Megküzdési stratégiák
1. Relaxációs gyakorlat: Pillangóölelés
2. Megbeszélés
A témához kapcsolódó szavak megbeszélése, definiálása az értelmező kéziszótár segítségével. stressz, distressz, megküzdés…. Elméleti háttér Tk.:147.
Mit tesz az ember a negatív esemény vagy helyzet okozta fájdalma, feszültsége vagy szenvedése enyhítése érdekében?
Mi volt a legutóbbi probléma, ami stresszt okozott nektek? Hogyan sikerült megküzdeni vele? Mit tehetünk, hogy elkerüljük a stresszt? Milyen stresszkezelési módszereket alkalmaztok, ismertek?
A tanulók csoportokban stresszkezelési módszereket gyűjtenek. (írólap, filctoll)
3. A sikeres megküzdés hatásai
A tanulók összegyűjtik, hogy milyen pozitív hatásai vannak a sikeres megküzdésnek (elégedettség, megnyugvás, jó érzés, siker, önbizalom, jót aludni….)
4. Kisfilm megnézése, megbeszélése
Soha ne add fel! (3:14)
Mit érezhetett a sportoló? Milyen stresszhelyzetet élt át? Mit hozott neki a megküzdés?…
5. Szituációs feladatok
A tanulók csoportokat alkotnak, majd húznak egy szituációt. Röviden megbeszélik, majd eljátsszák, amiből ki kell derülnie, hogyan oldanák meg az adott stresszhelyzetet, miképp mutatnák ki a kedvességüket, a törődésüket, a segítő szándékukat. (pl. az egyik barátod arcát átszerkesztik egy majom testére vagy online játékban bántó üzeneteket kap…)
6. Villámrelaxáció
A tanulók a következő gyakorlathoz felállnak, a kezüket erősen ökölbe zárják, majd behajlítják a könyöküket, megfeszítik a bicepszüket és odaszorítják a bordáikhoz. Ezután megfeszítik a lábaikat és farizmaikat, majd kiengedik a levegőt, kinyitják tenyerüket és elengedik a szorítást.
A gyakorlat megbeszélése.
7. Dobókocka
2 db dobókocka minden oldalához hozzá van rendelve egy szempont. A tanulók egyenként dobnak a kockával és válaszolnak a szempont szerinti kérdésre.(pl.: példaképem, dilemmáim, örömforrásaim, érdekességek rólam…)
8. Záróidézet
„Ígérd meg, hogy mindig emlékezni fogsz: bátrabb vagy, mint hiszed, erősebb, mint sejted, és okosabb, mint véled.” / A. A. Milne: Micimackó
9. Zenehallgatás
Zenés relaxáció
Megküzdési stratégiák
A februári boldogságóránk témája a megküzdési stratégiák voltak. A tanulóink sérüléseikből kifolyólag valóban sok akadállyal, problémával találkoznak (akár valami fáj, zavar a társam, vagy nem tudom megcsinálni a feladatomat). Számukra már az is nehéz feladat, hogy felismerjék a valós megoldandó gondokat, megküzdési stratégiát igénylő problémákat. Az ilyen helyzetek önálló megoldása pedig szinte teljesen kivitelezhetetlen esetükben. Ezért is választottam a Boldogságóránk vezérfonalául a segítség kérés, és a problémák közös megoldásának könnyebb mivoltát. Ezen az órán újra előkerült az egymással való törődés és egymás segítésének fontossága.
Üdvözlés után a ráhangolódó dal következett (Bagdi Bella: Pozitív mondóka) melyet a tanulók ritmushangszerekkel kísértek. A dal után beszélgetést kezdtünk arról, hogy mik azok a problémák és akadályok, amiket le kell küzdeni. Találkoztak-e olyan helyzetekkel, amit nehezen viseltek? A témához kapcsolódóan Julia Donaldson: A zsúfolt házikó című meséjét néztük meg. A mese tanúságaként azt neveztük meg, hogy fontos segítséget kérni, a tanácsokat megfogadni és a végén még az is lehet, hogy a probléma nem is olyan nagy, mint ahogy egyedül, magányunkban gondoltuk. Feladatmegoldásként a mesében szereplő állatok képét kellett párosítani az általuk tönkretett tárgyakéval és elhelyezni, feltűzni a házban mely a mesében lévő házat jelképezte. A feladat megoldása közben megbeszéltük a szereplők és a tárgyak tulajdonságait is. A tanórát Bagdi Bella: Előttem legyen mindig út című dalával zártuk. Az óra értékelése után jó érzésekkel köszöntünk el egymástól.
Balatonfüredi Fekete István Általános Iskola, 8230 Balatonfüred Iskola u. 2.
A gyerekek megismerkedtek A szamuráj szerencséje című mesével. Megbeszéltük mondanivalóját.
