A Boldogságóra elején elolvastam a gyerekeknek „A bugyelláris, a pipa meg a süveg” mesét. Ezután a problémákról, kudarcokról, nehézségről, fájdalomról beszélgettünk. Elmondták, hogy ki vagy mi az, ami őket megnyugtatja, megvigasztalja, majd le is rajzolták azt. Ezután labirintuson keresztül juttatták el a békát a legyekhez. Az órára mindenki elhozhatta kedvenc játékát, amit csak akkor tudott visszaszerezni, ha az akadálypályát teljesítette. A foglalkozás végén a Cápatámadás játékot játszottuk el.
Megküzdési stratégiák
A gyerekekkel arról beszélgettünk,hogy milyen nehézségeik vannak,mitől félnek vagy szoronganak.Elmondták azt is,hogyan szokták ezeket megoldani,kitől szoktak segítséget kérni.Arra nem is gondoltak,hogy saját maguk is képesek lehetnek megoldani kisebb problémákat.Összeszedtük, hogy milyen tulajdonságok segítenek ilyenkor.Ezután készítették el saját stratégiájukat,majd közösen készítettek egy tablót.
Alsózsolcai Herman Ottó Ált.Iskola és AMI.
Megküzdöttünk ezzel-azzal
Ismét osztályfőnöki órán beszélgettünk a gyerekekkel arról, hogy mindenki megtapasztalta már, hogy a mindennapok során sokszor nehézségekbe ütközünk, olyan helyzetekbe találjuk magunkat melyekkel meg kell birkóznunk. Sok mindentől függ, hogy tudjuk lereagálni és megoldani ezeket a szituációkat.
Az ajánlott tematika szerint haladtunk és az alábbi bölcsességek segítségével idéztük fel saját történeteinket melyeknek segítségével beszélgettünk a témáról. ” Minden rosszban van valami jó”, ” Nincsenek véletlenek”, ” Bajban ismerszik meg a legjobb barát”
Ezután párban dolgoztak a gyerekek. Az volt a feladatuk, hogy egy kép segítségével próbálják megfejteni milyen érzelmek jellemzik a képen látható személyt, mi lehet az érzéseinek az oka és mit javasolnának a kialakult helyzet megoldására.
Majd arról beszélgettünk, hogy a felsorolt módszerek közül milyen stresszoldó megoldásokat szoktak választani, illetve a jövőben milyen új módszereket szeretnének kipróbálni.
A héten 4 napon keresztül foglalkoztunk a megküzdési stratégiák témakörrel. Így összesen 330 percben dolgoztunk.
1. nap 60 perc
Legelőször is rá kellett vezetnem a gyerekeket, hogy mit is jelent ez a fogalom, hogy megküzdési stratégia. Magyarázatomat egy egyszerűbb változatban ismertettem.
-Beszéltünk arról, mit jelent az ha akadályba ütközünk, milyen akadályok lehetnek az ő életükben.
-Mi az a stressz, mikor érezzük.
-Magyarázatomban megjelent a kitartás, a félni, szomorúnak lenni, csalódni valamiben, valakiben fogalmak.
-Egy nehéz helyzet átélése, annak megoldásai,
-illetve a társas kapcsolatok fontossága, segítő szerepe.
Megbeszéltük közösen, hogy bizonyos helyzetekben érdemes megoldási terveket készíteni. Illetve, hogy van olyan, amikor az érzelmeink vezérelnek és van amikor a cselekedeteinkkel tudjuk a megoldást megtalálni.
Ezután meghallgattuk Bagdi Bella: Ellazulni jaj de jó relaxációs dalát. A gyerekek először hallgatták, majd folyamatosan csinálták is, amit hallottak.
Ezután lefeküdtek a szőnyegre és egy meditációt végeztünk. Elképzeltük, hogy egy virágos réten vagyunk sétálunk, süt a nap, majd elérünk egy folyóhoz. Átlépkedünk a nagy köveken, megláttunk egy kis mókust, akit megkergettünk, majd virágot gyűjtöttünk és elaludtak egy nagy fa alatt. A gyerekek nagyon élvezték.
Mágneses tábla segítségével elmeséltem nekik az Bezzeg Andrea: Aranykulcs című meséjét. A gyerekeknek nagyon tetszett, a végén mikor a boszorkány felbukkant nagyon izgultak. 2x is el kellett kérésre mesélni a mesét.
Mese után a munkafüzetből kimásolt színezőket színezték és nagyon szép színes sárkányok születtek.
