Nagyon érdekelte a gyerekeket, hogy mit jelent a nevük! Többen megkértek, keressem ki, az apukájuk, anyukájuk, testvérük nevének jelentését. Sajnos, több hiányzónk is volt, amikor a feladatot készítettük, ezért kicsire sikeredett a plakátunk. A másik sajnálatos dolog pedig az volt, hogy néhány gyereknek nem találtuk meg a neve jelentését! Őket megkértem arra, rajzoljanak valami szépet, amit ők szeretnének a nevükkel kapcsolatosan.
Megküzdési stratégiák
Szilvási Általános Iskola Felsőszilvási Általános Iskolája
A nevek jelentésének kutatása izgalmas feladat volt . Többeknél nem tudtuk lerajzolni a jelentést , pld.isten ajándéka , vő , bölcs stb.Mindenki örül a nevének és szereti azt . Nem választanának másikat helyette.
A megküzdési stratégiák témán belül a Nomen est omen – Nevünk feladat kapcsán először is fogalommagyarázattal kezdtük a foglalkozást. A hónap és a projekt végére az volt számomra fontos, hogy a tanulásban akadályozott tanulók megértsék, hogy reálisan kitűzött céljaink elérhetők és az elénk gördülő akadályok legyőzhetők, ha az előre kidolgozott cselekvéssorozatot alkalmazzuk és hajtjuk végre.
Az első alkalommal közösen utánanéztünk, hogy kinek mit jelent a keresztneve. Minden diák nagyon érdekesnek találta a saját keresztneve eredetének, jelentésének, sőt jellemzésének a vizsgálatát. Sokan rácsodálkoztak a név, nevük és saját belső tulajdonságaik egyezéseire: „bátor, kitartó szívós ember; erőssége a nagy akarata, melyet főleg az elesett emberek szolgálatára használ; győztes, győző; szereti a kihívásokat, melyekért képes küzdeni, környezetében akaratát minden esetben beteljesíti.”
A beszélgetés végére rájöttek, hogy a név, a keresztnév védelmező pajzsként funkcionálhat és erőt, erőforrást jelenthet számukra sok mindennel szemben.
Majd több alkalommal gyűjtöttük az anyagokat, lelkesen kutattak, nyomtattak és vágtak, ragasztottak. A nevek eredete, jelentése és jellemzése segítségével, fotók felhasználásával elkészítettük az osztály védelmező plakátját az iskolai kihívásokkal szemben.
A tanulás nehézségeiből adódó problémák ellen jelent a közösen elkészített plakátunk erőforrást, az benne a nagyszerű, hogy az osztályteremben kifüggesztve csoportos és egyéni erőt is jelent.
Februárban a megküzdési stratégiák témát dolgoztuk fel a gyermekekkel. A foglalkozásokat relaxációval indítottam majd elénekeltük az Ellazulni jaj de jó c. dalt. Építettünk fakockából tornyokat és összemértük, hogy kié a legmagasabb. Műanyagkockából is építettünk versenyezve időre, hogy ki épít magasabbat 1 perc alatt. Elolvastam az Aranykulcs c. mesét a gyerekeknek, majd beszélgettünk róla. Színeztünk sárkányos, királylányos színezőt. Jó hangulatban telt a foglalkozás.
A foglalkozást énekléssel kezdtük. Meghallgattuk a megküzdés hónap dalát (Bagdi Bella: Világomban minden rendben van című CD-ről, Ellazulni jaj de jó.) A közös éneklés mellé kitaláltunk különböző mozdulatokat. Az aktuális témát az Aranykulcs mese által dolgoztuk fel. A szőnyegen ülve hallgatták végig a mesét, aztán könyvben feltett kérdésekre válaszoltunk közösen. A beszélgetés után játék következett. A cápatámadás játékhoz hasonlót szoktunk játszani, ezért ezt már ismerték újdonság volt a zene, ezért ez nagyon tetszett nekik. A toronyépítést kisebb csoportok kialakításával, és különböző építőjátékokkal játszottuk. A foglalkozás végén az asztalnál ülve a munkafüzet 43. oldalán lévő arcok mondanivalóját beszéltük meg, és karikáztuk be a megfelelőt.
Megküzdési stratégiánkhoz késztettünk egy védőpajzsot. Úgy gondoltuk, hogy a legjobban minden bajtól egy szeretetkulcs véd meg bennünket. Minden gyermek választhatott egyet magának, melyet a pajzsunkra ragasztottunk. A csoport nagy szívkulcsát is elkésztettük és a falunkra akasztjuk, hogy mindig eszünkbe jusson-a SZERETET a legfontosabb kulcs!!!
Nagyon jó kis feladat volt és pont a farsangi témához belehetett illeszteni. A lányoknak nagyon tetszett, hogy vehetnek fel „nyakkendőt” és az nem is akár milyen. Olyan, ami nekik a legjobban tetszik. A fiúknak is tetszett, hogy saját kezükkel készíthetik el ezt a kiegészítőt a jelmezükhöz.
Februári hónap központi témája a Megküzdési stratégiák feldolgozása volt. Bár kicsit elvont, és nehezen megfogalmazható a téma lényege, de mindannyian találkoztunk már olyan stresszes helyzetekkel, amelyeket meg kellett oldanunk valamilyen módon. Feladatunk tehát a gyermekek olyan irányú személyiségfejlesztése, amelyben adekvátan, a társadalmi környezet elvárásaihoz alkalmazkodva tudnak reagálni egy – egy adott helyzetre. A témához kapcsolódó ajánlásokat próbáltuk betartani. Bevezetésképpen megtartottuk a saját bátorságpróbánkat. A „megtalált levél” felkeltette az érdeklődésüket, a végrehajtandó feladatok közül leginkább a mozgást igénylőek tetszettek a legjobban. Az akadálypályát a gyermekek életkori sajátosságaihoz igazítottuk, így minden gyermek bátor hőssé válhatott, aki teljesítette a feladatokat. A hónap meséje: Aranykulcs szintén elnyerte a gyermekek tetszését, általa megértették a helyes és helytelen viselkedés közti különbséget, és a szeretet , az odaadó törődés fontosságát. A legkedveltebb játék a „Hajótörés” volt, nagyon sokszor eljátszottuk, élvezték a gyerekek. A végére már rájöttek olyan apró fortélyokra, amik sokáig játékban tartották őket. Ez a feladat a csoportkohéziót is erősítette.
Szandaszőlősi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Nomen est omen
Relaxáltunk, beszélgettünk és elkészítettük a közös plakátunkat!
Küzdelmes hónapon vagyunk túl. A havi feladat szinte felüdülés volt számunkra, hiszen rengeteg játékon keresztül sikerült megvalósítani. Köszönjük az ötleteket!