A tanulókkal megbeszéltük az életükben megjelenő problémákat, nehézségeket. Próbáltunk rá pozitív tanácsot, segítségadást adni.
Megküzdési stratégiák
A heti méhecskék témához kapcsolódóan elmeséltem a gyerekeknek a Nyughatatlan méhecske című mesét.Méhkaptár elkészítésével szemléltettem a méhek szorgos munkáját.Ehhez kapcsolódóan megbeszéltük,hogy sok munkával elérhetjük kitűzött céljainkat.Ez nem mindig könnyű sokszor meg kell küzdenünk érte.Többször kell próbálkoznunk,nem szabad feladnunk,kitartónak kell lennünk,nem szabad elkeserednünk,ha elsőre nem sikerül a feladat.A gyermekek ehhez kapcsolódóan lerajzolták a szorgos méheket és munkájukat.
Zümmögő csoportosok Farkas Orsolya Anna Óvodapedagógus
A Csicsergő csoport választott feladata a Nyugalompaplan elkészítése volt. Egy paplanhuzatra madarat festettem, amelyet a gyermekek színes pettyekkel díszítettek. Száradás után felhúztuk a paplanra. Megbeszéltük, hogy aki szomorú, elfáradt, rosszkedvű, ijedt, az leheveredhet a bábsarokban elhelyezett Nyugalompaplanra, és ott pihenés után jókedvűvé, vidámmá válhat.
Csicsergő csoport Tóth Gyuláné – óvodapedagógus
A heti méhecskék témához kapcsolódóan elmeséltem a gyerekeknek a Nyughatatlan méhecske című mesét.Méhkaptár elkészítésével szemléltettem a méhek szorgos munkáját.Ehhez kapcsolódóan megbeszéltük,hogy sok munkával elérhetjük kitűzött céljainkat.Ez nem mindig könnyű sokszor meg kell küzdenünk érte.Többször kell próbálkoznunk,nem szabad feladnunk,kitartónak kell lennünk,nem szabad elkeserednünk,ha elsőre nem sikerül a feladat.A gyermekek ehhez kapcsolódóan lerajzolták a szorgos méheket és munkájukat.
Zümmögő csoportosok Farkas Orsolya Anna Óvodapedagógus
A Csicsergő csoport választott feladata a Nyugalompaplan elkészítése volt. Egy paplanhuzatra madarat festettem, amelyet a gyermekek színes pettyekkel díszítettek. Száradás után felhúztuk a paplanra. Megbeszéltük, hogy aki szomorú, elfáradt, rosszkedvű, ijedt, az leheveredhet a bábsarokban elhelyezett Nyugalompaplanra, és ott pihenés után jókedvűvé, vidámmá válhat.
Csicsergő csoport Tóth Gyuláné – óvodapedagógus
A gyerekekkel a bennük lévő szorongásról és feszültségről beszélgettünk. Hol érzik azt, mit éreznek olyankor. Ezután szivárványsort készítettek és azon gyakoroltuk a mélylégzést feszültségoldásként.
Végül megnéztük a Haj-szeretet animációs filmet és megbeszéltük a hozzá tartozó kérdéseket is.
Budapesti Egyesített Középiskolai Kollégium
Cím: Megküzdési stratégiák
Helyszín: M. 19., 316-os tanulószoba
Időpont: 2022. 02. 28.
Foglalkozásvezető: Lőrincz Norbert
Kollégistáink az életükben sok helyzetben találkozhatnak majd olyan eseménnyel, amikor a megküzdési képességük fontos lesz, hogy „boldogan” vegyék az akadályt. Ez a foglalkozás ehhez kívánt az elméleti háttér áttekintésével segítséget adni.
A foglalkozásra való érzelmi és értelmi ráhangolódásként ötletbörzét tartottunk. Mindenki elmondhatta, mit jelenthet a „megküzdés” szó. Jól ráéreztek, milyen tartalom van mögötte.
Mivel a tanév első csoportfoglalkozásain már kicseréltük egymással gondolatainkat az “újévi fogadalmak” kapcsán célok eléréséről és azok megvalósításáról, a célhoz vezető úton való nehézségekkel való megküzdésről, így ezt a foglalkozást az előzetes ismereteikre építve építettem fel, vezettem.