2.nap 90 perc
A mese nagy kedvenc lett, ezért ma is elmeséltem nekik. A mese végén megbeszéltük, hogy milyen érzelmek jelentek meg a mesében (félelem, méreg, boldogság, meglepődés).
Az előre megrajzolt ember figuránkon megjelöltem 4 színt (piros -szeretet. sárga-boldogság, barna-szomorúság, fekete-félelem). A figurán is feltüntettük a színek jelentését, hogy a szülők is értsék, hogy miért olyan színre színezték az adott részeket a figurán. A gyerekek a szeretetet a szívében helyezték el, a boldogságot a mosolygós szájjal és a szíve körüli burokkal jelezték. A szomorúság a sírós szemében jelent meg, illetve a félelem a kezeiben és lábaiban, mivel reszket a félelemtől azt mondták :D.
Ezután a csoportszobában kialakítottunk egy akadálypályát, amit le kellett győzniük. Ha sikerrel jártak kiszabadíthattak egy-egy plüss állatot. Ennek az előzménye az volt, hogy reggel boszorkány képében jelentem meg, aki elrabolta az állatokat a csoportból, illetve a másik 2 csoportból is. A gyerekek teljes izgalommal várták, hogy mi fog történni az elrabolt állatokkal. A gyerekek miközben egy-egy akadályhoz értek különböző feladatokat kellett végezniük, pl.: páros lábbal szökdelni a karikákban, közben egy kedvenc mondókájukat mondani, ezt mindenki szabadon eldönthette mit választ. Ezután zsámolyba kellett labdát dobni közben pedig ötig számolni, illetve a végén magas térdemeléssel hullámvonalban haladva megkerülni a babzsákokat. Közben egy új dalt tanultunk, aminek a következő napon nagy szerepe lesz (ez az Evezünk a Balatonba, című dal volt). Majd ezután bebújtak a barlangba, ami az asztal volt és kiválasztották az állatkát, akit kimenekítettek. A szőnyegen gyülekeztek és mindenki bemutatta, kit mentett meg.
Amikor mindenkinek sikeres volt az akciója, lehetett nekik házat építeni, babaszobába tálalni, vagy aki szeretett volna kitöltötte a munkafüzetből a feladatlapot, ahol érzéseket ábrázoló arcokat kellett kiválasztaniuk. Ki milyen érzést érzett már: címen, vagy a játék során. Amelyik érzést nem ismerték fel, azt közösen átbeszéltük.
3. nap 90 perc
Ezen a napon újra átbeszéltük a fogalom jelentését. Milyen megoldások lehetségesek. Kinek milyen ötlete van? Szabadon beszélgettek és ötleteltek a gyerekek.
Ezután 8 érzelem kártyát helyeztem eléjük 4 boldog arcot és 4 szomorú arcot(1 mérges arcot) kifejező volt közöttük. A gyerekek egyénileg választhattak egy arcot, elmondták hogy pozitív vagy negatív az érzés amit lát, majd 2 csoportba csoportosítottuk őket. Ezután mindegyik arc kifejezésre mondtunk egy eseményt, cselekvést, vagy akadályt.
Készítettem a gyerekeknek tojásokat, amelyeket ketté vágtam. A szájuk illetve a szemük külön volt. 10 féle érzelmet fejeznek ki a tojásfejek. A gyerekek szabadon választottak arcokat majd összeillesztették őket és szintén kifejtették véleményüket ezekről. Ezután ezeket is csoportosítottuk pozitív – negatív érzelem kategóriába.
A gyerekekkel a tanult dalt elénekeltük 3x-4x (Evezünk a Balatonba, Át is ússzuk egy huzamba, De ha egyszer jön a hullám, Felborulhat a vitorlám). Majd egy nagyobb méretű pokrócra álltak. Miután elénekeltük a dalt a dal végén felborult a vitorla és beestek a vízbe. Nagyon összetartóak voltak, és 4x tudtunk hajtani a pléden. A végén már szorosan egymást karolva álltak és óvták egymást, hogy ne essenek le. Nagyon jó csapatépítő játék volt.
A játék végén megbeszéltük, hogy hogyan tudták ezt az akadályt legyőzni. Nagyon okos ötleteik voltak. (pl.: vigyáztunk egymásra, szorosan összebújtunk, fogtuk egymás kezét-vállát, nem kapkodtunk, összedolgoztunk). Majd azt is, ki – mit érzett közben (izgalmat, félelmet, örömöt, aggódást).
