A hónap témájaként az erősségeinket jártuk körbe. Először kivetítettem a gyerekeknek jótulajdonságokat a táblára és beszélgettünk, hogy ki melyiket ismeri, és mit jelent.
Meghallgatták A szamuráj szerencséje című japán mesét. A mese után újra megnéztük a pozitív tulajdonságokat és megkeresték, hogy a szamurájra mi illik. Beszélgettünk a meséről, és arról, hogy nekik milyen erősségeik vannak, amik segítik őket a nehézségek során.
Legvégül pedig kiszínezték a szamuráj figurát és mellé vagy ráírták a saját erősségeiket.
Nagyon tartalmas óránk volt.
Megküzdési stratégiák
Szentendrei Barcsay Jenő Általános Iskola
Mit is kérnének a Gyerekek egy Segítőtől?
Mit tegyen egy Segítő, hogy Sokaknak jó legyen?
-rossz időből jó időt (Viola)
-szép idő, hogy virágos legyen a fű
-Család együtt legyen
-idő a Háziállatokra
-betörőtől és bankrablótól megmentő Háziállat
-kirándulás a Családdal
-gyógyulások
-ne történjenek rossz dolgok
-jókedvre derítő
-világmegmentő
-megfelelő világítás a lakásokba
A február nálunk a farsangra való készülődés hónapja. Ezt mindig várják a gyerekek. Örömmel készítjük a jelmezeket újrahasznosított és újra hasznosítható alapanyagokból, tanuljuk a táncot és mutatjuk be a produkciónkat. Bulizunk a farsangi mulatságon. Nutella partit tartottunk. Közösen gofrit készítettünk, erre került a Nutella. A hónapban tartottunk még egy örökbefogadás és egy születésnapot is. Természetesen a hónap témájával is foglalkoztunk, megbeszéltük milyen megküzdési stratégiákat alkalmazhatunk a problémáink leküzdésére. Feldolgoztuk A szamuráj szerencséje című olvasmányt a hozzá kapcsolódó feladatokkal. Végkövetkeztetésnek pedig rájöttünk, hogy a legjobb megoldás a pillanatra figyelni amiben vagyunk, és örülni annak amit megtapasztalunk.
Megküzdési stratégiák
1. Relaxációs gyakorlat: Pillangóölelés
2. Megbeszélés
A témához kapcsolódó szavak megbeszélése, definiálása az értelmező kéziszótár segítségével. stressz, distressz, megküzdés…. Elméleti háttér Tk.:147.
Mit tesz az ember a negatív esemény vagy helyzet okozta fájdalma, feszültsége vagy szenvedése enyhítése érdekében?
Mi volt a legutóbbi probléma, ami stresszt okozott nektek? Hogyan sikerült megküzdeni vele? Mit tehetünk, hogy elkerüljük a stresszt? Milyen stresszkezelési módszereket alkalmaztok, ismertek?
A tanulók csoportokban stresszkezelési módszereket gyűjtenek. (írólap, filctoll)
3. A sikeres megküzdés hatásai
A tanulók összegyűjtik, hogy milyen pozitív hatásai vannak a sikeres megküzdésnek (elégedettség, megnyugvás, jó érzés, siker, önbizalom, jót aludni….)
4. Kisfilm megnézése, megbeszélése
Soha ne add fel! (3:14)
Mit érezhetett a sportoló? Milyen stresszhelyzetet élt át? Mit hozott neki a megküzdés?…
5. Szituációs feladatok
A tanulók csoportokat alkotnak, majd húznak egy szituációt. Röviden megbeszélik, majd eljátsszák, amiből ki kell derülnie, hogyan oldanák meg az adott stresszhelyzetet, miképp mutatnák ki a kedvességüket, a törődésüket, a segítő szándékukat. (pl. az egyik barátod arcát átszerkesztik egy majom testére vagy online játékban bántó üzeneteket kap…)
6. Villámrelaxáció
A tanulók a következő gyakorlathoz felállnak, a kezüket erősen ökölbe zárják, majd behajlítják a könyöküket, megfeszítik a bicepszüket és odaszorítják a bordáikhoz. Ezután megfeszítik a lábaikat és farizmaikat, majd kiengedik a levegőt, kinyitják tenyerüket és elengedik a szorítást.
A gyakorlat megbeszélése.
