A hónap témáját a 2. osztályban az Ellazulni jaj, de jó! c. dal lazító technikájával kezdtük. Beszélgettünk arról, hogy kinek mi szokott segíteni, vigaszt nyújtani, ha mélyponton van, nehézségekkel találja magát szembe. Készítettünk egy tablót, melyre a gyerekek a saját kezükre írtak olyan ötleteket, amelyek segítenek abban, hogy nyugodtabbak legyünk.
Megküzdési stratégiák
A szakiskolai tanulók körében kedvelt témakör a megküzdési stratégia. 14-20 éves, mozgásukban akadályozott diákjaink a felnőtté válás útján számos nehézséggel, problémával találkoznak. Erre a problémakörre építve szerveztünk beszélgetéseket mikrocsoportban. Különféle stresszlevezető technikákkal ismerkedtek meg a csoport tagjai, vezetett meditációs gyakorlatot próbáltak ki. A tanulókkal a Jó szó gyakorlatot végeztük, kis szívecskés papírra felírták mi az amit szeretnének hallani választott személyüktől, de nem kapják meg. A gyakorlat során lehetőség volt reagálni ezekre a szükségletekre, a csoport tagjai meghallgatták az adott diákot, majd megfogalmaztak egy szót, mondatot a vágy alapján és hangosan az adott diák irányába kimondták. A gyakorlat meghitt és bizalmas volt, sokat adott minden résztvevőnek.
Gépírás tanórába beépítve is ismerkedtek a témával a diákok, egy kedves történet ismertetése után a tanulók mondatba foglalták vágyaikat és beszélgettek arról, mi az ami akadályozza őket ezek elérésében, mit tudnak tenni a megvalósítás érdekében.
„Nincs leküzdhetetlen akadály” a hónap jelszava
– Bölcsességek értelmezése Tk.: 168.o.)
– Gyűjtögetés : megoldásra váró „feladatok”, melyekkel egy10-14 éves diák egy átlagos napon szembe kerülhet
– Ezek megbeszélése
– A problémák eljátszása
Furtai ÁMK Bakonszegi Zöldliget Óvoda
Mint minden boldogságórát relaxációs gyakorlattal kezdjük. Nagyon kedvelték a gyerekek „hervad a virágom” és az almát szedj, szőlőt szedj gyakorlatokat. Ezt követően az ellazulni jajj de jó c. dalra imitáltunk mozgásokat. Meghallgatták az erdei tisztás c. mesét, azonosultak a szereplőkkel és szerettek volna olyan állatokká válni, mint amilyenek a mesében szerepeltek. Erre lehetőséget is kaptak a későbbiekben fejdíszekkel, bábokkal játszhatták ki magukból a mese adta élményeket. Sokat beszélgettünk az állatvilágról, ki mit tud az állatokról, melyik álltnak milyen képessége van, miért különleges. Kötéltáncot is jártunk zokniban végig sétáltunk a földre fektetett kötélen, aki bátor volt az csukott szemmel, aki kevésbé az nyitott szemmel. Meghallgattuk a győzelem tündér dalát és „mosolyt dobáltunk” egymásnak. Aki elkapta a plüsst „mosolyt”, annak kacagnia kellett addig amíg tovább nem dobta. Mindenki kikacagta magát, viccesebbnél viccesebb kacagásokat hallhattunk egymástól, így még vidámabbak lettünk.
Csanádi Árpád Általános Iskola, Sportiskola és Középiskola
A hónap témájaként az erősségeinket jártuk körbe. Először kivetítettem a gyerekeknek jótulajdonságokat a táblára és beszélgettünk, hogy ki melyiket ismeri, és mit jelent.
Meghallgatták A szamuráj szerencséje című japán mesét. A mese után újra megnéztük a pozitív tulajdonságokat és megkeresték, hogy a szamurájra mi illik. Beszélgettünk a meséről, és arról, hogy nekik milyen erősségeik vannak, amik segítik őket a nehézségek során.
Legvégül pedig kiszínezték a szamuráj figurát és mellé vagy ráírták a saját erősségeiket.
Nagyon tartalmas óránk volt.
Szentendrei Barcsay Jenő Általános Iskola
Mit is kérnének a Gyerekek egy Segítőtől?
Mit tegyen egy Segítő, hogy Sokaknak jó legyen?
-rossz időből jó időt (Viola)
-szép idő, hogy virágos legyen a fű
-Család együtt legyen
-idő a Háziállatokra
-betörőtől és bankrablótól megmentő Háziállat
-kirándulás a Családdal
-gyógyulások
-ne történjenek rossz dolgok
-jókedvre derítő
-világmegmentő
-megfelelő világítás a lakásokba
A február nálunk a farsangra való készülődés hónapja. Ezt mindig várják a gyerekek. Örömmel készítjük a jelmezeket újrahasznosított és újra hasznosítható alapanyagokból, tanuljuk a táncot és mutatjuk be a produkciónkat. Bulizunk a farsangi mulatságon. Nutella partit tartottunk. Közösen gofrit készítettünk, erre került a Nutella. A hónapban tartottunk még egy örökbefogadás és egy születésnapot is. Természetesen a hónap témájával is foglalkoztunk, megbeszéltük milyen megküzdési stratégiákat alkalmazhatunk a problémáink leküzdésére. Feldolgoztuk A szamuráj szerencséje című olvasmányt a hozzá kapcsolódó feladatokkal. Végkövetkeztetésnek pedig rájöttünk, hogy a legjobb megoldás a pillanatra figyelni amiben vagyunk, és örülni annak amit megtapasztalunk.
