Az e hónapi téma feldolgozását is természetesen beszélgetőkörrel kezdtük, kinek mi jut eszébe a küzdés és a stratégia szóról. Sok okos dolgot mondtak a gyerekek, bár sajnos a fél csoport hiányzott. Az egyik kisfiú elmesélte, hogy ők otthon este mindig nézik az EXATLON című műsort ahol a kékek és a pirosak küzdenek egymással ellen, a végén mindenki magáért, hogy sok pénzt kapjon ha győz. Ez nagyon jó alapot adott a téma feldolgozáshoz, hisz ezután rájöttem milyen sokan nézik otthon ezt a műsort. Megépítettük a mi kis pályánkat és kezdődhetett is az egyéni játék. Sajnos nem tudtunk csapatokat alkotni mert kevesen voltunk, vagyunk, sok az influenzás beteg. Az egyik kislány azt mondta nem baj ők otthon küzdenek a betegséggel. Nagyon jó kis tartalmas, izgalmas, mozgalmas hetet tudhatunk magunk mögött. Pihenés képen meghallgattuk a hónap dalát. Hihetetlen mennyire várják, figyelik a dal szövegét, dallamát. Vicces volt, mert volt olyan gyerek aki az asztal alatti bújást a hátára feküdve oldotta meg, ez volt az ő stratégiája.
Megküzdési stratégiák
A havi boldogságóránkat azzal kezdtük, hogy mindenki felidézett egy olyan helyzetet a saját kis életéből, amelyek nagy nehézséget jelentett számukra, melytől féltek vagy aggodalommal, várakozással töltötte el őket. Ide kerültek az első iskolai napok, egy-egy nagyobb sportverseny vagy mesemondó verseny is. Majd kitöltöttük, a kis táblázatot, hogy kire számíthatunk, ha segítségre van szükségünk és táblázatba bekerültek azok a nevek is, akik miránk számíthatnak. Meghallgattuk a hónap dalát és el is játszottuk, ez nagyon tetszett a gyerekeknek. A következő feladatban felidéztük az előző órán megfogalmazott céljainkat és összekapcsoltuk, hogy milyen nehézségekkel kell megküzdenünk ezen célok eléréséhez. Mivel 2. osztályosokról van szó leginkább a tanulás, a napi feladatok, kisebb kihívások kerültek felsorolásra. Ezeket felírtam a táblára és alájuk írtuk, milyen képességekkel, erősségekkel tudjuk őket legyőzni. Mivel az influenza járvány igencsak megtizedelte az osztályt párban dolgoztak és így készültek el a rajzok. Egy nagyon hangulatos délelőttöt tudunk ismét magunk mögött, mely által ismét erősödtünk és kitartóbbak lettünk.
A megküzdési stratégiáknál a gyerekek rajzaiban a nehézségek kaptak hangsúlyt, ez segített nekik szembenézni a lelki akadályokkal.
Kőbányai Széchenyi István Magyar-Német Két Tan. Nyelvű Általános Iskola
A Boldogságórát testvérosztályunkkal, az 5.césekkel tartottuk. Akik súlyzókra rajzolták, írták azon dolgokat, amikért meg kell küzdeniük. Mivel nagyon tetszett ez az 5let,mi is elkészítettük a kicsikkel súlyzóinkat.
A sportnál maradva iskolánk volt tanulóját választottuk, hogy bemutassuk életútját, aki ráadásul egy küzdősport, a kötöttfogású birkózás tehetséges versenyzője az FTC-nél.
Németh Iván ellátogatott iskolánkba kérésünkre, hogy a Boldogságóra keretében meséljen életútjáról , sikereiről és a megküzdési stratégiájáról. Nagyon örömteli órát töltöttünk együtt, sok érdekes dologról hallhattunk. Németh Iván megígérte, hogy máskor is eljön hozzánk, a volt iskolájába.
Végezetül a gyerekek jókívánságokkal és saját készítésű ajándékokkal búcsúztak el, sok sikert , sok aranyérmet és sok tehetséges birkózó tanítványt kívántak Németh Ivánnak.
Németh Iván világbajnok birkózó , iskolánk volt tanulójának életútjai napjainkig :
Németh Iván Miskolcon született 1986. június 20-án. Óvodás koráig Szendrőn, egy borsodi kisfaluban nevelkedett, ahová a mai napig hazajár szüleivel. Iskolai tanulmányait a mi iskolánkban, a Kőbányai Széchenyi István Magyar Német Két Tan. Nyelvű Általános Iskolában kezdte, ahol édesanyja is tanított és tanít a mai napig.
