Ebben a hónapban a nehézségekkel néztünk szembe. Megbeszéltük, milyen helyzetekkel találkoznak az osztály tagjai leggyakrabban, amelyekkel meg kell küzdeniük. Minden helyzethez hozzákapcsoltuk, ki milyen módon próbál azzal boldogulni, milyen stratégiája van a megküzdésre, kitől kérhetünk segítséget, hogyan változtathatunk a hozzáállásunkon.
Megküzdési stratégiák
Az ismert dallam csalogatta a szőnyegre a Boldogságóránkra ismét a gyerekeket.Első alkalommal pontosan megbeszéltük mi is a megküzdés,.kinek mivel kellett már megküzdenie.Mi szokott nehézséget okozni? Sorolták: Ha nem vesznek be a játékba, ha nem kapom meg amit szeretnék,ha olyan helyre megyünk ahol nem ismerek senkit,ha veszekedtem és szeretnék kibékülni. Stb.Megbeszéltük szerintük hogyan lehetne megoldani egy-egy általuk emlitett problémát.El is játszották.Második alkalommal kiszabadítottuk a plüss állataikat, kiálltuk a bátorságpróbát.Arról is beszéltünk ki mit tesznek a mindennapokban ha kellemetlen helyzetbe kkerünek. Ezután szívesen választották ki a nekik megfelelőt a mf.45.oldalán lévő rajzokból és színezték azokat.
Utolsó alkalommal a mesebeli szuperhősökről beszélgettünk. Azokról akik sokat segitenek a rászorulókon.
Mindenki vidáman rajzolt, színezte vágta kedvenc szuperhősét, melyből tablót készítettünk.A megküzdés jelét felhelyeztük Boldogság Várunk 6. Lépcsőfokára.
Kétegyházai Mezőgazdasági Szakképző Iskola és Kollégium
„ Ha nehéz is, ha kemény leckét adott is a tapasztalat, ha drágán kell is fizetni a tévedésért, mindig újra lehet kezdeni. ”
(Jorge Bucay)
A Marcell – hullám elkészítése a szépészetet tanuló diákok mumus-feladata, de gyakran még a tapasztalt fodrászok számára sem egyszerű. Szinte már a suli megkezdése óta mindenki a Marcell-hullámról beszél, hogy az lesz biztosan a legnehezebb.
Leventét is próbára tette „Marcell”!
A Marcell-hullám nem önálló hullám, hanem hullámsor, mely két részből áll: hullámhegy, hullámvölgy.
A hullámoknak van mélysége és magassága. Elkészítésekor a kézre, fésűre, sok vízre, sok balzsamra/ zselére/ samponra van szükség. A hullámvonalak távolsága 4cm-nél nagyobb nem lehet.
A Marcell-lel való megküzdést mutatja be az „És mégis…” című kisfilm.
Ebben a hónapban tanulgattuk, hogy tudjuk kezelni azokat a helyzeteket, amikor probléma, fájdalom, kudarc ér bennünket. A mese által megtapasztalhattuk milyen érzés mesehőseinknek egyszer fent és egyszer lent lenni. Megbeszéltük, hogy az életünkben, úgy mint mesehősünk életében vannak hullámvölgyek, de ha megtanuljuk a rossz dolgokban is meglátni a jót, ez pozitív hatással lehet a boldogságunkra. Elkészítettük tehát a ,,megküzdés szivárványát”. Általa megtanultuk, hogy az életben vannak csodálatos segítőink és mindig van kihez segítségért fordulni.Hisz egyedül nem megy, lett a hónap mottója. Jobb veled a világ
Halászy Károly Általános Iskola
Nagyon aktuális volt ez a téma a mostani időszakban a csoport életében. Szinte itták az ötleteket, mert mindenki életében fordult már elő valami hasonló, amihez most segítséget kapott. Voltak meglepőek is, de megmagyarázták, kinek mi segít a megküzdésben, egy kis lelki „lenyugvás” mi ad számukra. Egy kicsit közelebb hozta a csapatot ez a megbeszélés.
