Nagyon sokat beszélgettünk a megküzdésről. A gyerekek sokféle példát hoztak fel a saját életükből. Szituációs játékokon keresztül kerestük a megoldási módokat. Összegyűjtöttük a gyerekek számára is alkalmazható ellazulási technikákat, amelyeket alkalmazni tudunk bármikor, ha feszültebbnek érezzük magunkat.
Megküzdési stratégiák
Megbeszéltük a gondolatébresztő idézetet, majd a hónap dalára relaxáltak a gyerekek. Nagyon tetszett Nekik!
„A szamuráj szerencséje” című mesét a kérdések felolvasása után a tanulók olvasták fel, majd válaszoltak a kérdésekre. A kivágott képeket több -kevesebb sikerrel állították sorba.
A következő alkalommal beszélgettünk a szamurájokról. A sablon segítségével kiegészítették, majd színezték a saját maguk megálmodott szamuráját.
Örömmel vezették a labirintusban a szamurájt a rizsföldekig. Aki gyorsan végzett, az ki is színezte a nyomtatványt.
A februári téma feldolgozását egy meditációval kezdtük, amelyhez a felsős dalt használtuk. Ezután a tanulókkal közösen feldolgoztuk a Tíra és a musical című szöveget. Ezt követően a tanulók két csoportban dolgoztak tovább. Az egyik csoport elkészítette a lámpaláz térképet, a másik csoport pedig összegyűjtötte azokat a módszereket, technikákat, amelyek nekik segítenek leküzdeni a stresszhelyzeteket. Az óra végén pedig megnéztük a Haj-szeretet című rövid animációs filmet. A tanulók megoszthatták ezzel kapcsolatos érzéseiket, gondolataikat.
Ebben a hónapban a globális jóllété volt nálunk a főszerep. Több nevezetes napról is megemlékeztünk sok boldog órát töltöttünk ezek megismerésével. Február 5-én a Nutella napján megkóstoltuk a finom édességet a gyerekek nagy örömére, majd megnéztük az interneten, hogyan készül a Nutella. Valentin napon kedves üzenetekkel leptük meg egymást. A macskák világnapján többen hoztak cicás tárgyakat és megnéztünk egy dokumentumfilmet arról, „Mit gondolnak a macskák”. Február 20-án Farsangi bulit rendeztünk, melyen táncoltuk, kézműveskedtünk, volt tombola, móka és kacagás. A megküzdés gyakorlása Boldogságórán a vendégünk volt egy kolleganőm. Régóta szerette volna látni, milyen egy ilyen tanóra. Sok pozitív élménnyel gazdagodott. Az óra elejét székfoglaló játékkal kezdtük, erre vágytak a gyerekek. A Delta – Ragyog a világ című dalára, mert végre kisütött a nap, aminek nagyon örültek. Ezután körbe ültünk és az önbecsülésről beszélgettünk. Sokuknak nehéz volt saját magukban megtalálni a jót, de a többiek segítettek nekik. Ezután elolvastam a Mese a törött vízhordó edényről című tanmesét. A kolleganőm azt mondta libabőrös lett a mese végén. A gyerekek is elérzékenyültek. Megvitattuk a meséhez tartozó kérdéseket. Ezután a tanulás szeretete volt a téma. Megbeszéltük kitől és mit tanulnának szívesen. Két fiúra esett a választás. Az egyik Akrobatikus Rock’n Rollt, a másik pedig Kempo mozdulatokat tanított társainak. Nagyon élvezték a tanítók és a tanulók egyaránt. Izgatottan várjuk a márciust, a jó időt, a sok pozitív energiát!
Ezen a héten boldogság hetet tartottam. Az erdei tisztás című mese nagyon elnyerte tetszésüket, így minden nap ezt meséltem. A mesével kapcsolatos kérdésekre ügyesen válaszoltak és meglepetésemre, arra kérdésre, hogy „Mit szeretne üzenni nekünk a mese, mire hívja fel a figyelmünket?” nagyon érett válasz született: „Azt, hogy oldjuk meg együtt a problémákat.” Beszélgetés során, hogy kinek adódott már problémája, amit meg kellett oldania, páran nagyon jó példákat hoztak. Ezután mindenkinek kellett mondania egy olyan dolgot, amiben jó. Egy kislány nem mondott semmit, de néhányan kiemeltek olyan dolgokat, amiben szerintük ügyes.
