Nagyon fontos téma, hiszen azt tapasztaljuk, hogy a gyerekek nem igazán szeretnek szembe nézni a problémákkal, kihívásokkal, másoktól várják a megoldást. A családban nem kapnak követendő példát a megküzdésre, ezért is jó boldogságórán foglalkozni vele. A gyermekeket ért negatív hatások elkerülhetetlenek, meg kell tanulniuk a nehézségeket, fájdalmakat feldolgozni, az esetleges kudarcokat elviselni. Az „Aranykulcs” mese gondolatokat ébresztett. Sajnos több kisgyermek túlsúlyos az óvodában, ők célul tűzték ki, hogy le kellene fogyni. A sok édesség helyett gyümölcsöt, zöldséget szeretnének enni, valamint többet mozogni. Adott a megküzdés. Minden héten gyümölcs saláta készül, minden nap mozognak.
Megküzdési stratégiák
Lövész Utcai Óvoda Malom téri tagóvodája
A témához kapcsolódó mesét dolgoztuk fe, aminek témája több héten keresztül jelen volt a csoportban. Bábokkal, illeve izgalmas képekkel szemléltettem számukra a sárkányt, a várat, a királylányt…
Ők is kiszínezhették a saját mesebeli várukat, illetve az aranykulcsot.
Eljátszottuk a hajótörött játékot, ami annyira tetszett nekik, hogy többször is kérték azt.
Most egy lazító, pihentető erősítő gyakorlatot fogunk végezni.
Kérlek benneteket, hogy csendesedjetek el, ne mocorogjatok, és semmiképp ne szólaljatok meg, ne zavarjátok meg a társaitokat.
Helyezkedjetek el kényelmesen. Hunyjátok le a szemeteket. Figyeljétek meg a légzésedet.Képzeljétek el, hogy egy léggömb van a pocakotokban, ami ha levegőt veszel feltöltődik, ha kifújod leereszt. Feltöltődik, leereszt, Feltöltődik, leereszt, Feltöltődik, leereszt (lassan ismételjük.) Próbálj meg teljesen ellazulni. Figyelj a lábfejedre, lazítsd el. Ellazul a bokád, ellazul a lábszárad, ellazul a térded, a combod. Lazítsd el a csípődet, a hasadat. Fújjál ki minden feszültséget, ami a hasadban van. Most a mellkasodat lazítsd el, a mellkasodból is fújjál ki minden feszültséget. Lazítsd el a hátad izmait is, lazítsd el a válladat, a karodat a kezet is. Lazíts! Most a nyakadra figyelj, lazítsd el. Ellazultak ajkaid a szemeid izmai is. Végül ellazul a homlokod. Most képzeld el, hogy megérkezel valahova egy képzeletbeli varázsszőnyegen, ahol nagyon szeretsz lenni.Elképzelsz egy napocskát a fejed felett, hagyod, hogy beragyogjon. Minden belégzéssel feltöltődsz a sugaraival, és kilégzéssel engedd ki a félelemeidet, a feszültségedet. Most mindenki mondja el magának, hogy ügyes vagyok és szeretetreméltó, ügyes vagyok és szeretetreméltó, ügyes vagyok és szeretetreméltó. Lassan érkezz vissza, vegyél egy nagy levegőt. Tedd a szemed elé a kezedet, és nyisd ki. Majd tedd le a kezdet.
Rajzolj le egy olyan mesehőst, aki számodra példakép! Miután mindenki készen lett a feladattal, a gyerekek egyesével rakták fel a képeket a táblára. Mindenki elmondta, hogy kit rajzolt le a lapra, és miért ő a példaképe.
Az óvoda bezárásával sem szüntek meg a boldogságórák.Sőt most van a legnagyobb szükség rájuk! Kértem a szülőket, hogy segítsenek ebben. Online küldtem javaslatokat, instrukciókkal láttam el őket,hogy mit tehetnek ez idő alatt. Belátásukra bíztam,hogy mennyire működnek velem együtt. De bizakodtam, hogy a gyermekeik és saját maguk lelki egyensúlyának megtartása érdekében aktívak lesznek. Választhattak a különbözö játékok, lehetőségek közül. Például a „nosztalgia” játékot, a „közös alkotást a családdal „, a „hálakacsázást”, az aranykucs mese feldolgozását, stb. Közben jött a Föld napja, szép alkotások születtek. Ezekkel kapcsolatban érkezett néhány visszajelzés a szülőktől. Az általuk készített képekből küldök néhányat.
