2020. február – megküzdési stratégiák (Szorgos hangya csoport)
Szerencsére a gyermekek számára az, amiért meg kell küzdeniük, annak megszerzése, elérése még örömöt jelent. A tevékenységeket kísérő elégedettség, a győzelem önmaguk felett érzése készteti őket a küzdelemre.
Megküzdési stratégiák
Nyírmártonfalvi Általános Művelődéi Központ
Ügyes vagyok az akadályokat le tudom küzdeni
A februári hónapban a „Megküzdési stratégiák” témát dolgoztuk fel. A foglalkozást a „Malomkőrzés”. és az „Arcizomlazítás játékosan” relaxációs gyakorlatokkal kezdtük. A gyakorlatsorok alatt figyeltem a reakciójukat, és azt, hogy kiből milyen érzelmeket vált ki a feladat.A szokásos beszélgetőkörünk alkalmával, különböző arckifejezéseket, érzelmi kifejezéseket gyakoroltunk a gyerekekkel. Mutattam nekik képeket, egy-egy megoldandó problémáról, és megbeszéltük, ki hogyan reagál rá, és ki milyen módszerekkel oldaná meg a felvetődött problémát. Az elméleti helyzetet, gyakorlatba is átültettük. Építettünk egy akadálypályát a csoportszobában, melynek építése során is különböző problémákkal kellett megküzdeniük. Az építés során sokat segítettek egymásnak, ötleteltek, és a végén ki is próbálták. Ez után elmeséltem nekik az „Aranykulcs” című mesét, és lehetőséget adtam nekik arra, hogy a munkafüzetben található, a meséhez kapcsolódó képet kiszínezzék. A mese után egy kis játékra hívtam őket. Körbeültek a szőnyegen, meg kellett jegyezniük, hogy ki, ki mellett ül és a szőnyegen hol foglal helyet. Elindítottam a zenét, és szabadon járhattak- kelhettek a csoportszobában, majd mikor leállítottam a zenét, ugyan oda kellett visszaülniük. Kis nehezítésként egy-két gyermek helyet cserélt. Nagyo élvezték a játékot, és sokat segítettek egymásnak. A foglalkozás lezárásaként elsötétítettem a csoportszobát, és relaxáció gyanánt meghallgattuk Bagdi Bella:Ellazulni jaj de jó! című dalát.
Debrecen-Józsa Kerekerdő óvoda
A gyermekek a relaxációt követően, meghallgatták a mesét. A szereplők bőrébe bújtunk és érzelem játékkal mélyítettük a témát. Megneveztük, hogy melyik testrészünknél érezzük a szomorúságot, fájdalmat és az örömöt.A hajótörés játék nagy sikert aratott a gyerekek körében. Később megépítettük a palotát a kislányok pedig gyönyörű Róza királylányokat készítettek. 🙂
Idén is Pók néni visszatérő vendégünk volt, aki feladatokat állított a gyerekek elé, melyekkel sikeresen megküzdőttek a gyerekek. Volt póktojás keresés, pókház építése fonalból, közös verstanulás és éneklés Pók nénivel. A nap végén megvendégelték Pók nénit a csoportban.
A hónap végét a farsangi jelmezbállal zártuk, melyen a fiúk szuperhősöknek öltöztek be, hogy megmenthessék a beöltözött királylányokat.
Nagyon fontos téma, hiszen azt tapasztaljuk, hogy a gyerekek nem igazán szeretnek szembe nézni a problémákkal, kihívásokkal, másoktól várják a megoldást. A családban nem kapnak követendő példát a megküzdésre, ezért is jó boldogságórán foglalkozni vele. A gyermekeket ért negatív hatások elkerülhetetlenek, meg kell tanulniuk a nehézségeket, fájdalmakat feldolgozni, az esetleges kudarcokat elviselni. Az „Aranykulcs” mese gondolatokat ébresztett. Sajnos több kisgyermek túlsúlyos az óvodában, ők célul tűzték ki, hogy le kellene fogyni. A sok édesség helyett gyümölcsöt, zöldséget szeretnének enni, valamint többet mozogni. Adott a megküzdés. Minden héten gyümölcs saláta készül, minden nap mozognak.
Lövész Utcai Óvoda Malom téri tagóvodája
A témához kapcsolódó mesét dolgoztuk fe, aminek témája több héten keresztül jelen volt a csoportban. Bábokkal, illeve izgalmas képekkel szemléltettem számukra a sárkányt, a várat, a királylányt…
Ők is kiszínezhették a saját mesebeli várukat, illetve az aranykulcsot.
Eljátszottuk a hajótörött játékot, ami annyira tetszett nekik, hogy többször is kérték azt.
Most egy lazító, pihentető erősítő gyakorlatot fogunk végezni.
Kérlek benneteket, hogy csendesedjetek el, ne mocorogjatok, és semmiképp ne szólaljatok meg, ne zavarjátok meg a társaitokat.
Helyezkedjetek el kényelmesen. Hunyjátok le a szemeteket. Figyeljétek meg a légzésedet.Képzeljétek el, hogy egy léggömb van a pocakotokban, ami ha levegőt veszel feltöltődik, ha kifújod leereszt. Feltöltődik, leereszt, Feltöltődik, leereszt, Feltöltődik, leereszt (lassan ismételjük.) Próbálj meg teljesen ellazulni. Figyelj a lábfejedre, lazítsd el. Ellazul a bokád, ellazul a lábszárad, ellazul a térded, a combod. Lazítsd el a csípődet, a hasadat. Fújjál ki minden feszültséget, ami a hasadban van. Most a mellkasodat lazítsd el, a mellkasodból is fújjál ki minden feszültséget. Lazítsd el a hátad izmait is, lazítsd el a válladat, a karodat a kezet is. Lazíts! Most a nyakadra figyelj, lazítsd el. Ellazultak ajkaid a szemeid izmai is. Végül ellazul a homlokod. Most képzeld el, hogy megérkezel valahova egy képzeletbeli varázsszőnyegen, ahol nagyon szeretsz lenni.Elképzelsz egy napocskát a fejed felett, hagyod, hogy beragyogjon. Minden belégzéssel feltöltődsz a sugaraival, és kilégzéssel engedd ki a félelemeidet, a feszültségedet. Most mindenki mondja el magának, hogy ügyes vagyok és szeretetreméltó, ügyes vagyok és szeretetreméltó, ügyes vagyok és szeretetreméltó. Lassan érkezz vissza, vegyél egy nagy levegőt. Tedd a szemed elé a kezedet, és nyisd ki. Majd tedd le a kezdet.
Rajzolj le egy olyan mesehőst, aki számodra példakép! Miután mindenki készen lett a feladattal, a gyerekek egyesével rakták fel a képeket a táblára. Mindenki elmondta, hogy kit rajzolt le a lapra, és miért ő a példaképe.