A gyerekek elhozták kedvenc plüssfiguráikat, amiket egy gonosz boszorkány csellel elrabolt. Célunk az volt, hogy visszaszerezzük ezeket a plüssöket. Akadálypályát készítettünk a gonosz boszorka házáig, amin a gyerekek nagyon lelkesen, célratörően és sikeresen végig mentek. Átkeltek barlangokon, folyón, vízesésen, s végül eljutottak a plüssfigurákig.
Megküzdési stratégiák
Az órát relaxációs gyakorlattal kezdtük: „Égig érő fa vagyok” majd meghallgattuk
Bagdi Bella: Ellazulni jaj de jó! c. dalát.
Témaindító beszélgetéssel folytattuk, visszautaltunk az előző hónap témájára:
– Miért kellenek a célok?
– Milyen út vezet a célok eléréséhez?
– Sikerült-e valakinek az elmúlt hónapban kitűzött célját elérni?
– Mit szoktatok csinálni, amikor egy problémával találkoztok?
-Mit jelent szerintetek a megküzdés, megküzdési stratégia?
-Ki vagy mi szokott segíteni, ha valami nem sikerül?
Ezután Bezzeg Andrea: Aranykulcs című meséjének feldolgozása következett.
A mese meghallgatása után a gyerekek válaszoltak a meséhez tartozó kérdésekre. A téma lezárásaként a munkafüzet feladataiból dolgoztunk.
Óra végén újra elénekeltük az „Ellazulni jaj de jó! c. dalt.
Az aktuális témából mi is elkészítettük a saját bejáratú szamurájainkat
Jászszentlászlói Szent László Általános Iskola
Az óra elején egy tanulságos történettel vezettük be a témát. A szamár meséje szolgált kiindulópontként, amelynek felolvasását követően közösen elemeztük a történetet. Megbeszéltük, mit jelent megküzdeni, és milyen tanulságokat vonhatunk le a meséből. A történet kapcsán mindenki megoszthatta a gondolatait, és közösen kerestük azokat az üzeneteket, amelyek a saját életünkben is hasznosak lehetnek.
A beszélgetés során kitértünk arra, hogy a megküzdés nem csupán fizikai akadályok leküzdését jelenti, hanem a mindennapok során felmerülő nehézségekkel való megbirkózást is. Számos személyes példát hoztunk fel, amelyek során mindannyian szembesültünk már kihívásokkal, félelmekkel vagy bizonytalanságokkal.
Sokan elmondták, hogy a közelgő március 15-i műsor miatt izgulnak és lámpalázasak. Ezzel kapcsolatban közösen gondolkodtunk, milyen tényezők akadályozhatnak bennünket abban, hogy magabiztosak legyünk, és milyen dolgok segíthetnek leküzdeni a szorongást. Összegyűjtöttük és felírtuk a táblára a bennünket gátló és segítő tényezőket, majd megoldásokat kerestünk arra, hogy miként lehet csökkenteni az izgulást és növelni az önbizalmat.
Az óra végére mindenki kapott néhány hasznos stratégiát, amelyeket alkalmazhat a saját életében. Megbeszéltük, hogy a tudatos felkészülés, a pozitív gondolkodás, a légzőgyakorlatok és a támogató közösség mind segíthetnek abban, hogy jobban kezeljük a stresszt és a kihívásokat. Az óra során sokat tanultunk egymástól, és egy támogató légkör alakult ki, amelyben mindenki szabadon megoszthatta a gondolatait és érzéseit.
I. BEVEZETÉS: 1. Relaxációs gyakorlat: „Égig érő fa vagyok” (5.)
2. Gyerekdal: Bagdi Bella: Ellazulni jaj de jó! (Máskor is.)
3. Témaindító: Beszélgetés a témakörről.
– Miért kellenek a célok? A célok eléréséhez, milyen út vezet? Mit kell csinálni, mikor egy problémával találkozunk?
II. FŐRÉSZ: 1. Célkitűzés: Téma ismertetése.
2. Problémafelvetés: -Mit jelent szerinted a megküzdés, megküzdési stratégia?
3. Elméleti háttér: Tankönyvi gondolatok.
4. Téma feldolgozása: Mese feldolgozása
„A bugyelláris, a pipa meg a süveg” című mese.
„Hegyek-völgyek”-gyakorlat.
„Miért pont én?” gyakorlat.
BEFEJEZÉS: „Megerősítések nehéz időkre „ gyakorlat elindítása. Folytatása otthon, szabadon.
Meditációs gyakorlat: a megküzdésről és annak fajtáiról, fontosságáról.
Ebben a hónapban A megküzdés gyakorlása a téma. A tevékenységet mozgással kezdtük: „Égig érő fa vagyok, megnövök mint a nagyok”. Ezt követően meghallgattuk „Ellazulni jaj de jó!” dalt, amit mozgással kísértünk.A témát Az erdei tisztás című mesével dolgoztuk fel. A gyerekek odafigyeléssel, türelmesen hallgatták végig a mesét. Beszélgettünk, hogy hogyan tudjuk a problémákat a legkönnyebben megoldani, mi sükséges ahoz, hogy megküzdjük a problémákkal szemben. Majd megbeszéltük, hogy ha valami gond, probléma adódik, akkor együtt bármilyen nehézségeken túl tudunk jutni. Majd a meséhez kapcsolódó feladatlapot készítették el a gyerekek, segítettek megtalálni az állatok otthonát.
