Én vagyok a saját hősöm! Szamuráj páncél
Megküzdési stratégiák
BOLDOGSÁGÓRA- FEBRUÁR
A Boldogságóra témája:
– Megküzdési stratégiák/Alapprogram
– Egészséges önbecsülés / Önbizalom program
– Humor /Erősség program
– Perspektíva/ Bölcsesség / Erősség program
– A tanulás szeretete / Erősség program
Korcsoport: Mini-kicsi csoport
A tevékenység időpontja: 2025.február 14.
Az óvodapedagógus neve: Márkus Gyöngyi
A TEVÉKENYSÉG KIDOLGOZÁSA
1:Előzmények:
– A héten Valentin napra készültem a picikkel. Megbeszéltük, hogy mit jelent ez nap az életünkben, beszélgettünk Szent Bálintról, aki nagyon jó ember hírében állt. mert szeretett segíteni másoknak. És megbeszéltük, hogy mi is szeretünk segíteni másoknak, a pajtásainknak, az óvónéniknek és a szüleinknek is.. Meghallgattuk a Valentin nap legendáját, majd beszélgettünk az érzéseinkről kártyajátékok segítségével.
2.:Szervezési feladatok:
-Megfelelő hely kiválasztásával tudatom a gyermekekkel, hogy most következik a Boldogságóra.
– Friss levegőt biztosítok a foglalkozás zavartalan kivitelezéséhez.
-Jól látható helyre teszem Boldog Dóra bábunkat, a Szívmanót és a foglalkozáshoz használatos szmájli jeles labdáinkat.
A FOGLALKOZÁST KEZDŐ RELAXÁCIÓ
Bagdy Bella relaxációs gyakorlatai
– Kitárom a világom, mint a virág, kinyílok..
– A haragomat kifújom, mint a cica, nyújtózom..
A foglalkozást kezdő éneklés:Bagdy Bella e havi dala: Ellazulni jaaj de jó…
A TÉMA BEVEZETÉSE
Laminált lapok segítségével/ amik különböző érzelmeket fejeznek ki/ beszélgetünk az érzésekről. Mindenki megmutathatja, hogy mit érez különböző helyzetekben.
Előzmény: A napokban tükrös játékokat játszottunk, ahol mindenki megfigyelhette az arckifejezését, olyankor, ha vidám, ha szomorú, ha dühös, stb.
A mese elkövetkezését mindig Boldog Dóra megjelenése jelenti a csoportunknak.
A mesére hívogató mondókát már mindenki velem együtt mondja, és ilyenkor körbeadom a bábot is, mert igénylik.
„Kerek erdő kalandra hív téged, hallgasd, mit súgnak a tündérek.
Hipp-hopp, tárd ki szíved kapuját, mesevilág erdeje előtted is nyitva áll.
Tikk-takk, ketyeg a kis óra, ezt üzeni neked Boldog Dóra:
Gyere velem, vigyáz ránk a napsugár, Kerekerdőn a boldogság megtalál!”
A mese címe: Az aranykulcs
A mese elmesélése után megbeszéljük a mese cselekményeit, mondanivalóját. Kérdésekkel segítem a mese feldolgozását.
A megküzdési stratégiák játékba integrálása:
„Állatalakoskodó játék álarcokkal”
Különböző állatos álarcokkal játszunk, ahol különböző feladatokat kell végrehajtaniuk jelmezbe a gyerekeknek.
A FOGLALKOZÁS LEZÁRÁSA
A Boldogságóra következő lépcsőfokára kihelyezzük a hónap témájának jelképét.
Zárókör: „Hogyan éreztétek ma magatokat?”
Beszélgetés az átélt élményekről, érzelmek beazonosítása, jelképek elhelyezése jól látható helyre/ ajtóra felhelyezés
A FOGLALKOZÁST ZÁRÓ ÉNEKLÉS:
Bagdy Bella: Édes élet, boldog élet c. dalára közös örömtáncot járunk
A TÉMA TOVÁBBADÁSA:
Családok bevonása:
Otthoni feladatot kapnak, ami abból áll, hogy segítsenek a szüleiknek a házi munkákban.
Az óvoda bevonása:
Mivel hamarosan közeledik a farsangi mulatság, egy kis zenés műsorral készülünk, mivel a mi csoportunk feladata a farsangi rendezvény lebonyolítása A farsang előtti napon végig látogatjuk a csoportokat, ahol ráhangolást szeretnénk tenni a zenés, táncos rendezvényre.
REFLEXIÓ
Nagyon mozgalmas hónapon vagyunk túl, ahol minden nap történt valami érdekes esemény.
Az érzelmi intelligencia fejlesztésére nagy hangsúlyt fektettem most is, hiszen a Boldogságórák eredményességét nagy részben ennek is köszönhetjük.
Különböző gyakorlatokkal, kártyajátékokkal igyekeztem színesíteni napjainkat, amit nagyon hamar megszerettek a picik és kérték is, hogy újra játszunk velük. Új labdajátékot is kitaláltam, ahol különböző érzelmeket kifejező labdákat vásároltam, és ezzel is frissítettem a már megszokott játékukat.
