Február hónapban több mindennel is meg kellett küzdenünk. Gyerekként, ami sokszor igen nehéznek tűnik az már felnőtt fejjel nagyon könnyű. Viszont mindenki problémája más és más. Ami az egyiknek könnyű a másiknak nehéz, mert emberek vagyunk és nagyon különbözőek. Sokat beszélgettünk az élet ” nagy ” dolgairól és roppant jó volt hallani a tanulóktól, hogy ők mivel küzdenek nap, mint nap. Segítettünk egymásnak biztató szavakkal, cselekedetekkel, hogy mit, hogyan küzdjön le. Szituációs játékokon keresztül figyelték meg a mindennapi problémákat, amikkel meg kell ” birkózniuk „. Jobbnál- jobb szamurájpáncélok születtek, amik segítettek nekik a megküzdésben. Szeretettel küldöm a beszámolómhoz a fotókat!
Konczné Szabó Szilvia
Megküzdési stratégiák
A február hónap hiába rövid mégis nagyon hosszúnak tűnt első osztályban,a félév után nagyon sok munka várt vár ránk.
A gyerekek nagyon fáradtak és ennek a hónapnak a témája nagyon időszerű volt.
A hónap dalával tényleg ellazultunk,őszintén beszéltek a gyerekek félelmeikről,bábatukról,örömükrő.
Utána ezeket a módszereiket le is rajzolták,amelyeket a szivárványunkra fel is ragasztottunk.
Ez egy igazán tanulságos hónap volt számomra is!
Relaxáció: Érintés – arc simítás két tenyérrel, közben a pajtásunk szemébe nézünk.
Dal: Bagdi bella: „Ellazulni jaj de jó!”
Feldolgozás:
Utazás Meseországba – átúszás az Óperenciás tengeren (utánzó mozdulatok).
Barlang megépítése közösen, A barlangban ülve meghallgatunk egy mesét ( A három medve)
Miután meghallgattuk a mesét, ki kell állnunk a hét próbát.
Ha teljesítjük, a varázspalotában lakomázhatunk.
1. Kedvenc dalunk eléneklése amivel elaltatjuk a varázslót. ( Ácsorogjunk, bácsorogjunk….)
2. Palota építése a mesehősöknek nagy méretű fakockákból.
3. Mondóka elmondása ritmusosan, mozgással kísérve.
( Így mennek a gyerekek…)
4. Halacskák kifogása Meseország tavából.
5. Pingpong labdával átkelés a varázspatakon
6. Átmászás a sötét alagúton.
( hengeren vagy két karikán.)
7. Örömtánc
Bagdi Bella: Van nekem egy álmom…
Lezárás:
Gyümölcskeresés a csoport szobában, kézmosás után elfogyasztása a varázspalotában.
Jutalmul, mivel mindenki nagyon ügyes, bátor és kitartó volt, a megküzdés jelét ábrázoló matricát kap ajándékba.
Február hónapban, a Megküzdési stratégiák témában azt kértem a foglalkozáson a tanulóktól, hogy írjanak le egy olyan akár aktuális helyzetet, amely miatt jelenleg aggódnak, nyugtalanok. Sokan közülük elsősorban a tanulmányaikkal kapcsolatos aggodalmakat jegyeztek le, pl. félnek, hogy rontanak egy tantárgyból. Mások a családjukkal kapcsolatos gondokat írtak fel a lapjukra. Miután megbeszéltük a problémákat, kértem őket, hogy írjanak olyan lehetőségeket, melyek segítségével szerintük csökkenhet az aggodalmuk, vagy segíthetnek a problémák megoldásában. Több jó ötletük volt ezzel kapcsolatban is, például megfogalmazták, hogyan tudnának javítani, mi lenne szükséges hozzá. A családdal kapcsolatos gondok kapcsán megfogalmazták, hogy többet tudnának esetleg otthon segíteni, akár a házimunkákban, vagy több időt tölthetnének a szüleikkel, rokonokkal. Fontos dolgokat fogalmaztak meg a tanulók, melyek hozzásegíthetik őket a nehéz helyzetek könnyebb és gyorsabb megoldásához, szorongásmentes feldolgozásához.
Nem csak a sárkánnyal lehet megküzdeni!
Bagdi Bella Ellazulni jaj de jó! című dalát a hónap elejétől hallgattuk a gyerekekkel. Ismerkedtünk a szöveggel, és a tartalommal. Igazán akkor került közel hozzájuk, amikor a Boldogságórán a leterített szőnyegeken fekve lazulhattak el a dalnak megfelelően. Ekkor értették meg a dal mondanivalóját is. Egy-két gyereknek különösen tetszett, egy-két gyerek pedig – az elmondásuk alapján – furcsán érezte magát.
Február 14-én fakeretes szív alakú fonalképet készítettek a gyerekek. Az elkészült alkotásokból ötletes formációkat alakítottak ki.
Február 20-án farsangi mulatságot tartottunk az osztályban. Mindenki jelmezt öltött. A szülők által készített finom fánkot és sütiket ettünk, és sokat táncoltunk. A félévi nagy hajrák után, jól jött ez a kis buli!