A Boldogságórával először az egyetem alatti gyakorlatom során találkoztam. Miután megszereztem a diplomámat, elkezdtem dolgozni Rita nénivel, aki az én óvó nénim volt gyermekként. Nemcsak általánosságban, hanem a Boldogságórára nézve is a legjobb kezek közé kerültem, hiszen Rita néni idén már 9. éve mutatja meg a gyermekeknek a boldog élethez vezető utat, ez idő alatt pedig többször nyerte el a Hónap pedagógusa elismerést.
6 hónappal a hátam mögött, úgy érzem, életem egyik legjobb döntését hoztam meg, azzal, hogy igent mondtam erre az állásra. Emlékszem, mikor először beléptem a terembe. A csoportszoba ízlésesen volt dekorálva és egy más minőségű pozitív energiát éreztem, mint eddig bárhol. A gyermekek nagyon figyelmesek, segítőkészek voltak egymással és velem is. Rita néni mesélt nekem a Boldogságóráról, mely pozitívan hat a gyermekek személyiségének fejlődésére. Ekkor döntöttem el, hogy én is szeretnék ebben részt venni.
A februári témánk: a Megküzdési stratégiák
Fontosnak tartom a témát, mivel nekem is tanulnom kell még, hogyan kezeljem a mindennapok során ért stresszt és nehézségeket a saját mentális egészségem megőrzése érdekében.
A foglalkozást a Napra forgó a napraforgó… relaxációs gyakorlattal kezdtem, aktualizálva az aznapi időjáráshoz. Ezt követően, meghallgattuk az Ellazulni jaj, de jó kezdetű dalt, ami olyan nagy hatással volt a gyermekekre, hogy kérték még hadd feküdhessenek csendben a szőnyegen. A téma feldolgozását az Aranykulcs című mesével folytattam, amit mindenki figyelmesen hallgatott. Ezt követően a könyvben található kérdésekről beszélgettünk. A legtöbben az aranykulcsukat a hozzájuk legközelebb álló személynek adnák, mint például az anyukájuknak, apukájuknak, testvérüknek vagy a nagymamájuknak. A kulcs nyitna dobozt, ládát és egy várkaput, ezekben pedig szintén családtagok, illetve háziállatok, de dínó és maci is rejtőzne.
Megkérdeztem tőlük, hogy ha lehetne 3 kívánságuk, mi lenne az. A legjobban az egyik kislány válasza érintett meg. Ő azt szerette volna, hogy a nemrég elpusztult kiskutyájuk újra velük lehessen, a családja mindig egészséges legyen és, hogy kapjon 2 lovat. Ezzel a kívánsággal magam is tudtam azonosulni, mert nekünk is elpusztult a 17 éves magyar vizsla kutyánk, akit 8 évesen kaptunk. Bodza a mamámnál lakott, aki sok erőt adott neki a nehéz helyzetekben. Ahogy a kislánynak, úgy nekünk is lett egy másik kutyánk, ő segít a történtek feldolgozásában.
A beszélgetés után megcsináltunk néhány feladatot a munkafüzetből, melyeket ki is tettem a folyosóra, végül feljebb léptünk a Boldogságvár lépcsőfokán.
A világ új kihívások elé állít minket, melyekhez ki kell gyakorolnunk olyan megküzdési stratégiákat, amelyek érdekeinket szolgálják. Figyelembe kell vennünk korunk modern jelenségeit. Érzelmileg is meg kell küzdenünk ezekkel a kihívásokkal. Az óvodás gyermekek mindennapjaiban kihívást jelent ezen problémák kezelése.
Februári foglalkozásunkat is relaxációval kezdtük. Ezután felolvastam a történetet, megbeszéltük és fel is vázolták a mese történéseit. Le is rajzoltunk a főhős útját. Majd meséket gyűjtöttünk amiben segítő társa van a főhősnek.
Ezután a nehézségekről és a kudarcokról beszélgettünk. A kudarc feldolgozására összegyűjtöttük a stratégiákat, fel is írtuk a táblára.
Megfestette mindenki a megküzdés szivárványát, és mindenki maga írta be a stratégiákat, amit úgy gondoltak, hogy a számukra segítség egy nehéz helyzet feldolgozásában. Az óra végén zenét hallgattunk, Bagdi Bella: Ellazulni jaj, de jó! c. dalát.
Februári foglalkozásunkat is relaxációval kezdtük. Ezután felolvastam a történetet, megbeszéltük és fel is vázolták a mese történéseit. Le is rajzoltunk a főhős útját. Majd meséket gyűjtöttünk amiben segítő társa van a főhősnek.
Ezután a nehézségekről és a kudarcokról beszélgettünk. A kudarc feldolgozására összegyűjtöttük a stratégiákat, fel is írtuk a táblára.
Megfestette mindenki a megküzdés szivárványát, és mindenki maga írta be a stratégiákat, amit úgy gondoltak, hogy a számukra segítség egy nehéz helyzet feldolgozásában. Az óra végén zenét hallgattunk, Bagdi Bella: Ellazulni jaj, de jó! c. dalát.