A foglalkozás elején 4-5 fős csoportokat alkottunk. A sikerült feladat, gyorsan beindította a tanulók fantáziáját és hihetetlenül kreatív dramatizálásokat láthattunk. A nevünk feladatot hatalmas lelékesedés fogadta. Minden csoport kapott egy tabletet, amin keresztül kerestek rá saját nevük nevük jelentésére, ,majd rajzolták le. Késztettünk egy olyan faliújságot melyen az osztály minden tanulójának a nevének jelentése megtalálható.
Megküzdési stratégiák
A foglalkozás elején 4-5 fős csoportokat alkottunk. A sikerült feladat, gyorsan beindította a tanulók fantáziáját és hihetetlenül kreatív dramatizálásokat láthattunk. A nevünk feladatot hatalmas lelékesedés fogadta. Minden csoport kapott egy tabletet, amin keresztül kerestek rá saját nevük nevük jelentésére, ,majd rajzolták le. Késztettünk egy olyan faliújságot melyen az osztály minden tanulójának a nevének jelentése megtalálható.
Maci csoport
Sokat foglalkoztunk ezzel a témával. Több beszélgető kör alkalmával beszéltünk arról, hogy mi az amitől félünk, ami szorongást okoz számunkra, hogy tudnánk ezen változtatni, segíteni egymásnak esetleg.
A gumiemberes játék nagyon tetszett, életkorukból adódóan. ellentétpárokat kártyák segítségével kerestünk.
Közösen elkészítettünk egy színes pajzsot, ami segít nekünk a rossz dolgokat távol tartani a csoportunktól (verekedés, undokoskodás, betegség…).
Landorhegyi Sportiskolai Általános Iskola
Ebben a hónapban azokat a lehetőségeket kutattuk, amelyek segítenek megbirkózni a bennünket ért nehézségekkel, a negatív életesemények okozta feszültéggel, fájdalommal.
A téma feldolgozását Boldizsár Ildikó „Hogyan szerzett vizet a kiszáradt kút” c. meséjének feldolgozásával kezdtük. Ebből a kis történetből sok mindent megtanulhatunk az emberi kapcsolatokról, arról, hogy a nehézségek esetén főként önmagunkból kell erőt merítenünk, de mindig számíthatunk társainkra, akik „elgördítik a követ”, hogy tovább tudjunk élni, és segíteni másokon.
A beszélgetőkörben mindenki őszintén elmondhatta aggodalmait, feltárhatta negatív érzéseit, megélt fájdalmait. Főként olyan helyzetekről beszélgettünk, amelyeket nem tudunk megváltoztatni.
Hogyan enyhíthetjük a stresszhelyzet okozta érzelmi reakciókat, hogyan tudjuk megakadályozni, hogy a negatív érzelmek elhatalmasodjanak rajtunk? Közösen összegyűjtöttünk számos stresszkezelési módszert, megküzdési stratégiát, az ötletek mind felkerültek a táblára.
Végül – régi újságok felhasználásával- elkészítettük az „osztály közös erőt adó pajzsát, amely pajzs véd a csalódástól, tehetetlenségtől és kudarcoktól”.
Kőbányai Széchenyi István Magyar-Német Két Tan. Nyelvű Általános Iskola
Miközben szorgalmasan tanulgattuk az új szerzeményünket, a Békességem című dalunkat, a hónap dalát is többször meghallgattuk.
Relax zenére ellazultunk, mint a leeresztett léggömb.
A Gumiemberkét, másképp:– mint gumiabroncsot felfújó ember sokx szoktuk játszani. A gumiabroncs vagy kidurran vagy leenged. Hasonlóan, mikor a zsák búzát kirágja a kisegér.
A királylány, királyfi , sárkány játék nagyon tetszett nekik,mert a hasonló Kő,papír,olló játékot is gyakran játsszák.
5leteltünk:–Módszereket, megoldásokat, lehetőségeket kerestünk, amik segítenek, segíthetnek egy-egy stresszes, szorongós helyzetben megnyugvásra, feloldódásra :
Munka, amit szeretünk vagy Meditálás.
Egyesség. Kompromisszumok keresése a megoldásra.
Gördülékenység. Alkalmazkodó képesség.
Közös munka, közös éneklés = közösség varázsa
Ügyesség
Zökkenőmentesség.
Dáridó…….jókedvre biztatás.
Érzelmek kifejezése
Soha ne add fel! SIKER!
Ezt követően a Megküzdési stratégiák hónapjában a következő feladatokkal foglalkoztunk:
• A bugyelláris, a pipa meg a süveg (Luxemburgi mese) feldolgozása a Boldogságóra munkafüzet alapján.
