1. „A haragom kifújom,mint a cica nyújtózom.”
2. „Domborítok, mint a cica,házba bújok,mint a csiga.”
3. Világomban minden rendben van CD-ről:”Ellazulni jaj de jó.”
4. Mindent a plüssökért!
Megküzdési stratégiák
Az élet viszontagságaival változatos megküzdési módok segítségével vehetjük fel a harcot. Kreativitás, stabil önértékelés és az ismeretlentő való félelem leküzdése jelenti számunkra azt a túlélő készletet, ami átsegít bennünket életünk krízishelyzetein.Az első lépés az ehhez vezető úton, ha megértjük és rendszerezzük érzelmeinket.A hangulati és indulati élet szabályozásában óriási szerepet játszik az a képesség, hogy differenciálni tudjuk saját érzelmeinket. Fontos a gyerekek életében hogy milyen mintát kapnak a felnőttektől a negatív érzelmek feldolgozásában,hogy szülei miként birkóznak meg saját érzelmi-indulati életükkel. Egyre kevesebb kiegyensúlyozott családi élettel találkozunk így a látott minta sem mindig követendő. A gyerekkel sokféle feladatot végeztünk. Készítettünk indulathőmérőt ,melyen azt jelölték meg ,hogy milyen módszereket használnak arra,hogy egyre nyugodtabbak legyenek. Elkészült a megküzdés szivárványa,melyen a szivárvány színei a különböző megküzdési stratégiákat jelentik. A hónap feladata az erősségeink,melyet rajz formában valósítottunk meg. Rajzoltak öt olyan nehézséget,kihívást amivel találkoznak. Minden probléma mellé írtak olyan bennük lévő erősségeket mellyel letudják küzdeni a nehézségeket.
Szandaszőlősi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
A gyerekek néhány nehézségüket és azok megoldásához vezető utat rajzolták le.
Szandaszőlősi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
A gyerekek néhány nehézségüket és azok megoldásához vezető utat rajzolták le.
Ebben a hónapban a megküzdési stratégiákat vettük sorra. Egy kis elmélettel kezdtük, megbeszéltük, hogy mik is azok a megküzdési stratégiák. Gyermekek nyelvére lefordítva, annyit jelent, hogy a különböző stresszes helyzeteket tudatosan próbáljuk meg kezelni.
Ahhoz, hogy az előző hónapban kitűzött célokat elérjük, sajnos mindig gördülnek elénk akadályok, amiket, ha jól felkészültek vagyunk, könnyebben tudjuk elűzni az utunkból.
Erre próbáltam én is összpontosítani, amikor végigvettem a gyermekekkel, hogy mire is van szükségünk a stressz legyőzésére.
• Természet: nagyon jó hatással van szervezetünkre, ha minden nap legalább néhány percet a természetben töltünk. Ha éppen nem tudunk kimenni, de problémánk van, azt mondja a szakirodalom, hogy annyi is jót tesz velünk, ha kinézünk az ablakon és szemügyre veszünk egy fát.
• Nevetés, mosoly: általuk boldogsághormonok szabadulnak fel.
• Meleg: akár egy puha, meleg pléd, vagy egy kutyus is képes arra, hogy simogatása révén a gazdi ellazuljon.
• Mozgás: Mindennapos sport, mozgás segít a felhalmozódott stresszt levezetni.
• Elektronikai eszközök kerülése, főként az esti órákban lefekvés előtt.
• Táplálkozás: vigyünk be minél több olyan ételt, amik segítségével erősödnek az idegek, nehezebben billenünk ki a nyugalmi állapotból.
Ezekhez párokban rajzokat készítettek a gyermekek, amit utána egy plakátra fel is ragasztottak, az út mellé, ami a kitűzött cél felé vezet.
Ami mindenkinek a legjobban tetszett, az utolsó nyugodt, meghitt és pihentető percek, amikor Bagdi Bella lazítást célzó programját végeztük. Ezután sikerült mindenkinek kipihenten és harmonikusan folytatni a napot.
Képes vagyok rá! Meg tudjuk csinálni! Ezek voltak az első biztató mondatok, amellyek elhangoztak az akadálypálya leküzdésénél. Mindenkinek sikerült bejutni a csoportszobába, ahol elmesélték érzéseiket, félelmeiket, amellyeket a megküzdés során éreztek. Beszélgetés után elutaztunk egy kis hajókirándulásra, ahol EGYÜTT küzdöttek a nagy hullámokkal. A partraérés után megjelenítettük a különféle érzelmeket, amellyekkel a megküzdés során találkoztunk. Örömmel vettük az akadályokat,mert tudjuk, hogy EGYÜTT SIKERÜLNI FOG!
Nyíregyházi Bem József Általános Iskola
Másodikos tanítványaim több olyan problémát gyűjtött össze, melynek megoldása kihívást jelent számukra. Ezeket rajzban jelenítették meg.
Február hónapban a megküzdési stratégiákkal foglalkoztunk.
Egy labirintus mellé írtuk a megküzdési lehetőségeket.
A téma aktualitása miatt a gyerekek nagyon aktívak voltak.
Székesfehérvári Kossuth Lajos Általános Iskola
Nem könnyű a mai gyerekeknek megfelelni a sok őket érintő kihívásnak. Egy csokorra valót összegyűjtöttünk ezekből.
Pécsi Testvérvárosok Terei Ált.Isk.
Az 5.c -s gyermekek ma feldolgozták csoportmunkában a Megküzdési Stratégiák témakörét. 5 csoportban 5 különböző problémát beszéltek át, írtak le, majd elevenítettek meg rajzokon. A problémákat ők találták ki, életkoruk sajátosságai alapján. Jó volt látni, hogy közösen tanácsokat is kidolgoztak, mely szerint minden problémát meg tudunk oldani. Az a véleményük, hogy segíteni kell másokon és a segítséget is el kell fogadnunk mástól , legyen az barát, szülő, pedagógus vagy más szakember. Pozitívan és higgadtan minden problémát meg lehet oldani.Külön kiemelték az iskolai esetleges konfliktusaikat, az internetes zaklatást is. Ezekben is az az álláspontjuk, hogy ki kell alakítani azokat a stratégiákat, ami alapján fontos, hogy megoldódjon a probléma.