A megküzdési stratégiák téma feldolgozását Bagdy Emőke által kidolgozott relaxációs gyakorlattal vezettem be. Teljesen ellazultunk Bagdi Bella dalára az egyik kis óvodásom majdnem elaludt a dal végére. A dal után a bátorságpróba következett, ami nagyon tetszett a gyerekeknek Igazán izgalmas versengés, küzdelem vette kezdetét. Figyelmesen hallgatták végig Bezzeg Andera: Aranykulcs című meséjét, akinek kedve volt a meséhez tartozó színezőt is kiszínezhette. Kihívás volt számukra a hónap feladata, de voltak bátor gyerekek, akik megpróbálkoztak a feladattal és igazán egyedi hősöket rajzoltak. Boldog voltam, hogy a tevékenységek során milyen ügyesen össze tudtak dolgozni és mindent megtettek a célérdekében. A közös tevékenységek során sokat beszélgettünk. A foglalkozás lezárásaként kiszíneztük a hónap jelét.
Megküzdési stratégiák
1-ES SZÁMÚ NAPKÖZIOTTHON, NAGYKÁROLY
A februári hónapban a megküzdéssel, a kihívásokkal , a kudarcokkal való szembenézéssel foglalkoztunk.
A megküzdés fogalmának megértésére a népmeséket hívtuk segítségül. A népmesék segítségével megértetük, hogy semmit sem adnak könnyen, mindenért meg kell dolgozni, a boldogság és a siker személyes erőfeszítéssel érhető el.
Végül csoportunkban egy farsangi bált szerveztünk, melyen mindenki egy-egy olyan hősnek öltözött be, aki jól boldogul szorult helyzetekben.A gyerekek kedvenc hősük jelmezébe bújva igazi mesevilágban érezhették magukat.
A témát több napon keresztül dolgoztuk fel a gyerekekkel. Mozgás alkalmával állatokat szabadítottuk ki a barlangból, sok-sok akadály leküzdésével, illetve kedvelt játékuk lett a „Tutajos játék”, ahol nagyon igyekeztek a tutajon tartani barátaikat. Ez a játék nagyon jó közösségépítő jellegű volt.
Ha valamelyik gyerek rosszul érezte magát, beszélgettünk róla, hogy tudnánk megvigasztalni, illetve, kit mi tesz boldoggá, mi nyugtatja meg. Ilyenkor előkerültek a kedvenc plüss állatok, de természetesen a szülők és a barátok szeretete is fontos volt számukra.
Az érzelmek kifejezését, utánzását ugyancsak játékos módon fejeztük ki, a „Hangulat gombácskák” játékkal, amit nagyon megszerettek. Ügyesen találtak ki a gombák képéhez mondatokat, hogy kifejezzék, mit is érezhet az adott gomba. Ez nagyon jól fejlesztette az érzelmi életüket, szókincsüket.
Ebben a hónapban a nehézségekkel néztünk szembe. Megbeszéltük, milyen helyzetekkel találkoznak az osztály tagjai leggyakrabban, amelyekkel meg kell küzdeniük. Minden helyzethez hozzákapcsoltuk, ki milyen módon próbál azzal boldogulni, milyen stratégiája van a megküzdésre, kitől kérhetünk segítséget, hogyan változtathatunk a hozzáállásunkon.
Az ismert dallam csalogatta a szőnyegre a Boldogságóránkra ismét a gyerekeket.Első alkalommal pontosan megbeszéltük mi is a megküzdés,.kinek mivel kellett már megküzdenie.Mi szokott nehézséget okozni? Sorolták: Ha nem vesznek be a játékba, ha nem kapom meg amit szeretnék,ha olyan helyre megyünk ahol nem ismerek senkit,ha veszekedtem és szeretnék kibékülni. Stb.Megbeszéltük szerintük hogyan lehetne megoldani egy-egy általuk emlitett problémát.El is játszották.Második alkalommal kiszabadítottuk a plüss állataikat, kiálltuk a bátorságpróbát.Arról is beszéltünk ki mit tesznek a mindennapokban ha kellemetlen helyzetbe kkerünek. Ezután szívesen választották ki a nekik megfelelőt a mf.45.oldalán lévő rajzokból és színezték azokat.
Utolsó alkalommal a mesebeli szuperhősökről beszélgettünk. Azokról akik sokat segitenek a rászorulókon.
