Megküzdési stratégiák gyakorlása, zenés relaxáció

Magyarországi Németek Ált. Művelődési Központja Ált. Isk.
Megküzdési stratégiák gyakorlása, zenés relaxáció
Nagykőrösi II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola
Az első osztály valóban gyötrelmes minden gyerek számára. Mindenért meg kell küzdeni, hiszen minden új, minden más, mint eddig az óvodában volt. A mi osztályunk összetétele igencsak vegyes, de a közös célok, az egymás kölcsönös segítése átlendít sok-sok nehézségen. A mi osztályunk egy jó kis csapat.
Polgárdi Széchenyi István Általános Iskola és AMI
Beszélgetéssel kezdtük az órát, kinek hogy telt eddig a napja. Majd elhangzott tőlem a mai óra tételmondata: Ha ez a nap nem a barátod volt, akkor valószínűleg a tanárod volt! Majd újra megbeszéltük, azokkal a tanulókkal, akik eddig úgy érezték, hogy rossz napjuk volt, hogy vajon mi volt az oka annak, hogy nem érezték sikeresnek a napjukat.
Megbeszéltük, hogy aki értékes emberi kapcsolatrendszert épít ki maga körül, az sosincs teljesen egyedül, mindig vannak körülötte olyan emberek, akik meghallgatják, támogatják. Így könnyebben meg tud küzdeni minden nehézséggel.
Ezután a gyerekeknek egy dobogót kell rajzolniuk és rá kell írniuk/rajzolniuk, hogy a családban kik azok, akinek minden problémájukat elmondhatják. Hangsúlyoznom kellett, hogy nem az a cél, hogy helyettünk megoldják a nehéznek tűnő feladatot. Olyan családtagok kellenek, akik meghallgatnak és támogatnak, de a probléma megoldását rád bízzák. A dobogó alá 3 szót is kellett írni, ami erőt ad a nehéz helyzetek megoldásakor.
Majd megnéztük Rocky Balboa motivációs üzenetét: ( https://www.youtube.com/watch?v=gl_vsL5nrvg ) és megvitattuk az üzenet lényegét.
CAT-kit eszköz segítségével a különböző érzelmekhez tartozó arckifejezéseket azonsítottuk a reggeli- és egyéni foglalkozások során. A mozgásfoglalkozások során olyan akadálypályát állítottunk össze, aminek fantézianeve: erdei mocsár. Ezen kellett átjutniuk a gyermekeknek, hogy megszerezzék a j utalmat.
Polgárdi Széchenyi István Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Az órát a Szamár története című mesével kezdtük, amit sok diák már ismert. Megbeszéltük a tanulságot, majd tisztáztuk a megküzdési stratégia fogalom jelentését. Ezután kipróbáltunk néhányat a munkafüzet által javasolt gyors és apró feszültségoldókból. Az énekléssel hadilábon álltunk, de a papírtépés nagyon hatásos volt!
Szolnoki Fiumei Úti Általános Iskola
Először is nagyon sokat beszélgettünk a gondjainkról, olyan dolgokról is meséltek a gyerekek, amikről eddig senkinek. Farsang volt az iskolában, ezért azt találtuk ki, hogy bezárjuk azokat a gondjainkat 1-1 befőttes üvegbe, amiket megoldottunk. A gyerekek voltak maguk a befőttek, vidáman készítették jelmezeiket.
A téma feldolgozásának reggelén minden gyermek a kedvenc játékával érkezett az óvodába. Az összegyűjtött játékokat azonban a „gonosz tündér” elrabolta. A tündér üzenetet hagyott hátra, hogy a játékokat mindenki csak akkor kapja vissza, ha a „a próbákat teljesíti”.
A próbák teljesítéséhez a relaxációval ellazultunk, majd hozzáfogott mindenki az akadályainak a leküzdéséhez (a feladatok a gyermekek egyéni képességeihez igazodtak). Az akadályokat több-kevesebb segítséggel, biztatással mindenki végrehajtotta, és aztán megkapta a kedvenc játékát, majd a hónap dalára örömükben táncra perdültek. A mozgásokat a gyermekek a dalhoz maguk improvizálták.
