Sok dologról beszélgettünk, a gyerekek elmondták milyen problémáik voltak, hogy hogyan próbálták ezeket megoldani.
Megküzdési stratégiák
A gyerekekkel arról beszélgettünk,hogy melyek lehetnek azok negatív a dolgok,amik másokat is foglalkoztathatnak.
Ezekre a következő válaszok születtek:
-Mi lesz a Földdel a jövőben? Hogyan óvhatjuk bolygónkat?
-Ha megsértettem egy barátomat,hogyan tehetem jóvá?
-Ha elveszítettem a nagymamámat,mit tegyek,hogy ne fájjon?
-Jobb tanuló szeretnék lenni.Mit kell ehhez tennem? Hogyan erősítsem magam?
A felmerülő kérdésekre a válaszokat rajzzal fogalmazták meg a gyerekek.
Osztályom tanulói naponta megküzdenek a stresszel. Megfelelés, teljesítés, baráti kapcsolatok alakulása. Néhányan a szegénység, a nélkülözés miatt feszültek, dühkezelési problémáik vannak. Egy beszélgetőkör során megbeszéltük, ki hogyan nyugtatja magát, milyen módon birkózik meg a problémákkal. Meglepő volt számomra, hogy mindenki mást mondott: van aki nagy levegőket vesz, kisírja magát, megbeszéli valakivel…stb. Feladatként csodás képességekkel rendelkező alakokat rajzoltunk, akik segítenek a küzdelem során. Néhányan saját magukat rajzolták meg szuperhősnek.
A héten a farsangi készülődés, farsangolás, a beöltözés, az átváltozás került a középpontba. A jó hangulat, a derű, a vidámság végigkísérte a tevékenységeiket óvodásainknak. A boldogságóra témája is ehhez illeszkedett. Sárkányokat barkácsolhattak játékidőben, kiszínezhették, sárkányvárat építhettek. Mesehelyzetet hoztam létre: egy sárkány elrabolta a kedvenc játékainkat. Megkérdeztem, ki az a bátor, aki segít kiszabadítani őket. Persze mindenki…. Az eltűnt plüss játékokat csak 3 bátorságpróbával tudták kiszabadítani a lány és a fiú csapatok. A próbák közül az első próba a mozgáskoordinációt, ügyességet, figyelmüket fejlesztette a szőnyeg szélén való járások során, a második próba az emlékezetüket, koncentráló képességüket erősítette gyűjtőfogalom szavainak megjegyzése, folytatása révén, a harmadik próba a csapatok közös építkezésével megadott minta alapján történt. Aki teljesítette a feladatokat, lovaggá avattam, vagy hercegnővé forgott. Mindenkinek sikerült a próba. Nagyon segítőkészek voltak kisebb társaikkal a nagycsoportosok, segítették a helyes eszköz kiválasztásában, biztatták őket, ne adják fel, végigküzdötték. Az Aranykulcs c. mese nagyon tetszett mindenkinek. Bátorságot, önbizalmat adott. Még a bátortalanok is mertek mesélni bizonytalanságaikról, félelmeikről. Beszéltek arról, hogy mi nyugtatja meg őket (odabújnak anyához, énekelnek, rajzolnak, táncolnak, tornáznak, beszélgetnek, játszanak a kutyával, barátaikkal). Zárásként Bagdi Bella dalaira táncolhattak. A nagyok vonalvezetési feladattal a labirintusban elvezethették a lovagot a várban lévő hercegnőhöz és kiszínezhették a képet. Vizuális észlelésük is fejlődött a koncentrációt igénylő kihívással.
A farsangi kavalkád kellős közepén is megkérdezték a gyerekek, hogy mikor lesz a Boldogság óránk? 🙂
Bagdi Bella dalával kezdtük az órát, amely segített ellazítani magunkat. Mesét mondtam nekik a szamárról, aki kimászott a kútból és így rátértünk a megküzdési stratégiákra. Végigbeszéltük a problémaközpontú megoldási stratégiát. Kitértünk a megoldáskeresés lépéseire. Nagy hangsúlyt fektettünk annak megbeszélésére, hogy ha elakadunk egy probléma megoldásában, akkor kérhetünk segítséget és ezt kiről kérhetjük.
Az érzelemközpontú megküzdés lényegét vettük át. Külön kitértünk a gyors és apró feszültségoldó eljárásokra. Együtt sóhajtottunk, ásítottunk, énekeltünk, helyben futottunk, papírt téptünk, diót rágcsáltunk. Jó hangulatú vidám órákat töltöttünk együtt.
A gyerekek oda-oda jöttek hozzám az órát követő napokban és elmesélték a tapasztalataikat a tanultakkal kapcsolatban. Szeretnék egyet megosztani.
„Az én anyukám gyógyszerész és este nagyon idegessen jött haza a munkahelyéről, mert a sok buta vevő felbosszantotta. Tudod most van ez a Korona vírusos cucc. Képzeld, megmutattam neki, hogy mit tanultunk tegnap. Kipróbáltam vele és megnyugodott. Működik!”
Valóban működik. Én is használni szoktam. 🙂
A gyerekeknek cicát kellett hajtogatni egy könyv ábrája alapján.Egy tanuló hamar feladta, egy kislány mással csináltatta meg és egy magától rájött hogyan kell.
Megküzdés — Erősségeink
A téma bevezetésénél a gyerekek azt fogalmazták meg, hogy a mi csapatunk erős, magabiztos, ötletes, közösen mindent megold. Ezt mutatja az is, hogy a boldogság órákat szívesen tartjuk, örülünk egymás társaságának, szeretünk közösen dolgozni. A legfontosabb erősségüknek azt tartották, hogy nem hagynak senkit magára, segítenek egymásnak.
A problémával való megküzdés során elengedhetetlen, hogy a családjuk, barátaik segítsenek. Mindenki megfogalmazta, hogy egyedül nem megy. Ők nagyon szeretnek egymás társaságában lenni, játszani, alkotni.
Amikor példát kellet mondani a megküzdésre az osztály a saját életéből merített. Nemrég érkezett egy új osztálytársuk. Az ő oldaláról és az osztály oldaláról is megfogalmazták a nehézségeket és a beilleszkedést segítő együttműködést, támogatást. Az új kislányt várakozással telve fogadták, felosztották egymás közt ki miben segít neki. Ez segítette a beilleszkedést, barátságok kialakulását. A gyerekekben nem volt előítélet, csak pozitívan álltak az új helyzet elé. Az egyik csoportunk ezt rajzolta meg.
A boldogság órákkal való megküzdés: A gyerekek és én is átéljük a flow élményt, teljesen elmerülünk abban amit csinálunk, nem érezzük feladatnak. Az órák végére feltöltődünk. Ehhez sokat segít az, hogy mindent pozitívan fogalmazunk meg. A gyerekek szerint olyan, minta egy pillanat alatt eltelne az idő. Amikor nézem az alkotás, közös munka során a csoportot olyan, mintha mindent kizárnának maguk körül. A gyerekek az egyik óra végén azt mondták, hogy nekik a boldogságóra a szenvedélyük, nagyon várják a következőt.
Mindenki sikeres tud lenni, az erősségeit (azt amiben jó) teszi hozzá a közös munkához, miközben a többiektől tanulva fejleszti a gyengeségeit. Ez alól én sem vagyok kivétel.