felolvasása és értelmezése után dramatizáltuk a mesét. Példákat kerestünk arra, hogy ami először hibának tűnik, egy új kezdetet jelenthet.
Megvitattuk, hogy ki mitől tud megnyugodni: vízivás, sport, légzőgyakorlat, játék. Többen személyi segítséget emeltek ki: a tanár nénik, a szülők vagy a barátok megnyugtató fizikális közelségét. Ezek alapján minden gyermek elkészítette a saját konfliktuskezelési megoldását tartalmazó napocskáját, amit felragasztottak és így a montázsunk szemléltette a csoport megküzdési stratégiáját.
A foglalkozást frissítő légzésgyakorlattal zártam. Felemeltük karjainkat oldalirányba felfelé magastartásba, lábujjhegyre emelkedtünk. Hosszan belélegeztünk. Lassan leengedtük karjainkat, kilégzéssel, majd guggolásba leereszkedtünk, minél mélyebbre. Többször megismételtük a relaxációs gyakorlatot.
Figura Tünde
napközis nevelő
Kiskunmajsa, 2025. 02. 12.
Köröstarcsai Arany Gusztáv Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Új témával ismerkedtünk a boldogság óránkon. Hogyan tudunk megküzdeni a ránk váró feladatokkal. Játékos feladatokkal indítottuk az órát. Kedvencünkkel a teniszlabdákkal játszottunk zenére. Ki bírja tovább, húzd el a másikat. Hangos nevetéssel volt tele a terem.
a játék után meghallgatták a gyerekek a két korsó meséjét, majd meg is beszéltük. Nagyon szeretik a meséket, ezért a szomorú Szamurájról szóló mesét nagy átérzéssel hallgatták. a mese felhívta a figyelmüket arra, hogy semmit sem szabad feladni. Ezt szépen meg is fogalmazták. Ezek után mindenki elkészítette a saját Szamuráját.
Kellemes két órát töltöttünk el.
Csólyospálosi Általános Iskola
A gyerekekkel arról beszélgettünk, hogy a problémáikkal hogyan küzdenek meg. Kiemeltük ezek közül a humort, farsang közeledtével dobókockával készítettünk egy vicces bohóc arcot.
Rimóci Szent István Általános Iskola
Megküzdési stratégiák
Az ötödikes gyerekek a szóhálóban elrejtették a megküzdési stratégiákat, társaiknak pedig meg kellett keresni azokat! ( Az is egy küzdelem volt)
A boldogságóránk keretén belül a Szamuráj szerencséje c. mesét olvastuk el és dolgoztuk fel a gyerekekkel karöltve, kérdések segítségével. Ezt követően kártyákat húztunk, melyen erősségek szerepeltek. A gyerekek megosztották egymással, hogy mikor hasznosítják vagy hasznosították ezidáig ezeket az erősségeket. A gyerekek közösen dolgoztak, volt aki a saját szamurájpáncélját készítette el először, majd közösen az erősségeink szivárványán munkálkodtak. A gyerekek felragasztották rá saját erősségeiket, amelyekről a felragasztás előtt meséltek is, hogy miben mutatkozik meg az ő életükben. Az óra nagyon jó hangulatban telt, a gyerekek közben „Pozitív élmények” című zenés relaxációt hallgatták. Voltak akik ebbe teljesen belemélyültek, másoknak pedig csak szimplán nyugodt hangulatot teremtett.
Boldogságóránk elején növendékemmel arról beszélgettünk, hogy voltak-e már nehézségek az életében, és mi volt az, ami átsegítette őt ezeken. Válaszában a zenélést is megemlítette megküzdési módszerként.
Majd meghallgattuk Mozart: Varázsfuvola c. művéből a Bűvös csengettyű dalát. Röviden elmeséltem a Varázsfuvola cselekményét, ami a megküzdésről szól: Taminónak 3 próbát kell kiállnia, hogy elnyerje Pamina kezét.
Ezután a Bűvös csengettyű elfuvolázását kértem tanulómtól. De ahhoz, hogy meglegyen a mű kottája, amit elrejtettem a teremben, 3 próbát ki kellett állnia növendékemnek: hangszerfelismerő feladat, fuvola összerakása csukott szemmel, digitális zenei fejtörő.
A sikeres próbatételek után meglett a kotta, és tanítványommal elfuvolázhattuk Mozart művét.
Boldogságóra februárban: Megküzdési stratégiák és önbecsülés
A februári boldogságóra témája a megküzdési stratégiák és az önbecsülés volt. Ezen a foglalkozáson a gyerekek megtanulták, hogyan kezeljék a kihívásokat és a nehéz helyzeteket, valamint azt, hogy milyen fontos az önmagukba vetett hit.
Beszélgetés: Hogyan birkózunk meg a nehézségekkel?