A foglalkozás végén arról beszélgettünk, mit éreztek akkor, mikor az akadályt látták maguk előtt, hogyan tudták magukat biztatni ezek leküzdéséhez, és mit éreztek a végén. Valamint arról is, hogy milyen nehezebb feladat áll most előttük, amellyel sokat kell próbálkozniuk (legtöbben a cipő megkötését említették).
A téma feldolgozásának reggelén minden gyermek a kedvenc játékával érkezett az óvodába. Az összegyűjtött játékokat azonban a „gonosz tündér” elrabolta. A tündér üzenetet hagyott hátra, hogy a játékokat mindenki csak akkor kapja vissza, ha a „a próbákat teljesíti”.
A próbák teljesítéséhez a relaxációval ellazultunk, majd hozzáfogott mindenki az akadályainak a leküzdéséhez (a feladatok a gyermekek egyéni képességeihez igazodtak). Az akadályokat több-kevesebb segítséggel, biztatással mindenki végrehajtotta, és aztán megkapta a kedvenc játékát, majd a hónap dalára örömükben táncra perdültek. A mozgásokat a gyermekek a dalhoz maguk improvizálták.
A foglalkozás végén arról beszélgettünk, mit éreztek akkor, mikor az akadályt látták maguk előtt, hogyan tudták magukat biztatni ezek leküzdéséhez, és mit éreztek a végén. Valamint arról is, hogy milyen nehezebb feladat áll most előttük, amellyel sokat kell próbálkozniuk (legtöbben a cipő megkötését említették).
Hám János Római Katolikus Teológiai Líceum
A III. osztályosokkal a Megküzdési stratégiák témát dolgoztuk fel.
A Kibogozás és Mocsárjárás című játékokkal kezdtük a tevékenységet, amelyek során különféle problémahelyzeteket kellett a gyerekeknek megoldani.
Ehhez kötöttük A bugyelláris, a pipa meg a süveg című mesét. A mese meghallgatását egy beszélgetés követte a problémahelyzetekről, azok megoldásáról, mellyel kapcsolatot teremtettünk a további feladatokhoz.
Keresztrejtvényből az együttműködés kulcsszót emeltük ki, a segítségnyújtás, segítségkérés lehetőségeit taglaltuk. Aztán csoportmunkában dolgoztunk:
* bejelöltük egy tetrészeket ábrázoló rajzon a helyeket, ahol a feszültséget érezzük és persze annak tüneteit, pl kéz izzadása, gyors szívverés….
* indulathőmérőn megneveztük és rangsoroltuk a megnyugtatást elősegítő tényezőket;
* megerősítést árasztó cselekvéseket kerestünk, nyugalmat adó gondolatokat fogalmaztunk meg….
* mondatkirakót játszottunk, szótagok segítségével bölcsességeket raktunk ki, melyeket szivárvány formában ragasztottunk fel!
Végül saját szivárványszíveket vágtunk ki, melyekre felírtunk néhány bátorító kulcsszót, melyek problémahelyzetekben segítenek bennünket.
Nagyon hasznosan teltek a foglalkozások, pozitív megerősítéssel indultak haza a gyerekek.
Tanító: Renn Renáta
Keszthelyi Életfa Óvoda Gagarin Utcai Tagóvodája
Foglalkozást kezdő éneklés: Bagdi Bella: Ellazulni jaj de jó… (a dalt elmutogattuk, ahogy a szöveg megkívánta).
A csoport Nagy Plüssmacijának elbújtatása, piros boríték kihelyezése egy jól látható helyre.
A boríték tartalmának felolvasása amiben az áll, hogy ahhoz hogy az elveszett Nagy plüssmacit megtaláljuk, feladatokat kell megoldani.
• közös éneklés
• közös versmondás
• összetett mozgásgyakorlatok
• kézműves tevékenykedés
Négy állomáson kell teljesíteni a feladatokat, az állomások közötti útvonalat tappancsokkal jelöltem.
Az utolsó állomáson előkerül a Nagy Plüssmaci.
„Boldog Dóra” társaságában elmesélem az Aranykulcs mesét.
A foglalkozás végén újra meghallgattuk a Bagdi Bella: Ellazulni jaj de jó… című dalt.