A gyerekeknek a felállított akadálypályán kellett végigmenniük, közben gyakorlatokat végezniük. Az akadálypálya végén minden gyermeknek a saját, otthonról hozott tárgya volt egy kosárba téve, amelyet csak akkor vehettek magukhoz, ha az előttük lévő akadályon végigmennek. A gyerekek örömmel csatlakoztak, motiváló volt számukra ez a feladat.
Megküzdési stratégiák
Egy nagyon szép mondat megbeszélésével kezdtük a témát: „Az életünk olyan lesz, amilyenné a gondolataink teszik.”
Nagyon érdekes megállapítások hangzottak el az ötödikes tanulóim szájából. Ezután próbáltunk fontossági sorrendet felállítani: szeretet, önbecsülés, küzdés, tisztelet, elfogadás, megértés, szorgalom, kitartás, boldogság. Arra a megállapításra jutottunk, hogy mindegyik gondolat nagyon fontos és értékes a mindennapi életünkben, de a sorrend minden ember és minden gyerek számára más. Ezt követően készítettünk közösen egy szivárványt és napot, mert ezek vidámságot, melegséget és boldogságot jelentenek számunkra. A fenti gondolatokat pedig tetszőleges sorrendben felragasztottuk a szivárvány köré.
A foglalkozást egymás köszöntésével, öleléssel kezdtük. A gyermekeknek a játékhoz elmeséltem, hogy „Csenő manó” elrejtette az óvodába hozott játékaikat, de megadta a térképet és a megküzdési feladatokat a játékok visszaszerzéséhez. A tornateremben az általam előre kialakított akadálypályán indultunk neki a kincskeresésnek. A kincs megtalálása után, még egy próbatéllel kellett, de most közösen megküzdeniük, ez a „Hajótörés” c. játék volt. Az izgalmas játékok után közösen beszélgettünk arról, hogy milyen érzéseik voltak a játék során (pl: izgultak, aggódtak, kíváncsiak voltak…stb). Hogyan jelentkeznek az emberek arcán az emberi érzelmek. Mit tesznek azért, ha rossz érzések keltik hatalmukba őket, milyen lehetőségeik vannak a megoldására. A foglalkozás végén, amiért ilyen ügyesen megküzdöttek az eléjük állított akadályokkal, az általunk előre elkészített serleget kaptak jutalmul, amelyet az általuk elkészített beszínezett megküzdés jelével díszítettünk, és amiket elhelyeztünk a „Boldogság falunkon”. A foglalkozást a megküzdés hónap dalával zártuk, melynek címe, Bagdi Bella: „Ellazulni jaj de jó!” .
Előkészület -Boldogságóra
Dátum: 2020.02.24.
Aktivitás: Így érzem magam
Szervezési forma: egyéni és frontális
Eszközök: boríték, levél, akadálypályához szükséges eszközök, kosár, gyerekek játékai, pokróc, zene, feladatlapok, színes ceruza, CD
Megvalósítás:
– A Boldogságórát egy relaxációs gyakorlattal kezdjük „Hervad a virágom, élem a világom”.
– Körbe állunk a szőnyegen, egyenes állásban és a „hervad” szó hallatán a gyerekek elkezdik a fejüket lazán előreejteni, majd hozzá a két vállukat, végül pedig a törzset is.
– Az „éled a virágom” kimondásakor mindenki szépen visszaegyenesedik, újra éled.
– A relaxációs gyakorlat után elolvasom nekik a levelet, amelyet a gonosz boszorkány hagyott az asztalon, amelyben az áll, hogy összegyűjtötte mindenki kedvenc játékát és ahhoz, hogy visszaszerezzék, több akadályt kell leküzdeniük.
– Két csapatot alkotunk (kékek és zöldek).
– Mindkét csapatnak át kell kelnie a zúgó patakon, majd a függőhídon, átmászni a sötét medvebarlangon, a sziklás hegyeken, végül pedig átevezni a túlsó partra.
– De az evezés sem olyan egyszerű, hiszen a hajó egyre csak kisebb lesz. (zenére eveznek, amint leáll a zene, a hajó- pokrócot kisebbre hajtjuk.
– Az akadályok leküzdése után mindenki visszakapja kis kedvencét a varázs kosárból, amelyet a túlsó parton rejtett el a gonosz boszorkány.
