E hónap témája a megküzdési stratégiák. Sokat gondolkoztam azon, hogyan tegyem érthetővé ezt a témát a fiatalok számára, hiszen ők nem tudják olyan könnyen megfogalmazni gondolataikat, érzéseiket, vágyaikat. Nagy segítségemre voltak az interneten és a kézikönyvekben található ötletek.
Az első foglalkozás elején kört alkottunk székeinkből és végig így is maradtunk. Ráhangolódásként meghallgattuk az „Ellazulni jaj de jó” zenés relaxációs dalt, elvégezve a gyakorlatokat. Közben személyes bemutatással és csendes mozdulat-irányítással segítettünk asszisztensemmel a fiataloknak ellazulni, a szöveget értelmezni. Két tanulónak nem sikerült ellazulnia, így a relaxáció végén újra megcsináltunk néhány gyakorlatot. A végén megbeszéltük, ki mit érzett a relaxáció közben és mit érez most, a gyakorlatokat elvégezve. Mindenki lecsendesedett, úgy éreztem, jobban tudnak figyelni rám.
Bevezettem a témát, pár szóban bemutattam nekik, miről lesz ma szó, mit jelent a küzdés, megküzdés fogalma. Ezután megkérdeztem, kit ért már veszteség, szomorú dolog. Személyes példát is mondtam, hogy jobban megértsék a feladatot.
Minden, általuk felhozott témánál megbeszéltük, hogyan lehet megoldani, kitől kérhet segítséget, ha ez neki egyedül nem sikerül. Fontos náluk kihangsúlyozni a segítségkérést, hiszen ők problémáikat, az eléjük gördülő akadályokat nehezen, vagy csak segítséggel tudják megoldani. Meg kell tanulniuk megfogalmazni, ha valami bántja őket, vagy küzdenek valamivel. Egy baráttal való szakítástól kezdve a kommunikációs nehézségeken keresztül a nagyszülő elvesztéséig több témát kellett megbeszélnünk. Azt is konkretizáltuk, hogy sokszor ezek a helyzetek feszültséget okoznak az emberben. Mindenki megmutatta, hol érzi ezt a feszültséget, két tanuló pedig ki is színezte a feladatlap ábráján. A beszélgetés összegzését követően közösen kitöltöttük a munkafüzetben található rejtvényt, a megfejtést többször elismételve: sikerül! Itt visszautaltunk előző témánkra, a „Célok kitűzése és elérésére”: a célomat megtalálom, a célomért küzdök, el akarom érni, ami ha sikerül, örülünk és felmutathatjuk a győzelem jelét.
A következő foglalkozásnál akadálypályát készítettünk padokból és székekből, és a fiataloknak egy-egy kedvenc tárgyát tettük a pálya végére. Ezt el kellett érniük az akadályokon keresztül. Nagyon élvezték a feladatot. Volt, aki az előtte lévő példáját követte az akadályokon való átjutás módszerénél, volt, aki újfajta utat keresett. Olyan is volt, aki megtorpant, segítséget kellett neki nyújtani. Egyik tanuló átmászott az akadályokon, más kikerülte azt. Többféle megoldás született, de a feladatot követő beszélgetésben (gondolataikat kérdéseimmel segítettem megfogalmazni) mindenki azt mondta, hogy rossz érzés volt, amikor az akadályok végén látta a kedvenc tárgyát, nehéz volt eljutni oda (nehéz küzdeni), de a végén, amikor elérték a céljukat, örültek, győzelmet éreztek. Egy rövid összegzést követően értelmi képességeikre adaptálva elismételtük azokat a mondatokat, amik problémaközpontú megküzdés esetén cselekvésre ösztönöznek (Sonja Lyubomirsky alapján).
Megküzdési stratégiák
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodája Móricz Zsigmond u. Telephely
A megküzdési stratégiák témakörének feldolgozását relaxációs gyakorlatokkal kezdtük,majd elmeséltem a gyerekeknek az Aranykulcs című mesét. Ezután beszélgettünk arról, hogyha feladatokat kapnak, azokat hogyan kell megoldani még akkor is, ha esetleg nehézségekbe ütköznek. Ez egy nagyon fontos kérdés így iskola kezdés előtt. A gyermekek elmondták, ha valami nem sikerül, akkor újra kell próbálkozni, erre példákat is hoztak a mindennapjaikból. A farsangi mulatság is erre az időszakra esett, így nem állt távol tőlük a szuperhősök lerajzolása.
Karancslapujtői Kastélykert Óvoda
A gyerekek közösen elnevezték a hajójukat, majd örömmel vettek részt a játékban. Többször is eljátszottuk a zenés feladatot, mert annyira örömmel vettek részt benne a gyerekek. Szerencsére mindenki „megmenekült” ! 🙂
Konyári Óvoda Katica csoport
A ráhangoló mese után megbeszéltük a gyerekekkel, hogy hogyan érjük el céljainkat. Mik a céljaink? Miért fontosak a célok az életben? Hátrányos helyzetű óvodaként a megküzdések jelen vannak a mindennapjainkban, de pozitív szemlélettel általában elérjük céljainkat. Február végi céljaink között szerepel a téltemetés, a farsangi bál megrendezése. Ki kellett találni a gyerekeknek, hogy melyik jelmez alatt ki bújt el? Ez nagyon jól sikerült, élményekkel teli és vidámságtól volt hangos a Katica csoport.
Megküzdési stratégiák
Katica csoportban és Micimackó csoportban.
Rimóci Szent István Általános Iskola
Az osztály kétféleképpen oldotta meg a hónap feladatát. A bátrabbak leírták problémájukat és azt, hogyan sikerült megoldani azt. A többiek papírra vetették gyengeségeiket és erősségeiket.
A foglalkozás elején beszélgettünk arról, hogyan változott meg a királylány a sárkánnyal töltött idő alatt a Boldogságóra kézikönyvben lévő mesében. Elkészítettük a munkafüzet 43. oldalán található feladatokat. Az óra végén meghallgattuk a hónap dalát, majd kört alakítva táncoltunk.
Nap, mint nap kerülünk olyan helyzetekbe, ami nehézséget okoz. Lehet ez egy feladat, amivel nem boldogulunk, izgulunk felelés előtt, félünk a fogorvostól, összeveszünk az osztálytársainkkal vagy szembesülünk az emberi hanyagsággal, mely a környezetünk szennyezéséhez vezet. Nem minden problémát tudunk megoldani egyedül, még ha képesek is lennénk rá, jól jön a támogatás a segítség. Összetartó, egymást segítő, bátorító kicsi, de erős közösség vagyunk!