Óra elején megbeszéltük, hogy mit jelent a megküzdési stratégia. Majd a Szamár történetének tanulságát vontuk le. Kinek milyen a stresszkezelési módszere?! Példákat gyűjtöttünk rá. Végül az óra végét azzal zártuk, hogy elkészítettük a tabló képet.

Sennyey Elza Általános Iskola Mándok
Óra elején megbeszéltük, hogy mit jelent a megküzdési stratégia. Majd a Szamár történetének tanulságát vontuk le. Kinek milyen a stresszkezelési módszere?! Példákat gyűjtöttünk rá. Végül az óra végét azzal zártuk, hogy elkészítettük a tabló képet.
Papi Kölcsey Ferenc Általános Iskola, Aranyosapáti Tagiskola
Mindenki küzd valamivel élete során, felnőttek, gyerekek egyaránt. Hogyan lehet a küzdelmeket legyőzni, együtt élni vele? Ezekre a kérdésekre kerestünk válaszokat, technikákat. S, ha valóban legyőzzük ezeket a dolgokat egy kicsit mi is hősök leszünk. 🙂
Megküzdési stratégiák
A témához kapcsolódó Aranykulcs című mesét kicsit lerövidítettem és így elbáboztam a gyerekeknek. Nagyon tetszett nekik, többször elbábozták a nagyok is.
Egy pók néni költözött be a csoport szobába, amitől először megijedtek, majd megbeszéltük, hogyan tudjuk félelmeinket, haragunkat, szomorúságunkat leküzdeni. A nagyoknak egészen sok ötletük volt.
Akadálypályát építettünk a csoport szobában, hiszen a pók néni levelében leírta a hangos játékot és irigykedést. Csak úgy tudják helyre hozni és a plüssöket is csak akkor kapják meg, ha a feladatokat teljesítik, verselnek és énekelnek neki. Ez nagyon tetszett a gyerekeknek, hát még az, amikor előkerültek a plüssök és a kincses doboz, amihez előzőleg az aranykulcsot is megtalálták.
A kincses doboz nem ékszert, nem édességet rejtett, hanem aszalt gyümölcsöket és magvakat, így ösztönözve őket az egészséges nasizásra.
A hajótörés játékot napokig játszottuk, kincsre vadásztunk minden nap, a végére egészen jól belejöttek, segítették egymást, teljes átéléssel képzelték el a cápát maguk körül, a szigetet. Még az udvari játékban is folytatták.
Sajnos a témához kapcsolódó zene nem nyerte el a tetszésüket, ki kellett kapcsolni.
Óvodánkban szokás, hogy a szülőknek nyílt délelőttöt tartunk. Én mindenképp szerettem volna a Boldogság programot beleszőni a délelőttbe. Ezért választottam a Pók nénis játékot. A gyerekek abszolút vevők voltak rá. A pók néni elvitte a plüss játékainkat, amiket úgy kapunk vissza, ha részt veszünk egy bátorságpróbán. Ebbe szőttem bele a tevékenységeinket. Egy kis környezetet, éneket, mozgást. A gyerekek végig motiváltak voltak, aktívan dolgoztak végig velem. A szülőktől is pozitív visszajelzéseket kaptam, amivel további motivációt gyűjtöttem magamnak, folytatjuk a megküzdési játékokat, mesét már többször hallhatták, illetve a hónap dalát hallgatjuk.
Montessori Mária Kétnyelvű Óvoda és Bölcsőde
Nagy volt a csoportlétszám ma, mégis egységként működtünk ezen a Boldogságórán! Olyan Jól Éreztük Magunkat, hogy nagyon. 🙂
Elvarázsoltam Őket egy mesebeli szigetre, ahol találkozhattak beszélgetést segítő kókuszdióval (puha labda), cápákkal, bálnákkal, lég madaraival, Róza királylánnyal és az ő sárkányával, sőt, még törzsi gyűlést is tartottunk. 🙂
Fantasztikus Élmény volt, ahogy beszámoltak a gyerekek fantáziájuk gyümölcseiről! Sokféle állatot megneveztek a vízben és az égen is!
Többször lehetett részem megható pillanatokban, amiért nagyon Hálás vagyok. <3
Köszönjük a lehetőséget!
A gyerekek imádják a hónap dalát. Fekve végezzük a gyakorlatokat és a többség maximálisan el tud lazulni.