A Boldogságóra elején vigasztaló mondatokat gyűjtöttünk. Nagyon könnyű volt, mert ontották a jobbnál jobb ötleteket. Érződött, hogy sokan kapnak vigasztalást, biztatást a családtól.
A szivárványunk elemeibe beépítettük a vigasztaló mondataikat. Egyikük így fogalmazott: A felhők mögül mindig előbújik a nap! Nagyon élvezték ezt az alkotást!
A „Rongybabává válok, csak pihenni vágyok…” relaxációs gyakorlatot órákon is alkalmaztuk, amit szívesen végeztek egy-egy nehezebb munka után. Ők kérték, a „rongybabát”.
A mese felkeltette az érdeklődésüket. Lelkesen fogalmazták meg a hallottak után a gondolataikat Bálint életének alakulásáról. Életükből is hoztak be példákat.
A foglalkozás végén a Sárkány, Lovag, Királylányt játszottuk. Azt tapasztaltam, hogy a szeptemberben megismert játék az elején nagyon döcögősen ment, sok volt a vita. Most viszont, tudatosan, pontosan, célirányosan egyeztettek, cselekedtek. Ők is élvezték a gördülékeny játékot.
A múlt hónap célkitűzése, a Kávé helyett vicces reggeli, átnyúlt februárra is. Amikor mindenki elmondta a saját viccét, kitalálták, hogy folytassuk! Most találós kérdéseket hallgatunk minden reggel. Megkértek, hogy ebben én is vegyek részt. Lelkesek, kíváncsiak, várakozók.
Várjuk a márciusi Apró örömök élvezetét is!
Foglalkozásunkat a „Napimádás”-és a „Meglengetem a karom…” relaxációs gyakorlattal indítottuk. A gyakorlatok segítették a koncentrációt, a hangolódást. Ezután „Az erdei tisztás” mesés történetből megtudhattuk, milyen nehézséggel kellett megküzdenie az erdei kis állatoknak. Ezt követően , megbeszélve a mese üzenetét, lehetőséget biztosítottam arra, hogy a gyermekek is elmondhatták mindazt, amivel nekik kell szembe nézniük, amivel nekik kell megküzdeniük Pl: a sötétségtől való félelem, vagy a futóversenyben való részvétel, homokvár építés nehézségei. A beszélgetős után előkerültek a Szupererő kártyák, amelyek segítségével beazonosítottuk azokat a Szupererő képességeket, amelyek segítenek legyőzni a nehézségeinket. Jó volt megtapasztalni a gyermekek aktivitását. Beszélgetős tevékenységünket a Sziv Manó kártyajátékkal zártuk. Fókuszáltunk az érzéseinkre, melyeket egy-egy akadály leküzdése során érzékelünk. Ezt követően a drámajáték elemeit beépítve mozgással jelenítettük meg a mese szereplőit, majd a vizuális alkotó tevékenység során elkészítettük a meséhez kapcsolódó feladatlapocskát. A délelőtt folyamán meghallgattuk Bagdi Bella gyermekdalát ,a Bátorság dalt is.
Ismét egy jóhangulatú, aktív boldogságórával gazdagodtunk 🥰
Célkitűzés: Ma arról fogunk beszélgetni, hogyan tudunk megbirkózni a nehéz helyzetekkel!
Az óra menete:
1. Ráhangolódás:
– köszönés, közös mondókázás, éneklés
– „Érzeméter” játék: a gyerekek arckifejezésekkel mutatják meg, hogy érzik magukat
– Rövid beszélgetés: volt-e olyan helyzet, ami nehéz volt neked a héten?
2. Megküzdési stratégiák bemutatása:
– Mese felolvasása: Bátor kiskutya /aki nehéz helyzetbe kerül, de sikeresen megoldja/
– Beszélgetés: mit tett a mesehős, hogy jobban érezze magát?
Megküzdési technikák megbeszélése: mély levegővétel, segítségkérés, pozitív gondolkodás, nyugodt hely keresése.
3. Gyakorlati feladatok:
– „Segíts a plüssnek!”: A gyerekek egy plüssállatnak segítenek megoldani egy nehéz helyzetet /pl. elvesztette a ceruzáját/
– Szituációs játék: Képek segítségével különböző helyzeteket mutatunk be és közösen kitaláljuk, hogyan lehet azokat jól kezelni.
4. Lezárás:
Az óra végén közös éneklés és tánc következik, majd közösen elkészítjük a Kiszebábunkat.
Megküzdési stratégiák
A pszichológiában megküzdési stratégiáknak nevezik azokat a tipikus megközelítésmódokat, amelyekkel az emberek akkor élnek, amikor egy megoldásra váró problémával, tágabb értelemben bármiféle stresszhelyzettel szembesülnek. A személy erőfeszítéseket tesz a gondolkodásában és a viselkedésében a stresszforrást jelentő helyzet megoldására és/vagy elviselésére. A megküzdés folyamatában új készségeket sajátíthatunk el, tudásra tehetünk szert, kapcsolatokat építhetünk, így ha a stressz hatékony megküzdéshez vezet, hozzájárul fejlődésünkhöz.
