„Esik most az eső, ragyog fenn a nap. Boldog vagyok, mert átmentem a szivárvány alatt.”

Szent Imre Katolikus Általános Iskola
„Esik most az eső, ragyog fenn a nap. Boldog vagyok, mert átmentem a szivárvány alatt.”
ZAJZONI RAB ISTVÁN KÖZÉPISKOLA
Nap mint nap meg kell küzdenünk valamiért, néha közösen, máskor egyénileg, ki-ki a maga célja eléréséért.
MEGKÜZDÉSI STRATÉGIÁK A SZIVÁRVÁNY SZÍNE ALATT
A februári hónapi tevékenységeket a farsangi témakör köré csoportosítottuk. Ez az időszak a megszokottból való kilépés, a bolondozás, a régi elfelejtése jegyében történik, ebben az időszakban mindenkinek meg van engedve, hogy egy kicsit más legyen, egy kicsit átváltozzon valamivé ami lehetne, vagy amivé szeretne lenni. Ilyenkor álarcok mögé bújva kreatív módon élhetjük meg azt, amit máskor nem szabad és ezt használtuk fel arra, hogy alapot képezzünk a megküzdési stratégia megélésére, megértésére.
A célunk ebben a hónapban az volt, hogy játékos tanulási folyamaton keresztül a gyerekek megtanuljanak egy új módszert arra az esetre, amikor kellemetlen helyzetbe kerülve stresszet élnek át. Mindenkinek van egy veleszületett, a családból hozott, vagy a személyiségéből fakadó automatikus reakciója, amivel a kellemetlen helyzetekben gondolkodás nélkül választ ad a helyzetre. A mi célunk ezekben az esetekben az volt, hogy a gyerekek tudatosítsák magukban érzéseiket és rájöjjenek arra, hogy van választási lehetőségük, hogy másképpen reagáljanak, mint a megszokott automatizmusok, mint például a dühkitörés vagy az elfojtás.
A gyerekek, mint kis hiperérzékeny műszerek, a környezetük érzelmi változásait észlelik és rögzítik. Abban szorulnak segítségre, vagy irányításra, hogy hogyan reagálják le a kellemetlen helyzeteket. A megküzdési stratégia tanítási módszerünk a drámajátékok csoportjába tartozik, amely energikus, dinamikus, kreatív és bohém módon ad lehetőséget a gyerekek számára, hogy aktívan megéljék és begyakorolják a vidám problémamegoldás alapelvét.
1. Kakasviadal, a gyerekek ugrálva és egymásnak szökdösve, a kezeikkel kell imitálják a kakasviadal hangulatát, kakaskodva igyekeznek érvényt szerezni véleményüknek és kifejezni a sértődöttségüket, vagy hasonló érzelmeiket. A játék után körbeülve megbeszéljük, hogy ki hogyan érezte magát közben és mit tanult a kakaskodásból.
2. Kötélhúzás, az érzelmi konfliktust párbajjá alakítva erőjátékká varázsoltuk a megoldatlan helyzetet, tudatosítva, hogy adott esetben annak lesz igaza, aki a kötelet sikeresen elhúzza. Ennek a játéknak az volt a morális tanulsága, hogy néha szembesülnünk kell azzal, hogy nem mindig tudjuk érvényesíteni a saját igazunkat és meg kell tanulnunk elfogadni és kezelni a helyzetet. Akárcsak az előbbi játéknál itt is körbeülve vidám kacagás közepette vontuk le a megfelelő következtetéseket.
3. Gólyaláb, a problémákon való felemelkedésnek a szimbólumává tettük és azt gyakoroltuk, hogy hogyan lehet ügyességi és kreatív játékkal felülemelkedni a negatív érzéseken. Azt játszottuk, hogy a felhők fölé emelkedtünk, oda, ahol mindig süt a nap és vidám bolondozással pozitív érzelmeket keltettünk életre.
4. Tánc, mint érzelemkifejezés a testbeszéden keresztül. A tanulási feladat itt az volt, hogy a mozgással és a tánccal kellett a gyerekek kifejezzék érzéseiket és a megoldást is mozgáson keresztül (letérdelés, ölelés, érintés) kellett kifejezzék. Nagyon meghatóak és kifejezőek voltak a táncok, mindenki nagyon élvezte ezt a gyakorlatot.
5. Beöltözés, a maskarázás volt a másik nagy vidámságot keltő csoportfoglalkozás, mindenféle mesefigurának, tündérnek, lovagnak öltöztek be a gyerekek és ebben a helyzetben különbnél különb helyzeteket találtunk ki, amelyekkel megelevenítettük a negatív vagy kellemetlen helyzeteket és jobbnál-jobb történetek alakultak a kreatív megoldások begyakorlására.
A hónap dalát hallgatva így lazítottunk a testnevelés foglalkozás után.
Szabadszállási Petőfi Sándor Általános Iskola
Bevezető beszélgetés:
Az eddigi órák tartalmának áttekintése, fogalmak felidézése.
Eddig megismert fogalmak:
1. Hála.
2. Optimizmus.
3. Társas kapcsolatok.
4. Jó cselekedetek.
5. Célok.
Milyen céljaink lehetnek? Milyen célkitűzésekről beszéltünk az elmúlt foglalkozáson?- a már megismert fogalom összekapcsolása a most következővel.
A célkitűzések elérése érdekében akadályokat kell leküzdeni. Mindenkinek van célja, és mindenki előtt van akadály amit le kell küzdenie a cél elérése érdekében.
Az akadályok, tulajdonképpen olyan feladatok amiket meg kell oldani. A feladatok megoldása sokszor nehéz, úgy kell megküzdeni vele mint egy hős vitéznek a sárkánnyal.
Fő rész- a megküzdés mint fogalom bevezetése.
Az előző rész beszélgetése alapján az összefüggések felismertetése.
Sárkány rajza a táblán- aki legyőzi az akadályt, megoldja a feladatot, ő lesz a hős lovag.
A fogalomhoz kapcsolódó feladatok megoldása.
Kódfejtő feladatlap megoldása. A feladatlap megoldása-megküzdési stratégia.
Hol találkozhatunk sárkánnyal? A sárkány a mesében szerepel. A mesében nemcsak a sárkánnyal kell megküzdeni. A mesék birodalmában a jó megküzd a rosszal. A jó győzedelmeskedik.
Feladatlap. – Ki kivel küzd. A szereplők összekötése azokkal, akik számukra akadályt jelentett, akiket le kellett győzni.( Színezés azonos színnel páronként.)
Differenciált feladat.
Egyik csoport- Sárkány képe. Színezd ki a sárkány fejét, amelyik feladat megoldása neked nehézséget okoz.
Másik csoport-pozitív megerősítéseket írjanak le a nehéz időkre.
Önbizalom, kitartás- Hiszek magamban!
Kulcsfogalom: Meg tudom csinálni! Képes vagyok rá!
Befejezés: Levezető beszélgetés. Az elhangzott fogalmak megerősítése. Jutalmazás.