Akinek volt kedve kiszínezhette a munkafüzetből azt a feladatlapot, hogy ha rossz kedvünk van mit tehetünk. Nagyon sokan készítették el.
4. nap 90 perc
Ez volt a legmozgalmasabb napunk. Először összegeztük a héten megtanultakat. A gyerekeknek leginkább a társak fontossága, segítsége maradt meg fontosnak. Valamint, hogy „van amikor csak egyszerűen magunkban kell feldolgozni a dolgokat”, amikor R. ezt kimondta nem akartam elhinni, nagyon mély érzésű kisfiú és nagyon ráhangolódott a témára. Megértették, hogy ha akadály áll előttünk nem szabad feladni, megoldásokat kell keresni és ha negatív stresszes helyzetben vagyunk, akkor is meg kell keresni a megoldást.
Akinek volt bármilyen ötlete emoji fejekkel jutalmaztam meg, a beszélgetés végén a nálam maradt smile-t elhelyeztem a szőnyegen és matematikai feladatokat játszottam a gyerekekkel. Először megnéztük kinél van a legtöbb emoji. Utána kiegészítették a szőnyegen lévőket és próbáltak fejben összeadni. A végén megszámoltuk melyikből van több és kevesebb. Törekedtem a komplexitásra.
Újra játszani szerettek volna a tojásfejekkel, ezért újra kiraktuk őket. A végén egy össze nem illő száj és szem maradt, de K. nagyon ügyesen megoldotta és kicserélte egy már meglévő szájjal és így minden a helyére került.
R. helyezhette fel a következő lépcsőfokra a jelet. Ez mindig nagy izgalommal tölti el a kiválasztott gyermeket.
A tevékenységet a torna terembe folytattuk. A cápa támadás játék során is az Evezünk a Balatonba című dalt énekeltük. A játék lényege az volt, hogy amikor énekeltünk mindenki a karikába volt, ami a vitorlánk volt. Amikor a dalnak vége volt futás, majd tapsra újra hajót kerestek. Először 2-en voltak, majd 3-an és végül már 4-en voltak egy karikában. A gyerekek szintén nagyon élvezték, hogy vajon lesz- e olyan, akit cápa támadás ér.
A játékot nagyon sokszor eljátszottuk és többféleképpen is megvalósítottuk. Először mindenkinek volt hajója, majd el kezdett fogyni a hajó, akinek nem jutott az egy szigetre úszott. A gyerekek nagyon élvezték, hogy folyamatosan változtak a szabályok, de végig figyelmesek voltak és követték azokat. Egymásra nagyon ügyeltek, körültekintőek voltak.
Miután végeztünk a játékkal ismét meditációt végeztünk, mindenki elképzelte, hogy egy hajón ül, és ring a vízen. Közben süt rá a nap, a sirályok hangját hallották, majd jött egy kis szellő, végül kikötöttek egy szigeten, ahol megpihentek.
Amikor visszamentünk a terembe kiszínezték a hónap jelképét, mindenki amilyen színűre szerette volna. Nagyon sok szivárvány színű készült.
A nap zárása az volt, hogy készítettek 6 arcot. Mindenki lerajzolta, hogy milyen az arca ha: boldog, szomorú, mérges, fáradt, ijedt és meglepődött. A gyerekek 2/3 nagyon élethű arcokat készített. Minden elkészült művet kihelyeztünk a faliújságra, hogy a szülők megnézhessék azokat.
Amikor ebéd után haza vitték őket, egy szülő visszajött és elmondta, hogy mennyire tetszik neki, amiket a hét folyamán készítettünk és hogy látszik, hogy mennyi munka van benne. Nagyon jó érzés volt hallani a pozitív visszajelzést.
