A csoport pajzsot készített, ami megvédi őket a különböző negatív erőktől. A pajzsra bűvös szavakat írtak, amit közösség szinten is segítségül hívhatnak .
Megküzdési stratégiák
Rózsahegyi Kálmán Általános Iskola és Kollégium
A mese olvasást követően, beszélgettünk e témáról. Jó hozzászólásaik voltak a gyerekeknek. Most a szorzótáblák megtanulásakor kell is a megküzdést gyakorolniuk 🙂 A keresztnevek jelentésének internetről történő megkeresése nagy izgalommal töltötte el őket, nem ismerte közülük még senki sem. Lerajzolni néhányuknak nehézséget okozott, de jó volt a hangulat.
Zakladna Skola s VJM Alapiskola Fülekpüspöki
Megküzdöttünk ezzel a témával, de nagyon élveztük. Kikerestük neveink jelentését és a következőtek rajzoltuk a plakátra: keresztény, göngy, ügyesség, északi fény. Két nevet pedig állati jelentéssel kapcsoltuk egybe és így kaptuk meg a tigrislovat, ami nemes fejedelmet jelent.
Az hatodik téma a megküzdési stratégiák volt a boldogságóra keretében, melyet heti tervnek megfelelően valósítottam meg. Cél, feladatrendszer: A gyermekek nézzenek szembe- felnőtt segítségével – a nehézségekkel, kudarcokkal, konfliktusokkal, problémákkal. Hatékony módszerek tanítása a stressz, és indulat kezelésre! Kiemelt fejlesztési terület: : stressz, konfliktus- indulat kezelés, kudarctűrő képesség fejlesztése, együttműködési, alkalmazkodó képesség fejlesztése. Hétfőn a kezdő relaxáció után beszélgetést kezdeményeztem a gyermekekkel az adott témában. „Mit érzel ha feszültnek, idegesnek érzed magad?”„ nem merek megszólalni, tördelem a kezemet, hevesen ver a szívem” „Hogyan lehetne ezt oldani? Mit csinálsz ilyenkor? ”, „sírok, beleütök a párnába, toporzékolok, kiabálok, földhöz verem a játékot, énekelek, tv-t nézek, játszom, rajzolok stb. Nagyon fontos a megelőzés! Nagyon fontos, hogy mi felnőttek engedjük gyermekeinket sokat kötetlenül, szabadon mozogni! Önmegnyugtató tevékenységek: festés, rajzolás, színezés, gyurmázás, gyöngyfűzés, kirakó stb. Koncentrált figyelmet igénylő társasjátékok, kártyajátékok, építőjátékok stb. A mesék világa, a rajzolás, festés, gyurmázás,a szabad szerepjátékok mind azt a célt szolgálják, hogy a gyermek megismerje a világot, és megpróbálja a feszültségeket feldolgozni. Hatékony a stressz oldásra a légzési technikák: lassú légzés, hasi légzés. Izmok feszítése, ellazítása, testmozgás, figyelem elterelése. Adjunk lehetőséget arra, hogy olyan játékot válasszanak, ami önfeledten boldoggá és szabaddá teszi őket. Erről is beszélgettünk a gyermekekkel. Stressz labdát készítettünk lufiból, és lisztből. (izmok feszítése, ellazítása). Következett a kedvenc játékunk kiszabadítása- bátorságpróba. Több kisszéket fonallal körbetekertem, így egy hatalmas pókháló lett. Ha kijutottak a labirintusból, a cél előtt mindenkinek el kellett mondania egy verset, s így kaphatták vissza a játékokat. Következett Bezzeg Andrea: Aranykulcs című meséje. Ezt a mesét, a déli, pihenő idő előtt is mindennap elolvastuk. Kedden a meséből kiindulva tűzokádó sárkányt barkácsoltunk, majd a tornateremben akadálypályát hoztunk létre a mese keretének megfelelően. Szerdán B.B: Ellazulni jaj de jó című zenéjét hallgattuk meg, a zene szövegének megfelelően mozgássorokkal kiegészítve. Ezután ismét kézműves tevékenységet folytattunk. A sárkány várát rajzoltuk, színeztük ,vágtuk, ragasztottuk, kiegészítve királylánnyal, királyfival. Csütörtökön a nagy mozgás keretében ismét újabb akadálypályát készítettünk, majd következett a „hajótörés”, és a „cápatámadás” játék. A gyermekek önfeledten játszottak! Pénteken a gyermekek rajzokat készítettek arról, hogy hogyan jelennek meg az arcukon különböző érzelmek. Ezután szabadon választott mondókán kellett ezt bemutatniuk. Ismét meghallgattuk az „Ellazulni jaj de jó”című zeneszámot. A hetet vidáman, önfeledten zártuk, mint minden „Boldoságóra” hét után.