7. Dobókocka
2 db dobókocka minden oldalához hozzá van rendelve egy szempont. A tanulók egyenként dobnak a kockával és válaszolnak a szempont szerinti kérdésre.(pl.: példaképem, dilemmáim, örömforrásaim, érdekességek rólam…)
8. Záróidézet
„Ígérd meg, hogy mindig emlékezni fogsz: bátrabb vagy, mint hiszed, erősebb, mint sejted, és okosabb, mint véled.” / A. A. Milne: Micimackó
9. Zenehallgatás
Zenés relaxáció
A februári boldogságóránk témája a megküzdési stratégiák voltak. A tanulóink sérüléseikből kifolyólag valóban sok akadállyal, problémával találkoznak (akár valami fáj, zavar a társam, vagy nem tudom megcsinálni a feladatomat). Számukra már az is nehéz feladat, hogy felismerjék a valós megoldandó gondokat, megküzdési stratégiát igénylő problémákat. Az ilyen helyzetek önálló megoldása pedig szinte teljesen kivitelezhetetlen esetükben. Ezért is választottam a Boldogságóránk vezérfonalául a segítség kérés, és a problémák közös megoldásának könnyebb mivoltát. Ezen az órán újra előkerült az egymással való törődés és egymás segítésének fontossága.
Üdvözlés után a ráhangolódó dal következett (Bagdi Bella: Pozitív mondóka) melyet a tanulók ritmushangszerekkel kísértek. A dal után beszélgetést kezdtünk arról, hogy mik azok a problémák és akadályok, amiket le kell küzdeni. Találkoztak-e olyan helyzetekkel, amit nehezen viseltek? A témához kapcsolódóan Julia Donaldson: A zsúfolt házikó című meséjét néztük meg. A mese tanúságaként azt neveztük meg, hogy fontos segítséget kérni, a tanácsokat megfogadni és a végén még az is lehet, hogy a probléma nem is olyan nagy, mint ahogy egyedül, magányunkban gondoltuk. Feladatmegoldásként a mesében szereplő állatok képét kellett párosítani az általuk tönkretett tárgyakéval és elhelyezni, feltűzni a házban mely a mesében lévő házat jelképezte. A feladat megoldása közben megbeszéltük a szereplők és a tárgyak tulajdonságait is. A tanórát Bagdi Bella: Előttem legyen mindig út című dalával zártuk. Az óra értékelése után jó érzésekkel köszöntünk el egymástól.
Balatonfüredi Fekete István Általános Iskola, 8230 Balatonfüred Iskola u. 2.
A gyerekek megismerkedtek A szamuráj szerencséje című mesével. Megbeszéltük mondanivalóját.
A feladatok közül a labirintus feladatot választottuk.
Balatonfüredi Fekete István Általános Iskola, 8230 Balatonfüred Iskola u. 2.
A gyerekek megismerkedtek A szamuráj szerencséje című mesével. Megbeszéltük mondanivalóját.
A feladatok közül a labirintus feladatot választottuk.
Balatonfüredi Fekete István Általános Iskola, 8230 Balatonfüred Iskola u. 2.
A gyerekek megismerkedtek A szamuráj szerencséje című mesével. Megbeszéltük mondanivalóját.
A feladatok közül a labirintus feladatot választottuk.
Katalin Andrea dr. Balogné Dévai
Február hónapban, a boldogságóra foglalkozás témája a megküzdési stratégiák voltak. A témakörre hangolódva, körbeálltunk és meghallgattuk a hónap dalát. A dal szövegét követve megsimítottuk az arcunkat, a vállunkat, hogy érezzük saját magunk támogatását, önmagunk szeretetét, majd lassan ringatóztunk, hogy ellazuljon a sok, mindennapi teher alatt elfáradt testünk és lelkünk. Ez a kedves gesztus már induláskor, mindenki arcára mosolyt csalt a csoportban. A téma folytatásaként megbeszéltük, hogy milyen nehézségek, kihívások fordulnak elő az életünkben és milyen fontos, hogy mindig pozitívan, megoldást keresve oldjuk meg őket, ha szükséges kérjünk segítséget szüleinktől, tanárainktól, társainktól.
A sikeres megküzdéshez sok mindenre szükségünk van, ezért egy poszteren, piramis alakban ábrázoltuk azokat az összetevőket amelyek segítenek minket a mindennapi nehézségek leküzdésében és a nagy céljainkért való küzdelemben. A gyerekek színeztek, nyírtak, ragasztottak, keresték a megküzdéshez szükséges dolgok helyét a piramisunkon. A februári program végén, vidám kis csapatunk ismét meghallgatta és eljátszotta a hónap dalát és kitűztük a faliújságra a poszterünket.