A lelkünk terheit legtöbben félünk letenni, mert már annyira megszoktuk őket, hogy talán attól félünk, hogy ha letesszük, megszűnik az a látszat stabilitás, amit a megszokása okoz. Szinte hiányozna, hogy utána nincs miért haragudnunk, vagy neheztelnünk. Pedig csak a földhözragadtságunkat erősíti. Mindaddig cipeljük a problémákat, amíg úgy nem érezzük, hogy nem tudunk tőlük tovább létezni. Akkor letesszük, és megérezhetjük az általa okozott “felszabadulás” érzést, és megérthetjük, hogy az “út” a fontos. Utána pedig megtölthetjük a „zsákunkat” pozitív érzelmekkel, amit az úton járás során tapasztaltunk meg.
Megküzdési stratégiák
Kiskunhalasi SZC Kiskunfélegyházi Kossuth Lajos Szakképző Iskolája és Kollégiuma
Minden ember a maga keresztjét érzi a legnehezebbnek, pedig mások talán a miénknél még nagyobb problémákat kell, hogy megoldjanak. Sokszor úgy érezzük, akkora teher, hogy már szinte agyonnyom a súlya. Egyszerűbb lenne ezeket a gondokat csak úgy „letenni”, de nagyon sokszor csak cipeljük magunkkal, amíg valahogyan meg nem értjük, hogy nincs már szükségünk rájuk, mert csak hátráltatnak a haladásban.
Kiskunhalasi SZC Kiskunfélegyházi Kossuth Lajos Szakképző Iskolája és Kollégiuma
A tanmese elgondolkoztatott bennünket. Vajon érdemes-e a múlton rágódni? Inkább az előttünk álló új dolgokra kell gondolni. Mindig vannak új lehetőségek, új utak, amiket érdemes kipróbálni, végigjárni, mert az ezalatt tapasztaltak mind csak megerősítenek.
Villányi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
A Villányi Általános Iskola és Alapfokú Művészti Iskola 1. a osztályos tanulói ezen a boldogságórán meséltek a saját nehézségeikről, félelmeikről, ki mit érez amikor fél. Egy testen bejelölték, hogy mely testrészükön éreznek fájdalmat, ha izgulnak vagy félnek valamitől. Beszégettünk arról is, hogy mit lehet tenni ebben a helyzetben, hogyan tereljük el a figyelmünket. Ezután közös játékkal oldottuk az izgulás okozta feszültséget.
Ez alkalommal biciklitúrára mentünk. A táv már maga kihívás volt. Az út felénél egy jó magas domb várt. Mindenki eldönthette hogyan megy fel, majd jön le róla. A legszebb pillanat az volt, ahogyan a legbátortalanabb társukat segítették, úgy, mint addig soha. A kép a közeli szalmakazlakon készült. Emlékezetes nap volt ez számomra is, meg kellett küzdenem a saját félelmeimmel is.
A Diákönkormányzat napja alkalmából csapatversenyen vettünk részt. Fontos volt, hogy a gyerekek egymás ismeretének segítségével a legmegfelelőbb csapatkapitányt válasszák. Ezt teljes mértékben rájuk bíztam. Komoly feladat volt, de megegyeztek. Érdekes volt nézni, hogy érveltek, vitatkoztak, végül mégis megegyeztek, hogy ki legyen az.
Ezután arra kértem őket, hogy valamilyen stratégiát építsenek fel, aszerint, hogy kinek mi az erőssége, miben tud leginkább a csapat segítségére lenni. Itt szintén az egymás ismerete, és az egymásról alkotott vélemények számítottak. Ki is választották, hogy kit „delegálnak” az ügyességi, a matematikai vagy a kommunikációs jellegű feladatokhoz. Öröm volt látni, ahogy a srácok összedolgoznak!
Az eredmény magáért beszélt, nagyon ügyesek voltak, bár végül pontozás nem volt, hanem csak a részvétel számított, mégis odatették magukat a fiúk. Nagyon büszke voltam rájuk.
Szegedi Vörösmarty Általános Iskola
Megküzdési stratégiák
Nehézségek az 1.b osztály életében is vannak, amióta azonban a boldogságórák az életünk része lett könnyebben túllendülünk a nehézségeken, és jobban odafigyelünk egymásra. Ennek ellenére sok új ismerettel, és tapasztalattal gazdagodtunk ebben a hónapban, és így legalább ha igazán nehéz helyzetbe kerülünk valaha, vagy egy nagy kihívással kell megküzdenünk már lesz ötletünk, hogy , hogyan vészeljük át ezt az időszakot, mi az ami segíthet nekünk ebben.
A relaxáció és az éneklés a minden napunk része, de tudatosítottuk, hogy gyógyírként is használhatjuk.
Hám János Római Katolikus Teológiai Líceum
MEGKÚZDÉSI STRATÉGIÁK
A mai tevékenységen a Hám János Római Katolikus Líceum előkészítő osztályában arra törekedtem, hogy rávezessem a gyerekeket, hogy hogyan lehet leküzdeni a negatív esemény, vagy helyzet okozta fájdalmakat, hogyan győzhetjük le a feszültségeket, szenvedéseket, hogyan enyhülhetnek a problémák okozta nehézségek….
A suszter manói című mese meghallgatása volt az indító momentum. Ezután szerepekre osztva eljátszottuk, közben megbeszéltük, hogy milyen problémáik voltak a suszternek, feleségének, majd kik lettek a segítőik, hogyan oldódtak meg problémáik. Elsoroltuk a szereplők tulajdonságait, mint segítőkészség, becsületesség, jóság, szorgalom. Ezután manókat színeztünk, nyakbavalót készítettünk, hogy a gyerekek is szorgalmas, segítőkész manókká váljanak.
Játékként feszültséglevezető mozgásos játékokat játszottunk, majd érzelmeink kifejezését varázsoltuk az arcokra, mint ijedtség, rémület, szomorúság, amelyek átváltoztak boldogsággá, örömmé, vidámsággá.
A foglalkozás lezárása az volt, hogy meglepetésszerűen társaiknak kis jutalmakat ragasztottak a nyakbavaló manócskáikra. Ezt követően megtekinthették, ki mit kapott, hogyan segítették egymást, mivel jutalmazták meg barátaikat.
A tevékenység elérte céljait, megtapasztalták, hogy kétségbeesett helyzetben is mindig érkezik segítség, megoldás, ami a bánatot, szomorúságot örömmé, boldogsággá varázsolhatja….
tanító: Renn Renáta
Andreetti Károly Általános Iskola és Művészeti Iskola
A gyerekek az online oktatás időszakában naplót vezettek. Ebben jegyezték fel, mi minden történt velük, mik voltak nehezek, milyen apró örömök érték őket.