A téma feldolgozásához előző nap, elrejtettem a gyermekek kedvenc babáját, plüssjátékát. A csoportszobába lépés után, hamar „beindult” a játék, mert szinte azonnal észre vették, hogy kedvencük nincs a helyén. A játékpolcon elhelyezett borítékra fel kellett hívni a figyelmüket. Közösen kibontottuk, és együtt értelmeztük a tartalmát, amelyben egyszerű feladatokat állítottam össze a játékok visszaszerzése céljából:
közösen elénekeltük az „Itt a farsang áll a bál…” kezdetű dalt.
játékos mozgással egybekötve is elénekeltük
pókhálót készítettünk fonálból.
Amikor teljesítették a gyermekek a feladatokat, észrevétlenül sikerült visszacsempésznem a játékokat. Nagy boldogság volt számunkra, amikor a kihívásokat teljesítve visszakapták a játékokat.
Ezután, relaxációs gyakorlatokat végeztünk: „A medve vagyok, cammogok”, és az „Arcizomlazítás játékosan” relaxációs gyakorlatot alkalmaztam. A kis csengettyűt megszólaltatva, mesehallgatásra hívtam a gyerekeket. Elmondtuk a mondókánkat, majd elmeséltem Bezzeg Andrea: Aranykulcs című meséjét. A mese után meghallgatva Bagdi Bella: Ellazulni jaj de jó dalát, közben színeztünk. Másik alkalommal táncoltunk, és játékos utánzó mozdulatokat végeztünk. Játszottunk „Hajótörés” játékot, és várat is építettünk.
Megküzdési stratégiák
Az animáció megtekintése után, alkotásba kezdtek a gyerekek, gyurma, és rajz technikákat alkalmazva. Készítettünk akadálypályát, ahol a bátorságunkra is szükség volt.
A március 15. Nemzeti Ünnepünk keretében , a megküzdés fejezetet tartottuk a legmegfelelőbb kidolgozásra váró feladatnak! A mese világába „repültünk, ahol a sárkány elrabolta a csoport lányait és várába zárta sínylődni Őket! A vár, a szabadság elvesztése, a kimenekítés a rossz legyőzése, a szabadulás öröme, mind-mind megjelent az ünnepre szánt tevékenységekben! A kimenekítést a problémát meg kellett oldani! Ezt6 a feladatot fiúk-(vegyes életkorú) kellett kitalálni! Segítségükre volt a lányok által hagyott útjelek (fonal), amelyek megmutatták a haladás irányát. A gyakorlás érdekében a kislányok csapatát több kisebb csapatra osztottam, így többször kísérletezhettek a fiúk a labirintusból való kijutásban. Megfelelően előkészítettük a termet, a bútorokat, a székeket felhasználva labirintust építettünk, a „Sárkány” aktív bevonásával. A mentőakciót a nagycsoportos fiúk vezették a haladási irányt hangoztatva! (előre, jobbra, balra…) a térben tájékozódva! Játékunk végén megöleljük a megmentett Süni csoportos lányokat és boldogan folytattuk az óvodai tevékenységeinket!
6. foglalkozás: Együtt jobbak vagyunk!
Cél: A foglalkozás célja az, hogy a gyermekek tanulják meg, hogy a céljaikért meg kell küzdeniük. Többször szembekerülhetnek nehézségekkel, kihívásokkal, problémákkal, kerülhetnek konfliktus helyzetekbe, de ezeket leküzdhetik. Közös erővel teljesülhetnek kitűzött céljaink.
Korcsoport: 4-6 éves óvodáskorú gyermekek
Elhelyezkedés: körben ülünk a szőnyegen.
Időkeret: 25-30 perc, az alkotás több időt is igénybe vehet.
Foglalkozás menete:
Ráhangolódás a foglalkozásra: A gyermekekkel a Nap üdvözlet relaxációs gyakorlattal kezdjük a foglalkozást. A gyerekek nagy örömmel végezték a feladatot, szívesen ismételték meg többször is.
Motiválás: Kerekerdő kalandra hív téged vers elmondása után elkezdtük az Aranykulcs mese eljátszását, melynek szereplői bábok voltak. Mesélés során egy kislány játszotta a Róza királylányt, és egy fiú volt a sárkány. A gyerekek segítettek a bábozásban. A többiek részesei lettek a mesének, ők segítették a feladatokat teljesíteni. A mese végén nagyon tetszett a gyermekeknek az akadálypálya teljesítése, többször is végig mentek rajta. Ennek köszönhetően közösen küzdötték le a nehézségeket. Nagyon élvezték az egész mesét, beleélték magukat a cselekményébe, közösen örültek, hogy sikerült minden feladatot teljesíteni.
Beszélgetés A mese végén megbeszéltük, hogy a gyermekek életében volt-e olyan dolog, amit szerettek volna elérni, de nehezen sikerült. Mindenki felsorolhatott olyan nehézségeket, melyet meg kellett oldaniuk. És elmondhatták, kik segítették őket ebben.
Dramatikus játék: Eljátszottuk a hajótöréses játékot, mely nagyon tetszett a gyermekeknek. A hajó egy fehér anyag volt. Nagyon figyeltek arra, hogy mindenki a hajón maradhasson.
