A gyerekek nagyon könnyen összegyűjtötték azokat a területeket , ahol nehézségekkel kell szembesülniük a mindennapjaikban . Viszont nem ment könnyen a megoldáshoz vezető út megtalálása .Aktuális a koronavírus miatti aggódás és félelem.Rengeteg kérdésük volt ezzel kapcsolatban . A médiából elcsípett félinformációk és egymás ijesztgetése szinte pánik hangulatot keltett . A mostani téma erre is lehetőséget kínált , hogy megnyugtassuk a kedélyeket és részletesen megbeszéljük , hogy mi mit tehetünk . Mindig van megoldás !
Megküzdési stratégiák
Dánszentmiklósi Ady Endre Általános Iskola és AMI
Kiváló téma a ” Megküzdési stratégiák”.
Szuper volt együtt ellazulni Bagdi Bella dalára.
Színeztünk,rejtvényt fejtettünk, beszélgettünk és kijutottunk a labirintusból.
A kihívások a próbatételek végig kísérik egész életünket. Februárban, az aktuális téma feldolgozását szervesen beépítettem a napi tevékenységünkbe. Farsangi időszak lévén, a boszorkány kihívások elé állított minket.A csoportunknak küldött varázsleveléből megtudhattuk, ha együtt ügyesen megküzdünk a feladatokkal, eljuthatunk az aranykulcshoz. A próbatételek sora , a tornateremben kezdődött, ahol csapatonként – „egy emberként” kellett megküzdenünk a különböző nehézségű feladatokkal. A játék közben többször felidéztük, tudatosítottuk azt, hogy mennyire fontos szemünk előtt tartani a célunkat, mennyire fontos az elszántság, a fel nem adás, a kitartás, és egymás segítése. A „menetleveleken” jól követhettük a próbatételek sikerességét. A tornaterem után a csoportszobában folytattuk tevékenységünket. A boszorkány újabb kihívás elé állította a csoportot: meg kellett keresnünk az elrejtett gyémántokat. A próbatétel sikeres teljesítését követően , egy mesével jutalmazta a gyerekeket: Bezzeg A. Aranykulcs meséjéből megerősítést kaptunk azzal kapcsolatban , hogy mennyire fontos az , hogy legyenek céljaink, hogy azokat akarjuk elérni, és ne hátráljunk meg az elénk gördülő akadályoktól. A téma lezárásaként lehetőséget biztosítottam a mese szereplőink kiszínezésére, illetve élményrajzok elkészítésére is. Természetesen most sem maradhattak el a kedvenc Bagdi Bella gyermekdalaink sem.
Csongrádi Batsányi János Gimnázium és Kollégium
A Boldog Iskola pályázat keretén belül a megküzdési stratégiákkal foglalkoztunk a február hónap folyamán.
Ez a téma minden nap aktuális, hiszen minden ember életében vannak olyan helyzetek, amelyekben az adott nehézségeken túllendülve, megküzdve azokkal, törekszik arra mindenki, hogy a lehető legjobb megoldást megtalálva elérje a kitűzött célt, megvalósítson egy feladatot, vagy éppen megoldjon egy problémát.
A téma kapcsán beszélgettünk az osztállyal arról, hogy milyen nehézségeik adódnak a mindennapokban és hogyan lehet ezekhez pozitívan úgy hozzáállni, hogy „átkeretezzük” a helyzetet. Ez azt jelenti, hogy megvizsgáljuk az adott probléma lehetséges megoldásait, megnézzük, hogy milyen fejlődési lehetőségeket kínál a helyzet számunkra és igyekszünk olyan segítségeket is kérni, amelyek előre lendítik a helyzet megoldását. Természetesen ez nem megy egyik napról a másikra, mert ezt a fajta, új gondolkodásmódot gyakorolni kell, de már az is egy jó kiindulási pont, ha felismerjük a nehézség létezését és gondolkodunk annak a problémás helyzetnek a megváltoztatásán.
Az osztály a február hónap folyamán ehhez a témához kapcsolódóan dolgozott, így ennek a közös munkának az eredményeképpen összegyűjtöttük azokat a nehézségeket, amelyekkel dolgoznunk kell a mindennapokban. A következő gondolatok jutottak diákjaink eszébe:
a) Stresszes helyzetek (dolgozatok, jó eredmények elérése)
b) Társas kapcsolataink javítása
c) A pihenésre szánt idő növelése
d) Pihentető, nyugodt alvás megvalósítása
A megküzdési stratégiákkal kapcsolatban úgy gondoltam, hogy mindenféleképpen felhívom a diákjaim figyelmét a jól hasznosítható, a mindennapi életben könnyen alkalmazható stresszoldó technikákra, amelyek közül ki is próbáltunk néhányat egy-egy tanórán.
A témához kapcsolódóan az is feladata volt az osztálynak, hogy csapatokban készítsenek olyan montázsokat, csoportmunkákat, amelyeken a megoldási/megküzdési stratégiákat szemléltetik rajzok és gondolatok segítségével.
Osztályfőnökként elmondhatom, hogy igazán kreatív munkák születtek, és számos ötletes stresszoldó technikát gyűjtöttek össze a hatodik osztályosok.
A téma feldolgozásába Lantos Adrienn tanárnő is besegített, akivel stresszlabdát készítettek diákjaink lufiból és lisztből. Ezt bármikor használhatják diákjaink, ha úgy érzik, hogy szükségük van rá.
