
Megküzdési stratégiák


Kecskeméti Zrinyi Ilona Belvárosi Általános Iskola Városföldi Általános Iskolája
Megküzdési stratégiák
Ezt az órát relaxációs gyakorlattal kezdtük. Ezután a téma bevezetéseként labirintus játékot oldottunk meg. Majd olyan helyzeteket idéztek fel a gyerekek, melyekről úgy érezték, hogy reménytelenek, kilátástalanok vagy félelmetesek voltak, de már sikerült túllendülniük rajta. Például többen említették, hogy kíváncsiak voltak, meg kicsit izgultak is, hogy milyen lesz az iskola, és, hogy meg tudnak-e birkózni az olvasás, számolás, írás tudományával. Ehhez kapcsolódóan olvastam fel nekik „A bugyelláris, a pipa meg a süveg” című népmesét. Megbeszéltük, hogy az életben többször kerülhetünk nehéz helyzetbe, de, ha kitartóak, optimisták vagyunk, akkor szembe tudunk nézni a kihívásokkal. Elmondták azt is, hogy ki szokott nekik segíteni a nehéz időszakokban, – legtöbbször anya, apa – illetve, hogy ők kinek nyújtottak már támogatást. Ezután színezős, rajzos feladatot oldottunk meg. Majd mozgásos feladat következett. Végül légző gyakorlattal lazítottunk.
Együtt eldöntöttük, hogy egy következő órán aktualizáljuk az e havi feladatot, és farsangi álarcokat készítünk, mely mindegyikére 1-1 megküzdési stratégiát fogalmazunk meg.
Tanulóim most is nagyon lelkesek voltak.
Máhr Attiláné
1. o. osztályfőnök
Kecskeméti Bekvárosi Zrínyi Ilona Általános Iskola Béke Általános Iskolája
Most is a mese meghallgatásával és megbeszéléséval kezdtük a foglalkozást. Az ő szintjükön még inkább csak érzik, mint értik, mi az a megküzdés, de a saját életükből sok példát tudtak felsorolni, ahol valamilyen nehézséget kellett leküzdeniük. Cipőkötést, víztől való félelmet, tanulási nehézségeket említettek, és a hegyeknek is ilyen neveket adtak. Ez könnyebb téma volt számukra, mint az előző.
Nehéz feladatnak éreztem a megküzdési hegységet, így inkább a biztonság felől közelítettük meg a feladatot. Mindenki elkészítette a rajzát. Nagyon örülök, hogy a csoportba járó gyerekek az otthonukat, a nagyszüleik otthonát és az iskolát rajzolták le annak a helynek, ahol biztonságban érzik magukat. Nagyon jó volt ezt hallani és érezni.
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvoda Könd Utcai Telephely
Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy szegény asszony. Egy szép napon gyermeke született, Jánoskának nevezte el. Egyik nap, valami különös dolog történet, ahogy a kisbaba aludt, szép kis ágyikójában, hirtelen egy jó tündér jelent meg és egy titkos jóslatot rejtett egy levélben Jánoska mellé. Ez állt benne: Egyszer majd híres hajós kapitány leszel, de nagyon vigyázz a kalózokkal, mert el akarják majd lopni a kincseidet, mindig légy nagyon okos és vigyázz a tenger állataira. De addig nem volt szabad elolvasni még a fiú felnőtt nem lett. Teltek múltak az évek. A fiú felcseperedett és mivel közel lakott a tengerhez, hajóskapitánynak állt. Ekkor eszébe jutott a régi levél, elolvasta. Most már tudta, hogy igaz a jóslat. Nagy szakállat növesztett és mivel nagyon okos volt úgy tett mintha sánta volna, bottal járt, így álcázta magát öreg kalóznak, hogy a többi gonosz kalóz a tengeren ne háborgassa. Történt egy napon, hogy mikor kihajóztak a tengerre, fergeteges vihar kerekedett és elsüllyedt a hajó a rajta lévő rengeteg kinccsel, vele együtt a hajóskapitányt is elnyelte a víz. De nem ijedt meg, hanem felvette a búvár felszerelését és úszni kezdett. De a vízfelszín olyan távol volt, hogy teljesen kimerült. Ekkor mellé úszott egy bálna és azt mondta: Jánoska, mivel mindig vigyáztál a tenger állataira, most meghálálom. Teljesítem három kívánságod! Mit szeretnél?
János megdöbbent, de nagyon boldog volt és azt mondta: Azt kérem, hogy vigyél ki a szárazföldre. Úgy is lett. Mikor elérték a legközelebbi szigetet, a bálna ismét megkérdezte mit kíván. Nem kívánt mást Jánoska csak, hogy az elsüllyedt kincset, mind hozza ide neki. A bálna ezt a kívánságot is teljesítette, majd megkérdezte: mi lesz az utolsó kívánságod? Jánoska nem töprengett sokat, így felelt. Mivel jártomban keltemben nem találtam hozzám illő feleséget azt szeretném, ha itt teremne a világ legszebb lánya. A kincs pedig legyen a tiéd hálából a sok segítségért. Ekkor a bálna hirtelen megrázkódott gyönyörű lány lett belőle. Jánoska hajót kezdett el építeni, de ez sokkal nagyobb és erősebb lett mint ami elsüllyedt. Mikor elkészült tengerre szálltak, Jánoska haza tért édesanyjához, hetedhét országra szóló lakodalmat csaptak, máig is élnek, ha meg nem haltak.
Pápai Erkel Ferenc Ének-Zenei Általános Iskola
Sok olyan közös élményben volt részünk a tanév eddigi részében, amikért meg kellett küzdenünk, de ugyanakkor óriási élményt jelentettek. Néhányat kiemeltünk közülük. Nagyon boldogok voltunk,mikor megkaptuk az Örökös boldog iskola, Az ország kedvenc osztálya kitüntető címeket. Büszkén szerepeltünk a Duna televízió karácsonyi műsorában. Egy hetes projektet tartottunk a QSI Nemzetközi Iskola tanulóinak, tanárainak, akikkel az igazgatónő testvériskolai kapcsolatot írt alá.
Szerencsi Szakképzési Centrum Tokaji Ferenc Gimnáziuma és Szakgimnáziuma
Küzdeni vagy menekülni, felismerni a problémát vagy panaszkodni, segítséget kérni vagy aggodalmaskodni, ezekkel a kérdésekkel indítottuk a foglalkozást. Végigsoroltuk, hogy egyénileg hogyan reagálunk a minket érő stresszhelyzetekre. A feszültségek miatti egészségkárosodás kapcsán sokat beszélgettünk, nekik is vannak bőségesen tapasztalataik, hogy miért lehet kórházba kerülni és reálisan látják, hogy mi az elfogadható problémamegoldás.A megküzdés módok listájából elkészítettük a saját védekező leltárunkat. A csoportos megbeszélés után , három kiscsoportban, megrajzolták a tanulók a megküzdés lépcsőit, amelyet bemutattak a többieknek.
Dobrosi Ágnes