Szándékos figyelem gyakorlása légzőgyakorlatokkal.
Fejezd be a mondatot ! Megtanultam……. pl.10-ig számolni,késsel-villával enni stb.
A kismackó barátja – mese .
Mackók készítése nyírással,ragasztással,színezéssel,illesztéssel.
Megküzdési stratégiák
Február hónapban a megküzdés témakörével foglalkoztunk. Sokat beszélgettünk arról, hogy ha gond van, kikre számíthatunk. Mi az, amit magunk is meg tudunk oldani, mikor kell segítséget kérni. Megbeszéltük , hogy a problémákat megpróbáljuk mindig pozitívan megközelíteni.
Egy egyensúly játékot játszottunk, ahol egymásra nagyon kellett számítani.
A következő témakör a megküzdési stratégiák voltak. Az óra felvezetéséhez egy történetet hallhattak a diákok, melyet utána elkezdtünk elemezni. Megbeszéltük, hogy milyen módszerekkel lehet a stresszt kezelni. Erre 5 rövid stresszkezelési módszert tanultak a diákok, melyeket otthon is akármikor eltudják végezni majd. Mindenki kiválasztotta a számára legmegfelelőbbet, leghatékonyabbat és az volt a feladatuk, hogy egy héten keresztül próbálják a megtanult technikát alkalmazni a mindennapokban. Ha feszültek voltak vagy idegesek, akkor jusson eszükbe ez a gyors és egyszerű technika.
Ózdi József Attila Gimnázium, szakgimnázium és Kollégium
Felvezető történettel és annak megbeszélésével kezdtük az órát ( A szamár története). Tisztáztuk, hogy mit is jelent a megküzdés, ill. annak két fő típusa, a problémaközpontú és az érzelmi központú megküzdés. A típusokra saját és irodalmi példákat is hoztak a tanulók. Gyakoroltuk az „apró feszültségoldókat”, majd a munkafüzet segítségével feladatokat csináltak a tanulók: legutóbbi problémájuk leírása: elsődleges és másodlagos értékelés;majd a Megküzdési Mód Preferencia Kérdőívet töltötték ki. Óra végén meghallgattuk Bagdi Bella A zenés relaxáció c. dalát, ill, küzdésről szóló idézeteket beszéltünk meg, és ezekből készítettünk tablót.
Nagyfügedi Arany János Általános Iskola
Februárban a megküzdési stratégiákkal foglalkoztunk.
A foglalkozás célja az volt, hogy megismerjünk különböző megküzdési stratégiákat és megtanuljuk alkalmazni azokat. Elsőként közösen összegyűjtöttük, milyen nehézségekkel szoktunk találkozni a mindennapi életben és megvizsgáltunk, milyen módon tudunk megküzdeni ezekkel.
Végül elkészítettük a megküzdés szivárványát.
1-ES SZÁMÚ NAPKÖZIOTTHON, NAGYKÁROLY
A megküzdés minden ember életében jelen van, ami feszültséggel jár. Fontos hogy olyan ötleteket adjunk számukra, hogy egy negatív helyzetben, negatív élmény során, vagy ami számukra esetleg nem jó, mit tudnak tenni, hogy legyőzzék a problémát. Az óvodában ebben segítünk és bátorítjuk a gyerekeket, hogy megoldják a számukra lehetetlennek látszó feladatokat és kitartóvá váljanak a megoldásig és átéljék a sikereket, amely boldogságot ad az elért eredmények láttán.
A téma feldolgozását „Az erdei tisztás” című mesével kezdtük. A mesélés közben a gyerekek nagy kíváncsisággal várták, hogy az állatok milyen megoldást találnak ki, hogy bírkóznak meg az adott helyzettel. A mese végén a gyerekek maguk is elmondhatták ötleteiket, ők mit tettek volna az állatok helyzetében. Végül magukra ölthették a mesében szereplő állatok álarcait, rögzítésként el is játszottuk a mesét. Ezt követően megoldottuk a 2-es mellékletben kapott feladatlapot és segítettünk az állatoknak megtalálni otthonukat.
