Hogy célba érjünk, nem mindig elég a kitartás. Sokszor kell egy jó ötlet, tervezés. Lehet, hogy akadályokba ütközünk, amit csak társak segítségével tudunk leküzdeni…
Rácz István 4.b
Megküzdési stratégiák
A megküzdés hónapjában kétféle feladat közül választhattak a gyerekek:
1. Indulathőmérő készítése
A gyerekek felkínált módszerek közül választották ki azokat, amelyeket szívesen használnak/használnának annak érdekében, hogy megnyugtassák magukat, egyre nyugodtabbak legyenek.
2. A csodálatos segítők
A megküzdésben az egyik legnagyobb segítség a társas támogatás.
A gyerekek azt gyűjtötték össze saját kártyájukon, hogy kire számíthatnak nehéz helyzetükben, illetve ők kinek tudnak támogatást nyújtani.
Nyíregyházi Bem József Általános Iskola Kazinczy Ferenc Tagintézménye
A februári hónapban nagyon sokat beszélgettünk a gyerekekkel a megküzdésről, és arról, hogyan és mi által érhetjük el a céljainkat! Úgy gondolom, hogy nagyon tanulságos hónap áll mögöttünk!
Szombathelyi Neumann János Általános Iskola
Ebben a hónapban sajnos nem tudtam annyi foglalkozást tartani, amennyit szerettem volna, de nem adtam fel, úgy döntöttem, távolról támogatom “gyermekeimet”. A tantestület nagyon támogató volt, egy biztató, motiváló videót sikerült készíteni a gyerekeknek.
A megküzdési stratégiák témával kapcsolatosan kis tanulóimmal nagyon sokat beszélgettünk, kinek hogy sikerül önállóan egy-egy problémát megoldani, vagy ha más segítségét kéri,ki,hogyan teszi. Igyekeztem a beszélgetést olyan irányba is terelni,hogy egymásnak is adjanak jól bevált ötleteket. A témához kapcsolódó Ellazulni jaj de jó! című dalt imádták/imádják, sokszor kérik,hogy hallgassuk meg. Nem is kellett mondani,hogy tegyék amit énekel a dal, tették azt önállóan, felszabadultan nagyon jó kedv közepette.
Mindenki elkészítette saját indulathőmérőjét, melyet belerajzoltunk a Boldogság füzetünkbe. Minden gyermek elkészített kicsinyített mását rajzos formában, s miután kiszínezte, kivágta, a „kezébe” ragasztott egy kis lapot, melyre ráírta saját megküzdési stratégiáját címszavakban. Az elkészült kis harmadikosok felkerültek a közös megküzdés hegyére. Ez a „hegy” kikerült osztályunk egyik falára, s ha valaki nehézségbe ütközik, csak rá kell pillantania.
Megküzdési stratégiák
Gyerekcsoportjainkban gyakori probléma, hogy sok tanuló nehezen viseli a kudarcokat, hogy egy-egy nehezebb feladatnál könnyen feladja. Néhányan pedig elszabaduló indulataikkal küzdenek, amelyek gyakran veszekedős, verekedős helyzeteket eredményeznek. A februári boldogságórák témája kitűnő lehetőséget bizosított számunkra, hogy körüljárjuk, “kitárgyaljuk” azokat a helyzeteket, amelyek sok gyermek számára okoznak nehézséget. A téma bevezetéséhez néhány ráhangoló játék után szituációs játékokat játszottunk. A párok egy-egy problémás sziuációt kaptak egy kis cédulára írva, azt kellett párjukkal megbeszéljék, megoldást találjanak, majd a többieknek bemutassák, eljátsszák. A szituációk a mindennapi életükből inspirálódtak, például focizás közben nem tudnak megegyezni, hogy ki kivel legyen ugyanabba a csapatba. Kiabálás, lökdösődés… Hogyan lehet megoldani a konfliktust? Vagy: egy kislány már kétszer rossz minősítést kapott a felmérőjére, aztán azóta nem írja le a feladatait, nem tanul, mert azt gondolja, hogy ő ezt úgysem tudja megtanulni. stb. A párok bemutatója után az osztály másfajta megoldási lehetőségeket is javasolhatott. A helyzetek megbeszélése során tudatosítottuk, hogy egy-egy helyzetre többféle módon is reagálhatunk, hogy mindig azt kell néznünk, hogy mi vezet megoldáshoz. A jó megoldásokhoz pedig sokszor le kell küzdenünk magunkban a dühöt, az indulatosságot, elkeseredettséget, a tehetetlenséget stb. Majd mindenkinek olyan helyzeteket kellett felidéznie magában, amikor nagyon dühös (haragos, szomorú, elkeseredett) volt, és ki-ki a párjával megbeszélte, hogy