Ebben a hónapban a megküzdési stratégiákat inkább a mindennapi élethelyzetekben, szituációkban gyakorolták a 3. osztályos gyerekek otthon és az iskolában. Nagy örömmel és aktívitással, csoportmunkában összegyűjtöttük a megküzdési technikákat, módokat, majd egy kreatív, közös munkával megszületett a remekmű a rajz szakos kolleganő segítségével.
Megküzdési stratégiák
Megküzdési stratégia hónap az egyike a legnehezebben értelmezhető és megközelíthető alsós tanulóimnak. Nem így történt ebben a hónapban. A megismerési és feldolgozási folyamat minden egyes elemét élvezték. Nem kellett senkit rávezetni a megküzdés felé vezető útra, gondolkodási beállítódásuk is abszolút pozitív irányba változott a kiválasztott feladatok megoldásai közben.
Hajformázó stúdiónk megnyitása előtt a Hair Love film hatotta meg őket. Rögtön megértették a szereplők nehézségeit, átérezték problémáikat, kiemelték azon tulajdonságaikat, melyek továbbléptették, és pozitív irányba változtatták őket.
Majd előkerültek haj szalonjaink fésűi, csatjai, tollak, csipeszek, gumik. Őrült, vicces és extrém fizura kompozíciók születtek, miközben társas kapcsolataik fejlődése láthatatlanul, vicces keretek között erősödtek.
A megvalósítási ötletek közül, jó gyakorlatos relaxációs gyakorlatainkba beépítettük a szivárványos mélylégzést, és az Ellazulni, jaj de jó dal szerinti utasítások követésére is sor került.
Több alkalmas programmá vált a Kecskekatonaság című mese megismerése, megnézése, feldolgozása. Voltak, akik álarcokat, mások fejdíszeket készítettek. A projekt zárásaként a kecskék kiképzésére is sor került. Mindenki beválasztódott a kecskehadseregbe.
Végezetül egy kis álarcos mókázásra és társasjátékozásra is sor került.
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola Örömsziget Óvodája
A kicsik közül még sokan most ismerkednek a szabályok betartásával, a közös játék örömeivel és nehézségeivel, és az eszközök használatával, ami nap mint nap a megküzdési stratégiák gyakorlását teszi lehetővé. Mi a legfontosabbnak azt tartjuk, hogy ami nem megy, azt közösen begyakoroljuk. A közös gyakorlás segíti a kognitív funkciók fejlesztését, miközben sikerélményt élnek át, így erősödik pozitív énképük, önértékelésük és az óvónő – gyerek kapcsolat is bensőségesebbé válik. A farsangi játékok is jó alkalmat adtak a küzdelmek mókás megtapasztalására, amely mindenki számára élményszerű volt. A legjobban azonban „Pók néni” által eltüntetett babák kiszabadítása tetszett a kicsiknek, ahol közösen kellett különböző megpróbáltatásokat leküzdeniük. A feladatok között volt verselés, bohócképek keresése, éneklés, tengeren hajóval átkelés, amelyek végrehajtásával sikerült a babákat újra visszakapni, így a feszültség oldódott, és újra nyugalom, kielégültség, boldogság költözött a csoportba.
Sülysápi Móra Ferenc Általános Iskola
A mese felolvasása és átbeszélése után, elkészítettük a mi kis „kecskecsapatunkat”. 🙂
Az előző hónapban, januárban elérhető célokat tűztünk ki. Februárban e céljaink elérését segítő megküzdési stratégiákat állítottunk fel. Elkészítettük megküzdési szókészletünket, mely a jövőben is segítségünkre lesz.
Már pici gyerekkortól erősítenünk kell a gyerekekben, hogy ne adják fel! Olyan feladatokkal erősíteni őket, amit végre tudnak hajtani. Megtudnak küzdeni a kihívásokkal, versenyhelyzetben is tudnak teljesíteni. Pozitív hozzáállás=megpróbálom, megcsinálom.
Ebben a hónapban volt egy rövid film, amit megnéztünk a gyerekekkel,a látottakat átbeszéltük. Több gyermek volt hasonló cipőben és ezt elmeselték. Néhány vállalkozó szülő bevonásával a gyerekek csináltak otthon az anyukájuknak, apukák meg a kislányoknak. Az iskolában elmondták hogy kinek okozott nehézséget, kinek volt egyszerű a feladat. Mindenki lelkesen mesélt a fodrászkodásról.