A tevékenységet egy fergeteges álarcos bulival zártuk.
Az óra elején beszélgetés folyt a gyerekekkel, hogy milyen akadályokkal találkozhatunk a mindennapjainkban. Hogyan dolgozhatjuk fel a minket érő negatív impulzusokat, miként birkózzunk meg a problémákkal? Az esetleges tévedéseinket hogy hozhatjuk helyre? A foglalkozás másik részében papírra vetették gondolataikat.
Veszprémi Egry Úti Körzeti Óvoda
A megküzdés gyakorlása fontos, mert segíti a gyermekeket abban, hogy hatékonyan kezeljék a stresszt, a nehéz helyzeteket és az érzelmeiket. Ezt a témát komplex módon több napon keresztül dolgoztuk fel az érzelemképek, mese, mozgás, drámajáték, jégvarázs, építőjáték segítségével.
A csoportban már hónapokkal ezelőtt érzelemképeket helyeztem el, mely segíti őket az érzelmek felismerésében, kifejezésében, azonosításában. Gyakran odaszaladnak a szekrényhez és rámutatnak egy adott képre, hogy „én most ilyen vagyok”. Nagy örömömre leggyakrabban a mosolygós képet választják.
A tornán szórakoztató élményjátékot kezdeményeztem. A szanaszét guruló, színes labdákat minél hamarabb kellett összegyűjteniük egy ládába. Nagyon vidám, önfeledt játék volt ez, melyet újra és újra játszottak.
Elmeséltem az „Erdei tisztás” című mesét, majd kértem a gyerekeket, hogy hunyják be a szemüket, és akit megérintettem elmondta, hogy melyik szereplő lenne a mesében. Beszélgetőkört kezdeményeztem és kíváncsian vártam az ötleteket, hogy ők mit tettek volna az állatok helyében. Sorolták a hajóépítést, gumicsizmában ugrálást, halacskák betelepítését, vízicsúszdát stb. A mese végén a nagyobbak útkeresőt kaptak és elvezették az állatokat élőhelyükhöz. A nyomtatott álarcokat már otthon vágták ki a gyerekek, ezzel megvalósítva a téma továbbadását a családoknak
Másik napon „medvevadászat” drámajátékot játszottuk, melynek lényege a félelem leküzdése, mert, gyakran a félelmeink gátolnak bennünket a céljaink elérésében.
Kerestük a hideg télben a szépségeket, varázslatot. Kis műanyag poharakba ételfestékkel megfestett vizet öntöttünk és az udvaron megfagyasztottuk. Elkészítettük a jégvarázs palotáinkat.
Székfoglalót játszottunk. Ebben a játékban senki nem esett ki, mert, ahogy fogytak a székek, egymás ölébe kellett ülniük. Ha összefognak, együtt legyőzik az akadályokat.
A fiúk kedvence a fakocka építőjáték sem maradhatott ki, a küzdelem a magasságért.
Sokat játszottak, nevettek, küzdöttek, próbálkoztak, összefogtak. Különféle élethelyzetekben, tevékenységekben gyakorolták önfeledten a megküzdést.
A Szivecskék 6.a csoport február 17. és 21. napjai között – A MEGKÜZDÉS GYAKORLÁSA – boldogságórás havi téma feldolgozásakor a „Légy egészséges! Légy tudatos! Légy egészségtudatos!” témahét keretében három okospróbát teljesített.
Az 1. okospróba egy plakátkészítő verseny volt, melynek témája a digitális világ és az egészséges életmód egyensúlya volt. Boldogságórán beszélgettünk a gyerekekkel arról, hogy miért fontos egészségünk szempontjából a képernyőmentes idő, milyen veszélyei vannak a túlzott okoseszköz használatnak, hogyan találhatják meg az egyensúlyt. Saját bevallásuk szerint is páran túlzott mértékben használják a digitális eszközeiket, így kihívás számukra a túlzott használatuk csökkentése. Páran rádöbbentek, hogy bizony már a telefonfüggőség, játékfüggőség jelei mutatkoznak náluk… ideje cselekedni az egészségük érdekében! Az összegyűjtött ötletek alapján a gyerekek lelkesen láttak hozzá a plakátok elkészítéséhez, melynek eredményeként hatodik évfolyamon az egyik csapatunk I. helyezést ért el.