milyen “tünetei” voltak akkor (kivörösödés, csapkodás, izzadás, gyors szívdobogás…). Majd kivetített arcokról kellett megállapítaniuk, hogy melyik arc mögött milyen érzések húzódnak meg. A következő órát az előzőhöz kapcsolódva a ”Találd ki, hogy érzem magam?” játékkal kezdtük, majd a második körben vigasztaló mondatokat is meg kellett fogalmazniuk . Majd csoportokban azt a feladatot kapták, hogy egymás között megbeszéljék, hogy ki-ki hogy küzd meg a nehéz helyzetekkel, hogy neki mi szokott segíteni. A jó ötleteket egymásnak is elmondták a csoportok. Majd mindenki elkészítette saját indulathőmérőjét, és melléírta azokat a feszültségoldó módszereket, amelyeket már használt, vagy ezután szeretne használni. Egy példányt az osztályteremben is kitettünk, hogy adott helyzetben tudjunk egymásnak segíteni a megküzdési módok megtalálásában. Levezetőként a “Pozitív pletyka” című játékot játszottuk (csoportokban ülnek, a csoport minden tagja sorban kiül háttal a csoport elé, a többiek a hátánál róla “pletykálnak”, de csak jó dolgokat lehet mondani). A sok jó pletyka után a hónap dalát hallgattuk, énekeltük. Otthoni feladatként olyan mesét kellett találniuk, amelyben a főhőst különböző szereplők (segítők) segítik, hogy megküzdjön a nehéz helyzetekkel. Ezt a következő órán elmesélheték a többieknek is.
Ha segítetek, sikerül!
Cél: A foglalkozás célja az, hogy a gyermekek tanulják meg, hogy a céljaikért meg kell küzdeniük. Többször szembekerülhetnek nehézségekkel, kihívásokkal, problémákkal, kerülhetnek konfliktus helyzetekbe, de ezeket leküzdhetik. Közös erővel teljesülhetnek kitűzött céljaink.
Korcsoport: 4-6 éves óvodáskorú gyermekek
Elhelyezkedés: körben ülünk a szőnyegen.
Foglalkozás menete:
Ráhangolódás a foglalkozásra: A gyermekekkel a Nap üdvözlet relaxációs gyakorlattal kezdjük a foglalkozást. A gyerekek nagy örömmel végezték a feladatot, szívesen ismételték meg többször is.
Motiválás: Kerekerdő kalandra hív téged vers elmondása után elkezdtük az Aranykulcs mese dramatizáltuk, melynek szereplői maguk a gyermekek voltak. Mesélés során egy kislány játszotta a Róza királylányt, és egy fiú volt a sárkány. A többiek részesei lettek a mesének, ők segítették a feladatokat teljesíteni. A mese végén nagyon tetszett a gyermekeknek az akadálypálya teljesítése, többször is végig mentek rajta. Ennek köszönhetően közösen küzdötték le a nehézségeket. Nagyon élvezték az egész mesét, beleélték magukat a cselekményébe, közösen örültek, hogy sikerült minden feladatot teljesítni.
Beszélgetés A mese végén megbeszéltük, hogy a gyermekek életében volt-e olyan dolog, amit szerettek volna elérni, de nehezen sikerült. Mindenki felsorolhatott olyan nehézségeket, melyet meg kellett oldaniuk. És elmondhatták, kik segítették őket ebben.
Dramatikus játék: Eljátszottuk a hajótöréses játékot, mely nagyon tetszett a gyermekeknek. Nagyon figyeltek arra, hogy mindenki a hajón maradhasson.
A gyermekek kiszínezték a meséhez készített színezőt, nagyon tetszett a gyermekeknek ez a feladat, mert szívesen színeznek olyan képeket, melyet aprólékosan kell kiszínezni.
Zenehallgatás alkotás közben: Alkotás közben meghallgatjuk Bagdi Bella: „Ellazulni jaj de jó!” című dalát, melynek ritmusára a színezés után a gyermekek mozoghattak.
Dramatikus játék: Zárásként a gyermekekkel közösen megformáztuk a napot, mely sugaraival boldoggá teszi az embert.
A Nyíregyházi Bem József Általános Iskola 1. b osztályában két kiemelkedő küzdési folyamatot emeltünk ki a csapattal.
Fannika a kitűzött célja élérésért küzdött egy fél éven keresztül. Az úton minden akadályt legyőzve, kiváló lett a bizonyítványa és megkapta az imádott kisállatát a hörcsögöt!
Sok-sok energiával, munkával, gyakorlással az elsős kisdiákom Bálint bejutott az országos sakkversenyre.
Büszke vagyok Rájuk! Legyőzték az akadályokat, bátran haladtak a cél elérésének útján.