Pozitív üzenetet is küldtem a csoport gyermekeinek. Kértem,hogy amennyiben lehetséges ők is osszanak meg velünk hasonlókat, szüleik segítségével. Boldogságot okozó élményekről is beszámolhatnak. Ehhez is inkább képek érkeztek, természetesen ezeknek is örültem, a videóhoz nem volt bátorságuk.
Idén is megünnepeltük a Föld napját, igaz másként mint eddig. Mesék, videók,dalok segítségével tanultunk arról, miért is fontos vigyáznunk bolygónkra. Ezekben a hetekben tudatosult bennünk, milyen fontos szerepe van a társas kapcsolatoknak az életünkben. Ezért rajzot készítettünk, utakat építettünk egymás felé. A rajz témája nem saját ötletből fakad, a forrást sajnos nem tudom megnevezni, de hálásan köszönöm az ötletet. A gyerekeknek is nagy örömet szerzett az alkotás folyamata.Természetesen Bagdi Bella dalát is elénekeltük, mindenki a saját otthonában, abban bízva, hogy jövőre a Föld napján ismét együtt énekelhetünk a Földért.
Ebben a hónapban a megküzdési stratégiákkal ismerkedtünk amit több tevékenységen keresztül valósítottunk meg. Elmeséltem a gyerekeknek Bezzeg Andrea: Az aranykulcs című meséjét majd megbeszéltük, hogy milyen próbákat kellett kiállnia a királylánynak. Visszavezetésként mozgásos játékban próbáltuk ki milyen könnyű/ nehéz lehet kijutni egy igazi labirintusból.
Másnap komplexebben jártuk körül a témát. A tevékenységet az előző hónap dalának eljátszásával kezdtük. Bevezetésképp Dóra elmesélte nekünk mitől lett ma nagyon mérges, majd összegyűjtöttük a gyerekekkel, hogy ők mitől szoktak mérgesek lenni. Elmondtam, hogy ismerek egy kisfiút, Irgum burgum Boldizsárnak hívják, aki ha valami nem úgy sikerül ahogyan eltervezte állandóan dúl fúl mérgében. Eljátszottuk mit csinálhat ilyenkor Boldizsár (Fújtatás, csapkodás, hajtépés, toporzékolás, befeszülés-lazítás). Ötleteltünk mit kellene tennie, hogy megnyugodjon? Eszükbe jutott pl: oda bújni anyához, kiabálni, futni stb. Kipróbáltunk stresszkezelő technikákat pl: 10ig számolás, tornázás, lufipukkasztás. Ezután megbeszéltük, hogy ha valaki mérges azt az arcáról is leolvashatjuk. A szemléltető kép segítségével beazonosítottuk a gyerekek érzelmeit, majd érzelem szobor játék közben mi is megjelenítettük azokat. Több alkalommal is foglalkoztunk már az érzelmekkel ezért jó volt látni, hogy a gyerekek otthonosan mozognak a témában, nem okozott nekik gondot a feladat:) A nehézségekkel való megküzdést 3 együttműködést és ügyességet fejlesztő játékon keresztül tapasztalhatták meg. Az első feladat a plüssök átjuttatása volt a nyugalom szigetére, mocsárjárásban. A második a hajótörős játék, hiszen mi is el szerettünk volna jutni oda. A harmadik pedig a plüssmentés, ahol kézről kézre adogatva kellett megmenekíteni a plüssöket, úgy hogy a gonosz sárkány ne vegye észre. A játékok végén összegeztük, hogy még ha nem is volt könnyű a feladat, együtt sikerült megoldani és leküzdeni a nehézségeket. A tevékenységet a munkafüzetben található feladatlapokkal zártuk. Kis tükör segítségével megrajzolták érzelmeiket, majd kiválaszthatták szerintük milyen színű és hol érzik az adott érzelmet. Az érzelmi intelligencia fejlesztéséhez elengedhetetlen önmagunk megismerése és társaink érzelmeinek felismerése, beazonosítása. Ha ennek a tudásnak a magját elültetjük a gyerekekben azt gondolom, hogy később is könnyebben megbirkóznak majd a nehéz helyzetekkel és nem lesznek egyedül.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
A koronavírus járvány miatt szükségessé vált az otthoni tanulás. A gyerekek eleinte örültek a váratlan szabadságnak. A hetek múltával azonban egyre nehezebbé vált a bezártság, a társak, barátok hiánya. Fotókat küldtek arról, hogyan küzdenek meg a nehéz helyzettel. Van aki szívesen rajzol, van aki kertészkedik, sportol. Mindannyian nagyon várják, hogy vége legyen ennek a kényszerű helyzetnek.
Gödöllői Petőfi Sándor Általános Iskola
Szivárványos megoldások!