Célom az volt, hogy a gyermekek megküzdési stratégiákat sajátítsanak el és gyakoroljanak, ezáltal erősítve reális önértékelésüket. Fontosnak tartottam, hogy eleinte támogatással, később pedig egyre önállóbban legyenek képesek megoldási folyamatokat kialakítani.
A játékos megközelítés révén arra törekedtem, hogy a gyermekek olyan érzelmeket erősítsenek meg önmagukban, amelyek hozzájárulnak önértékelésük fejlődéséhez, valamint ahhoz, hogy bátrabban vállalják fel önmagukat és hatékony megoldásokat találjanak saját kihívásaikra. Mindeközben társas kapcsolataik is fejlődtek, hiszen megtanulták, hogy segítséget kérni nem gyengeség, hanem az együttműködés természetes része. E folyamat során a bizalom és az erkölcsi értékek kérdésköre is kiemelt szerepet kapott. A beszélgetések során tudatosítottam bennük, hogy a nehézségek leküzdése boldogabbá és erősebbé tesz minket.
A foglalkozás során a gyermekek játékos formában sajátították el a megküzdési stratégiákat, amelyek segítették őket abban, hogy hatékonyabban kezeljék érzelmeiket, felismerjék saját erősségeiket, és megtapasztalják az együttműködés erejét.
Megvalósult megküzdési stratégiák
Érzelemszabályozás: A programot egy rövid relaxációs gyakorlattal kezdtük, amely során a gyermekek megtanultak tudatosan figyelni a légzésükre és ellazulni. Ez segített nekik felismerni belső állapotaikat és csökkenteni a feszültséget. A foglalkozás végén is használtunk nyugtató zenét, hogy megerősítsük bennük a pozitív érzéseket.
Pozitív gondolkodás erősítése: Bezzeg Andrea – Aranykulcs” című meséjét hallgatva a gyermekekkel arról beszélgettünk, milyen „különleges” képességeik vannak, és hogyan tudnák azokat kihasználni a nehéz helyzetekben. A mese kapcsán eljátszották, hogy ha lenne egy varázskulcsuk, hogyan segítenének másoknak vagy saját maguknak.
Problémamegoldás fejlesztése: A gyerekek ötlete alapján egy „mocsaras” akadálypályát építettünk, ahol az volt a feladatuk, hogy egy csapatként dolgozzanak együtt a kihívások leküzdésében. Annak érdekében, hogy visszaszerezzék a csoportszobából „eltűnt” plüssállatokat, különböző akadályokat kellett leküzdeniük, miközben egyre magabiztosabb döntéseket hoztak.
Önsegítő technikák gyakorlása: A foglalkozás során a gyermekek megtanulták, hogy ha nehézséggel találkoznak, segíthet, ha nyugtató mondatokat ismételnek („Meg tudom csinálni!”, „Nem baj, ha hibázom, újra próbálom!”). Az akadálypályán végighaladva minden gyereknek volt egy pillanata, amikor szüksége volt egy kis bátorításra vagy támogatásra, és megtapasztalhatták, hogy egy kis önbizalom és kitartás milyen sokat segíthet.
Társas támogatás és együttműködés: A gyerekek megtanulták, hogy ha bizonytalanok, nyugodtan kérhetnek segítséget társaiktól. Az akadálypályán például a mögöttük álló gyermek megfoghatta a kezét annak, aki bizonytalannak érezte magát, és együtt haladtak végig az úton. Így megélték, hogy a segítségkérés nem gyengeség, hanem egy hasznos megoldási stratégia.
Kreativitás és önkifejezés – Álompajzs készítése: A gyermekek egyéni és csoportos alkotótevékenység keretében álomőrzőt készítettek. Egy papírtányérra színes papírokat ragasztottak, így egyedi alkotásokat hoztak létre, amelyek kifejezték vágyaikat, félelmeiket és biztonságérzetüket. A tevékenység nemcsak az önkifejezést támogatta, hanem segített nekik vizuálisan megjeleníteni azokat a dolgokat, amelyekben hisznek vagy amelyek erőt adnak nekik a nehézségek leküzdéséhez.
Csapatmunka és alkalmazkodás – Pingvin játék: A foglalkozás egyik legvidámabb pillanata a pingvin játék volt. A gyerekek egy pléden, amely a jégtáblát jelképezte, álltak, miközben zene szólt. Amikor a zene megállt, a jégtábla „olvadni” kezdett, vagyis a plédet fokozatosan kisebbre hajtottam. A gyerekeknek egyre szorosabban kellett összefogódzkodniuk és ügyesen elhelyezkedniük rajta, hogy mindannyian elférjenek. Ez a játék kiválóan fejlesztette az együttműködést, az alkalmazkodóképességet és a problémaérzékenységet, hiszen folyamatosan új megoldásokat kellett találniuk a közös cél érdekében.