A stratégiák közül egyik sem jobb vagy rosszabb. Egyéntől és helyzettől, a konkrét körülményektől függ, hogy mikor mire van lehetőség és mit érdemes preferálni.
A problémaközpontú megküzdés során az egyén arra törekszik, hogy az adott stresszkeltő helyzetet megváltoztassa, vagy a jövőben elkerülje.
Az érzelemközpontú mechanizmusok alkalmazásának célja az érzelmi stresszreakciók enyhítése, a negatív érzelmek elhatalmasodásának megakadályozása.
A segítségkérés, a társas támogatás keresése, egy szinte minden helyzetben adaptív megküzdési lehetőség! Már a meghallgatás is segítség lehet !
Tanulásunk, iskolai életünk során nagyon sok küzdelemmel, feladattal, megoldásra váró dologgal, stresszhelyzettel találkozunk. Sok irányból megközelítettük a témát februárban:
1.Beszélgetés közben színeztünk.
2.Feldolgoztuk a Bugyelláris, a pipa meg a süveg c. népmesét. Megbeszéltük mik és kik segíthetnek a nehézségek leküzdésében.
3. Ismét végignéztük az egykori olimpikonjaink dalát, amit a gyerekek nagyon szeretnek. Mi hajtotta őket a célok eléréséhez? Örömmel nézik, éneklik mindig ezt a dalt. Példát ad céljaik eléréséhez az útjuk.
4.Énekeltük többször Bagdi Bella: Jobb veled a világ! dalát, mellyel mindig erősítjük, hogy összetartozunk és mindig számíthatunk egymásra.
5. Rengeteg versenyre készülünk ebben az időszakban, valóban sok próbatétel előtt állunk mostanában. Biztatjuk , dicsérjük egymást a munka során, nyugtató zenét hallgatunk, segítünk egymásnak a felkészülésben.
6. Szófelhőt készítettünk a megküzdés témában. Kinek mi jut eszébe e témával kapcsolatban, valóban szerteágazó gondolatok voltak, előző havi témáinkkal szorosan összefüggve, s a lényege a siker, a boldogság keresése.
7.Sokat beszéltünk saját nehézségeinkről, problémáinkról, amiben élünk és ahogy élünk. Mintaként is szolgált jópár család mindennapja számunkra, ahogy ők megküzdenek a sorsukkal.
Munkánk, küzdelmeink során együtt éljük át a sikereket, a kudarcokat, az örömet, a szomorúságot, ezek a közös élmények még közelebb hoznak minket egymáshoz, őszintébb, segítőbb légkör alakul ki köztünk, amely a boldogulásunk –boldogságunk kulcsa. Nagyon fontos ,hogy a problémákat megbeszéljük, egymást meghallgassuk, bízzunk egymásba és próbáljunk meg segíteni, megoldásokat keresni.
Égig érő fa vagyok, megnövök, mint a nagyok… motivációs játékkal kezdtünk. Meghallgattuk Bagdi Bella: Ellazulni jaj, de jó! című dalát. Beszélgetés a gyerekekkel:
Mit jelent a megküzdés?
Olyan mondatokat kellett nekik mondaniuk, amik segíteni szoktak nekik, ha szomorúak, elkeseredettek valami miatt. Amik vigaszt nyújtanak nekik, ha nehézséggel találják szembe magukat.
A bugyelláris, a pipa meg a süveg című mesét hallgattuk meg tanítói felolvasással.
Majd páros munkában megoldották a Hegyek – völgyek című feladat a munkafüzetben.
A csodálatos segítők
Megbeszéltük, hogy a mesében egy segítővel és egy rosszakaróval találkozik Bálint. Megkérdeztem tőlük: Te kire számíthatsz, ha nehéz helyzetben vagy? És te kinek nyújtasz segítséget?Rajzold le!
Közben egy nyelvtörőt tanultunk meg.
Egy icike-picike pocok pockon pöckölt egy másik icike-picike pockot, mire a pocakon pöckölt icike-picike pockot is jól pocakon pöckölte az őt pocakon pöckölő icike-picike pockot.
Záró idézetünk:
„Boldognak nevezzük azokat az embereket, akik az életük során megtanulták elviselni az élettel járó nehézségeket, így ezek nem tudják őket maguk alá gyűrni.”
Juvenalis
A gyerekekkel beszélgettünk, hogy kinek mi segít abban, hogy magabiztosabb legyen. Milyen tulajdonságukra büszkék. Először igen alul értékelték magukat, s inkább a társuk követendő példáit emelték ki. Ekkor meséltem nekik a japán szamurájok életéről, feladattudatukról és rámutattam, hogy mindenkinek van, vannak erősségei, amik kisegítik őket az akadályok leküzdésében. Lassan, de egyre magabiztosabban mondták ki azokat a tulajdonságaikat, amikre valóban büszkék lehetnek. Ezután a komoly beszélgetés után készítette el mindenki a saját szamurájpáncélját.