A foglalkozáson ezek után a foglalkozásvezető által összeállított PPT-ből megismerhették a megküzdés fogalmi hátterét, majd Lazarus és Launier (1978) kétféle megküzdési formájáról (probléma-, és érzelemközpontú) is információhoz jutottak.
Ezek után még bővítették ismeretüket Lazarus és Folkman (1986) további nyolcféle megküzdésre jellemző stratégiájával. Mindezekkel feladtuk is volt a későbbiekben.
Feladatul kapták:
– Határozzák meg, mit gondolnak, annak ellenére, hogy a megküzdés negatív érzést kelthet bennünk, miért és hogyan tehet minket boldoggá?
– A megismert megküzdési módok közül melyiket, melyikeket használják problémahelyzet során?
– Mit tehetnek a stressz elkerülése érdekében?
– Milyen építő relaxációs gyakorlatokat ismernek, amivel enyhíteni lehet a mindennapi stresszt?
A foglakozás vége előtt mindenki elmondhatta, szerinte mire volt jó ez a foglalkozás.
Értő módon, kellő komolysággal és humorral dolgozták fel a témát.
Készítette: Lőrincz Norbert, kollégiumi nevelőtanár
Kőbányai Széchenyi István Magyar-Német Két Tan. Nyelvű Általános Iskola
Boldogságóránkat még a hónap elején tartottuk. Szerettük volna, ha egy kicsit a farsangot is behozzuk kecskekatonáink közé. Hiszen a farsangi népszokás, az alakoskodás során is a szereplők kilétük álcázására maszkot, álöltözetet használnak, jelmezek és kellékek segítségével valakit, valamit megszemélyesítenek.
Így került sor a mi dramatikus játékunkra is.
Nagyon élvezték az álarc készítést, és a színházasdit is. Nem is nagyon akart senki pásztor lenni. 🙂
Párhuzamot vontunk a kecskék és a gyerekek jó magaviselete, tanulékonysága közt. Mi az ami nekünk is sikerül és sikerülhet , mi az ami nem. Kerestük az okokat és az okozatokat.
A szófogadó, tanulékony kecskék gazdaggá tették a gazdájukat, a gyerekek a szüleiket tehetik gazdaggá:
— példamutató magatartásukkal és szorgalmukkal.
Ebből mindenki csak kamatozhat……………
Engedtessék meg viszont saját szerény véleményem és hitvallásom is:
„El ne hidd, hogy megváltozunk vezényszóra” , ………..mert akkor már rég nem lennék itt…………és régóta itt vagyok, és szeretek itt lenni……. 🙂
Viszont: „Aki nem lép egyszerre, nem kap rétest estére” …………….a rétest pedig nagyon szeretem.
Szóval voltak dilemmáim a hónapban a téma feldolgozása során…….
A megküzdési stratégiák megismerése érdekében több napon át foglalkoztunk a téma feldolgozásával. Azt tanultuk meg, hogy az élet mindennapos kihívásaira hogyan célszerű reagálni, ezeket hogyan alkalmazhatjuk. Emiatt a megküzdés egy boldogságfokozó stratégia, amiben benne rejtőzik a boldogabbá válás lehetosege: vagyis ettől függ hogyan viselkedünk, reagálunk, milyenek vagyunk függetlenül attól mi bánt bennünket, milyen nehézségeken megyünk keresztül.
Ki is próbáltunk néhány olyan feladatot amiben alkalmazkodni is kellett egymáshoz, elfogadni is az irányítást, kitartani a célig. Az első játék a cápatámadás érdekes együttműködést fejlesztő játéknak bizonyult. A hajótörés játék is jó tapasztalat aki bizonyult.