Csemeteliget Napközi Otthonos Óvoda és Mini Bolcsöde, Sződliget
Első olvasatra nehéznek tűnt a téma, de a szeptember óta érzékenyített nagycsoportosaink viszonylag könnyen ráhangolódtak.
Az első nap a sószobában mesehallgatással kezdődött (Az aranykulcs), amiből egy hosszabb beszélgetőkör alakult ki, ahol mindenki elmondhatta, -mivel küzd mostanában. Kicsit nehéz volt elkülöníteni a korábban megfogalmazott célokat a pillanatnyilag aktuális nehézségektől, megküzdésektől. Ezen a délelőttön olyan új játékokat vezettünk be, ami nem mindig sikerül elsőre, de az ismétlés meghozza a sikerélményt (Twister, kockatorony építése a szőnyegen, spatulára dobókockatorony építése).
Másnap arra érkeztünk, hogy a plüsseink eltűntek. A tornateremben találtuk meg, de meg kellett küzdeni a visszaszerzéséért. A szokottnál nehezebb egyensúlygyakorlatok, alagútban mászás, bordásfalon mászás volt a kihívás, és aki véghez vitte, az visszaszerezhetett egy kedves figurát.
Egy hegymászós drámajáték után felrajzoltuk a filctollas táblánkra a megküzdésünk hegyeit. Az lett a legmagasabb, amivel a legtöbben küzdünk, majd később ezeket a hegyeket kifeszített vászonra is megfestettük temperával. Száradás után ikonok kerültek a tetejére és mindenki elhelyezhette a saját jelkorongját a megfelelő hegyen olyan magasságba, ahol éppen tart a megküzdésben.
A harmadik napon előkerült egy nagy, fekete kendő és egy levél, amiből kiderült, hogy az elmúlt napok hangoskodása miatt a boszi elvitte a legkedvesebb játékainkat. Kezdetét vette a leltár: mi tűnt el? Ahány játék eltűnt, annyi próbatétellel kellett szembenéznünk.
– Közösen elmondtuk a versünket Holdról (előző heti űrhajós projekt folytatása)
– Összeraktunk egy puzzle-t a naprendszer bolygóiról (előző heti űrhajós projekt folytatása)
– Megtanultunk egy boszis varázsigét
– A boszi fekete kendőjére szeretet-masnikat kötöttünk (nehezen megy a masnikötés).
– Becsukott szemmel, segítőpárral végig mentünk a szakadék fölött a hídon(széksor).
– Bizonyosságot tettünk arról, hogy állunk ki egymásért: Hajótörés játékkal, amiben a kedvenc tengerészes dalunkat énekeltük.
A próbatételek teljesítéséért kaptunk három térképet, amivel három csapatban meg kellett keresnünk az ovi különböző pontjain az eldugott játékainkat. Minden esetben el kellett dönteni, hogy szerezzük vissza: ötletességgel, bátorsággal, ügyességgel, vagy segítségkéréssel. A játékok megszerzése után minden csapat visszatért a csoportba és kezdetét vette az élménybeszámoló. A nap csúcspontjaként az egyik kislány – mintha így terveztük volna:)- spontán felszólította gyerekeket, hogy vonják le a tanulságot- csendesebben kellene játszanunk……mi felnőttek nem jutottunk szóhoz:).
Szabad játékban Labirintus társasjátékot játszottunk és labirintus feladatlapokat rajzoltunk.
A következő napon a boszi által itt felejtett titkos recept alapján, hat kis üvegnyi összetevőből (krepp papír fecnik) – jószívűségből, segítségkérésből, bátorságból, ötletességből, derűlátásból és nyugalomból- titkos főzetet készítettünk. A bográcsban jól összekutyultuk és mindenki kortyolhatott belőle annyit, amennyire szüksége volt. Csodás önismereti tanulmány volt, hogy milyen jól tudják a gyerekek, hogy mire is van szükségük. A türelmetlennek nyugalomra, az önbizalomhiányosnak bátorságra, a problémamegoldással küszködőnek ötletességre, stb. Az összetevők színeiből szivárványt festettünk az égre és mindenki lecsúszhatott azon a színen, amelyikre szüksége volt. A krepp papír darabkákból a végén szivárványt ragasztottunk és száradás után mindenkinek felkerült a jelkorongja a választott színre. Egy közös énekléssel zártuk a játékot 🙂