A feladatok közül a labirintus feladatot választottuk.
Balatonfüredi Fekete István Általános Iskola, 8230 Balatonfüred Iskola u. 2.
A gyerekek megismerkedtek A szamuráj szerencséje című mesével. Megbeszéltük mondanivalóját.
A feladatok közül a labirintus feladatot választottuk.
Balatonfüredi Fekete István Általános Iskola, 8230 Balatonfüred Iskola u. 2.
A gyerekek megismerkedtek A szamuráj szerencséje című mesével. Megbeszéltük mondanivalóját.
A feladatok közül a labirintus feladatot választottuk.
Katalin Andrea dr. Balogné Dévai
Február hónapban, a boldogságóra foglalkozás témája a megküzdési stratégiák voltak. A témakörre hangolódva, körbeálltunk és meghallgattuk a hónap dalát. A dal szövegét követve megsimítottuk az arcunkat, a vállunkat, hogy érezzük saját magunk támogatását, önmagunk szeretetét, majd lassan ringatóztunk, hogy ellazuljon a sok, mindennapi teher alatt elfáradt testünk és lelkünk. Ez a kedves gesztus már induláskor, mindenki arcára mosolyt csalt a csoportban. A téma folytatásaként megbeszéltük, hogy milyen nehézségek, kihívások fordulnak elő az életünkben és milyen fontos, hogy mindig pozitívan, megoldást keresve oldjuk meg őket, ha szükséges kérjünk segítséget szüleinktől, tanárainktól, társainktól.
A sikeres megküzdéshez sok mindenre szükségünk van, ezért egy poszteren, piramis alakban ábrázoltuk azokat az összetevőket amelyek segítenek minket a mindennapi nehézségek leküzdésében és a nagy céljainkért való küzdelemben. A gyerekek színeztek, nyírtak, ragasztottak, keresték a megküzdéshez szükséges dolgok helyét a piramisunkon. A februári program végén, vidám kis csapatunk ismét meghallgatta és eljátszotta a hónap dalát és kitűztük a faliújságra a poszterünket.
Biharkeresztesi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde
A Boldogságóra Alapprogram február havi témája: A megküzdés gyakorlása
Farsangi bohóckodás
Napjainkban a gyerekek nem ismerik annak a fogalmát, hogy valamiért meg kell küzdeni. Az élet átlagos és mindennapi kihívásai is problémát okoznak nekik. Ez arra vezethető vissza, hogy a szülők minden problémát szeretnének megoldani helyettük. Felöltöztetik, megetetik, kész játékokat adnak a kezükbe. Nagyon sok gyermeknek a problémamegoldó képessége gyenge, és ha valamiért egy kicsit is meg kell küzdeniük, feladják, vagy el sem kezdik a probléma megoldását. Ezért is fontos feladat a számunkra, hogy játékos formában megtanítsuk őket a kihívásokkal megküzdeni és ez, mint örömforrás tudatosodjon bennük.
Az erdei tisztás című mese meghallgatása után kiszínezték az erdei állatokat és közben arról beszélgettünk, hogyan tudnánk az állatok bőrébe bújva a problémát megoldani. Jöttek az ötletek, hogyan merjük ki vagy homokkal, hogy lehet feltölteni.
A katicás gyerekek nagyon szeretik az állatokat és sokat is tudnak róluk. Sok állatot soroltak fel amelyek valamiben kiemelkedően ügyesek, pl. a gepárd ami nagyon gyorsan fut vagy a csiga ami elbírja a házát stb. Vajon miért alakult ki náluk ez a tulajdonság? Mindig azt a következtetést vontuk le, hogy valamiért meg kellett küzdeniük. Az „Adj egy ötöst!” játéknál kezdeti nehézségek után egyre több dicséret jutott eszükbe, amiket már kaptak , segítve, hogy nőjön az önbecsülésük.
Február a farsangi időszak. Ilyenkor minden a mulatságokról, a vidámságról szól. Mókás dalokat tanulunk, vicces farsangi álarcot készítünk. Ilyenkor a fő mozgató rúgó a humor.
Akár merre nézek mindenhol csak bohócot látok, nem volt nehéz egy kis grimasz verseny.
Mosolydobás alkalmával a csoport körben ült, és egy plüss játékot dobáltak egymásnak. Az, akinek a játékot odadobták, hahotázásra fakadt. Nagyon nehéz volt megállniuk, hogy soron kívül elnevessék magukat.
Legjobban a „Ne nevess, ha tudsz” tetszett nekik. Két csapatot alkottunk a fiú és a lány csapat. először a fiúk próbálták megnevettetni a lányokat, és egy pár lány már kuncogásba is kezdett, de fordítva már nem jártak sikerrel, mert a fiúk komorak maradtak. (Ez jellemző)
Jól ismerik egymást, mindig alaposan megfigyelik a társaikat, ezért is a „Mi változott?” játék nem volt számukra kihívás azonnal észre vették a legapróbb változásokat is. Ezt a játékot kellett a legtöbbször megismételni annyira tetszett nekik.
