Szivárványt alakítottunk ki az alsósokkal közösen. Minden osztály kapott egy színt, amire felírta, hogy kinek és miért hálás.
Megküzdési stratégiák
Német Nemzetiségi Általános Iskola és AMI
A forgatókönyv:
Új gyerek az osztályban
1. jelenet
a. egy család sok csomaggal beül egy autóba és elhajtanak
2. jelenet
a. az osztályban nyüzsgés
b. bejön az osztályfőnök és bemutat egy félénk fiút
c. senki nem szól hozzá, de egy lány rámosolyog
3. jelenet
a. matek óra. A fiúnak nincs körzője
b. kinevetik, és egy töröttet adnak neki
c. először kínlódik, aztán egy gyerek ad neki egy jót
4. jelenet
a. a szünetben a mosolygó lány és a körzőt adó fiú beszélget az új gyerekkel
b. a többiek még ellenséges megjegyzést tesznek
5. jelenet
a. iskola után mindenki elindul haza
b. a járdáról figyelmetlenül lép le a legellenségesebb gyerek
c. az új fiú elrántja az autó elől
6. jelenet
a. mindenki ünnepli az új fiút
Német Nemzetiségi Általános Iskola és AMI
Ez a bejegyzés március 16-án készült.
Ugyan a határidőből kicsúsztunk, de szerettük volna megcsinálni a februári feladatot is.
Egy rövid filmet akartunk forgatni a megküzdésről. Megírtuk a forgatókönyvet, de az elkészítés sajnos ma lett volna esedékes. :((((
Még nem mondtunk le róla teljesen, hogy sikerülni fog. Elvégre képesek vagyunk megküzdeni a nehézségekkel. :))) –Már csak a következő tanévben ☹ -de akkor is aktuális lesz. 😊
Értelmeztük a megküzdés szó fogalmát. Elolvastuk a szamár története című tanmesét. Nagy érdeklődéssel figyelték, nagyon tetszett a gyerekeknek és jól tudták értelmezni, következtetéseket levonni:”soha nem kell feladni, mindig van kiút”.
Beszéltünk a stresszkezelésről, kinél milyen technika vált be és tanultunk erre vonatkozóan néhány technikát.
Alkalmaztuk a Boldogságbeszéd technikáit, gyűjtöttünk pozitív mondatokat.
Megnéztük dr. Bagdy Emőke Pszichofitnesz című előadását.
Boldogságóra a 4. osztályban
óravázlat
Téma: Megküzdési stratégiák
Az óra cél-és feladatrendszere: önbizalom, akaraterő, boldogságérzet, kötelességtudat fejlesztése, ,,edzése”
Tantárgyi koncentráció: magyar irodalom, ének-zene, történelem, vizuális kultúra, etika, technika, hit-és erkölcstan
Az órát tartja: Borbás Lászlóné
Helyszín: Tunyogmatolcsi Petőfi Sándor Általános Iskola
(Tunyogmatolcs, Árpád u. 3. , 4. sz. tanterem)
Időpont: 2020.02.20. 12:45-13:30
Az óra menete
1. Az órai légkör megteremtése
Házi feladat ellenőrzése és közös értékelése
2. A téma bevezetése
A küzdés, a megküzdés értelmezése
3. Hangulatteremtés
relaxáció (36/26.)
4. A téma feldolgozása
– NEM IS GONDOLTAM VOLNA!
NE KESEREGJ!
MESE: A bugyelláris, a pipa meg a süveg
Meg. szempont: Miért voltak hullámhegyek és völgyek a történetben? Éreztél-e már hasonlót?
A történet elemzése
A megfigyelési szempontok megbeszélése
A történet előadása mutogatással…
egyéni tapasztalatok
vigasznyújtás
tkv.:143.o.
mf.:93., 94.o.
(csopprtos munka)
5. Összefoglalás
6. Házi feladat: Jó okom van rá
tkv.: 103.o.
7. Az órai munka értékelése
– pontok, levonók
– egyéni és közös értékelés
A tanulókkal a tavalyi megküzdési stratégiákat ismételtük át. A gyerekekkel megbeszéltük, hogy milyen problémáik vannak, és ezen hogyan, miként lehet segíteni. A helyzeteket megoldani, egyre többen maguktól is tudták a választ.
A végén önmagukat rajzolták le.
Február hónapban arra kerestük a választ, hogy mit teszünk, ha negatív esemény, helyzet ér bennünket. Hogyan enyhíthetjük a fájdalom, a feszültség okozta stresszt? Gyűjtöttünk megküzdési stratégiákat; megbeszéltük, hogy nem tudunk nehézség, fájdalom, gyász, trauma, kudarc nélkül élni – de van lehetőségünk ezekkel szembenézni és sikeresen megküzdeni.
Az órát relaxációs gyakorlattal kezdtük: „Napimádás” és ” A haragom kifújom, mint a cica nyújtózóm”. Utána meghallgattuk és elénekeltük a hónap dalát: Ellazulni jaj de jó….Elvégeztük a munkafüzet néhány feladatát. Játékos feladatot is végeztünk: Nehezített gimnasztika: sokat nevettünk közben.
Megküzdési stratégiák
A boldogság órát 15 perces általam vezetett relaxációval kezdtük. Besötétítéssel, gyertyával nyugalmat varázsoltunk a szobában. Képesek követni a hallottakat ellazulni, a relaxáció végeztével beszámolni érzéseikről. A feladatok a csoportos és páros játékok a „nehézségeket leküzdve valamit elérni” köré csoportosultak. Játszottunk vihar az óceánon játékot, ahol közösen együtt győzik le félelmeiket, nehézségeiket. Tudnak megfogalmazni ezzel kapcsolatos történéseket, érzéseket, érzelmeket. A farsangi mulatságba is beépítettem ennek az órának az anyagát sok közös játékkal. Így fán evő verseny, seprűs táncok, mandarinos tánc. Ezek a játékok komoly együttműködést és koncentrációt igényeltek. Össze kellett dolgozni a pároknak vagy kis csoportoknak, hogy leküzdjék a nehézségeket. Bezzeg Andrea: „Aranykulcs” című meséjének meghallgatása után, mindenki elkészítette a maga aranykulcsát. (kivágta papírból majd arany festékkel megfestette). Zárófeladatként lerajzolhatták a gyerekek, hogy mit tettek annak érdekében, hogy elérjék céljaikat.
Megküzdési stratégiák csapatmunkában. Egy német mondathoz egy rajz készítése, a többieknek ki kellett találni a kulcsmondatot.
Mindenkinek lehet rossz napja, érezheti azt, hogy elege van valamiből, de ez sokáig nem maradhat így. Ez volt a beszélgetésünk fő vonulata…A mellékelt kis nyomtatott lapot kapták tőlem. Aztán hirtelen nagyon komolyan kellett foglalkoznunk ezzel a témával. Az egyik kislánynak meghalt az apukája ebben a hónapban. Mondhatnám, hogy már rutinos osztály voltunk (sajnos) haláleset témában, tavaly az egyik kisfiú nagymamája halt meg, az a nagymama, aki az anyukája helyett nevelte őt fel. De minden haláleset más. Egy idős beteg nagymama más, mint a hirtelen motorbalesetben elhunyt apuka, és más az adott gyerek is, hogy hogyan reagál. Volt 2 napunk felkészülni, amíg a kislány nem volt iskolában. Nagyon hasznos ilyenkor az osztállyal való felkészülés erre. Szerintem a legfontosabb dolog, hogy ezeket a problémákat se söpörjük szőnyeg alá, beszéljünk róla, ha kell, hiszen sajnos ez is az életünkhöz tartozik.