A 2. okospróba az OkosOlimpia volt, ahol egy akadálypályát teljesítettünk. Volt falmászás, kötélugrás, rollerezés, futás, memóriajáték, puzzle, kosárlabdadobás … mindenféle mozgás, ami nemcsak a testi, hanem a mentális egészségünk megőrzése szempontjából is nagyon fontos, kiváló pl. a stresszkezelésre. A gyerekek kevésbé, én annál inkább megküzdöttem a feladatok teljesítésével! :-)
A következő boldogságóránkon – a 3. okospróba teljesítésekor – három Egészségőrző tanuló ismertetett meg bennünket egy újragondolt FITTINI társasjátékkal, mely játékos formában hívta fel a tanulók figyelmét arra, hogy mi mindenre van szükségük ahhoz, hogy egészségesek és fittek maradjanak pl. egészséges étkezésre, több szabadban töltött időre, mozgásra, kevesebb TV, telefon, számítógép használatra, rendszeres és pihentető alvásra.
Az okospróbák teljesítése után a gyerekek megfogalmazták, hogy „Tudatos FITTINI-k lettünk!”.
Ezt a témát egy egész héten át dolgoztuk fel.
Első nap érzelemkártyákat párosítottunk, hogy megismerjük és felismerjük a különböző érzelmeket magunkon és másokon. Amikor megtaláltuk az összes párt, akkor megkérdeztem minden játékost: „Te melyik lennél? Miért?” A játék közben és után jó kis beszélgetések alakultak ki. Megfejtettük, melyik kártya milyen érzelmet ábrázol és melyik kire jellemző. Az elején nehezebben ismerték fel, mit ábrázolnak a képek, de később már egyre gyorsabban felismerték a jellemző jegyeket. Általában a pozitív érzelmekkel azonosultak a gyerekek, aminek nagyon örültem.
A következő napon olyan történeteket elevenítettünk fel, amikor valamiért dühösek voltak. Sok történetet gyűjtöttünk, majd azt beszéltük meg, ki hogy vidítja föl magát, hogyan oldja fel a dühöt. A sok ötlet alapján berendeztünk egy „duzzogó” sarkot, ahová félrehúzódhat az, aki mérges. Tettünk bele egy „méregzsákot”, amit püfölhet, aki dühös. A macis fotelben vigaszt és magányt is talál, aki arra vágyik, hogy hagyják békén. Pedagógiai asszisztensünktől egy zselé-polipot kaptunk ajándékba, ezt összeszorítva szintén kiadhatja mérgét, aki valamiért haragszik. Kipróbáltuk, hogy tudjuk a légzésünket lelassítani úgy, hogy hanyatt fekve egy-egy plüsst tettünk a hasunkra és úgy vettük a levegőt, hogy a plüss lassan emelkedett és visszaereszkedett. A gyakorlat után mindenki békésebb hangulatba került. Kipróbáltuk a „citromszorító” feszültségoldó mindfullness gyakorlatot is, bár nem citromot, hanem a zselé-polipot szorongattuk.
Szerdán meghallgatták a gyerekek az „Erdei tisztás” című mesét. A mese után elővettem az álarcokat és azok segítségével újra előadtuk együtt a mesét. Elkészítettünk egy tavat és a nézők is bekapcsolódtak a kis állatoknak segítve hol levelekből csónakot építve, hol kockákból hidat építve, hol a nyuszival együtt szökdécselve a tócsa körül. Többször is eljátszottuk, annyira tetszett és mindenkit megmozgatott. Később a feladatlapot kiszínezve a kis állatokat szállásukra vezették.
Csütörtökön még Balla Piroska Rosszkedvűző mondókáját megtanultuk, ami nagy sikert aratott a gyerekek körében.
Pénteken felidéztük, miket tanultunk és újra próbáltuk a gyerekek kívánságai szerint az eddigieket. A legnépszerűbb a mese volt.