Szülei is sportoltak, innen ragadt rá a sport szeretete. Sokféle sportot kipróbált, szülei terelgették, de nem erőltettek rá semmit. Focizott, atletizált, de végül a birkózás volt az, ami teljesen elvarázsolta. Sokat edzett, hogy minél jobb legyen. A Vörösmarty Mihály Gimnáziumban érettségizett, majd az Általános Vállalkozási Főiskola Gazdálkodási és menedzsment szakon diplomázott, mint közgazdász.
Mivel a tudását szeretné átadni és a sportéletet nem abbahagyni, ezért jelenleg a Testnevelési Egyetem szakedzői szakát végzi, és mihamarabb szakedző szeretne lenni. Jelenleg Gyálon kettő ovis csoportban oktat.
Eredményei:
„Németh Iván 2006-ban, alig két hónap leforgása alatt előbb junior Európa-bajnok, majd Guatemalában korosztályának világbajnoki aranyérmese lett a kötöttfogású birkózók 96 kilogrammos mezőnyében. A húszéves sportoló teljesítménye egyedülálló a honi birkózás történelmében.”
Németh Iván ellátogatott iskolánkba kérésünkre, hogy a Boldogságóra keretében meséljen életútjáról , sikereiről és a megküzdési stratégiájáról. Nagyon örömteli órát töltöttünk együtt, sok érdekes dologról hallhattunk. Németh Iván megígérte, hogy máskor is eljön hozzánk, a volt iskolájába.
A Boldogságórát testvérosztályunkkal, az 5.césekkel tartottuk. Akik súlyzókra rajzolták, írták azon dolgokat, amikért meg kell küzdeni. Mivel nagyon tetszett ez az 5let,mi is elkészítettük a súlyzóinkat.
Németh Iván aranyérmes:
2014. Az egyetemi világbajnokságon lett a legjobb klubunk birkózója.
„Valahogyan így képzeltem el ezt a napot. Különösen örülök, mert az ellenfeleimnek nem adtam meg a lehetőséget, hogy fogást csináljanak rajtam. Az orosz versenyző ellen nem ment minden tökéletesen, de túljutottam rajta is. Sajnos, többször már nem versenyezhetek egyetemi világbajnokságon, de készülök a nagyobb feladatokra. A súlycsoportomban Kiss Balázs pillanatnyilag előttem jár, de folyamatosan dolgozom, és eljön majd az én időm is, ha például világbajnokságról esik szó, hogy ki képviselje a magyar színeket.
Nagyon boldog vagyok. Nehezen indult a verseny számomra, talán azért mert könnyebbnek gondoltam az orosz ellenfelemet, de szerencsére sikeresen vettem az első akadályt. A második meccsemen már jobban ment a birkózás, majd a döntőben sikerült a legjobb formámat hozni, így nyertem. Nagyon örülök az aranyéremnek, most egy kicsit pihenni fogok, mert a könyököm megsérült, majd pedig folytatom tovább a felkészülést az edzőtáborokban.”
Megküzdési problémáim a sérüléseim voltak, de soha nem adtam fel.
„Birkózás: Németh Iván sérülés miatt kihagyja az olimpiát
Súlyosnak bizonyult a szombathelyi kötöttfogású birkózó Tvel Golden Grand Prix-n vasárnap kidőlt Németh Iván sérülése, a versenyző így biztosan nem lehet ott a pekingi olimpián.
A Ferencváros 96 kg-os junior világ- és Európa-bajnoka térdsérülése miatt kénytelen volt feladni mérkőzését a szerb Frankovic ellen. A hazai szövetség tájékoztatása szerint a még Szombathelyen elkészített röntgenfelvétel szerint csonttörés nem történt.
A hétfő délutáni budapesti vizsgálaton azonban kiderült, hogy a fiatal tehetség elülső keresztszalag-szakadást szenvedett és porcleválása van. Műtét is szükséges, a gyógyulás várhatóan négy hónapot vesz igénybe. Németh Iván esélyes volt a pekingi kiküldetésre……….”
Derecskei Bocskai István Általános Iskola és AMI
A gyerekeket ez a téma is lekötötte. Két feladatot is szívesen vállaltak. A csoportok képeket készítettek, egy kislány az osztályból pedig édesapját tartja a városunkban olyan személynek, akiről méltán lehet fogalmazást írni.
