A gyerekek képregény formában megrajzolták
az általuk problémának, akadálynak ítélt eseményeket, majd a szöveg buborékba beírták, mely erősségük segít abban, hogy ezeket leküzdjék.
Megküzdési stratégiák
A februári hónap boldogságóra témája a megküzdés, a stressz kezelés és a megküzdési stratégiák. A cél megértetni a diákokkal, hogy a stressz ne betegítsen meg minket, hanem a fejlődésünket segítse elő.
Megküzdésnek minden olyan tudatos erőfeszítést nevezünk, amelynek az a célja, hogy az adott stresszhelyzetet le tudjuk küzdeni, és semlegesíteni tudjuk a negatív hatásait.
Az órát egy játékkal kezdtük, amelynek a címe „Életmentő tutaj”. A gyakorlat célja az empátia erősítése és a csoporttagok közötti esetleges feszültség oldása volt. A talajra újságpapírokat helyeztünk el, különböző méretben, de mindig kevesebbet, mint ahány csoporttag játszott. Az újságpapírok jelképezték az életmentő tutajokat. Valahányszor, ha elhangzott a „Cápa!” fölkiáltás, mindenkinek rajta kellet állni a tutajon. A játék közben fogytak a tutajok, nőtt a stressz, a játékosok rájöttek, hogy csak egymást segítve maradhatnak tovább játékban.
A csoportban megbeszéltük a megküzdés elméleti részét, és megismerkedtünk olyan módszerekkel, amelyek a stresszt csökkentik. Mindenki kidolgozta az „Én címerem” munkalapját. A címer elkészítésének a célja az önismeret fejlesztése és a reális énkép kialakítása.
I. Bevezetés
1. Utalva az előző foglalkozás anyagára bevezető beszélgetés a célokról és azok eléréséről.
Érzések, emlékképek az elért sikerekről.
Idézetek értelmezése egyénileg és közös segítséggel. Testi-lelki pofonok elemzése, életutak. Nincs olyan, hogy mindig minden jó. Minden nap van akadály.
II. A téma feldolgozása
2. Miért küzdesz?
Probléma és lelki központú helyzetek
Takarítani kell, dolgozatírás (probléma központú)
Meghal vki, megcsal vki, veszekedés, küzdelem a jó jegyekért (lelki központú)
3. A szamár története
Ki lehet mászni a kútból. Szómagyarázat, a történet tanulsága. Saját élmények elmesélése, meghallgatása.
4. Feszültségoldó technikák
Beszélek az üres fallal… leírom egy cetlire a problémám és eltépem… zenét hallgatok… cigizek….
Ásítás technika gyakorlása! Gyakorlás kérdése minden, hogy eszedbe jusson a neked megfelelő technika.
III. Levezető foglalkozás
5. Szeretet pizza sütése
Nagykárolyi 1-es számú Napköziotthkon / Grădinița cu Program Prelungit nr. 1 Carei
Mint ahogy a népmesében is, a jó mindig győzedelmeskedik úgy a mi csoportunkban is minden rossz jóra fordul. Az igazság győzedelmeskedik minden felett , mondta Mátyás király is, ezért az ő bőrébe bújtunk egy napra. A könyvtáros néni róla olvasott nekünk mesét, majd a mesehallgatás után mindenki elkészítette a saját királyfiát vagy királylányát. aztán igaz – hamis játékot játszottunk.
Igyekszünk a gyerekekkel folyamatosan az erősségeikről beszélgetni. Törekszünk arra a napi munkánk során, hogy elmélyítsük bennük, hogy mit tehetünk azért, hogy a jobb világot teremtsünk magunk körül.
Megbeszéltük az elméleti hátteret, hogy mit jelentenek a megküzdési stratégiák.
Az általános feszültségmérő skála típusait felsoroltuk, a gyerekek beosztották magukat, ki melyik csoportba tartozik.
A témához illő 4 közmondást találtunk. Ezek: 1. Minden rosszban van valami…. 2. Ami nem öl meg, az… 3. Bajban ismerszik meg… 4. Nincs véletlen.
Két típusa van a megküzdésnek, egyik a problémaközpontú, a másik az érzelemközpontú. A tanulók elhelyezték magukat a megfelelő csoportban.
Helyzeteket soroltak fel, és megoldási módokat javasoltak az ott felmerülő problémák megoldására.
Sokfajta stresszkezelési módot említettek, elmondták, nekik melyik a legeredményre vezetőbb.
Élményeket soroltak, melyekben kiderült, kire számíthatnak nehéz helyzetben.
Gyors feszültségoldókat javasoltam nekik, ha hirtelen stresszhelyzet éri őket, melyik a leggyorsabb mód, önmaguk megnyugtatására: sóhajtás, ásítás, éneklés, nyugtató zene hallgatása.
Ajánlottam nekik naplóvezetést is, amibe kiírhatják magukból a bennük lévő feszültséget.
Elkészítettük a fenti tablót.
Megküzdési stratégiák
A hónap dala meghallgatása után a gyerekek rajzot készítettek.
A rajz központi motívuma a szivárvány volt. A szivárvány sugaraiba írták, azokat a dolgokat, melyeket közösen összegyűjtöttünk, mint stratégiák, melyek segítenek a nehézségek leküzdésében.
Relaxációs gyakorlattal zártuk a beszélgetést.
Nyíregyházi Móra Ferenc Általános Iskola
Nem számítok senkinek sem, így megajándékozom magam.
Nyíregyházi Móra Ferenc Általános Iskola
Nem számítok senkinek sem, így megajándékozom magam.
Nyíregyházi Móra Ferenc Általános Iskola
Nem számítok senkinek sem, így megajándékozom magam.