A gyermekek kiszínezték a meséhez készített színezőt, nagyon tetszett a gyermekeknek ez a feladat, mert szívesen színeznek olyan képeket, melyet aprólékosan kell kiszínezni.
Zenehallgatás alkotás közben: Alkotás közben meghallgatjuk Bagdi Bella: „Ellazulni jaj de jó!” című dalát, melynek ritmusára a színezés után a gyermekek mozoghattak.
Dramatikus játék: Zárásként a gyermekekkel közösen megformáztuk a várat. Egy napocskával egyesével végig simogattuk a gyerekeket, mely sugaraival boldoggá tette őket, így guggolásból felálltak, és boldogságot sugárzott a testtartásuk. Majd a gyermekekkel közösen megformáztuk a napot, mely sugaraival elűzi a felhőket, melyeket szintén gyermekek formáztak meg, és ez a nap, boldoggá tett minket.
Lehetetlen, hogy a gyerekeket megvédjük mindenféle problémáktól. Már ebben a korban is nagyon sok kudarc, stressz, konfliktus, fájdalom éri őket. Az viszont nagyon fontos, hogy megtanítsuk nekik, hogyan nézzenek szembe a kihívásokkal, hogyan kezeljék ezeket a helyzeteket. Ebben a hónapban ez volt a „megtanulandó tananyagunk”.
Nagyon érdekelt, hogy tanítványaim mitől aggódnak, mik azok dolgok, félelmek, amelyek napi szinten problémát okoznak nekik, amikkel ellen küzdeniük kell, szomorúvá teszi őket. Első Boldogságóránkat ezért ezzel indítottuk. Kértem őket, hogy papírcsíkokra írják fel szavakkal kifejezett érzéseiket. Ezek alapján születtek meg a „negatív szóképek”, melyeket egy fekete palástra erősítettünk. Beszélgettünk róla, milyen stratégiák léteznek a leküzdésükre, hogyan lehetne a velük kapcsolatos rossz érzéseket csökkenteni, megszüntetni. Összegyűjtöttük azokat a szavakat, amelyek segíthetnek nekünk. Ez lett a mi „megküzdési szókészletünk”. Ezeket felerősítettük egy fehér palástra. Eljátszottuk, hogyan küzd meg egymással „Fehér és Fekete palástos”. Pozitív hozzáállással segítettük „Fehér palástost” a győzelemben.
Egy másik alkalommal tovább játszottunk a pozitív szókészletünkkel. Pillanatképeken megmutattuk, hogy minket mi segít a félelmek, problémák leküzdésében. A képmontázsunkat megnézve, láthatjátok!
A hónap feladatai a gyerekek örömére szolgáltak.
Nagyon élvezték a „Kecskekatonaság” mesével kapcsolatos játékos feladatokat. Természetesen, elkészítettük a fejdíszeket, eljátszottuk a mesét.
Véghez vittük a „Kiképzés” játékot. Csapatokat alkottunk. A csapatok jobbnál jobb feladatokat találtak ki egymásnak, amivel bizonyíthatták erejüket, kitartásukat, ügyességüket.
A hónapban többször játszották el a kihívásos, megküzdéses feladatokat párokban is (kakasviadal, szkander stb.)
Február nem létezhet farsang nélkül. Egy nap, amely a vidámságával, igazi gyógyír mindenféle baj elmulasztására. Felhőtlen hangulatban buliztuk végig a délelőttöt!
Egy iskolai álarckészítő versenyben is részt vettünk. Busóálarcokat barkácsoltunk. Nagy örömünkre szolgált, hogy sok alkotásunk elnyerte a zsűri tetszését.
Szilvási Általános Iskola Felsőszilvási Általános Iskolája
A Kecskekatonaság mesét bábozással játszottuk el , a fiúk legnagyobb örömére. A kislányok a frizura készítésnek jobban tetszett.
A küzdősportok legfontosabb személyiség formáló „hozadékai”: a társak tisztelete, a küzdőképesség, fegyelem és önuralom, az önkontroll és önszabályozás, az önmegvalósítás, együttműködés. A küzdősportok bölcsőjének tartott japánban a küzdősportok lélekre gyakorolt hatásait fontosabbnak tartják a testre gyakorolt hatásainál.
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
A foglalkozás elején beszélgettünk arról, hogy az életben milyen problémákkal, kudarcokkal, konfliktusokkal, kihívásokkal találkozhatunk. Mindenki elmondhatta, hogy őt már milyen fájdalom, nehézség, kudarc érte. Ezután felállítottuk „Kecskekatonaságunkat”, ahol a gyerekek katonává képezték ki magukat.
Sokszor előfordul a gyerekekkel, hogy egy-egy dolgot nem csinálnak végig, feladják.Erre tanulság a béka meséje,amit a mese után lerajzolhattak, majd a munkafüzetben található emberalakot színezték ki úgy, mintha saját magukat rajzolnàk le.Végül megbeszéltük, ki milyen ösztönzéssel segítene végigcsinálni egy-egy feladatot.
A megküzdés lényege, hogy legyőzzük félelmeinket, és ezt a szembekötős játékkal sikerült is szemléltetni.Akadályokat tettem ki a bekötött szemű gyerekek elé, majd egy másik társuknak át kellett vezetni őt az akadályokon.A végén volt olyan gyermek, aki csak az instrukciókra hagyatkozva, egyedül is átment az akadályokon bekötött szemmel.