Úgy gondolom a gyerekeknek meg kell ismerniük és gyakorolniuk a megküzdési stratégiákat.
Boldogságóra vázlat
Korcsoport: Kiscsoport
A foglalkozás témája: Megküzdési stratégiák
A foglalkozás ideje: Február hónap
Tevékenység kidolgozása
1.Szervezési feladatok: Eszközök bekészítése, szellőztettetés, megfelelő hely biztosítása.
2. Motiváció: (Játék)
A gyerekekkel úgy üdvözöltük egymást, hogy megölelgettük a mellettünk lévőt, majd sorba mindenkit. Ez mindenkinek jól esett, örültek egymásnak. Ettől mindenki megnyugodott.
3.A foglalkozás kezdő relaxáció: Villámlazítás
A gyerekekkel teljesen befeszítettük a kezünket, karunkat, lábunkat, majd egy nagy sóhaj kíséretében kiengedtük a feszültséget és teljesen ellazultunk.
4. A foglalkozás kezdő ének: Bagdy Bella: Ellazulni jaj de jó
Miközben hallgattuk az éneket a gyerekekkel lefeküdtünk a szőnyegre és a dal szerint próbáltuk követni a mozdulatokat. A gyerekek nagyon élvezték.
5. A téma bevezetése: Boldog Dóra panaszkodik, Csenő Manó ellopta a mese szereplőit és ezért nem tudja elmondani a mesét. Boldog dóra azt kérte a gyerekektől, hogy küzdjenek meg érte. Egy akadálypályán kell áthaladni ahhoz, hogy visszakapja a szereplőket, de nagyon nehéz feladatok, ezért a gyerekeknek minden erejükre szükség lesz, hogy áthaladjanak rajta.
Első feladat: a barlangban (asztalok alatt) átbújás, miközben a maci bent alszik. Úgy bújj át rajta, hogy a macit fel ne ébreszd.
Második feladat: Cikcakkban futás a székek között a ravasz róka elől, aki elakar minket kapni.
Harmadik feladat: Lengő hídon átfutás, lent a cápa figyel minket, aki beleesik azt elkapja.
Negyedik feladat: Karikából ki-be ugrálás, ha kiesel a karikából akkor ellep a mocsár.
Miután sikeresen teljesítettük a feladatunkat és megküzdöttünk mindennel így Boldog Dóra nagyon örült, hogy eltudja mondani a mesét.
6. A téma feldolgozása: Boldog Dóra báb a” Kerekerdő kalandra hív…” mondókával a mese hallgatásra hív minket és játékra.
Az erdei tisztás című mese
Beszélgetés segítő kérdések: Hol játszódik a mese? Ki tudja a szereplők nevét? Mi történt a tisztáson? Hogyan oldották meg a szereplők a problémákat? Mit állapítottak meg közösen a végén?
Hajótörés Játék: karikák, zene. Amig a zene szól a gyerekek úszkálnak a vízben több karikába is mehetnek a zene elhallgatása után, de a karikák száma mindig csökken így a gyerekeknek egyre kevesebb karika lesz, de mindenkinek bekell valahová állni. A végén már csak egy nagy karika marad és mindenkinek abba kell állnia és vigyázni egymásra, hogy senki sem essen vissza a vízbe.
8. A foglalkozás lezárása: Megküzdési stratégiák a jelének kiszínezése, majd felragasztása
a Boldogság várának ötödik lépcsőfokára.
9. A foglalkozás záró ének: Bagdy Bella: Pozitív gyerek vagyok. A dal alatt a gyerekek egyéni tánca látható.
– A „Kedvenc játékunk kiszabadítása” bátorságpróbával kezdtük az órát. Két csoportra osztódtunk, mindkét csoportnak teljesítenie kellett az akadálypályát. Ez után kaphatták meg kedvenc játékaikat. Az ügyességi feladatok során fejlődött az egyensúly érzés, illetve a koncentráció is.
– Relaxációs gyakorlat: ,,Hervad a virágom, éled a világom.. ” a gyakorlat során az egész test ellazítása a cél.
– Mindenki kapott egy feladatlapot, amelyen kiszínezhette a bábut olyan színűre, ahogy érzi magát- boldog, szomorú, fél, szeret valakit. Mindenki elmondhatta, hogy miért azt a színt választotta és, hogy érzete magát a feladat során. A feladat célja, hogy kifejezzék érzésüket és beszéljenek róla.
– Végül pedig meghallgattuk Bagdi Bella egyik személyiségfejlesztő dalát.