A matek tevékenység során mindenki kapott több feladatot is. Ügyesen felismerték és megnevezték képekről az érzelmeket, utánoztuk is azokat.
Szerdán a mese szereplői közül, mindenki választhatott egyet, amit kifestett. Minden kisgyermek büszke volt a saját munkájára.
A tornán, saját plüsseikért kellett teljesíteniük a felállított akadálypályát. Izgalmasnak tartották és igyekeztek helyesen elvégezni a feladatokat. A Cápatámadás játék szabályain kicsit módosítottam. Jó érzés volt látni, mikor megráztam a csörgődobot, egymásba kapaszkodva, egymást védelmezve, álltak a karikákban.
A hónap témájával heti rendszerességgel foglalkoztunk. A foglalkozásokat általában relaxációval indítottuk. Ilyen volt például a „Hintaszék”, „Villámlazítás”…stb. A hónap dalát is sikerült megtanulni együtt a gyermekekkel: „Bagdi Bella: Ellazulni jaj, de jó a Világomban minden rendben van..” Ezen énekeket mozgásos mozdulatsorokkal kísértük. Az ügyesebb, bátrabb gyermekek vállalkoztak az egyéni éneklésre is. Bátorságpróbát rendeztünk, szerveztünk. A csoportban található plüssjátékokat elrejtettük, majd a gyermekek számára jól látható helyen egy borítékot helyeztünk el, amiben egy térkép állt a csoportszoba különböző helyszíneinek megjelölésével, állomásaival. Mivel vegyes csoport, így a nagyobb gyermekek segítették a kisebb gyermekeket a térkép olvasásában. A térkép minden plüssállathoz sikeresen elvezette őket. Nagyon elnyerte a gyermekek tetszését a játék, így többször újra játszottuk a hónapban. Boldog Dóra újra megszólaltatta a csengőt, s elhangzott a már jól ismert mondóka, majd feldolgoztuk a Bezzeg Andrea: Aranykulcs című mesét. A mesét örömmel hallgatták a gyermekek.A kérdések megbeszélése után a nagyobb gyermekek maguk rajzoltak a mese történetéről. Legtöbben a palotát és a szerelmeseket rajzolták le. A kisebb gyermekek a munkafüzetben található illusztrációt színezték ki. A „Hajótörés” játékot is eljátszottuk a „Kis hajó” című zenére. A munkafüzetben található feladatokat sikeresen megoldottuk a hónapban. Az egyik kedvenc játéknak bizonyult a „Cápatámadás” mozgásos játék a gyermekek körében.
Minden gyermek kedve szerint rajzolhatta le, hogy Ki az, aki megnyugtatja, valamint, hogy hol nyugszik meg. Megismerkedtünk a megküzdés jelével, s ki is színeztük azt a munkafüzetben. A februári hónapunkat végigkísérte a farsangi hangulat és készülődés. Minden gyermek maskarába bújt és együtt búcsúztattuk el a telet.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Általános Iskolai Tagintézmény
Ezen az órán megbeszéltük a gyerekekkel, hogy az ők életükben, mikkel kel szembenézni. Mik azok az élethelyzetek, amiket megküzdéssel tudunk megoldani, túl lépni. Mivel ebben a hónapban került megrendezésre iskolánkban a farsang, így a gyerekek, arról beszéltek, hogyan küzdötték le a színpadra lépés pillanatát. Hogyan küzdték le azt a helyzetet, hogy ők vannak a központban, mindenki őket nézi.
Ebben a hónapban megküzdési stratégiákat „tanultunk”. A problémahelyzeteket, miként, hogyan tudjuk megoldani.