– A játék után minden gyerek elmondhatja, hogy érezte magát a játék során, majd az asztalhoz ülve a feladatlapon az érzéseihez mérten (barna-szomorú, piros- szeretet, sárga- boldogság, fekete- félelem) kiszínezheti a bábut.
– Ez után mindenki kiválasztja az érzéséhez megfelelő fejecskét, amelyet a bábura ragasztunk.
– Bemutatja mindenki a saját bábuját.
– Végezetül pedig meghallgatjuk Bagdi Bella egyik személyiségfejlesztő dalát.
Szőnyi Bozsik József Általános Iskola
Egy választott személy megküzdése a mindennapok nehézségeivel.
Ebben a hónapban a megküzdési stratégiákról volt szó. Felidéztünk egy-egy problémás helyzetet,majd olyanokat,ahol a tanulóktól kértek segítséget és olyanokat is,ahol a gyerekek fordultak segítségért valakihez.Eztán kitöltöttük a feladatlapot,hogy kikhez fordulnánk segítségért és kik számíthatnak ránk nehéz helyzetekben.Az óra végén jeleneteket játszottak el a gyerekek,ahol valamilyen probléma adódott és megoldásokat is láthattunk.
Sári Gusztáv Általános Iskola és Alpfokú Művészeti Iskola
A gyermekek élete számos kihívásokból áll a mindennapok során. Összegyűjtőttük az alábbiakat: reggeli felkelés, az iskolai felszerelés összepakolása, az otthoni játékok, a ruhák, rendbentartása, a szorzótábla megtanulása, a testnevelés órán a szabályok betartása,” ne előzz”, „ne lökd meg a társadat”, a barátok összezördülése. A téma feldolgozása során a nem régen csonka családban élő osztálytárs mindennapi helyzete vitte el a fókuszt. Sírtunk, nevettünk! Egy alkalommal olyan mélyen elmerültünk a témában, hogy ” még a felhők is velünk szomorkodtak” mondta egyik kis tanítványom, miután egy hatalmas jégeső kopogására lettünk figyelmesek. Gyorsan tettünk is egy lépést, a szivárványt legalább a papíron elővarázsoltuk. A megküzdési stratégiánk, az ölelés, az „együtt”, a zenehallgatás. Aztán a megleptés! három kis tanítvány hazaindulás előtt öltözködés helyett visszatérve a termbe elém áll: „Viola néni te mindig lemaradsz a fényképről, csináljunk még egyett!”
Február -a szó legszorosabb értelmében- a megküzdés hónapja volt. Egymást érték a rendezvények, programok, így igazi kihívás volt a boldogságórás tevékenységek eredményes és hiteles megvalósítása. Mint tudjuk, nincs az a rakott szekér…. Bizonyítottuk. Pályaorientációs nappal, leendő elsős tanítóként két bemutató órával, ovis bemutatóval, és a farsangra készüléssel a hátunk mögött úgy döntöttünk, kevesebbet vállalunk, de azt meg is valósítjuk. Beszélgettünk a megküzdés korábbi témákkal való kapcsolatáról, és gyakoroltuk az indulatkezelési módszereket. Meditálással és alkalmankénti relaxálással oldottuk a felgyülemlett feszültséget. Farsang délutánján kitáncoltuk magunkból az összes feszültséget. A legnagyobb sikere a nehezített gimnasztikának és a vak kígyónak volt. Az elmaradt „megküzdés szivárványát” -kicsit átalakítva- a következő hónapra tesszük, és „apró örömök szivárványa” lesz.
Debreceni SZC Könnyűipari Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Szakiskolája
A hónap témája kapcsán a korosztály mindennapjaiban felmerülő, problémákat okozó szituációk megoldásával foglalkoztunk. A nagy létszám miatt kisebb csoportokban beszélték át a tanulók, hogy a kapott szituációt hogyan orvosolnák. Majd ezt követően nyílt körben foglaltuk össze az eredményeket. A problémaközpontú megoldások nagyon jól mentek, viszont az érzelemközpontú megoldásokban nem remekeltek. Ezért erre egy másik külön alkalommal tértünk vissza, hogy mit is jelent az empátia. Megismerkedtünk a közléssorompókkal és gyakoroltuk az értőfigyelmet is.
A hetedik osztályosok megküzdési stratégiájában mindig segítenek a „varázsszavaik” : tisztelet, barátság, kedvesség és összefogás. Ezek közül az összefogás az, ami átlendíti az osztályközösséget a nehézségeken, a problémák megoldásában.