A közös munka! A cél az volt, hogy közösen egy hajót építsünk. Meg tudnak e egyeznek ki, mit hová tesz, hogyan építi meg. Haladnak e kitűzött cél felé vagy konfliktus kerekedik, megküzdenek e a célért vagy feladják? Örömmel láttam, hogy használják azokat a kommunikációs módszereket, amelyeket mi, felnőttek is alkalmazzuk nap, mint nap velük.
Megküzdési stratégiák
Iskolán kívüli helyszínen minden tanuló a saját tanulási stratégiájával értette meg, oldotta meg a személyre szabott feladatokat. Egyéni módszer alkalmazása a megértés folyamatában.
A feladatok, játékok során beszélgettünk a valóság és a látszat közti különbségről és azokról a nehézségekről, ami egy kiskamasz életében nehézséget okozhat. Ezeket a nehézségeket összegyűjtöttük és igyekeztünk megoldási stratégiákat keresni rájuk.
Milyen környezeti károkat okoz az ember? Miért rossz, ha szemetelünk az utcán, a természetben? Milyen hatással van ez az állatvilágra, növényvilágra? Hogyan érzed magad egy szemetes erdő, utca, folyó, folyópart láttán?
Mit tegyünk környezetünk védelméért? A fenntarthatóság miért fontos?
Hogyan véded te a környezeted?
Milyen megküzdési stratgiája van az embernek, hogyan képes fenntartani a jövő generációjának a Föld mai állapotát, esetleg hogyan tud azon javítani a jövő nemzedéke számára?
Te hogyan csinálod otthon, a szüleid milyen mintákat mutatnak neked? Milyen példát mutatsz a társaidnak? Milyen érzés tiszta környezetben felnőni?
Az érzelemink kifejezésére remek játék volt az érzelmi kártyák kiválasztása: te hogyan érzed ettől magad? Majd lerajzolták, hogy milyen érzelemik vannak, amikor egy szemet környezettől szenvedő állatot, vagy nagyon szemetes környezete látnak.
Februárban a megküzdési stratégiákkal foglalkoztunk. A gyermekek szembe nézhettek saját kihívásaikkal, problémáikkal, konfliktusaikkal. Megbeszéltük, hogy nehézség, fájdalom és kudarc nélkül nincs élet, mégis mindig van lehetőségünk ezekkel szembe nézni és sikeresen megküzdeni. Ebben a fejezetben különösen nagy szerepet kaptak Bagdy Emőke kidolgozott relaxációs gyakorlatai. A tevékenységek végén pedig Bagdy Bella:Ellazulni jaj de jó c. dala segített Nekünk az ellazulásban. Kedvenc játékunk a „cápatámadás” volt, mely során a gyerekek megtapasztalhatták hogy együtt , közös erővel sokkal könnyebb megküzdenünk a felmerülő problémánkkal is. A játékot a nagyobb hely miatt a tornateremben játszottuk. Számomra is megható volt amikor a játék végén már 14 kisgyermek állt egyetlen karikában, hogy mindenki megmenekülhessen a cápáktól./lásd.képek/
A foglalkozás során a gyermekek közösen küzdhettek meg a kedvenc játékuk kiszabadításáért./lego/
Az összetartás és az egymás segítése a mai napon példaértékű volt a csoportban./lásd.video/ A gyermekek és a csoportban dolgozó felnőttek is mind pozitív, szívet melengető érzésekkel zártuk a délelőttöt.
Zajzoni Rab István Középiskola
A farsangi mulatságon együtt szórakoztunk, játékosan versenyeztünk, egymást segítve küzdöttünk meg a kihívásokkal.
Különlegesen indult a Cica csoport élete óvodánk vadonatúj épületében. A szokásostól eltérően nem szeptemberben, hanem februárban kezdődött az ismerkedés az új környezettel, az új csoporttársakkal.
Így tehát most igen aktuális a februári Boldogságóra témája, a megküzdési stratégiák
Az éppen 3 éves csemeték részben családból, részben bölcsődéből érkeztek hozzánk, így jól látható volt a különbség az új helyzettel való megküzdés módjában.
Az első napokban minden gyermeknél fel kellett fedezni, mi az, ami segíti őt a kezdeti nehézségek leküzdésében A gyerekek érkezésekor az ismerkedő kérdések nyomán hamar kiderült, ki milyen segítséget igényel. Volt, akinek az ölelés, az értő beszélgetés volt fontos, volt, akit a játékok érdekeltek és önállóan akarta felfedezni a csoportszobát, másoknak a közös tevékenység adott biztonságot, de olyan is volt, aki a babzsákfotel öleléséből figyelte, mi történik körülötte.
Néhány nap elteltével már közösen énekeltünk, mondókáztunk, és vidáman játszottunk az óvoda udvarán.
Vörösmarty M. Általános Iskola
Kiképzés, hát elég vadul hangzik!
De a gyerekek nagyon szeretnek mozogni. Mindig is szerettek mozogni. A mozgás a lételemük. A sok-sok izgő-mozgó az osztályban nehezen ül meg 45 percig. A szünetben sem ülnek, de így még több a konfliktusra okot adó szituáció. A legjobb stresszoldó a mozgás! Fekvőtámasz, guggolás, ugrálás. Kinek mi?
Zsófia Anna Krajnyákné Greutter
A boldogságórán a diákok megértették, hogy a megküzdés olyan alapvető boldogságfokozó stratégia, amelyben benne rejlik a boldogabbá válás lehetősége és ahogyan gondolkodunk, az nagymértékben összefügg azzal, hogy végül mennyire leszünk boldogok. A gyerekek a rajzos feladatban szívesen ábrázolták a felolvasott történet befejezését (boldog). Közben a dal meghallgatása szabaddá tette őket az alkotásban.