A sikeres életút
Én az apukámról fogok ebben a fogalmazásban írni. Neki nagyon nehéz volt a gyerekkora, ugyanis amikor 10 hónapos volt a szülei meghaltak (belefulladtak a tengerbe). Apa még nagyon kicsi volt. Van két testvére, akik 10 és 6 évesen élték meg ezt a tragédiát. Nehéz volt nekik ez az időszak nagyon. Miután meghaltak a szüleik, a nagymama gondozta, nevelte őket. Igaz, nagyon nehéz volt ez nekik, de ott volt a család, a barátok és persze a mamájuk. Nem volt azért annyira rossz a gyerekkoruk, de nem is volt könnyű. A mamájuk szigorral nevelte őket. Ha nem értek haza időben, az eléggé nagy baj volt. Az utcájukban sok barátjuk volt, akikkel sokat játszottak és azért rosszaságot is csináltak. Az udvar hátuljában lévő górét kinevezték bunkernek. Szépen berendezték, nagyon hangulatos lett. Ahogy nőttek, egyre könnyebb lett. Óvodások, iskolások, középiskolások lettek. Apa a Diószegi Szakközépiskolába járt autószerelő szakra. De végül nem ezt a szakmát választotta.
A nővérének volt egy barátja, akivel nagyon jóban voltak. Apukámnak ekkor megtetszett ez a rendőrködés és ezután mindenképp ez akart lenni.
Elvégezte a sulit, elment Miskolcra is, ahol még sokat képezték. Miután rendőr lett Derecskén, pár évre rá lett egy álma: ő nem csak „sima” rendőr akart lenni, hanem motoros rendőr. Ennek a célnak az elérése nem kevés időt vett el tőle, de minden fáradságot megért. összesen 3 év volt a suli, a kiképzések és a gyakorlások. De nem adta fel, végig csinálta, így most már 15 és fél éve motoros rendőrként dolgozik. Ez szerintem is nagyon szép idő egy hivatásban. Nagyon szereti a munkáját.
Szóval apukámnak a gyerekkora is nehéz volt és a rendőrré válás folyamata is, de megküzdött érte, megcsinálta és sikerült neki. A nehéz időket nagy összetartozásban túlvészelték. Én és öcsém és anya is nagyon büszkék vagyunk rá.
Meixner Ildikó Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
Februárban is a hónap dalával hangolódtunk a boldogságóránkra. Összegyűjtöttük, hogy ki hogyan birkózik meg az őt érő nehézségekkel a mindennapokban. Sokat tanultunk egymástól mindeközben, amiket a későbbiekben igyekszünk majd kipróbálni, ha stresszes helyzetbe kerülünk.
A feszültségoldó tippeket képekben is megjelenítettük a közös plakátunkon.
Óra végén kipróbáltuk a villámrelaxációt és egy közös vállmasszázzsal zártuk a boldogságóránkat 🙂
8.a
Meixner Ildikó EGYMI, Mohács
Mindent megbeszélünk!
Együtt mindenre képesek vagyunk!
Győzni akarunk!
Kitartunk a végsőkig!
Ügyesen vesszük az akadályokat!
Zivatar után mindig jön a szivárvány!
Dalolunk, ha jó a kedvünk, s ha rossz!
Érezzük, hogy szeretnek!
Sose adjuk fel!
Közel fél éve kezdtük meg a boldogságóráinkat, illetve a közös munkát a bagolyvárunkban, s azt hiszem az út rögös, s nehéz akadályain is közösen és együtt átjutottunk, s együtt haladunk a cél felé. Hiszen: „Ezen a világon minden nehéz, de minden lehetséges. Ezért amikor nehézségekkel találkozol, akkor tudd, ha keresel, találsz lehetőséget!” Ezzel az idézettel kezdtük meg a hónapunk boldogságnapját. Ebben a hónapban nyelvtan területi versenyre készültünk, ahol a 15. helyen végeztünk országos szinten, illetve folytattuk a levelező versenyeket is ebben a félévben. Nagyon szeretjük az exatlon versenyt, ezért a testnevelés órákon pályákon küzdünk meg a nehézségekkel, félelmeikkel egyaránt. Volt az iskolánkban egy Planetáriumi előadás, ahol egy képzeletbeli űrutazásra indultunk közösen. A február a farsang időszaka is, így kissé betegesen, de az osztályunk vidáman kezdett neki a nagy munkához. A harmadikosaimmal cirkuszi bohócok voltunk, ugyanis a farsangunk témája nem más volt, mint a cirkusz. Az „Úszd meg szárazon” című száraz szinkronúszást mutatták be a kis baglyocskáim! Az élmény fergeteges volt! Boldogan emlegettük fel a boldogságnapunkon is! A napot a megszokott Röpülj velem dalocskával kezdtük, majd a relaxációval folytattuk. Nagyon