Aktuális boldogságóránkat az „Égig érő fa vagyok, megnövök, mint a nagyok” relaxációs gyakorlattal indítottuk. Ezt követően beszélgetést kezdeményeztem , melynek során a gyermekek elmondhatták , megfogalmazhatták gondolataikat a megküzdéssel kapcsolatban. A gyermeki válaszok sokfélék voltak . Abba azonban valamennyien egyetértettek, hogy a megküzdéshez olyan képességekre van szükség , mint például a bátorság, a fel nem adás, a gondolkodás , „mert nem mindig az erőnket kell használni a megküzdéshez.” A mesehallgatásra Boldog Dórával és a jól ismert mondókával hívtam a gyermekeket. Most is az élőszavas mesebemutatást választottam, tudatosan alkalmazva a különböző kommunikációs elemeket. A mese gondolatokat ébresztett most is a gyermekekben: ” Ebben a mesében a megküzdéshez a királylánynak a szívére és a szeretetre volt szüksége . A sárkány jóságos és nem gonosz ,mert segített a királylánynak , hogy jó legyen.De jó, hogy a királylány megváltozott és végül Ő győzött .”
Ezután egy közös játék során megfigyelhették , hogy milyen érzéseket vált ki saját magukban ha pozitívan illetve negatívan közelítenek egy kihíváshoz. Először pesszimista gondolatokat fogalmaztunk meg Pl.: Nem fog sikerülni. Úgysem fogom tudni megcsinálni.Nem fog menni… Majd optimista , pozitív gondolatokat : Meg tudom csinálni! Sikerülni fog! Képes vagyok rá!Ügyes vagyok! Érzéseik , gondolataik szerint sokkal jobban érezték magukat az utóbbi esetben. Erőt adott nekik és boldogságot . A tevékenységünket szokásunkhoz híven élményszínezéssel és a hónap dalának éneklésével zártuk ismét.
Megküzdési stratégiák
A megküzdési stratégiák témát a szokásos módon két órában dolgoztuk fel. Az első órán a bevezető gondolatok megbeszélése után kezdtük az anyag áttekintését. A Nemet mondani nem ér játékkal dolgoztunk. Először körben ülve beszélgettünk olyan élethelyzetekről, amikor nemet kell volna mondani, de az illető diák igent mondott. Ezt követően négy fős csoportokban beszélték meg, hogy az adott élethelyzetekben hogyan lehetett volna nemet mondani. Miután elkészült a saját verziójuk, eljátszották a többi diák számára. Több jó megoldás is született, a tanulóknak tetszett ez a feldolgozási módszer.
A második osztályfőnöki órán a gyerekek szavazás útján abban egyeztek meg abban, hogy pajzsot fognak tervezni. Szintén csoportmunkában dolgoztak. Több jó megoldás született.
A zárókörben még egyszer összefoglaltuk a témával kapcsolatos legfontosabb gondolatokat.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
A megküzdési stratégia téma, nem a legkönnyebb egy első osztályos számára, de a gumiemberes gyakorlattal szépen ráhangolódtunk arra, hogy milyen nagy szükségünk van egymásra, s hogy szükség esetén meg kell tanulnunk másoktól segítséget kérni és elfogadni. Tetszett nekik, hogy a másik segítsége által tudott csak „levegőhöz jutni” és kiteljesedni. Mindenkinek utána kellett néznie, hogy mit jelent a neve, s a szülei miért pont ezt a nevet választották számukra. Szerencsére már a legtöbb betűt ismerjük, ezért leírták és önállóan díszítették neveiket a gyerekek, Egy alkalommal a Pozitivity játékkal is játszottak. Természetesen a hónap zenéjét most is lelkesen fogadták! :)…
A téma bevezetését, kedvenc játékaik kiszabadításával kezdtük el, amit bátorságpróbák teljesítésével lehetett elérni. A csoportszobában a gyermekeknek a kedvenc játékeszközei tűntek el, amit egy idő után jeleztek. A csoportszoba játékpolcán, eközben meg is találták ,,Pók néni „(csoportszobában lakott) levelét, aki jelzéssel volt feléjük, miszerint ezen a héten nagyon hangosak voltak, egymást bántották, illetve ki is közösítették – és ,,Pók nénit” ez nagyon zavarta-, büntetésből ezért elvette a kedvenc játékaikat. Térkép alapján, bátorságpróbákat kellett kiállniuk, ami; kedvenc dal éneklése, versmondás, ,,Süllyedő hajó játék” eljátszása, valamint labirintus útvonal követése az óvodában -voltak a gyermekek feladataik. A megvalósulás ideje alatt, nagyon figyeltek hangerejükre, egymásra, egymással való összedolgozásra a sikeres megvalósítás érdekében. Szociális érzékenységük, erkölcsi mutatóik, valamint a cél elérésének érdeke szorosabbá tette a gyermekek együttműködését. A bátorságpróbák után ,,Pók néni” visszavarázsolta a játékeszközeiket a csoportszobába, amit újra birtokba vettek.