Megküzdési stratégiák
1. Relaxációs gyakorlat: Pillangóölelés
2. Megbeszélés
A témához kapcsolódó szavak megbeszélése, definiálása az értelmező kéziszótár segítségével. stressz, distressz, megküzdés…. Elméleti háttér Tk.:147.
Mit tesz az ember a negatív esemény vagy helyzet okozta fájdalma, feszültsége vagy szenvedése enyhítése érdekében?
Mi volt a legutóbbi probléma, ami stresszt okozott nektek? Hogyan sikerült megküzdeni vele? Mit tehetünk, hogy elkerüljük a stresszt? Milyen stresszkezelési módszereket alkalmaztok, ismertek?
A tanulók csoportokban stresszkezelési módszereket gyűjtenek. (írólap, filctoll)
3. A sikeres megküzdés hatásai
A tanulók összegyűjtik, hogy milyen pozitív hatásai vannak a sikeres megküzdésnek (elégedettség, megnyugvás, jó érzés, siker, önbizalom, jót aludni….)
4. Kisfilm megnézése, megbeszélése
Soha ne add fel! (3:14)
Mit érezhetett a sportoló? Milyen stresszhelyzetet élt át? Mit hozott neki a megküzdés?…
5. Szituációs feladatok
A tanulók csoportokat alkotnak, majd húznak egy szituációt. Röviden megbeszélik, majd eljátsszák, amiből ki kell derülnie, hogyan oldanák meg az adott stresszhelyzetet, miképp mutatnák ki a kedvességüket, a törődésüket, a segítő szándékukat. (pl. az egyik barátod arcát átszerkesztik egy majom testére vagy online játékban bántó üzeneteket kap…)
6. Villámrelaxáció
A tanulók a következő gyakorlathoz felállnak, a kezüket erősen ökölbe zárják, majd behajlítják a könyöküket, megfeszítik a bicepszüket és odaszorítják a bordáikhoz. Ezután megfeszítik a lábaikat és farizmaikat, majd kiengedik a levegőt, kinyitják tenyerüket és elengedik a szorítást.
A gyakorlat megbeszélése.
7. Dobókocka
2 db dobókocka minden oldalához hozzá van rendelve egy szempont. A tanulók egyenként dobnak a kockával és válaszolnak a szempont szerinti kérdésre.(pl.: példaképem, dilemmáim, örömforrásaim, érdekességek rólam…)
8. Záróidézet
„Ígérd meg, hogy mindig emlékezni fogsz: bátrabb vagy, mint hiszed, erősebb, mint sejted, és okosabb, mint véled.” / A. A. Milne: Micimackó
9. Zenehallgatás
Zenés relaxáció
A februári boldogságóránk témája a megküzdési stratégiák voltak. A tanulóink sérüléseikből kifolyólag valóban sok akadállyal, problémával találkoznak (akár valami fáj, zavar a társam, vagy nem tudom megcsinálni a feladatomat). Számukra már az is nehéz feladat, hogy felismerjék a valós megoldandó gondokat, megküzdési stratégiát igénylő problémákat. Az ilyen helyzetek önálló megoldása pedig szinte teljesen kivitelezhetetlen esetükben. Ezért is választottam a Boldogságóránk vezérfonalául a segítség kérés, és a problémák közös megoldásának könnyebb mivoltát. Ezen az órán újra előkerült az egymással való törődés és egymás segítésének fontossága.
Üdvözlés után a ráhangolódó dal következett (Bagdi Bella: Pozitív mondóka) melyet a tanulók ritmushangszerekkel kísértek. A dal után beszélgetést kezdtünk arról, hogy mik azok a problémák és akadályok, amiket le kell küzdeni. Találkoztak-e olyan helyzetekkel, amit nehezen viseltek? A témához kapcsolódóan Julia Donaldson: A zsúfolt házikó című meséjét néztük meg. A mese tanúságaként azt neveztük meg, hogy fontos segítséget kérni, a tanácsokat megfogadni és a végén még az is lehet, hogy a probléma nem is olyan nagy, mint ahogy egyedül, magányunkban gondoltuk. Feladatmegoldásként a mesében szereplő állatok képét kellett párosítani az általuk tönkretett tárgyakéval és elhelyezni, feltűzni a házban mely a mesében lévő házat jelképezte. A feladat megoldása közben megbeszéltük a szereplők és a tárgyak tulajdonságait is. A tanórát Bagdi Bella: Előttem legyen mindig út című dalával zártuk. Az óra értékelése után jó érzésekkel köszöntünk el egymástól.