A foglalkozás elején közösen összegyűjtöttük azokat a helyzeteket, amelyekkel a gyerekeknek meg kellett küzdeniük a mindennapokban. Szóba került a dolgozat előtti izgalom, a barátokkal való nézeteltérések és az is, amikor valami nem úgy sikerül, ahogy szerettük volna. Ezekre együtt kerestünk megoldásokat, és egy nagy papíron összeírtuk a „Megküzdési eszköztárunkat”, amelyben olyan technikák szerepeltek, mint a mély levegővétel, a mozgás, a zenehallgatás vagy éppen a barátokkal való beszélgetés.
Kreatív feladat: Belső erő pajzs
A gyerekek egy pajzsot készítettek, amelyre felírták és lerajzolták azokat a dolgokat, amelyek erőt adnak nekik nehéz helyzetekben. A pajzs négy részre volt osztva, és ezekbe a következőket gyűjtötték:
– Erősségeik (pl. bátorság, segítőkészség, kitartás)
– Megküzdési stratégiák (pl. mély levegő, zenehallgatás, beszélgetés)
– Azok a személyek, akik támogatják őket (családtagok, barátok, tanárok)
– Motiváló mondatok, amelyek segítenek egy nehéz helyzetben („Meg tudom csinálni!”, „Bízom magamban!”).
– A pajzsok igazán színesek és kreatívak lettek, és mindenki büszkén mutatta meg a sajátját a többieknek.
Szituációs játékok és önbecsülés fejlesztése
A gyerekek különböző helyzeteket kaptak, és közösen megbeszéltük, hogyan lehet jól kezelni azokat. Például mit tehetünk, ha valaki megbánt minket, ha egy dolgozat nem sikerül a legjobban, vagy ha félünk kipróbálni valami újat.
Ezután következett egy önbizalom-növelő játék: mindenki kapott egy kör alakú lapot (amit „önbecsülés fánknak” neveztünk el), és a többiek ráírhatták, hogy mit szeretnek benne, miben jó. A végén minden gyerek egy teleírt fánkot kapott, amely tele volt kedves és pozitív üzenetekkel.
Havi kihívás: „Bátorságpróba”
A foglalkozás végén mindenki vállalt egy olyan kihívást, amelyhez egy kis bátorságra van szüksége. Például segítséget kérni, ha valamiben bizonytalan, kipróbálni egy új tevékenységet vagy kiállni magáért. A következő alkalommal megbeszéljük, hogy kinek hogyan sikerült teljesíteni a saját bátorságpróbáját!
A foglalkozás során mindenki megtapasztalhatta, hogy a megküzdés tanulható, és hogy mindenki értékes és különleges a maga módján. A legfontosabb üzenet, amit magunkkal vihettünk: bízzunk magunkban, és merjünk hinni a saját erőnkben! 😊
Csólyospálosi Általános Iskola
A hatodik témakör, amivel a boldogságórán foglalkoztunk a megküzdési stratégiák voltak. Beszéltünk különböző stresszkezelési módszerekről, melyek közül többet alkalmaznak is a gyerekek a mindennapjaikban. Kipróbáltunk különböző gyors és apró feszültségoldó technikákat is, amiket tudnak majd hasznosítani a továbbiakban. Videókat is néztünk, melyeken stresszkezelési feladatokat utánozhattak le a diákok.
Ráhangolódásként a foglalkozást Bagdi Bella: Ellazulni jaj, de jó… dalával kezdtük. Meghallgattuk, majd a dal szövegének megfelelően mozdulatsorral is kísértük. Ezt követően egy saját élményen alapuló történetet meséltem a gyermekeknek arról, hogy nekem milyen kihívással, problémával kellett megküzdenem és ezt hogyan oldottam meg. Kértem, hogy meséljenek ők is ehhez hasonló történeteket. A beszélgetés során erősítettem bennük azt, hogy ha a megpróbáltatásokat megoldottuk, akkor az boldogabbá tesz bennünket.
A megküzdés téma gyakorlati részét tornatermünkben felállított akadálypálya teljesítésével valósítottuk meg. A mozgásos feladatsor ismertetése után megkérdeztem a gyermekeket, hogy melyik gyakorlatot gondolják a legnagyobb kihívásnak, legnehezebbnek. Amikor mindenki többször is legyőzte az akadályokat, teljesítette a feladatokat ismét megkérdeztem, hogy melyik akadályt volt a legnehezebb végrehajtani. A válaszok szinte ugyanazok voltak a feladatok elvégzése előtt és után is. A gyermekek jól fel tudták mérni, hogy mi jelent számukra a legnagyobb erőfeszítést, mivel kell megküzdeniük.
A boldogságóra végén felraktuk a Boldogság várához vezető létra hatodik fokára a megküzdés jelét.