A választható feladatok közül többel is megpróbálkoztunk. A lányok szabad időben a fonás technikáját gyakorolták, először ruha anyagon, majd később barbie babák haján is. Egész jól ráéreztek, és több napon is próbálkoztak. Kis segítséggel jól elfoglalták kitartóan magukat. A „Fel a fejjel!” animáció megtekintése igazán tetszett a gyerekeknek, kétszer is megnéztük. Gyorsan rájöttek a tanítás lényegére, amit azután el is játszottunk közösen. Első körben anya/apa kecskék lehettek, második körben kisgidák, így mindkét szerepet kipróbálhatták. A „Kecske becske mit csinálsz?” című népi játékot is elsajátítottuk, gyorsan megtanulták és még az udvaron is kérték hogy játsszuk el. Jó unaloműző játéknak is ígérkezett, egyre inkább igénylik a nagycsoportos Katicák az ilyen jellegű játékokat, nem győznek egymásnak drukkolni. A” testrészeink” játék szintén több napon is sorra került. Érdekes volt megfigyelni, ki az engedékenyebb, ki a veszekedősebb. Ki az aki elengedi a babazsákot és tovább küzd, ki az aki panaszkodik inkább amiért ő még sosem szerezte meg… A türelem fejlesztése egész éves feladunk.
A kicsi dió című népmesét szívesen hallgatták és ezt is eldramatiztuk. Harmadik alkalommal már mesőnk is lett, aki gyorsan megjegyezte a meséi részeket így nekem csak a szerepek elosztásában kellett segítenem. Végül együtt elsoroltuk mi mindent mesélt az életéről a cipó az ördögnek, szimbolikusan mutattuk is a mozgásformákat. Jól elfáradtunk a végére, és rájöttünk milyen nehéz, hosszú utat kell egy búzaszemnek is még tennie, amíg friss cipó nem lesz belőle. Rögtön átvezettük, hogy nekünk is még együtt mi minden nehézséggel kell szembenéznünk amíg az iskoláig eljutnak majd a gyerekek. Sok erőt, kitartást kíván még, de boldog vidám gyerekként kezdhetik majd még az első osztályt.
Kíváncsian vártam már az új februári feladatokat, hogy milyen gyakorlatokkal fogom a gyerekekkel megismertetni a boldogság foglalkozáson a megküzdés stratégiák témakörét. A résztvevő gyerekeinknek is mindig várják és szeretik ezeket a foglalkozásokat.
A foglalkozást Az égig érő fa vagyok relaxációs gyakorlattal kezdtük, körben állva, hajladoztunk, mint a fák a szélben. Meghallgattuk Bagdi Bella: Ellazulni, jaj de jó című dalát, Körben állva mozogtunk a dalra, majd körbe állva elmondtam a gyerekeknek a Kecske becske. mit csinálsz című dal és népi játék szabályát és eljátszottuk. Ez a feladat nagyon tetszett a gyerekeknek, sokat nevettünk. Azután körben leültünk és elmeséltem A kicsi dió című mesét, majd kérdéseket tettem fel: Ha kapnál egy diót az ördögtől, te mit csinálnál? Ha lenne 3 kívánságod, mit kívánnál? Meglepő módon, sok kisgyermek valamilyen kis háziállatot szeretett volna. Egyénileg mindenki kért általában három különböző színű fonalat. A fonál segítségével megmutattam, annak aki nem tudott, hogy hogyan kell kalácsfonást készíteni. Sokan az anyukájuknak készítettek karkötőt, volt aki a testvérének és egy olyan lány is volt a 24 fős csoportból, akinek annyira tetszett ez a feladat, hogy a család minden tagjának készített karkötőt, pedig most próbálta először. A foglalkozás lezárásaként felragasztottuk a hatodik szimbólumunkat is a boldogságvárunkra és még egyszer meghallgattuk Bagdi Bella: Ellazulni, jaj de jó című dalát.
A gyerekek megint jó kedéllyel, a szerettüknek készült karkötővel távoztak a csoportból, én megint meglepő élményekkel gazdagodtam. Olyan dolgokat volt lehetőségük elmondani a gyerekeknek, amit más foglalkozáson nem biztos, hogy megtudtam volna.
A téma feldolgozása érdekes játékokat, feladatokat tartogatott a gyerekek számára. Az animációs kisfilm megtekintése után nagyon izgalmas beszélgetés alakult ki a tanulók között. „A kiképzés” során könnyű és nehéz feladatsorokat, gyakorlatokat is állítottak össze kisdiákjaim. Szerencsére mindegyikkel sikeresen megküzdöttünk. A zárókörben jót lazultunk az elhangzó mozgásoknak köszönhetően.