.
Megküzdési stratégiák
A Megküzdési stratégiák témánk feldolgozása előtt Bagdy Emőke relaxációs gyakorlatával indítottunk: „Tüdőtakarítás” gyakorlattal megtisztítottuk a tüdőnket, minden rossztól. Beszélgető kör keretén belül a téma meghatározása, körülírása segítette a kezdeti gondolatfonalak felvételét. Bagdi Bella: Ellazulni jaj, de jó! című dalára teljesen ellazítottuk minden főbb testrészünk. Témabevezető játékunk a bátorságpróba volt, teljesítettük Pók néni levele által a kitűzött feladatlistát, hogy az eltűnt plüsseinket visszaszerezhessük. Majd „Hajótörés” játékkal folytattuk a közös tevékenykedést. Összedolgozva megmenekült mindenki a cápa elől. Toronyépítő játék segítségével sikerült még pontosabban megérteni a megküzdés és a stratégiák fogalomkörét. Sikerült közösen, összedolgozva, koncentráltan megépíteni a tornyunkat. megismerkedtünk a megküzdési stratégiák jelével és a Boldogságvár lépcsőnkre fel is helyeztük. Zárókörünk a munkafüzet feladatlapján található rajzok közül választottunk, Elkészítettük Pók néni pókhálóját, hogy visszaköltözhessen hozzánk a csoportunk egyik sarkába. Boldogságóránk zárása a közös tánc és ének volt szokásainkhoz mérten.
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola Örömsziget Óvodája
A mindennapokban is akad sok kisebb-nagyobb küzdelem. De farsang idején ez még fokozódik. A kisebb versenyjátékok igazi küzdő szellemet hoztak a csoportba. Koruknak megfelelő játékos feladatokat kaptak, amelybe mindenki bekapcsolódott és ahol mindenki „nyert”.
Az erdei tisztás
Feldolgoztuk a mesèt, beszèlgettünk a szereplőkről, tulajdonságaikról. Összehasonlítottuk a kisállatok viselkedèsèt, problèmamegoldó magatartását a saját viselkedèsünkkel, ha problèmahelyzet adódik. Megállapítottuk, hogy máshogyan reagálunk egy-egy helyzetre, különbözőkèppen oldjuk meg a számunkra kijelölt feladatokat. Van, aki hirtelen dönt, mások megfontolják minden lèpèsüket. Van, aki a legegyszerűbb megoldást keresi ès választja, míg mások esetleg ,,elvesznek” a lehetősègek sokaságában.
Megtanultuk a pocsolya verset, nèhány gyerekkel elkèszítettük a mese szereplőit, el is játszották azt.
Szandaszőlősi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
A mese és a téma feldolgozása után a tanulók párban készítették el a szamuráj páncélokat.
„Az önbecsülés és önbizalom a nyitja minden pozitív változásnak, amely életünkben bekövetkezhet.” (Louise L. Hay)
A minket érő mindennapi stresszhelyzetek leküzdéséhez szükségünk van megkűzdési stratégiákra. Zeneművész növendékeimmel a februári növendékhangversenyre készülve beszélgettünk arról szolfézs órán, hogyan tudunk az élet kihívásaira úgy reagálni, hogy a nehezebb helyzeteket (pl. fellépés) pozitívan éljük meg.
Különböző relaxációs technikákat sajátítottunk el, gyakoroltuk azokat szolfézs óra elején ráhangolódásképpen, s a végén levezetésnek. Bagdy Emőke: Pszichofitnessz c. könyvét használtam, majd a Pozitív gyerek vagyok című kártyajátékkal játszva kerültek szóba komoly gondolatok a megkűzdési stratégiákkal kapcsolatban. A humort sem nélkülöztük, sokat nevettünk egy-egy komikus, vicces történeten. Megfigyeltük egymás határait, reakcióit, sokat tanultunk egymástól. Végül az önbecsülés edénybe leírták, lerajzolták azokat a tulajdonságaikat, erősségeiket amiket szeretnek magukban, amire büszkék. Itt kaptak helyet a korábbi sikerek, új tevékenységek, dicséretek. A gyerekek is nagyon élvezték ezeket a beszélgetéseket, következő órán kérték, hogy újra játsszunk!
Boldogságóránk témája a Megküzdési stratégiák. Közösen meghallgattuk a hónap dalát az Ellazulni jaj, de jó Bagdi Bella előadásában.
A témát Az erdei tisztás c. mesével dolgoztuk fel. A segítő kérdésekre együtt közösen adtunk választ. A mese által sikerült megértetni velük azt, hogy együtt közösen összefogva, sokkal könnyebb megoldani bármilyen problémát. Ezt követően a „Mi változott?” játékot játszottuk. Nagyon élvezték ahogy egymás után vették észre a megváltozott ruhadarabokat. Vidám tartalmas napot töltöttünk el együtt.
Boldogságóra – Megküzdési stratégiák
„Előbb-utóbb kisüt Benned a nap!”
A megküzdési stratégiák hónapja elindított egy olyan hosszú távú folyamatot, amely segít a gyerekek egymás közti és önmagukkal szembeni konfliktusaik feloldásában. Kértem őket, hogy a foglalkozás során tanult relaxációs gyakorlatokat folyamatosan alkalmazzák abban az esetben, ha érzik, hogy elhatalmasodnak rajtuk a negatív érzelmek.
A foglalkozást a „Hervad a virágom, éled a virágom …” mozgásalapú relaxációs gyakorlattal kezdtem. Megbeszéltük a korábban a csoportban felmerült ellentéteket és az esetlegesen várható, későbbi nehézségeket.
A mese a törött vízhordó edény felolvasása és értelmezése után dramatizáltuk a mesét. Példákat kerestünk arra, hogy ami először hibának tűnik, egy új kezdetet jelenthet.
Megvitattuk, hogy ki mitől tud megnyugodni: vízivás, sport, légzőgyakorlat, játék. Többen személyi segítséget emeltek ki: a tanár nénik, a szülők vagy a barátok megnyugtató fizikális közelségét. Ezek alapján minden gyermek elkészítette a saját konfliktuskezelési megoldását tartalmazó napocskáját, amit felragasztottak és így a montázsunk szemléltette a csoport megküzdési stratégiáját.
A foglalkozást frissítő légzésgyakorlattal zártam. Felemeltük karjainkat oldalirányba felfelé magastartásba, lábujjhegyre emelkedtünk. Hosszan belélegeztünk. Lassan leengedtük karjainkat, kilégzéssel, majd guggolásba leereszkedtünk, minél mélyebbre. Többször megismételtük a relaxációs gyakorlatot.
Figura Tünde
napközis nevelő
Kiskunmajsa, 2025. 02. 12.