A foglalkozás lezárása
A játékos tevékenységek után közösen megbeszéltük, kinek mi tetszett a legjobban, és milyen érzéseket éltek át a kihívások során. A gyerekek elmondták, hogy izgalmasnak találták a „mocsaras” pályát, és nagyon jó érzés volt együtt dolgozni, segíteni egymásnak. Az álomőrzők készítése közben sokan megosztották személyes gondolataikat, és élvezték, hogy valami egyedit alkothattak. A napot Bagdi Bella „Világomban…” című dalának meghallgatásával zártuk, amely tovább erősítette bennük a közösségi élményt és a sikerélményt.
A foglalkozás során a gyermekek nemcsak jól érezték magukat, hanem megtapasztalták a megküzdés erejét is: a kitartás, az együttműködés és az önbizalom fontosságát. Ezek a tapasztalatok segíteni fogják őket abban, hogy a való életben is hatékonyabban kezeljék a kihívásokat.
Megküzdési stratégiák
A gondokkal, problémákkal való megküzdés az emberi élet mindennapi része. Ezen az órán a gyerekek megtanultak néhány módszert, amelyek segítségével szembe nézhetnek a problémákkal. Rájöttek arra, hogy nemcsak nekik, hanem másoknak, mindenkinek vannak problémái. Fontos tanulság volt, hogy a gondok leküzdése egyedül nehezebben, társakkal, csoportban sokkal könnyebben megy. Az „Ellazulni jaj, de jó…” dal nagyon jó relaxációs gyakorlat volt, egy későbbi időpontban meg is kell ismételnünk, mert nagyon jól levezette a feszültségünket. A szamuráj történetéből nagyon jól kiemelték, hogy következetesnek, kitartónak, jónak kell lennünk ahhoz, hogy leküzdjük nehézségeinket.
Boldogságóra program havi témája: Megküzdési stratégiák.
Kedvenc játékok kiszabadítása bátorságpróbával.
Hajótörés játék.
Léghajó barkácsolása.
Cél- és feladatrendszer: Szorongás és stresszes élethelyzetekkel, kihívásokkal szemben váljanak gyakorlotabbá. Kapjanak lehetőségeket a problémáik megoldására, érezzék meg mennyire fontosak az érzelmi reakcióik.
Kiemelt fejlesztési terület: Empatikus képességek fejlesztése. Önbizalom erősítése. Szabályokhoz való viszony formálása. Társas kapcsolatok erősítése.
Módszerek: motiváció, beszélgetés, magyarázat, bemutatás, szemléltetés, utánzás, megfigyelés, játékos tevékenykedtetés, differenciálás, gyakorlás, ellenőrzés, értékelés.
Eszközök: bluetooth hangszóró, lepedő, levél, elrejtett játékok, barkácsolás eszközei.
Ezen a héten megismerkedtek a gyerekek a boldogság várának 6. lépcsőfokával a megküzdési stratégiával.
A hála zenéjével hangolódtunk a boldogságóra tevékenységre.
A mesére alapozva építettem fel a hónap témáját, mely nagyon látványosnak bizonyult a gyerekeknek. A mese után lehetőségünk volt a történet tanulságának megbeszélésére.
A szívpárna körbeadásával mindenki elmondhatta, hogy neki mi okozott nehézséget az életében és hogyan sikerült neki megoldania, megtanulnia azt. A gyerekek nagyon jól érezték magukat a mozgásos hajótörés játék közben. A cél az volt, hogy senkit se lökjenek ki a hajóról, vigyázzanak egymásra. A gyerekeknek lehetőségük volt lerajzolni a mesét. Különböző akadálypályák közben, megküzdhettek a nehézségekkel. Minden gyermeknek sikerült megküzdenie ezzel a feladattal. Célba dobással és nehezebb kirakós játékkal is megküzdhettek a gyermekek a héten. A gyerekek örömmel hallgatták a hónap ellazító zenéjét, mellyel a testrészeiket is játékosan gyakorolhatták.
Ebben a hónapban a Megküzdési stratégiák volt a boldogságóránk témája.
Ráhangolódásként a foglalkozást az ,,Égig érő fa vagyok..” kezdetű mozgásos mondókával kezdtük. Ezt követően egy saját történetet meséltem a gyermekeknek arról, hogy nekem milyen kihívással kellett megküzdenem és ezt hogyan oldottam meg. Kértem, hogy meséljenek ők is ehhez hasonló történeteket. A beszélgetés során erősítettem bennük azt, hogy ha a megpróbáltatásokat megoldottuk, akkor az jó érzéssel tölt el, és boldogabbá tesz minket.
A megküzdés téma gyakorlati részét a farsangi témahéthez kapcsolódó sorversenyek, vicces vetélkedők teljesítésével, illetve egyéni vers mondással valósítottuk meg.