Természetesen a téma tovább gondolása a jövőre nézve is fontos lesz számunkra, mert ez az egyik leggyakrabban felmerülő probléma, és mindenféleképpen hasznos ahhoz, hogy hatékony módon tudjunk az életünkben felmerülő nehézségekkel szembenézni.
Beszélgetéseink a célok kitűzése után az elérésük lehetőségeiről szóltak. Mindenki elmondta, hogy szerinte mit kell tenni, hogy elérje céljait, vágyait. Az erősségeink feltárásával új stratégiákat ismertünk meg céljaink eléréséhez. A rajzos feladatban ezt valósítottuk meg.
Megküzdési stratégiák
A Boldogságóra program 6. hónapjának témáját Nyugtató, lecsendesítő, „békéltető” relaxációs gyakorlattal kezdtük, majd meghallgattuk és kipróbáltuk Bagdi Bella Ellazulni jaj de jó! című dalának lazító technikáit.
A téma bevezetéseként megbeszéltük mivel fogunk az órán foglalkozni. A téma feldolgozásaként A bugyelláris, a pipa meg a süveg című történetet olvastam fel, majd megbeszéltük Bálint életének hullámhegyeit, hullámvölgyeit. Beszélgettünk róla, hogy kihez tudunk fordulni, ha bajban vagyunk. Elkészítettük a megküzdés szivárványát, melyre képeket helyeztünk el problémahelyzet megoldásáról, nehézségek leküzdéséről. Megoldottuk a munkafüzet feladatait: Hol érzem a feszültséget?, elkészítettük az indulathőmérőt szintén képek segítségével. Páros munkában megfejtettük a közmondásokat. Játszottunk vak kígyó játékot és szintén páros munkában megkerestük az utat „A problémától a megoldásig.” Az óra lezárásaként ismét meghallgattuk a hónap dalát.
Kárpáti János Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Az Aranykulcs című mese meghallgatás után megbeszéltük a gyerekekkel, hogy a királylánynak mi mindennel kellett megküzdenie és hogyan sikerült ez neki. Mindenki mondhatott egy-egy saját életéből vett hasonló szituációt. Beszélgettünk a megküzdés módjáról is, ki, hogyan, milyen módszerekkel jut túl a nehézségeken. Zümi bábunk elmesélte történetét, amikor egy labirintusba került, a gyerekek pedig segítettek az állatoknak kijutni a labirintusból az eleségükhöz. Végül a cápatámadás játékban mindenkit megmentettek a cápa elől. 🙂
Bélapátfalvai Petőfi Sándor Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola
Először megbeszéltük, hogy mi az a nehézség. Hol találkozhatnak vele. Mindenki elmondta, hogy milyen nehézségekkel találja magát szembe a mindennapokban. A megoldási lehetőségeket is megvitattuk. Ezután a kis képekből minden gyerek kiválasztott 5 olyan dolgot, ami nehézséget jelent számára. Közösen elkészítettük a tablót.
Ez lehetetlen, hangzott a válasz, amikor az egyik foglalkozáson azt kértem a gyerekektől, hogy gondoljanak egy olyan szituációra, amikor megbántottak valakit, vagy őket bántották meg. Gondoljanak azokra a szavakra vagy tettekre, amikkel fájdalmat okoztak, és közben nyomja ak ki a folyékony szappan ól egy adagot, majd pedig próbálják visszatenni, de a tetejét nem csavarhatják le. Lehetetlen. Mondták, nem lehet visszatenni. És igen, valóban nem lehet a bántó szavakat, vagy cselekedeteket visszacsináljni, deeee jóvá lehet tenni őket. Így indítottuk ezt a hónapot. Majd még is rajzolták az adott szituációt, és közösen kerestük meg a megoldásokat. Megismertettem őket a bővíthető erőforrások fogalmával, ami sok konfliktusban nagyon hasznosnak bizonyult. Készítettünk hóvirág öt, annak jelképeként, hogy a kishóvirág, hogyan küzdő át magát a fagyos talajon.
Majd segítségül hívtuk Bezzeg Andrea Aranykulcs c. meséjét. Ezen a foglalkozáson ismét egy csodának lehettem tanúja. A felolvasás végén megkérdezem a gyerekeket, hogy ők mit nyitnának ki az aranykulccsal. Az egyik apró, törékeny kislány azt válaszolta: én a szívemet. Megdöbbentett a válasz. Kérdeztem, hogy zárva van a szíved? Lehajtott fejjel bólogatott. Aztán az osztályhoz fordultam. Gyerekek! Mivel lehet kinyitni a bezárt szívet? Kórusban jött a válasz: öleléssel. Majd felálltak és odarohantak a kislányhoz, és megölelték. Csupán csak 7 évesek. 😍
Az 5 e és a 6 c osztályokban minden héten volt Boldogságóra. A megküzdési stratégiák téma kapcsán sokat beszélgettünk, játszottunk. Megtanultunk stresszkezelő stratégiákat, amelyeket az iskolában is lehet alkalmazni. Tesztet is kitöltöttünk arról, hogy mennyire jól vagy rosszul kezeljük a stresszhelyzeteket.
Mindkét osztály a rajzos feladatot választotta, az Erősségeink címűt. Kiválasztotték az 5-5 területet, amit lerajzoltak, pl. globális felmelegedés, iskolai erőszak, járványok, túl sok kütyü, külföldön dolgozó szülők magára hagyott gyermekei stb.
Sajnos a plakátokat nem sikerült egy óra alatt befejezni, így nem is fotóztam le őket, mert félkész állapotban vannak.
Így a múlt hónapból töltök fel újra egy képet…