Gödöllői Petőfi Sándor Általános Iskola
A relaxáció után felidéztek néhányan olyan helyzeteket az életükben, amelyek először reménytelennek tűntek számukra vagy féltek tőle, és mégis sikerült megoldást találniuk rá. Elmesélték azt is, hogyan gondolnak most vissza arra az eseményre, mi segítette őket a leküzdésben. Ezután felírták egy lapra, hogy ők kikre számíthatnak, és ők kiknek tudnának támogatást nyújtani egy probléma megoldásában. Az elméleti háttér felelevenítése után elmondták milyen más eszközeik, stratégiáik vannak a megküzdésre. A probléma megoldó képregény elkészítéséhez nagy kedvvel és gonddal fogtak hozzá. Élvezettel hallgatták egymás történeteit, tanácsokat fűztek azokhoz, majd megnevezték a kedvenc megküzdési stratégiájukat.
Uzsoki Középiskolai Leánykollégium
A házasság hete alkalmából tartott csoportfoglalkozás témáját szorosan kapcsolódni véltük a hónap témájához, a megküzdéshez, A házasság, a legtöbbször egy életen át tartó szoros kapcsolat, ami két ember és annak szűkebb és tágabb környezete között, rengeteg mindennapi kihívást tartalmaz. Természetesen a kihívásokra adott válaszok alapján érhető el, hogy a kapcsolat minősége, milyen boldogító tényezővé válik. A foglalkozás során két témát dolgoztunk fel.
1. Egy házasságban élő pár vallomásai az együtt eltöltött idő tartalmasságáról és fontosságáról.
2. Miért jó házasságban élni? Véleménynyilvánítás.
Mindkettő téma tartalmi szempontjait elemeztük, és az összesített válaszokat egy tabló formájába rendezve a faliújságunkra kifüggesztettük.
Megküzdési stratégiák – Szuperhősök
A csoportból többen emlékeztek rá, hogy az elmúlt évben is csináltuk ezt a feladatot, így elővettük a régi tablónkat, amelyen ,,A mi hőseink” sorakoztak. Nem felejtették el, melyiket ki rajzolta, pedig már iskolás is néhányuk. Beszélgettünk a megküzdésről, ki mit gondol róla, ki hogyan küzd meg egy-egy dologért, legyen az játékszer, játékban elfoglalt, megszerzett pozíció, többszöri nekifutás után elkészült rajz stb. Néhány gondolatfoszlány a megküzdésről: valami nehézség miatt nem érjük el a célt, akadályozva vagyunk, az utunkban áll valaki vagy valami, próbákat kell kiállni, meg kell küzdeni pl. a sárkánnyal, meg kell védeni a királylányt, furfangosan kell megoldani a feladatot, addig próbálkozunk, míg végre sikerül, nem adjuk fel…. örömet érzünk !!! Azt kértem a gyerekektől, most keressünk újabb hősöket akár mesékből, akár a valóságból. Nemrég farsangoltunk az oviban, szinte adott volt, hogy néhányan a maguk által megformált karaktert, hőst fogják ábrázolni.
A hónap témája a megküzdés volt, mely feladatok tapasztalataim szerint is, jól áthatották az egész óvodai életünket, a mindennapi rutinba is jól bele tudtuk ágyazni.
Jó alkalomnak bizonyult a relaxációs gyakorlatok mellett megismertetni a gyerekekkel a jógát, ami szintén nagyon jó feszültségoldó tevékenység, emellett pár gyakorlat elvégzéséhez igazán meg kellett küzdeniük a testükkel és az egyensúlyérzékükkel.
Ellazultunk Bagdi Bella dalára is, ami a lecsendesítésükhöz, a testséma gyakorlásához is alkalmasnak bizonyult.
Játszottunk „hajótöröttest” a kooperációs ernyőnk segítségével. Először kieséses rendszerrel, aki nem fért fel vagy leesett, az kiesett a játékból. Majd arra kértem őket, hogy próbáljanak mindenkit fenntartani az összehajtott ernyődarabkán, hiszen csak úgy „élhetik túl” a hajótörést, ha együtt maradnak. Ez egy kiváló lehetőség a közösségformálásra is, az összetartás érzését erősítettük ezáltal.