Kedvenc összehangoló gyakorlataik az 1,2,3-mak voltak, majd Bagdi Bella ,,Ellazulni jaj, de jó…!” c. dalára végigkövették a mozgássort, amit nagyon élveztek. Bezzeg Andrea: Aranykulcs meséje sok konklúziót tartogatott számukra, amit párhuzamosan össze is hasonlítottak az ő bátorságpróbáik kapcsán, így beszédaktivitásuk fokozódott, kommunikációs készségük erősödött. Örömmel színezték ki Róza királylány és a sárkány színezőt, miközben újra felelevenítették a mese tartalmi elemeit.
A mackó héthez kapcsolódva felsoroltunk medve mesehősöket. Majd egy kislány a boldogságóra témájának körvonalazása kapcsán a Peddington kalandjai című mese egyik epizódját mesélte el nekünk spontán, ahol egy szomszédba átrúgott labda visszaszerzése volt a téma. Megbeszéltük, hogy mindenkinek ismernie szükséges a megküzdéshez szükséges stratégiákat, ami személyenként eltérő. Fel kell ismernünk, hogy egy-egy megoldandó feladat, probléma esetén egyedül, vagy segítséggel tudunk megoldást találni. Érdemes átgondolni a teendőket, lépéseket, mielőtt cselekszünk. Mindig vállaljuk fel a problémát, őszintén mondjuk el a gondunkat. Ezt ahhoz hasonlítottuk, mint amikor füst van a szobában, ablakot nyitunk, hogy távozzon a füst. Ilyen nekünk a beszéd, a kommunikáció, a problémák kimondása. A relaxálás kitisztítja a gondolatainkat, segít ellazulni és a helyes megoldást megtalálni. Ehhez Bella dalát hívtuk segítségül, a daltól ellazulva kerestünk a Peddington átesett labdájára megoldásokat. Egy kislány bábokkal eljátszotta, hogyan oldaná meg a labda problémáját. Boldog Blanka és Benőke körbe adásával mindenki elmondta, hogy kihez fordulna segítségért. Itt főként a szülőket és barátaikat sorolták fel a gyerekek. Az Aranykulcs című mese megmozgatta fantáziájukat, témáját még napokig játszották.
Motivációként megnéztük a Pozitivity társasjátékról szóló videót. A tanulók ezután elkezdték a saját stratégiai játékukat megtervezni. Meglepetésemre voltak olyan tanulók, akik számára ismeretlen volt a „társasjáték” fogalma. A többiek saját élményükről meséltek nekik, így próbálták elmagyarázni mit is jelent a társasjáték.
A gyerekeknek nagyon megtetszett az ötlet, rengeteg időt fordítottak a munkájukra: 3 hétig folyamatosan készítették napköziben, rajzórákon.
Ötletes, igényes, szép munkák készültek, melyekkel szívesen játszanak.
A Nomen est omen feladat megkezdése előtt megkerestük a latin kifejezés jelentését. Aztán a gyerekek saját keresztnevének jelentését. Olyan híres, ismert embereket is kerestünk, akik szintén ezt a keresztnevet viselik. Megbeszéltük, hogy mit tudunk ezektől az emberektől tanulni, miben lehetnek a példaképeink. Színes lufikra elkészítették a nebulók saját magukról készült rajzaikat. A felszálló léggömbök jelképezik, hogy kitartással, akarattal, pozitív életszemlélettel szárnyalhatunk.