szeretik a kellemes, nyugtató zenére ellazulni, a terem olvasósarkában összebújva hallgatni a tanulságos mesét a bugyellárisról, a pipáról, és a süvegről. Értelmeztük, átéltük, eljátszottuk a mesét, majd közösen csoportokban Bálint történetének hullámvölgyeit és hegyeit rajzoltuk meg egy nagy papírra. A látvány tanulságos volt számunkra. Majd mindezt átültettük a saját életünkre is. Ellazultunk Bagdi Bella dalára, majd a boldogságfüzetünk színezése közben az elméleti hátteret boncolgattuk. Kerestük stratégiákat a problémák leküzdésére. Majd ezután csoportban a keresztrejtvényt megfejtettük. Nagyon szeretik, ha a témát kisfilmekkel vezetem be. Ezen a napon Az én apukám (https://www.youtube.com/watch?v=9Fpe_E_pxLk&list=PLPXxdY2P4qJpOpkMyQIUha4-qjeRTwtt5&index=3), A veréb (https://www.youtube.com/watch?v=UWlDPcNKkn8), illetve a Disney motivációs kisfilmjeit (https://www.youtube.com/watch?v=tmLivoFApEM) néztük meg. Egy kislány nagyon elszomorodott, hiszen a hős apukájára gondolt ő is, aki mindent megtesz érte, s nem mutatja neki,mennyire fáradt, beteg,szomorú. A gyerekekkel körbevettük, s szeretet-zuhanyként mondtunk neki szép és bátorító mondatokat, illetve szeretetteljesen megöleltük. Ezután feladatokat oldottunk meg, hogy hogyan küzdünk, hol fáj, miért! Ki segíthet, kire számíthatunk, miért fontos ez. A nehézségekkel való közös szembenézését rajzban próbálták a csoportok kifejezni. Az első csoport az iskolai nehézségeket jelenítette meg, hogy tanulni kell, tudni kell a szorzó táblát, házi feladatot csinálni. A második csoport az otthoni akadályokat jelenítette meg, azaz veszekedés, irigység, bántalmazás. A harmadik csoportom a az otthoni nehézségeket (társadalmi problémákat) tárta fel, így a szegénységet, betegséget, egyedüllétet, gyászt. A negyedik csoport a környezeti változásokat rajzolta meg: tűz, éhínség, felmelegedés. Három kisfiú nehezen kapcsolódott be a munkába, így ők szívesen rajzolták meg a Jobb veled a világ szívecskét a plakátunkra, majd felragasztották az osztály képét is középre. A rajzokat ezután csoportonként bemutatták, meséltek élményeikről, tapasztalataikról, mit szerettek volna megjeleníteni. A nehézségekkel való megküzdéshez mindenki kapott egy szívecskét,amelyre bátorító mondatokkal segített a legyőzésében. Nagyon élvezték a gyerekek. A nap végét meditációval zártuk, s megígértem nekik, hogy a következő héten befejezzük a Szeretet-hála befőttünket, illetve újra játsszuk a Positivity játékkal. Hiszen az életünkben három dologra van szükségünk:a HITRE, ami áldás az életünkre, a REMÉNYRE, ami egy fénysugár a lelkünkre, s a SZERETETRE, ami orvosság mindenre. S a hónapot lezárhatjuk újra, hogy velük jobb a világ!!!!
A téma feldolgozása során kis csapatunkkal megbeszéltük azokat a helyzeteket, amelyek rossz érzéseket keltenek bennük, amelyektől szomorúak vagy épp dühösek, feszültek lesznek. Ezt követően felelevenítettük azokat a mindennapokban használt módszereket, melyek segítségével megpróbálunk a kellemetlen érzéseken, helyzeteken változtatni. A különböző stresszhelyzeteket, konfliktusokat igyekszünk a lehető legrövidebb időn belül megbeszélni, feloldani, s ezután egy kedvenc zeneszám segítségével, szinte minden esetben sikerül felvidítanunk egymást. Kedvelt, feltöltődésre alkalmas hely az intézményünkben a fényszoba, mely remek lehetőséget kínál az elcsendesedéshez. Emellett a játék, a séta, a mese, és a rendszeres testmozgás is része a megküzdési stratégiáinknak.
Kezdetben nehezen nyíltak meg a gyerekek.
De egymásból erőt és bátorságot merítve hamar titkos történetek kerültek felszínre.
Segítőkészek, empatikusabbak lettek a foglalkozások után.
Ebben a hónapban a gyerekek öt olyan élethelyzetet jelenítettek meg rajzaikon keresztül, amelyek a minden napi életükben kiemelkedő szerepet töltenek be, mint például a barátok közötti konfliktus illetve a környezetvédelmi problémák.