Február – Megküzdési stratégiák
Ebben a hónapban az órakezdő relaxációnk a Tüdőtakarítás címet viselte. Minden tanuló kiszínezte a Belélegzem- a nyugalom árad bennem, kilélegzem – jól vagyok. jól vagyok kifestőt az óra bevezetésében. A Ne keseregj foglalkozáson belül a gyerekek olyan mondatokat fogalmaztak meg, melyek segíteni szoktak, vigaszt nyújtanak , ha mélyponton vannak. Ezeket a mondatokat a táblára írtuk, hogy aztán elismételhessük azokat pl. Menni fog! Sikerül! Támogatlak, ne add fel! Segítek a gyakorlásban! Menni fog, kitartás! stb. A téma feldolgozását az Újraolvasóval indítottuk. A mesék hőseit gyakran dobálja ugyanúgy a sors föl és le, ahogyan az az életben van. A bugyelláris, a pipa és a süveg című mese feldolgozása következett, a Hegyek, völgyek feladat megoldásával. Nyilakkal szemléltették az események alakulását, felfelé mutatott a nyíl, ha kedvező, lefelé pedig, ha kedvezőtlen irányban változott a főhős sorsa. Pl. Jótettéért cserébe megkapja a furcsa tárgyakat- felfelé, elveszti a pipát- lefelé. A gyerekek hibátlanul haladtak végig az egyes elemeken , kitűnően meghatározták a változásokat. Nyeltörőt – Egy icike picike pocok pocakon pöckölt egy másik icike- picike pockot , mire a pocakon pöckölt icike – picike pocok is jól pocakon pöckölte az őt pocakon pöckölő icike-picike pockot- gyakoroltunk a hónap több napján, beépítve azt a tanítási folyamatba. Megoldottuk az Egyedül nem megy című keresztrejtvényt, megoldásként megkaptuk, hogy hogyan könnyeb elviselni a rossz időszakokat, hogyan könnyebb szembenézni a kihívásokkal. A megfejtés: EGYÜTT! Ezt a mondatok szem előtt tartva felragasztottuk a színezős feladat macskáit egy tablóra ezzel a gondolattal lejegyezve. Megküzdési szivárványt festettünk, ahová a megküzdési stratégiákat írták fel a kópék. A kis nebulók által megfogalmazott gondolatok pl. Beszélek a barátaimmal, mélyeket lélegzem, elszámolok 10-ig, futni megyek, alszom egyet, megfürdöm, vizet iszom, zenét hallgatok, rajzolok, sétálni megyek ,kisírom magam, relaxálok stb. A Vak kígyós feladatot nagyon magukénak érezték, amikor is egy gyerek – a Látó – vezette körbe az osztályban a többieket , akiknek csukott szemmel kellett rábízniuk magukat . Mindenki kipróbálta a látói szerepet , így meggyőződhetett az osztály minden tanulója , hogy az mekkora felelősség. Az óra lezárásaként Megerősítések hangzottak el, mindenki megnevezett több megküzdési stratégiát, amit magáénak érzett. A diákok összefoglalták, hogy milyen esetekben kell a megküzdés útját választanunk. Meditációval zártuk a foglalkozást, ami most is három tanítási órát vett igénybe.
I. Beszélgetés olyan helyzetekről, amelyek félelmetesnek tűntek. Túl vagyok rajta. Mi segített benne?
II. Kire számíthatsz, ha nehéz helyzetben vagy?
III. Vígaszt nyújtó mondatok gyűjtése.
IV. Emberi alakrajzon testrész színezése. Hol érzem a feszültséget? Milyen jelei vannak a testemen?
V. Csoport munkában kapnak képeket, amelyek az általuk elmondott félelmeket, problémákat tükrözik. A képek mellé biztató mondatokat, tanácsokat segítségeket, megoldásokat kell írni.
VI. A hónap dalát hallgatjuk és énekeljük.
Újból nagyon jó hangulatban teltek el e havi boldogságperceink! A kezdő relaxációnk (Puha meleg,felengedek… Kitárom a világom..) után a hónap dalára relaxáltunk,s megtapasztaltuk, hogy ellazulni jaj de jó!
A hónap meséjének cselekményét érdeklődve figyeltük! Beszélgettünk arról, hogy ha nehéz helyzetbe kerülünk, rossz érzéseket tapasztalhatunk meg. Megbeszéltük egymással azt is, hogy kit mi és ki nyugtat meg!? Arról is tanácskoztunk, hogy mit tehetünk, ha nem érezzük jól magunkat!?
Fantasztikusan éreztük magunkat abban a játékban, ahol megtudtuk egy levélből azt, hogy Pók néni eldugta a Legónkat és a boldogságminyonunkat! Azonban hosszas fejtörés után és közös játékkal, teljesítettük a feltételeket, kiálltuk a bátorságpróbát,és visszakaptuk Pók nénitől az elveszett játékainkat!
A hajótörés játékban mindenki együttműködésére szükségünk volt, s a végeredmény pozitív lett, minden kispillangós rajtamaradt a csónakunkon! A játékba való visszavezetés során a mesénkhez kapcsolódva magas tornyokat építettünk közösen kockákból.