A 2.a osztály februári alkotása a „Megküzdési stratégiák” címet kapta.
A februári boldogságórát elkészítette: Búzás Béla Attiláné Erika
Megküzdési stratégiák
A mese meghallgatása után a kérdések alapján megbeszéltük a hallottakat. Végül megrajzolta mindenki a saját szamuráj páncélját, amelyre igyekeztek az erősségeiket is rárajzolni.
A megküzdés gyakorlása nemcsak egy hónapnyi feladat, hanem egész éves. A distressz helyzet felnőttként is nehezen kezelhető, éppen ezért nagyon fontos hogy a gyerekekkel folyamatosan beszélgessek róla. A gyakorlatok nagyon sokat segítettek abban, hogy a gyerekek hogyan is alakítsanak ki maguknak megküzdési stratégiákat!
Gondoljatok egy agy álmotokra, amelyet szeretnétek megvalósítani, de valami mindig megakadályoz abban, hogy elkezdjétek a megvalósítást.
Lesz 4 hang, aki körbevesz, figyeld meg mit érzel, ha ezek a hangok megszólalnak.
Bárczi Gusztáv Ált. Isk., Szakiskola , Készségfejlesztő Iskola és EGYMI
Nemcsak az emberek, a mese szerint az állatok is megküzdenek a problémákkal, nemcsak az emberek, és mindenki más módon próbál megoldást keresni.
A megküzdési stratégiákból a segítségnyújtásra helyeztük a hangsúlyt, gyakorlatokat csináltunk, amiket párban sokkal könnyebb. A munkafüzetekbe kidolgoztuk a csodálatos segítőink képét. Sokat beszélgettünk arról, milyen nehéz helyzetekbe kerültek a gyerekek és kerestük a megoldásokat, hogyan lehetett volna őket megoldani, ill. hogyan oldották meg az akkori problémát ők. Eljátszottuk a ‘vak kígyó’ játékot, melyben csakis az első gyermek szeme volt nyitva, a többieké behunyva és hagyták magukat vezetni az első által. Nagyon élvezetes játék lett ez a gyerekek számára! Meghallgatták az ‘Öröm forrása’ című mesét és mindenki lerajzolta, ő hogyan képzeli el ezt a forrást és a kislány álmát.
A növendékeimmel beszélgettünk a megküzdési stratégiákról, és mivel legtöbbjüknek van otthon cicája, érdekes párhuzamot találtunk a macskák viselkedése és az éneklés között. Arra jutottunk, hogy a macskák dorombolása nagyon hasonló ahhoz, amit az éneklés adhat nekünk: mindkettő segít a stressz csökkentésében és a megnyugvásban.
A cicák dorombolása nemcsak a gazdik számára kellemes, hanem maguknak az állatoknak is megnyugtató hatású, sőt, még a regenerációjukat is segíti. Ehhez hasonlóan, amikor éneklünk, a légzésünk mélyebbé és egyenletesebbé válik, ami ellazítja az idegrendszert és csökkenti a feszültséget. A közös felismerésünk az volt, hogy az éneklés egyfajta „belső dorombolásként” működhet számunkra – természetes módja annak, hogy megküzdjünk a stresszel és visszataláljunk a belső egyensúlyunkhoz.
Az osztályban sokszor érezzük úgy, valamiért küzdeni kell. A másodikosok az osztályon belüli barátságért küzdenek. Az osztályon belüli igaz barátokat és a belső küzdést vettük alapul játékon és beszélgetésen keresztül.
Elsősorban a dühkezelést helyeztem középpontba, mert néhàny gyereknél előfordul erőszakos viselkedés.
Tanàcsokat adtam, hogy hogyan lehet levezetni azt az érzést, mit tehetnék azért hogy jobban érezzék magukat. Mindet kipróbàltuk, pl. légzéstechnikàk, levegőbe ütés, papírtépés, izomfeszítés-lazítás, otthon esetleg pàrnàba kiabàlás, levegőre menni stb.
Sok ötletet ők is mondták, és saját élményeket meséltek.
Majd arról beszélgettünk, hogy nekik milyen élményeik vannak azzal kapcsolatban, hogy leküzdötték egy félelmüket?!
Pl. vérvételre mentek, vagy fàra másztak vagy leütöttek egy darazsat stb.
Mi kellett hozzà?
Kire szàmíthatnak?
Ismét egy szuper beszélgetés alakult.
A mesékben egy félelmetes sárkányt kell legyőzni, így most egy sárkányt készítettünk wc papír gurigàból. Nagyon élvezték.
Beszélgető kör során témaként a néha előforduló, csoportszobán belüli verekedést vitattuk meg. Megbeszéltük, hogy nem szabad verekedni, sőt, szigorúan tilos, de ha mégsem sikerül ezt betartani, mi a teendő ezt követően. Van a csoportszobában kitéve egy több pontos, képekkel ellátott plakát, ahol tippek vannak arra, mi a teendő, ha valaki felidegesít minket. A csoport közös megnyugtatása a relaxáló póz, ami törökülésben történik, ujjak összecsippentve a térden, szem becsukva és veszünk három mély levegőt. Ezután mindenki kicsit nyugodtabb és kiegyensúlyozottabb.
Közös játék során pedig építettek a gyerekek egy magas tornyot, ami az égig érő paszulyt szimbolizálta,mint a mesében.