Mindenki vidáman rajzolt, színezte vágta kedvenc szuperhősét, melyből tablót készítettünk.A megküzdés jelét felhelyeztük Boldogság Várunk 6. Lépcsőfokára.
Kétegyházai Mezőgazdasági Szakképző Iskola és Kollégium
„ Ha nehéz is, ha kemény leckét adott is a tapasztalat, ha drágán kell is fizetni a tévedésért, mindig újra lehet kezdeni. ”
(Jorge Bucay)
A Marcell – hullám elkészítése a szépészetet tanuló diákok mumus-feladata, de gyakran még a tapasztalt fodrászok számára sem egyszerű. Szinte már a suli megkezdése óta mindenki a Marcell-hullámról beszél, hogy az lesz biztosan a legnehezebb.
Leventét is próbára tette „Marcell”!
A Marcell-hullám nem önálló hullám, hanem hullámsor, mely két részből áll: hullámhegy, hullámvölgy.
A hullámoknak van mélysége és magassága. Elkészítésekor a kézre, fésűre, sok vízre, sok balzsamra/ zselére/ samponra van szükség. A hullámvonalak távolsága 4cm-nél nagyobb nem lehet.
A Marcell-lel való megküzdést mutatja be az „És mégis…” című kisfilm.
Ebben a hónapban tanulgattuk, hogy tudjuk kezelni azokat a helyzeteket, amikor probléma, fájdalom, kudarc ér bennünket. A mese által megtapasztalhattuk milyen érzés mesehőseinknek egyszer fent és egyszer lent lenni. Megbeszéltük, hogy az életünkben, úgy mint mesehősünk életében vannak hullámvölgyek, de ha megtanuljuk a rossz dolgokban is meglátni a jót, ez pozitív hatással lehet a boldogságunkra. Elkészítettük tehát a ,,megküzdés szivárványát”. Általa megtanultuk, hogy az életben vannak csodálatos segítőink és mindig van kihez segítségért fordulni.Hisz egyedül nem megy, lett a hónap mottója. Jobb veled a világ
Halászy Károly Általános Iskola
Nagyon aktuális volt ez a téma a mostani időszakban a csoport életében. Szinte itták az ötleteket, mert mindenki életében fordult már elő valami hasonló, amihez most segítséget kapott. Voltak meglepőek is, de megmagyarázták, kinek mi segít a megküzdésben, egy kis lelki „lenyugvás” mi ad számukra. Egy kicsit közelebb hozta a csapatot ez a megbeszélés.
Gödöllői Petőfi Sándor Általános Iskola
A relaxáció után felidéztek néhányan olyan helyzeteket az életükben, amelyek először reménytelennek tűntek számukra vagy féltek tőle, és mégis sikerült megoldást találniuk rá. Elmesélték azt is, hogyan gondolnak most vissza arra az eseményre, mi segítette őket a leküzdésben. Ezután felírták egy lapra, hogy ők kikre számíthatnak, és ők kiknek tudnának támogatást nyújtani egy probléma megoldásában. Az elméleti háttér felelevenítése után elmondták milyen más eszközeik, stratégiáik vannak a megküzdésre. A probléma megoldó képregény elkészítéséhez nagy kedvvel és gonddal fogtak hozzá. Élvezettel hallgatták egymás történeteit, tanácsokat fűztek azokhoz, majd megnevezték a kedvenc megküzdési stratégiájukat.
Uzsoki Középiskolai Leánykollégium
A házasság hete alkalmából tartott csoportfoglalkozás témáját szorosan kapcsolódni véltük a hónap témájához, a megküzdéshez, A házasság, a legtöbbször egy életen át tartó szoros kapcsolat, ami két ember és annak szűkebb és tágabb környezete között, rengeteg mindennapi kihívást tartalmaz. Természetesen a kihívásokra adott válaszok alapján érhető el, hogy a kapcsolat minősége, milyen boldogító tényezővé válik. A foglalkozás során két témát dolgoztunk fel.
1. Egy házasságban élő pár vallomásai az együtt eltöltött idő tartalmasságáról és fontosságáról.
2. Miért jó házasságban élni? Véleménynyilvánítás.
Mindkettő téma tartalmi szempontjait elemeztük, és az összesített válaszokat egy tabló formájába rendezve a faliújságunkra kifüggesztettük.