Megküzdési stratégiák
Megküzdési stratégiák
Beszédes József Általános Iskola
Az osztályomnak az egyik legnehezebb a megküzdés. Sokat szoktunk erről beszélni, mert nagyon sokszor kerülnek szembe kisebb-nagyobb problémával a gyerekek, de nem mindig tudnak megküzdeni vele, vagy nehezen megy nekik. A Boldogságóra könyv által megadott megküzdési stratégiákat átbeszélve, ezzel ötleteket adva a gyerekek számára megbeszéltük, hogy kinek milyen megküzdési stratégia válik be a legjobban, melyiket használja, ami segít. Ezután megfogalmazták őket és megjelöltük azokat, amelyek nem konstruktívak.
Február hónap a farsangi készülődés jegyében telt, fontosnak tartom azt, hogy mindenki annak öltözzön aminek szeretne, ez ebben az évben is így volt. A fiúk nagy többsége szuper hős szeretett volna lenni. Amikor már tudták ki mi lesz megkérdeztem miért azt választották: mert nagyon erős, bátor, ügyes, megvédi a gyengébbeket. Gyakorlatokat végeztek annak érdekében, hogy még erősebbek legyenek. Az aranykulcs mese nagyon tetszett nekik, utána a tornaszobában győztük le az akadályokat. A témához kapcsolódó mozgásos cápatámadásos játékot több alkalommal eljátszottuk.
Dunavarsányi Árpád Fejedelem Általános Iskola
Az osztályfalra csak motivációs idézetek kerülhettek. Ezeket otthonról, netről hozták a gyerekek. Közösen alkottuk, volt, aki nyírt, ragasztott, írt, rajzolt (másolt), díszített, tűzött…
Szentesi Felsőpárti Óvoda, Dr. Mátéffy Ferenc utcai Tagóvodája
Ez a hónap volt az egyik kedvencünk, hiszen megnyertük a városi farsangot! Ez az esemény a közösségformálás szempontjából igazán nagyszerű volt. A csoport számára nagyon fontos a hősiesség, hiszen sok katona és rendőr szülő van közöttünk, ezért is állt nagyon közel ez a téma hozzánk, és ezért is választottuk ezt a jelmezt magunknak. Voltunk már Szuperhősök, most pedig rendőröknek öltözve arattunk nagy sikert. A farsangra készülve volt olyan gyermek, akinek nehézséget okoz ilyen nagy tömeg előtt a szereplés, de közösen segítettünk neki megküzdési stratégiák kitalálásában. Végül, azt javasolták neki a gyerekek, hogy ő legyen a rendőrfőnök, és csak álljon szigorúan a színpadon. Bevált! A legyőzött akadály, a megküzdés a boldogságot növelő állapot.
Tanórán a hónap dalával kezdtük a témát. Majd megismerkedtek „A bugyelláris, a pipa meg a süveg” történetével, erről beszélgettünk.
A témát egy délutáni foglalkozás keretében is feldolgoztuk a gyerekekkel, felsős tanulókat is bevonva.
A foglalkozáson közmondásokat, idézeteket értelmeztünk.
Különböző szituációs gyakorlatokat kellett megoldaniuk a gyerekeknek. Itt nemcsak a különböző problémákat kellett megoldaniuk, hanem egymással együtt működve, egymást segítve munkálkodni.
„Azokból a kövekből, melyek utunkba gördülnek, egy kis ügyességgel lépcsőt építhetünk.” (Széchenyi István)
Ezt az idézetet választottam a hónap idézetének. A téma bevezetésekor beszélgettünk a gyerekekkel arról, hogy milyen nehézségekkel, gondokkal, kihívásokkal találkozhatnak a kis életükben, amivel meg kell küzdeniük. Kitől kérhetnek segítséget? Milyen megküzdési stratégiákat alkalmazhatnak ilyen esetekben?
Ezt a hónapot akár „Szivárvány -hónapnak” is nevezhetném.
Egyik rajzóránkon mindenki megrajzolt egy általa elképzelt hőst, aki segíti őt az „Nehézségek útján”. A februári Boldogságórán csupa nehézség várt a gyerekekre!
Aranyosi Ervin verseit hívtam segítségül. Felolvastam a gyerekeknek a Szivárvány-szeretet, a Szeretem az esőt!, Szeretném, ha mosolyognál című verseket. Megbeszéltük a sorok mögött megbújó mondanivalókat. Tudjuk, hogy az életben vannak „napsugaras napok”, de elborulhat az ég, adódhatnak problémák, nehézségek, amelyeket le kell küzdeni. Éppen ezek az „esős napok” tesznek bennünket erőssé, segítenek megtanítani küzdeni, reménykedni, hogy vége lesz, és újra kisüt a nap. A szeretet, a mosoly, a bátorság, sok mindent le tud győzni. Összegyűjtöttük e varázsszavakat a megküzdési tarisznyába, gyűjtöttünk hozzá még: türelem, remény, ügyesség, elszántság, akarat…hogy segítsenek bennünket eljutni Szivárványországba. Közben számtalan akadályt kellett legyőzni: fejtörők, logikai feladványok, nyelvtörők, labirintus.
Visszatérve a „nagy útról”, megfestettük a szivárványt, esőcseppekbe írtuk azokat a szavakat, amelyeket felhasználtunk a megküzdési tarisznyából az utunk során.
A szeretet a farsangon sem maradhatott el. Az egyik kislány Szív-tündér jelmezt öltött. Kosarából bőven osztott mindenkinek a szeretet-szívekből.
Segített az összefogás, együttműködés, sikeresen teljesítettünk egy feladatunkat is. Műsort készítettünk, egy rajzkiállítás megnyitó műsorának szervezői és előadói voltunk.
Sokat beszélgettünk a tanulással kapcsolatos nehézségekről, a feladatok optimális megvalósításáról. Az életben, társas kapcsolataikban, családon belüli problémás helyzeteikben hogyan tudnak helytállni úgy, hogy az mindenki számára pozitív legyen. Ekkoriban sokat hallottunk a tévében a COVID-19 terjedéséről és a gyerekek ezért inkább csak beszélgetni akartak az őket érintő problémákról, feladatokról. A hónap vége felé tudatosult a gyerekekben, hogy előfordulhat az is, hogy otthon kell a tanévet befejezni, amelyhez nagyon nagy szorgalom, kitartás és akaraterő kell.
Barcsi Széchényi Ferenc Gimnázium és Kollégium
Sokat beszélgettünk a különböző probléma típusokról, majd megpróbáltuk bekategorizálni őket és megoldási stratégiákat keresni rájuk. Miután ezt megtettük az osztályban lévő problémákból kellett egyénileg leírni név nélkül egyet-egyet, majd beledobni egy kosárba. A kosárból húzni lehetett ezután egy cetlit és az adott problémára megoldást keresni egy tanult stratégiával. Sok problémakör felszínre jött és érdekes beszélgetések alakultak ki belőle. Az órát azzal zártuk, hogy mindenki mondott egy mondatot azzal a gondolatkezdéssel, hogy „jó volt ezt az óra mert…”.
Andreetti Károly Általános Iskola és Művészeti Iskola
Az előforduló problémáink és megoldási módok.