Medve hetet tartottunk, ahol sokat beszélgettünk a medvecsaládok életéről, a bocsok gondozásáról, és mindig megfelelő medvés meséket meséltem délután, amiknek tanulsága is volt.
Az állatalakoskodó játékokat is élvezték, szívesen bújtak jelmezbe, annak ellenére, hogy ez még csak az első jelmezbáljuk az intézményünkben.
A farsangi rendezvény leszervezése a mi csoportunk feladata ebben az évben, amire nagyon lelkesen készülünk, hiszen a Kiszebáb égetés is hozzá tartozik az ünnepkörhöz.
Farsangra hangoló napot tartunk a Jelmezbál előtt, amelyen végigjárjuk az intézmény minden csoportját, és egy kis táncos, verses bemutatkozást tartunk a többieknek.
Farsangi mulatságot minden csoport a saját termében tart, de a délelőtt végén felvonulunk a tornaterembe, ahol egy közös táncmulatságot rendezünk.
A Kiszebáb égetést húshagyó keddre tervezzük, amelyen egy közös kiszebábbal fogunk felvonulni a település főutcáján, egy medvetáncoltatással egybekötve.
Az intézmény udvarára visszaérkezve tűzre vetjük a kiszebábunkat, és a csoportunk szülei egy boszorkányos tánccal fogják színesíteni ezt az eseményt.
És, hogy ne maradjunk ki a faültetésből sem, a nap zárásaként, a megújulás jegyében fát fogunk ültetni az udvaron a szülőkkel közösen.
„A megküzdés gyakorlása”
A foglalkozás Bagdi Bella Pozitív gyerek vagyok zenéjére mozogtunk a gyerekekkel.
A földön elhelyezett kötelen mentek végig a gyerekek először lassan, majd gyorsabban , hogy
eljussanak a tisztásra.
A csoport tagjai körben ülnek labdát dobálták egymásnak , akinek odadobták az kacajra fakadt.
A gyerekek hátukra feküdtek és lélegeztek ,mint a tenger hullámai.
Az erdei tisztás című mesét eljátszottuk közösen.
A foglalkozást színezéssel fejeztük be.
Csoportunkban puha, nagy szőnyeg áll rendelkezésünkre, ahol reggeli után mindig letelepedünk. Legtöbbször törökülésben foglalunk helyet, így most nagyon örültek, hogy elfeküdhetnek. Bagdi Bella: Ellazulni jaj de jó! dalát hallgattuk meg, erre relaxáltunk. Ezután átsétáltunk a sószobába, ahol eljátszottuk a Gumiember játékot. Többször választhattak más párt, és szerepeket is cseréltek. Jó volt látni, hogy milyen önfeledten játszottak. Adj egy ötöst játékban sokat utánozták egymást. Érezhető, hogy még nem érzik pontosan, hogy ők mitől értékesek, erre nagyobb hangsúlyt kell fektetnünk.
Az erdei tisztás mesét figyelmesen hallgatták végig, mindenki saját egyéniségének megfelelő megoldást választott. Elgondolkodtató, hogy ki miért választotta az adott helyzetet.
Második napunkon a pajzs megrajzolása előtt is beszélgettünk. Mi véd meg bennünket? A gyerekek kiemelték, hogy egymást segíteni kell, védeni, vigyázni egymásra. Így a pajzsunkra mindenki jele felkerült anya és apa neve mellett. Öröm, hogy a szeretet volt mindenki számára a legfontosabb védőerő!!!
Nagyon jó személyiségrajz, hogy a gyerekek mitől és kitől érzik jól magukat. Többen szüleiket, vagy egyik szülőjüket választották. Voltak szerelmes rajzok is 😊 és olyan is, akik kedvenc állataikat ábrázolták, no meg akik az ovis társaikat tartják a legjobb gondűzőnek.
Szorult helyzetben játékunknál nagyon figyelnem kellett arra, hogy ne mindig ugyanazok adjanak megoldást, ötletet. Természetesen az is nagyon jó, hogy egymástól hallanak útmutatást, de fontos, hogy időt adjunk azoknak, akiknél nehezebben jönnek a megoldások.
A megküzdés hetét egy kis relaxációval kezdtük, nyújtózkodtunk, figyeltünk a légzésünkre. Érzelemkártyákat hívtam segítségül, majd ezeket átbeszéltük, hogyan segít a rossz érzésekkel, a nehézségekkel megküzdeni (pl. egy ölelés, vagy zenehallgatás stb). Ezt követően egy saját élményen alapuló történetet meséltem a gyermekeknek arról, hogy nekem milyen kihívással, problémával kellett megküzdenem és ezt hogyan oldottam meg. Kértem, hogy meséljenek ők is ehhez hasonló történeteket. A beszélgetés során erősítettem bennük azt, hogy ha a megpróbáltatásokat megoldottuk, akkor az boldogabbá tesz bennünket. Elolvastam a csoportnak Az aranykulcs c. mesét, majd megbeszéltük miről szólt és illusztrációt készítettünk hozzá. A hét lezárása képp szuperhősös álarcokat is készítettünk (a farsanghoz kapcsolódva) és megbeszéltük, hogy mindannyian hősök vagyunk! Mindenki másban, mindenkinek megvan a saját maga erőssége és meg tud küzdeni bármivel, amivel szeretne! Így céltudatosan, egészséges önbecsüléssel vágunk neki a következő hónapnak.
