Megküzdési stratégiák
A Boldogságóra program 6. hónapjának témáját Nyugtató, lecsendesítő, „békéltető” relaxációs gyakorlattal kezdtük, majd meghallgattuk és kipróbáltuk Bagdi Bella Ellazulni jaj de jó! című dalának lazító technikáit.
A téma bevezetéseként megbeszéltük mivel fogunk az órán foglalkozni. A téma feldolgozásaként A bugyelláris, a pipa meg a süveg című történetet olvastam fel, majd megbeszéltük Bálint életének hullámhegyeit, hullámvölgyeit. Beszélgettünk róla, hogy kihez tudunk fordulni, ha bajban vagyunk. Elkészítettük a megküzdés szivárványát, melyre képeket helyeztünk el problémahelyzet megoldásáról, nehézségek leküzdéséről. Megoldottuk a munkafüzet feladatait: Hol érzem a feszültséget?, elkészítettük az indulathőmérőt szintén képek segítségével. Páros munkában megfejtettük a közmondásokat. Játszottunk vak kígyó játékot és szintén páros munkában megkerestük az utat „A problémától a megoldásig.” Az óra lezárásaként ismét meghallgattuk a hónap dalát.
Megküzdési stratégiák
Kárpáti János Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Az Aranykulcs című mese meghallgatás után megbeszéltük a gyerekekkel, hogy a királylánynak mi mindennel kellett megküzdenie és hogyan sikerült ez neki. Mindenki mondhatott egy-egy saját életéből vett hasonló szituációt. Beszélgettünk a megküzdés módjáról is, ki, hogyan, milyen módszerekkel jut túl a nehézségeken. Zümi bábunk elmesélte történetét, amikor egy labirintusba került, a gyerekek pedig segítettek az állatoknak kijutni a labirintusból az eleségükhöz. Végül a cápatámadás játékban mindenkit megmentettek a cápa elől. 🙂
Bélapátfalvai Petőfi Sándor Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola
Először megbeszéltük, hogy mi az a nehézség. Hol találkozhatnak vele. Mindenki elmondta, hogy milyen nehézségekkel találja magát szembe a mindennapokban. A megoldási lehetőségeket is megvitattuk. Ezután a kis képekből minden gyerek kiválasztott 5 olyan dolgot, ami nehézséget jelent számára. Közösen elkészítettük a tablót.
Ez lehetetlen, hangzott a válasz, amikor az egyik foglalkozáson azt kértem a gyerekektől, hogy gondoljanak egy olyan szituációra, amikor megbántottak valakit, vagy őket bántották meg. Gondoljanak azokra a szavakra vagy tettekre, amikkel fájdalmat okoztak, és közben nyomja ak ki a folyékony szappan ól egy adagot, majd pedig próbálják visszatenni, de a tetejét nem csavarhatják le. Lehetetlen. Mondták, nem lehet visszatenni. És igen, valóban nem lehet a bántó szavakat, vagy cselekedeteket visszacsináljni, deeee jóvá lehet tenni őket. Így indítottuk ezt a hónapot. Majd még is rajzolták az adott szituációt, és közösen kerestük meg a megoldásokat. Megismertettem őket a bővíthető erőforrások fogalmával, ami sok konfliktusban nagyon hasznosnak bizonyult. Készítettünk hóvirág öt, annak jelképeként, hogy a kishóvirág, hogyan küzdő át magát a fagyos talajon.
Majd segítségül hívtuk Bezzeg Andrea Aranykulcs c. meséjét. Ezen a foglalkozáson ismét egy csodának lehettem tanúja. A felolvasás végén megkérdezem a gyerekeket, hogy ők mit nyitnának ki az aranykulccsal. Az egyik apró, törékeny kislány azt válaszolta: én a szívemet. Megdöbbentett a válasz. Kérdeztem, hogy zárva van a szíved? Lehajtott fejjel bólogatott. Aztán az osztályhoz fordultam. Gyerekek! Mivel lehet kinyitni a bezárt szívet? Kórusban jött a válasz: öleléssel. Majd felálltak és odarohantak a kislányhoz, és megölelték. Csupán csak 7 évesek. 😍
Az 5 e és a 6 c osztályokban minden héten volt Boldogságóra. A megküzdési stratégiák téma kapcsán sokat beszélgettünk, játszottunk. Megtanultunk stresszkezelő stratégiákat, amelyeket az iskolában is lehet alkalmazni. Tesztet is kitöltöttünk arról, hogy mennyire jól vagy rosszul kezeljük a stresszhelyzeteket.
Mindkét osztály a rajzos feladatot választotta, az Erősségeink címűt. Kiválasztotték az 5-5 területet, amit lerajzoltak, pl. globális felmelegedés, iskolai erőszak, járványok, túl sok kütyü, külföldön dolgozó szülők magára hagyott gyermekei stb.
