
Megküzdési stratégiák


Fábiánsebestyéni Arany János Általános Iskola és AMI
A gyerekek beszéltek arról, hogy milyen módon tudják leküzdeni a nehézségeiket.
Néhány gyakorlati ötletet adtunk egymásnak. Jókedvűen rajzolták le, azokat a módszereket, amik nekik segítenek a mindennapjaikban.
Jászai Mari Általános Iskola Gárdonyi Géza Általános Iskolája Kerékteleki Bársonyos Telephely
Elkészítettük a Hős példaképeink tablót. A tabló tetejére, nemzeti példaképeinket ragasztottuk.Alulra saját környezetük példaképeit rajzolták és ragasztották.Most többen járnak súlyemelésre, ők edzőjüket tették példaképnek. Néhányan szülőt, nagynénit vagy bácsit.
Bajai Szakképzési Centrum Radnóti Miklós Kollégiuma
A téma feldolgozása során beszélgettünk arról, hogy mit értünk a megküzdésen és a hős szón. Először a történelmi hősöket sorolták fel, később az irodalom és a tudomány nagy alakjai következtek, majd a sportolók, akikre büszkék lehetünk. A kollégiumunk és az iskolák névadója, bajai híres emberek, akik példát adhatnak megküzdésből, a hősöktől eljutottunk egészen az egyszerű kisemberekig. Érdekes időutazáson vettünk részt egészen a három évvel ezelőtt a szomszéd szobában lakó Szigetvári Mercédeszig. Nagyon büszkék rá, hogy középiskolás korában iskolatársuk volt, ismerhették és beszélgethettek vele. A megküzdésre nemcsak nehéz esetben gondolunk, hanem az élet mindennapi eseményeikor stresszhelyzetben is. A megküzdési képességek, stratégiák fejlesztése segít a nehéz élethelyzetekkel megbirkózni.
Riskó Ignác Óvoda II.sz. tagintézménye
A hónap témája nagyon közel állt a gyermekekhez. A témához tartozó mese meghallgatása után szívesen meséltek arról, hogy hogyan küzdöttek meg az életükben néhány dologért. Szívesen részt vettek az általam kitalált drámajátékban, ahol kedvenc játékukat kellett kiszabadítani bátorságpróbával. Közkedvelt volt a hajótöréses játék, ahol nagyon igyekeztek kisebb területű tutajon több gyermek megmenekülni. Nagyon élvezték a gyermekek az arcukon lévő érzelmek kifejezését kártyák segítségével.
Az óra elején megbeszéltük, hogy kinek mit jelent a mélypont, vigasz, elkeseredés, stressz stb. szavak.Majd elmeséltem a gyerekeknek a szamár történetét. Utána a gyerekek is hozzászóltak és elmondták véleményüket a történetről. Megbeszéltük, ha bárkinek valamilyen gondja, elkeseredése, problémája van azt hogyan oldhatja meg. Milyen nehézségek akadályozhatják. Milyen megoldási módok vannak.
Az óra végén csoportokban rajzot készítettünk, volt aki a mesét rajzolta le. Óra végén megbeszéltük, hogy ki mit tanult az órán.
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola Örömsziget Óvodája
Ebben a hónapban a „Boldogság vár” hatodik lépcsőfokára lépünk. „Pók néni” levele tavaly olyan mély nyomot hagyott a gyerekekben, hogy még most is emlegetik, így a havi téma bevezetésénél is fel tudtuk eleveníteni. Nagyon közel áll ez a téma is a gyerekekhez, hiszen napi szinten küzdenek meg kisebb-nagyobb dolgokért, vagy igyekeznek leküzdeni apróbb félelmeiket (pl: félelem a sötétben). A bevezető relaxáció után a hónap meséjét hallgatták meg, majd több olyan mesét elevenítettünk fel, amelyben a megküzdés fontos elem. A gyerekek sokat meséltek saját küzdelmeikről: otthoni rendrakás, cipőkötés, kerékpározás tanulása. A következtetéseket is ügyesen levonták: újra megpróbálni, nem adhatjuk fel.
A hónap dalát is többször meghallgattuk – jól esett ellazulni.
Sárkeresztúri Napraforgó Óvoda
A megküzdés témáját a javasolt feladatok alapján kezdtem el. A gyerekeket két csoportra osztottam és fakockából tornyot kellett építeni, amely nem sikerült, ugyanis mindenki egyszerre akart építeni, így a torony mindig ledőlt. Utána beszélgettünk arról, hogy mit éreztek, s a gyerekek ügyesen megfogalmazták érzelmeiket: ideges voltam, szomorú voltam. A beszélgetés során arra is rájöttek, hogy mi volt az oka a sikertelenségnek, és mit kellett volna tenniük, hogy a torony felépüljön, amit aztán ki is próbáltak. Beszélgettünk arról, hogy ki hol nem érzi jól magát, kitől kér segítséget, és példák alapján lehetőségeket gyűjtöttünk saját magunk lenyugtatására (sportolás, mély lélegzet, elszámolni 10-ig, ökölbe szorítás – utóbbi kettő a NyugiOvi program alapján).
Mivel farsangi, tél búcsúztató témában tart a csoport, egy olyan plakátot készítettünk, amelyen szuperhősök álracai láthatóak, megbeszéltük, hogy melyik miben segít az embereknek. Timó és Zille karaktere az óvodánkban használt konfliktuskezelés módszerének szereplői.