A gyerekekkel a megküzdési stratégiák kapcsán az egymás frizurájának elkészítését választottuk. Az először könnyűnek tűnő feladat, egyre inkább újabb és újabb akadályokat állított a gyerekek elé. Annak, aki a frizurát készítette azért volt nehéz, mert a párja nem olyan hajkoronát szeretett volna, a másiknak meg azért volt küzdelmes, hogy el tudja-e készíteni és vajon tetszeni fog-e a társának? Kis segítséggel, rávezetéssel sikerült a feladatot sikeresen és vidáman megvalósítani.
Emellett a tanulókkal megbeszéltük, hogy milyen megküzdéseink vannak az életben: az iskolában és a családban is. Mi mindent kell tennünk azért, hogy gördülékenyen menjenek a dolgaink. A diákok szívesen meséltek történeteket, merítettek saját életük eseményeiből. A játék és a sport élményével oldottuk az esetlegesen felgyülemlő többletenergiákat.
A napot egy kis reggeli sétával , tornagyakorlatokkal kezdtük – a gyerekek által ismer mondókák, Népi gyermekjátékok eljátszása, Kecske, kecske mit csinálsz a kis kertemben?’’, Gyertek haza kis libáim ‘’
* Relaxációs gyakorlat- Malomkörzés- Álló helyzetben a két kar magas tartásból indítja a jobb-bal karral váltva körzést, gyorsítjuk a mozgást a legnagyobb sebességig… Sebességi versenyt és közben mondogatjuk az ismert mondókát, Lassan forog a kerék”
* Reggeli beszélgető kör- Hogy vagy kör? – ráhangoló játékok
* Kérdéskör- Van valaki aki félt valamitől? – a gyerekek elmesélték mitől szoktak félni/ sötétben, szellemektől, a fekete emberektől, szörnyektől, a korcsolyázástól stb.
* Szituációs játék-, Bátorságpróba” – Két csoportot alakítottunk akik félnek és akik bátrak. A gyerekek párt választanak minden félős gyerek egy bátor társat választ, aki félt bekötjük a szemét egy kendővel, majd a társa vezeti kezét fogva a kijelölt úton
* Témafeldolgozás mesével – A kicsi dió- magyar népmesét asztali bábszínház segítségével dolgoztuk fel, majd eljátszottuk, elismételtük amit a cipó mondott az ördögnek: – Elvetik a magot – Kuporodjatok le a szőnyegre! – Nőni kezd – Lassan nyújtózzatok egyre magasabbra! – Learatják a búzát, – Amikor megérintitek a bokátokat, dőljetek el! – Szekérre rakják, elszállítják – Szorosan feküdjetek egymás mellé és guruljatok odébb – Kicsépelik a magokat – Csiklandozzuk meg egymást! – Megőrölik a búzát – Dörzsöljétek össze a tenyereteket! – Dagasztás – Dögönyözzétek meg egymás hátát- Sütés – Guruljatok be a kemencébe, vagyis bukfencezzetek (Vagy másszanak át egy karikán / textil alagúton! Esetleg bebújhatnak az asztalok alá is!) – Szeletelés – Tenyeretek élével ütögessétek a combotokat és ismételjétek a kis mondókát:
* Mondókázás – Kicsi cipót szeletelek. – nyissz! Egy darabot megehetek. – nyassz! Addig, addig szeletelem elfogy mindjárt a kenyerem! – nyissz, nyissz, nyassz!
* Alkotómunka – Élményrajzok a mese által nyújtott élmények
* Zárókör – Ünnepi asztalt terítettünk, körbe ültük, megkóstoltuk a sok munkával járó frissen sült kenyeret, ünnepi lakomát is tartottunk, beöltöztünk különböző ruhákba, énekeltünk, táncoltunk
* Zene – Tánc – Badgi Bella hónap dalára táncoltunk egy kis koreográfiát tanultunk, nagyon jó móka és szórakozás volt.
A gyerekekkel a megküzdési stratégiák kapcsán az egymás frizurájának elkészítését választottuk. Az először könnyűnek tűnő feladat, egyre inkább újabb és újabb akadályokat állított a gyerekek elé. Annak, aki a frizurát készítette azért volt nehéz, mert a párja nem olyan hajkoronát szeretett volna, a másiknak meg azért volt küzdelmes, hogy el tudja-e készíteni és vajon tetszeni fog-e a társának? Kis segítséggel, rávezetéssel sikerült a feladatot sikeresen és vidáman megvalósítani.
Emellett a tanulókkal megbeszéltük, hogy milyen megküzdéseink vannak az életben: az iskolában és a családban is. Mi mindent kell tennünk azért, hogy gördülékenyen menjenek a dolgaink. A diákok szívesen meséltek történeteket, merítettek saját életük eseményeiből. A játék és a sport élményével oldottuk az esetlegesen felgyülemlő többletenergiákat.