Sajnos a plakátokat nem sikerült egy óra alatt befejezni, így nem is fotóztam le őket, mert félkész állapotban vannak.
Így a múlt hónapból töltök fel újra egy képet…
Az életünk során elénk gördülő akadályokat a „limbó-léccel” jelképeztük. Bármilyen nehéz feladatot görget is elénk a sors, nem adjuk fel, hanem ha kell, többször is nekikezdünk, hogy elérjük céljainkat!
A gyerekekkel összegyűjtöttük a számukra nehézséget okozó dolgokat és megbeszéltük, hogy hogyan próbálják ezeket megoldani.
Ez a téma annyira érdekes volt, hogy több napon és tevékenységen keresztül még mindig voltak új és érdekes dolgok, amiket ki lehetett próbálni, meg lehetett valósítani.
A Mókuskáinkkal a piros színből, szívből kiindulva (mint a szeretet és segítségnyújtás színe pl. a mentősők, tűzoltók, véradók egyik jelképe is) játékos formában gyakoroltuk a tűzoltók nehéz munkáját, a segélyhívást a 112 -es telefonszám hívásával – tűzvész vagy betegség, baleset esetén. Ugyanakkor eljátszodtunk azzal a gondolattal is, hogy tűzoltóként, orvosként, nővérként hogyan segíthetünk a betegeknek, vagy ha majd betöltjük a 18. életévünket, akkor akár saját vérünkkel is segíthetünk, hogy valakinek megmentsük az életét, segítsünk neki kigyógyulni nehéz betegségekből. Játékosan gyakoroltuk a véradást, de ebben segítségül hívtuk az óvoda egészsgügyi aszisztensét, aki játékos orvosi eszközökkel és valódi vérnyomásmérővel, ragtapasszal, gumikesztyűvel és fertötlenítővel segített nekünk a szimulálásban. Minden „bátor véradó” átesett egy orvosi vizsgálton, és a „beavatkozás” után kapott egy ragtapaszt és egy karkötőt, ami igazolta, hogy mennyire bátor és kitartó volt.
Véleményünk szerint soha nem elég korán megtanítani a gyerekekenek, hogy nemcsak mi kell érvényesüljünk a mai rohanó világban, hanem amikor tehetünk is valamit, akkor lépni és cselekedn kell. Játékos formában megmentettük az állatokat is egy Mókus-exatlon gyakorlatsor leküzdésével, de a tél és hideg miatt gondoltunk a madaraka is, akiknek természetes alapanyagokból (méz, zsír, magvak és termések) felhasználásával madárcsemegét is készítettünk. Ezeket minden gyerek hazavitte és kiakasztotta a rászoruló madárkáknak, hogy tavasszal és nyáron majd énekükkel és csiripelésükkel ők is meghálálják a gondoskodást.
MESEHÁZ ÓVODA KEREKERDŐ TAGOVODA
Ebben a hónapban a megküzdési stratégiákról gyűjtöttünk ötleteket, beszéltünk nehézségeinkről. A megküzdést több szituációban is használtuk. Akár az anyától való „elválásnál” kellett alkalmazni egy-egy stratégiát, módszert akár a hétköznapi tevékenységeknél, feladatmegoldásoknál, mozgásos tevékenységeknél. Nagyon szerették a Szuperhősök témát. Lerajzolták apát, a szuperhőst majd anyát a szupernőt. Nagy meglepetésemre engem is lerajzolt 2 gyerek az „én hősöm címmel. A farsang folyamán szívesen bújtak álarcba, kedvenc hőseik jelmezébe. Olyan öröm volt az arcukon, hogy elmondhatalan. Hajótörés játéknál a védelmező stratégia is jól látszott, nagyon védelmezték egymást. Az árulkodó arcvonásoknál az érzelmek kifejezése, jól látható volt. Meglepetésemre a nyugdíjbavonulásom is felmerült, mivel 1 napom van hátra és erről is beszélgettünk. Néhány gyermeknél felmerült a kérdés: Óvónéni te mit fogsz csinálni, ha már nem ránk vigyázol? Hogy fogod kibírni nélkülünk? Mi ez ha nem megküzdési stratégia? Csak most nem róluk hanem rólam szólt. Köszönöm, hogy részese lehettem e nemes és testhezálló feladat megvalósítában. Hiszem, hogy ez a jövő – a család bevonásával teljessé válik a beteljesülés. Csak ez a jó út! Kívánok sok örömet minden kedves Boldogóvodás társaimnak!
Fogalmazásaink, példaképeinkről, életútjaikról 🙂