Ebben a hónapban a 6. és 7. osztályosokkal sikerült alaposan körüljárnunk a témát. A 6. osztályosaink elég eleven csapat, de természetesen ezt ők másképp látják, mint a felnőttek. Ők érzik úgy, hogy mindig csak velük van a baja mindenkinek. Ebből a szemszögből inkább a beszélgetésre, pozitív üzenetek, inspiráló mondatok megbeszélésére fektettük a hangsúlyt. A havi feladatot a 7. osztályosokkal készítettük. Ők inkább azokat a dolgokat hangsúlyozták, amelyek kizökkentik őket a nehéz helyzetekből, amelyektől jókedvüek lesznek. Mindenki kiválasztotta a saját listájából azt, amelyiket a legtöbbször vagy legszívesebben alkalmazza. Ezt rajzolták a saját pajzsukra, melyből összeállítottuk az osztály védekező pajzsát. Ezt aztán a tanteremben kialakított általuk „boldogságsaroknak” hívott részre elhelyeztük a többi eddig elkészült feladat mellé.
Felső-mátrai Zakupszky László Általános Iskola
A gyerekek nagyon izgalmasnak találták a keresztnevek utáni kutatást.
A téma feldolgozása nagyon tetszett nekik, sok élményt sikerült megosztaniuk egymással.
A boldogságóra program 6. témája:
„Megküzdési stratégiák”.
Beszélgető körünkben a nehézségekről, akadályokról, érzelmekről és azok leküzdéséről beszélgettünk. És arról, hogy ki segít nekünk ilyenkor?
De a legfontosabb, amit megtanulhattak: hogy minden probléma, nehézség megoldható, ha van, akire számíthatunk, aki segít, és amitől jobb lesz a kedvünk.
Nagyon jó indoklásokat hallgathattunk meg, jól meg tudták fogalmazni a gyermekek mondanivalójukat és a feladatokat is ügyesen megoldották.
Nagy örömmel vesznek részt a csoport tagjai a Boldogságórákon, igényükké vált ezeknek a megtartása.
A jó hangulat megteremtése után, elhelyezkedtünk a mesesarokban és meghallgattuk ismét Aranykulcs meséjét, amely most is nagyon tetszett a gyerekeknek.
Ez a boldogságóránk is kellemes hangulatban telt el, jól érezték magukat a gyermekek.
Ebben a hónapban a megküzdési stratégiákat, mint fő témát dolgoztuk fel. A megküzdés szakkifejezése arra vonatkozik, hogy mit tesz az ember a negatív esemény vagy helyzet okozta fájdalma, feszültsége vagy szenvedése enyhítése érdekében. Nagyon sokat beszélgettünk erről a gyerekekkel. Fontos feladatom volt a stressz, feszültség, indulat tudatosítása és lehetséges kezelése. Megismertettem a gyerekekkel Bagdi Bella: „Ellazulni jaj de jó a Világomban minden rendben van című CD-ről a hónap dalát, amit egész hónapban sokat hallgattunk. A téma feldolgozását az”Aranykulcs című mesével kezdtem el. Többször eljátszottuk a bátorságpróbát. Sokat színeztek, témával kapcsolatos játékokat játszottak /hajótörés, toronyépítés, cápatámadás/. Véleményem szerint mindenki nagyon jól érezte magát ezeken a foglalkozásokon.
Szőnyi Bozsik József Általános Iskola
Szeretet, összetartás, közös programok, család, zene, humor, egészséges táplálkozás, barátok…
A Nyuszi csoporttal a héten a megküzdési stratégiák témakörét jártuk körbe. A tevékenység elején elmeséltem az Aranykulcs című mesét. A mese történetével teljesen azonosulni tudtak a gyermekek. Várták, hogy milyen akadályokat/ feladatokat kell kiállnia a királylánynak. Végül ők maguk is építettek várakat, labirintusokat , majd akadálypályát, amit rögtön birtokba is vettek és egymás után legyőztek mindenféle képzeletbeli sárkányt. Az asztaloknál lehetőségük volt a gyermekeknek, hogy aranykulcsot( zöld-reménykulcsot) készítsenek, amellyel titkos ajtókat nyithattak meg. Minden leküzdött akadályért egy -egy szobát nyithattak ki. ( Természetesen a képzelet gazdag kincsekkel teli szobáit).