A mindennapokban is akad sok kisebb-nagyobb küzdelme a gyermekeknek. De farsang idején ez még fokozódik. A kisebb versenyjátékok, sorversenyek igazi küzdő szellemet hoztak a csoportba. Koruknak megfelelő játékos feladatokat kaptak, amelybe mindenki kivétel nélkül bekapcsolódott és ahol mindenki „nyert”. Egy ,,BÁTOR VAGYOK!” feliratú érmet kapott mindenki, aki teljesítette a hét folyamán a játékokat.
Ebben a hónapban a Megküzdési stratégiák volt a boldogságóránk témája.
Ráhangolódásként a foglalkozást az ,,Égig érő fa vagyok..” kezdetű mozgásos mondókával kezdtük. Ezt követően egy saját történetet meséltem a gyermekeknek arról, hogy nekem milyen kihívással kellett megküzdenem és ezt hogyan oldottam meg. Kértem, hogy meséljenek ők is ehhez hasonló történeteket. A beszélgetés során erősítettem bennük azt, hogy ha a megpróbáltatásokat megoldottuk, akkor az jó érzéssel tölt el, és boldogabbá tesz minket.
A megküzdés téma gyakorlati részét a farsangi témahéthez kapcsolódó sorversenyek, vicces vetélkedők teljesítésével, illetve egyéni vers mondással valósítottuk meg.
A mindennapokban is akad sok kisebb-nagyobb küzdelme a gyermekeknek. De farsang idején ez még fokozódik. A kisebb versenyjátékok, sorversenyek igazi küzdő szellemet hoztak a csoportba. Koruknak megfelelő játékos feladatokat kaptak, amelybe mindenki kivétel nélkül bekapcsolódott és ahol mindenki „nyert”. Egy ,,BÁTOR VAGYOK!” feliratú érmet kapott mindenki, aki teljesítette a hét folyamán a játékokat.
A hónap témáját a 2. osztályban az Ellazulni jaj, de jó! c. dal lazító technikájával kezdtük. Beszélgettünk arról, hogy kinek mi szokott segíteni, vigaszt nyújtani, ha mélyponton van, nehézségekkel találja magát szembe. Készítettünk egy tablót, melyre a gyerekek a saját kezükre írtak olyan ötleteket, amelyek segítenek abban, hogy nyugodtabbak legyünk.
A szakiskolai tanulók körében kedvelt témakör a megküzdési stratégia. 14-20 éves, mozgásukban akadályozott diákjaink a felnőtté válás útján számos nehézséggel, problémával találkoznak. Erre a problémakörre építve szerveztünk beszélgetéseket mikrocsoportban. Különféle stresszlevezető technikákkal ismerkedtek meg a csoport tagjai, vezetett meditációs gyakorlatot próbáltak ki. A tanulókkal a Jó szó gyakorlatot végeztük, kis szívecskés papírra felírták mi az amit szeretnének hallani választott személyüktől, de nem kapják meg. A gyakorlat során lehetőség volt reagálni ezekre a szükségletekre, a csoport tagjai meghallgatták az adott diákot, majd megfogalmaztak egy szót, mondatot a vágy alapján és hangosan az adott diák irányába kimondták. A gyakorlat meghitt és bizalmas volt, sokat adott minden résztvevőnek.
Gépírás tanórába beépítve is ismerkedtek a témával a diákok, egy kedves történet ismertetése után a tanulók mondatba foglalták vágyaikat és beszélgettek arról, mi az ami akadályozza őket ezek elérésében, mit tudnak tenni a megvalósítás érdekében.
„Nincs leküzdhetetlen akadály” a hónap jelszava
– Bölcsességek értelmezése Tk.: 168.o.)
– Gyűjtögetés : megoldásra váró „feladatok”, melyekkel egy10-14 éves diák egy átlagos napon szembe kerülhet
– Ezek megbeszélése
– A problémák eljátszása
Furtai ÁMK Bakonszegi Zöldliget Óvoda
Mint minden boldogságórát relaxációs gyakorlattal kezdjük. Nagyon kedvelték a gyerekek „hervad a virágom” és az almát szedj, szőlőt szedj gyakorlatokat. Ezt követően az ellazulni jajj de jó c. dalra imitáltunk mozgásokat. Meghallgatták az erdei tisztás c. mesét, azonosultak a szereplőkkel és szerettek volna olyan állatokká válni, mint amilyenek a mesében szerepeltek. Erre lehetőséget is kaptak a későbbiekben fejdíszekkel, bábokkal játszhatták ki magukból a mese adta élményeket. Sokat beszélgettünk az állatvilágról, ki mit tud az állatokról, melyik álltnak milyen képessége van, miért különleges. Kötéltáncot is jártunk zokniban végig sétáltunk a földre fektetett kötélen, aki bátor volt az csukott szemmel, aki kevésbé az nyitott szemmel. Meghallgattuk a győzelem tündér dalát és „mosolyt dobáltunk” egymásnak. Aki elkapta a plüsst „mosolyt”, annak kacagnia kellett addig amíg tovább nem dobta. Mindenki kikacagta magát, viccesebbnél viccesebb kacagásokat hallhattunk egymástól, így még vidámabbak lettünk.