• Sakkos osztály lévén megnéztük a Polgár lányok küzdelemmel teli életét. Az életrajz után közösen megbeszéltük, átbeszéltük, hogy az apuka Polgár László milyen stratégiákat épített fel, hogy megmutassa, hogy bárkiből lehet zseni, ha kitartóan, keményen dolgoznak. Tulajdonképpen sok tekintetben az árral szemben úsztak, egy olyan sportban szerette volna lányait érvényesíteni, ahol a nők nem voltak elismerve, a sakk a férfiak sportja volt. Küzdött az akkori kor szellemével, nézeteivel, valamint az emberek negatív véleményével. Nem nézték jó szemmel, hogy lányai nem járnak iskolába, nincs gyerekkoruk, stb…
• Labirintus. A gyerekek kaptak egy útvesztőt, ahol az út vége a kitűzött céljuk volt. Az útvesztőben meg kellett keresniük a helyes utat. Rádöbbentek, hogy ez nem is olyan egyszerű feladat, sokszor ütköztek falba, aminek következtében másik utat kellett keresniük. De végül boldogan mutatták a megtalált utat.
• Képregényt készítettek a tanulók, ahol a hős valamilyen problémával találta szemben magát, de végül megoldotta a helyzetet. Nagyon-nagyon élvezték, hogy ők találhatnak ki történetet és rajzolhatják meg.
• Bölcsességek. A mondatokban a bölcsességek összekeveredtek, a tanulók feladata az volt, hogy szín szerint keressék meg a helyes mondatokat. Ezeket a bölcsességeket egyenként megbeszéltük, a saját életükből is kerestek példát!
( Minden ösvényen vannak tócsák. A harag rossz tanácsadó. Ha egy problémát kimondasz, félig már meg is oldottad. A nagy teher is könnyű, ha sokan emelik. A fájdalom elkerülhetetlen, a szenvedés rajtunk múlik.)
Sok dologgal megküzdöttünk és sok dologgal gazdagabbak lettünk………….
A foglalkozás elején meg tudtuk, hogyan változik meg a királylány a sárkánnyal töltött idő alatt a Boldogságóra kézikönyvben lévő mesében. Kiszíneztük a munkafüzet 42. oldalán található „sárkányt”. Majd a munkafüzet 46. oldalán található feladatokat is megoldottuk. Az óra végén meghallgattuk a hónap dalát.
Zöld Gólya Óvoda és Bölcsőde ÁMK
A koronavírus járvány nemcsak a családok életét változtatta meg, hanem az óvodai életre és a csoportunk életére is hatással van. Érezzük a gyermekekben felgyülemlett feszültséget, indulatot. Az „Ellazulni jaj de jó!” című dal, az „Aranykulcs” meséje, a „Hajótörés” játék, stb. nagyban segített a téma feldolgozásában, az összetartozás érzését erősítette bennünk. Sokat beszélgettünk az érzelmekről, a jó érzések pozitív, és a rossz érzések negatív hatásairól. Ezt követően közösen készítettük el a védelmet biztosító pajzsunkat. Ez a pajzs településünket, óvodánkat és a csoportunkat is jelképezi egyben (Sármellék címerén gólya szerepel). Tudatosítottuk, hogy ha megtöltjük életünket mesével, verssel, dallal, sporttal és egészségesen élünk, akkor erősek leszünk. Képesnek érezzük magunkat a megküzdésre, a problémák leküzdésére.
A gyerekek a Békességem c. vers megírását, és annak megzenésítését választották.
Nagyon tetszett nekik a feladat. Nagyon nagy kedvvel vetették bele magukat a munkába. Igazi kreatív munka folyt.
Rég láttam már őket ennyire lelkesnek. Nagyon jól tudtak együttműködni. Jó volt látni, hogy mennyire összehozta őket a közös alkotás. link: https://tinyurl.hu/OOuN/
Békességem / dal szövege/
Kedvelem a viccelődést, nevetést, táncot, zenét, és az otthon melegét.
A virágos rétet nyáron imádom. Szivárványos ilyenkor a világom.
Békesség, békesség! Elkerül a nehézség.
Békesség, békesség! A lelkedben egészség.
Az erdőben a lelkemet kitárom. Nagyon fontos számomra a családom.
Békesség az én igazi nagy álmom. Jöjjön hozzám, s a szívemet kitárom!
Békesség, békesség! Emberek közt az egység..
Békesség, békesség! A lelkedben egészség.
Mindenem a békességem melege, aminek a szeretet az ereje.
Az életnek alapja a bizalom, ölelés, barátság, és az otthonom.
Békesség, békesség! Elkerül a nehézség.
Békesség, békesség! A lelkedben egészség.
Békesség, békesség! Emberek közt az egység.
Békesség, békesség! A lelkedben egészség.