A téma felvezetéséhez a munkafüzet feladatait találtam a legmegfelelőbbnek.
Elbeszélgettünk arról, hogy hogy milyen érzéseink vannak, mikor érzünk ilyet, és a rossz érzéseinket, hogyan, mivel lehetne elmulasztani, mit szoktak ilyenkor csinálni. Ezt átbeszélni segített a munkafüzet 45.oldalán található feladat, melyből mindenki 3 dolgot kiszínezett, ami a számára megfelelő jókedvre derítő tevékenység.
Megrajzolták azt is, hogy milyen az arckifejezésük különböző érzelmi pillanataikban a mf. 44.oldaláról.
Mindezek mellet beszíneztettem velük az emberi alakon azt is, hogy hol érzik, mely testrészükön tapasztalják a boldogságot, félelmet, szeretetet, szomorúságot (mf. 47.o). Előtte természetesen átbeszéltük ezeket az érzéseket, többek között azt, hogy milyen testtartásuk van az adott érzelmi állapotban. Ez segített nekik, mert számomra is meglepő módon, akár pszichológiailag is értelmezhető ábrák születtek annak ellenére, hogy ez egy igen elgondolkodtató, nehezen kifejezhető és lokalizálható feladat volt, de megküzdöttek vele!
A kedvenc játékuk kiszabadítása játékot én megváltoztattam úgy, hogy azok a gyerekek, akik a csoportban megtanult és napi szinten átbeszélt szabályokat nem tartották be, azoktól zálogot kértem, ami egy személyes tárgyuk volt (ruhadarab, alvós plüss). Egész délelőtt „gyűjtöttük”, majd az udvarra menetel előtt meg kellett küzdeni a tárgy visszaszerzéséért. Mit érdemel az a bűnös, kinek záloga a kezemben van? – kérdésre közösen kitaláltunk egy feladatot, amit el kellett végezzenek a tárgy visszaszerzéséhez pl. egy lábon kellett ugrálnia, énekelni kellett egy dalt, bukfenceznie kellett stb.
A hónap témáját feldolgozó mesét én hosszúnak ítéltem meg ahhoz, hogy vegyes csoportban a délelőtt folyamán olvassam fel, így ezt alvásidőre hagytam. A nagyoknak végig fenntartható volt a figyelmük az izgalmas cselekvéssornak, a dallamos versikének, a gyermekbarát érthető népmesei motívumokkal tarkított szövegnek köszönhetően.
Elkészítettük a szivacstéglából az elrabolt Róza királylány tornyát is, majd felkerült a boldogság várához vezető lépcsősor következő lépcsőfokára a megküzdés jele is.
Mint említettem a hónap témája áthatotta az óvodai tevékenységeket. Például azok, akik nem igazán tudnak vagy nem szeretnek rajzolni, azoknak kihívás volt a munkafüzetben levő feladatok megoldásai. Akik bátortalanabbak, azoknak megküzdés volt a tornán kialakított akadálypálya. A tornán a sorverseny jó alkalomnak bizonyult arra, hogy csapatok küzdjenek meg egymással.
A foglalkozások alkalmával a gyerekekkel eljátszottuk a hajótörést, majd megbeszéltük, hogy milyen érzéseik voltak a játék során, és ez hogyan mutatkozott meg az arckifejezéseikben. Beszélgettünk a jó és rossz érzésekről a mellékletekben található képek és színezők segítségével. Megbeszéltük azokat a lehetőségeket, amelyek segítségével a nehéz helyzetekben tudatosan és ügyesen meg tudnak küzdeni. Meghallgattuk és eljátszottuk a hónap dalát, majd mindenki lerajzolta az általa legjobban kedvelt szuperhősét. Ezekből a rajzokból tablót készítettünk, melyet kitettünk a csoportszobába.