A nehéz helyzetek kezelésére „Belső erő pajzsot” készítettek, amelyre felírták és lerajzolták azokat a dolgokat, amelyek erőt adnak nekik. A pajzs négy részre volt osztva: az erősségeikre (pl. bátorság, kitartás), a megküzdési stratégiákra (pl. mély levegővétel, zenehallgatás), a támogató személyekre (család, barátok, tanárok) és motiváló mondatokra („Meg tudom csinálni!”). A színes és kreatív pajzsokat büszkén mutatták meg egymásnak.
A FEBRUÁRT a megszokottnál kisebb csoportlétszámmal kezdtük, az influenza-járvány miatt. Így aztán több időt szenteltünk, a mozgásnak, a gyümölcsök gyűjtésének, tisztításának és elfogyasztásának. A MESÉLŐ JÓGA-KÁRTYÁKKAL a testünket edzettük, majd a relaxációs mese segítségével igyekeztem elérni, hogy a gyermekek, kicsit ellazuljanak, megpihenjenek! Időnként otthon túl sok inger éri őket, és ezért nehéz őket elcsendesíteni, lelassítani.
A népi jósláshoz kapcsolódva, kis medvéket készítettünk, várva, hogy kijön a barlangjából és vajon meglátja az árnyékát. Ezáltal milyen időt is várhatunk a közeljövőben.
A Farsangi mulatságon bátorságpróbát rendeztünk, amit igen élveztek a gyermekek, Itt figyelembe vettük az életkori, a készség és képességbeli sajátosságokat, és ennek megfelelően differenciáltuk a feladatokat, ill. választottuk ki a gyermekeket. Nagy sikere volt a Farsangon a táncnak, mulatságnak, Bátorítottuk a visszahúzódóbb gyermekeket, motiváltuk és sikerélményhez juttattuk őket. Teljesen elvarázsolták a csoportot a különböző jelmezek, gondolatban sok utazást tettünk sok csodás, érdekes világba. Repültünk a varázsszőnyegen, ültünk a felhőkön, a „Rendőr” vigyázott ránk, és szemmel tartotta a Rosszcsont Rozi és Rosszcsont Misi /bábok/ huncutságait. Hangulatos, izgalmas nap volt ez, tele élménnyel!
Prügyi Mesevár Napköziotthonos Óvoda
Ebben a hónapban a kihívásokkal, problémák megoldásával, konfliktusokkal foglalkoztunk. Megbeszéltük ezeknek az okát, megoldását, és hogyan küzdünk meg sikeresen velük. A foglalkozást ismét relaxációval kezdtük, majd meghallgattuk az Ellazulni jaj de jó c. dalt. Elmeséltem a hónap meséjét, majd kiszíneztük a hozzá tartozó illusztrációt. Eljátszottuk hogy eltűntek csoportunkból a plüss játékok. Ahhoz, hogy megtalálhassuk őket, sorversenyezni kellett a gyerekeknek. Átkeltünk egy alagúton, egy hídon, megmásztunk egy hegyet, átúsztunk egy folyót. Ezeket az akadályokat legyőzve szabadítottuk ki a plüssöket a barlangból. Zenére hajótörést játszottunk, majd karikában ülve vártuk a cápatámadást. A foglalkozást Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek c. dalával zártuk.
A februári boldogságórán az ötödikes osztályommal a megküzdési stratégiákról beszélgettünk.
Először is megismerkedtünk a fogalommal, és arra figyeltünk, hogy a megküzdés nemcsak akkor fontos, amikor valami nehéz történik velünk, hanem akár a mindennapi helyzetekben is segíthet.
A beszélgetés során arról beszéltünk, hogy mindenki másképp reagál a stresszre és a problémákra, de van néhány közös módszer, amit alkalmazhatunk. Különféle gyakorlatokat végeztünk, például mély légzést, hogy megtanuljuk, hogyan lehet lecsillapítani magunkat, ha idegesek vagyunk.
A másik gyakorlatunk a pozitív megerősítések voltak, ahol mindenki mondott egy olyan dolgot magáról, amiben erősnek érzi magát, hogy növeljük az önbizalmunkat.
Fontosnak tartottuk, hogy ne csak a nagy problémákra összpontosítsunk, hanem a kisebb, mindennapi stresszes helyzetek kezelésére is megtanuljunk hatékony megoldásokat.
A téma azért is nagyon fontos, mert a gyerekeknek segít abban, hogy felismerjék a saját érzéseiket, és tudatosan válasszanak olyan módszereket, amik segíthetnek a nehéz pillanatokban.
Az óra végén sokan megosztották, hogy hasznosnak találták a gyakorlatokat, és hogy legközelebb is szívesen végeznének ilyen típusú feladatokat.