A megküzdés gyakorlása
Megküzdési stratégiák
Győri Nádorvárosi Énelk Zenei Általános Iskola
A megküzdési stratégiák ötletbörzéjéhez mindenki hozzájárult egy gondolattal.
A téma komolyságához képest, a gyerekek szívesen beszélgettek a nehézségeikről, együttérzést tanusítottak egymással szemben. Szívesen adtak tanácsot társaiknak a problémáik leküzdéséhez. Közös alkotásukat is egymást segítve, irányítva csinálták meg.
A Kisvakond csoportban az érzelmekkel, félelmekkel való megküzdési stratégiákat helyeztünk előtérbe. Rávilágítottuk a gyermekeket arra, hogy egy-egy akadály nem azért áll előttünk, hogy végleg megtorpanjunk, hanem azért, hogy még aktívabba cselekedetre, gondolkodásra sarkalljon minket. A gyermekek elmondták mitől félnek, mikor szomorúak, mi deríti őket jókedvre. Ezeket az eseteket kihasználva, különböző feladathelyzeteket szerveztünk, melyeket egymás segítségével, bátorításával leküzdöttek. A sötétségtől, „a szellemektől”, a magasságtól és egy- egy kreatív feladat megoldásának a lehetőségétől való félelem, a kudarc érzésének elkerülése érdekében mosolyt, elégedettséget csaltunk a gyermekek arcára. Minden akadályban benne van a fejlődés lehetősége, és ezt a sok mosolygás, jókedvű arcocska be is bizonyította.
Sennyey Elza Általános Iskola Mándok
Beszélgetéssel vezettük be a hónap témáját.Összegyűjtöttünk „kulcsszavakat” a témával kapcsolatban. Ezt követően a tanulók rajzosan fejezték ki, hogy milyen hozzáállás szükséges a hétköznapi problémákkal való megküzdéshez.
Február hónapban ötletet adott nekünk a farsang, aminek keretében beazonosítottuk a hősöket, amivé szeretnénk válni. Megbeszéltük a hőseink tulajdonságait, próbáltunk azonosulni velük.(bátorság, kitartás, türelem képességeket szeretnénk fejleszteni). Szituációs játék keretében eljátszottuk mivel segíthetnek bennünket szuperhőseink.
Budapesti Egyesített Középiskolai Kollégium
1. Véletlenszerűen kiosztott betűkből a „megküzdés” szó kitalálása, kirakása.
2. Indító beszélgetés. Élet- és stresszhelyzetek, amelyet sikeres megbirkózás követett.
3. A problémaközpontú és érzelemközpontú megküzdés jellemzőinek szétválogatása csoportmunkában. Megbeszélés.
4. Projektmunka: „Megküzdés” tabló készítése csoportmunkában, a kulcskifejezések megbeszélése, hívóképek felragasztása a kifejezések mellé. Megbeszélés.
5. Játék: A diákok körben állnak, stresszhelyzeteket húznak, ráállnak a padlón elhelyezett (tablón szereplő) kulcskifejezésekre. Megbeszélés.
6. Zárókör
7. Megküzdési Mód Preferencia kérdőív. Egyéni megbeszélés.
Relaxáció, közös éneklés: Bagdi Bella: Pozitív élmények újraélése
Feszültségfelmérő skála: éneklés előtt – és után
Mit jelentenek a következő idézetek:
,,Minden rosszban van valami jó!”
,,Bajban ismerszik meg az igaz barát!”
,,Ami nem öl meg, az megerősít!”
,,Nincsenek véletlenek!”
Történet a megküzdésről: A szamár története
Szituációs játék: a történet drammatizálása
A megküzdés hegye
Montázs készítése : megküzdési stratégiák
Technikák rossz érzések kezeléséhez
Ötletbörze problémás helyzetek megoldásához
Meditáció
Ebben a hónapban nagyon megváltozott a gyerekek élete. Új tanuló, aki durva magatartásával feldúlta a gyerekek életét. Régi tanárok helyébe új tanárok érkeztek. A válás, változás nem volt könnyű senkinek sem. Tehát volt mivel megküzdeni. Nagyon fontossá volt a relaxáció órák elején, egyre gyakrabban kellett lazítani, kiadni a feszültséget. Ez most szükségessé vált. Érzéseiket nagyon nehezen tudták megfogalmazni, nehezen tudnak kinyitni, érzelmet kifejezni az új osztálytársuk előtt.