Egy színjátszós délután kis barátaink kerültek különböző problémahelyzetekbe, amit a gyerekek segítettek megoldani nekik. A legkreatívabb, legcukibb módszerekkel. cselekvési tervet is készítettünk. Elkészítette mindenki a saját hóvirág mezőjét. Megbeszéltük hogy a kicsiny hóvirág milyen nehézségek „árán”, akár még a hó alól is kibújik a földből, és hirdeti a tavasz szépségét. Nekik is ugyanilyen kitartónak kell lenni egy-egy feladat kapcsán.
Megbeszéltük számukra kik a csodálatos segítők, akikre minden helyzetben, felmerülő problémák esetén is számíthatnak. Megbeszéltük számukra kik a csodálatos segítők, akikre minden helyzetben, felmerülő problémák esetén is számíthatnak. A szüleink, nagyszüleink, tanítóink, barátaink. A beszélgetőkörben arról beszélgettünk, ki milyen nehéz helyzettel találta már szembe magát? Ki/k segítettek megoldani a problémákat? Mennyire voltak kitartóak? Megfigyeltük, hogy minden gyerekre jellemzőek bizonyos viselkedésminták, hajlamosak hasonló helyzetekben előhúzni mindig ugyanazokat a bevált sémákat. Megbeszéltük azt is hogy a alapvetően két nagy csoportba sorolható a konfliktus kezelésük, vagy problémaközpotú vagy érzelemközpontú. Az a fontos, hogy a békességünket megtaláljuk.
Feldolgoztuk a Szamuráj szerencséje című mesét, ami után mindenki elkészítette saját kis szamuráját.
Dicséretkört is nagyon szerették, hiszen pozitív érzelmeket megmozgató jóleső játék.
A hónap során többször „lazultunk” el, Bagdi Bella dalára.
A valentin napot és a macskák világnapját is megünnepeltük.
A megküzdés szó szoros értelmével is találkoztunk a hónap során. Hiszen pici „lánykáink” tovább jutottak az országos grundbirkózó diákolimpiára. A döntőben bizonyítottak mire képesek. A versenyt lelkes felkészülés előzte meg, de a versenyen is jelesre vizsgáztak tanulóink kitartásból, lelkesedésből, megküzdésből.
„ Itt a farsang, áll a bál” megküzdés, feszültségoldás jelmezben. A játék során a gyerekek mindig felette állnak életkoruknak. Nagyon fontos, hogy azonosulnak a vágyott karakterrel. A jelmez viselése rengeteg lehetőséget jelent. Az osztályban bemutatkoztak, s elmondták miért erre a „szerepre” esett a választás, s milyen varázslatos tulajdonságuk van. Az idősek otthonába is ellátogattunk és elűztük a telet vidám kis műsorunkkal.
Ebben a hónapban is megküzdöttünk az előttünk álló feladatokkal, s azt is megtanultuk „ a legerősebb emberek nem mindig azok, akik nyernek, hanem azok az emberek akik soha nem adják fel!”
A februárunk nagyon mozgalmas volt, de sajnos betegségekkel is teli. A megküzdési stratégiáink a betegségekből kigyógyulás volt elsősorban.
A medve hetünk tematikájába a sportos feladatok kerültek előtérbe, játékos feladatok mackókkal. Építettek a gyerekek barlangot, házakat, gyógyították őket, csapatokat kerestek, az egyforma mackókkal, minden érdekes feladat megküzdéssel kezdődött. A hónapunkban dínó hetet is szerveztünk, mindent megbeszéltünk a dínókról, hogy hogyan küzdöttek meg az élelemért, az életért. Egy nagyon vidám játékot játszottunk a kő-papír-olló szabályával, két gyerekből lett négy, aztán egy egész hernyó, majd a két hosszú hernyó „feje”mérkőzött meg egymással, így egy nagy hernyóvá alakultunk. Nagyon élvezték a gyerekek, többször is eljátszottuk, még a farsangi délelőttünkön is kérték, a sok egyéb feladat között. Volt labdaszedés zsákba, fánk tekerés, porolóval strandlabda vezetés, zene, jelre szoborrá változás. A kevés közös idő ellenére tartalmas megküzdési pillanatokat töltöttünk együtt.