Február hónap témája a megküzdési stratégiák volt. A Maci nagycsoportban a gyerekekkel az előző havi célokat elevenítettem fel, majd beszélgettem velük arról, hogy ezek eléréseként mikre kell figyelniük, milyen pozitív tulajdonságokat kell erősíteniük magukban, milyen módszereket alkalmazzanak: ha elakadnak hívjanak segítséget, fogjanak össze a barátokkal, legyenek kitartóak, elszántak, bátrak, optimisták…stb. A Szerencsepróbáló királyfi meséje előtt egy kis kosárból „elővarázsoltam” különböző tárgyakat, melyeket magunkkal vinnénk egy „sárkánylegyőző kaland” -hoz. Megbeszéltük, ezek miért szükségesek nekünk: étel, távcső, kötél és társai. ezután elmeséltem nekik a mesét, és közben kérdezgettem őket a királyfi kalandja során átélt érzelmeiről (kíváncsiság, meglepődés, megszeppenés, harag, öröm) – ezeket mind el is játszottuk. A mese segítségével a megküzdés folyamatát tudtam átadni a gyerekeknek. A csoportszobát eztán berendeztük akadálypályának, ahol a székeken átkelve mentünk végig az erdőn, a végén leugrottunk egy leterített kendő forrásba, majd hét karikába ugrálva győztük le egyenként a sárkány fejeit. A kalandunk nehézségét fokoztuk a csoport ötletei alapján, már a harmadik körnél összetolt asztalok alatt is kellett bújni, és a karikákba kívülről ugráltunk bele -mindegyikben még kétszer ugorva. Menet közben a csoport óvodapedagógusaival folyamatosan biztattuk az akadályokon éppen küzdő gyerekeket útjukon, és amikor kellett, fizikai segítséget is adtunk nekik. A foglalkozás zárásaként egy általam készített mozgáskottán haladtak végig egyenként a gyerekek. A mozgásos játék közben tapasztalatot szerezhettek a kitartás, bátorság, türelem, önbizalom érzéseiről. Második alkalommal egy társasjátékot próbáltam ki velük (ez A szerencspróbáló királyfi c. mesére készült), amivel egyszerre két játékos játszhatott: cél a sárkányvár elérése és a sárkány legyőzése volt, dobókocka határozta meg a lépéseket, az erdőben kétfelé lehetett menni, a forrásnál ugrás könnyítette a pályát, és a sárkány fejeinél csak egyes vagy hatos dobásával juthattak tovább a játékosok. A gyerekek lelkesen küzdöttek végig a játék során.
Megküzdési stratégiák
A Székely Mikó Kollégium 5.A osztály 25 tanulójával (11 lány és 14 fiú) közösen, több helyszínen, két nem szokványos osztályfőnöki órán, a boldogságóra program februári témájával foglalkoztunk. Megbeszéltük a februári hónap nevezetes napjait, kiemelve a ”Valentin-napot”, ”Macskák Világnapját” . Evvel kapcsolatosan kiderült, hogy diákjaim nagy macska kedvelők, mindenki bemutatta házi kedvenceit. Természetesen a ”Farsang” hagyományos ünneplése sem maradhatott el, közösen az iskolánk 5. évfolyamával együtt, a Konferencia teremben..
Első osztályfőnöki órán, közösen elolvastuk és megbeszéltük a ”Tira és a musical” történetét, majd a diákok útmutatót kaptak a lámpaláz, a szereplés miatt kialakuló félelem érzet legküzdésére, amit tudtak alkalmazni a Farsangi ünnepélyen is, mikor egyénileg vagy csoportosan, volt alkalmuk bemutatni saját jelmezüket.
A diákok érdeklődően és nagyon kreatívan tevékenykedtek, élvezték a hónap éneket, többször is meghallgattuk. Nem csak jót mulattunk, hanem a témának köszönhetően, diákjaim jobban megismerték egymást és egy jobb csapattá forrtak össze.
Az oszályban több tanulót érint a bénító lámpaláz problémája, ezért ezt a témát jártuk körül. Az óra első felében megbeszéltük, kit mennyire érint a lámpaláz, milyen tapasztalataik vannak ezzel kapcsolatosan. A tanulók egyénileg kaptak egy-egy rövid nyomtatott szöveget, ami a lámpaláz fogalmával, testi tüneteivel, vagy megküdzési technikákkal volt kapcsolatos. Ezeket feldogozták; értelmezték, kiemelték a lényegét, amit megosztottak a többiekkel. Ezt követően közösen plakátot készítettünk, amelyre az olvasott információk és saját stratégiák is rögzítésre kerültek.
Őseink projekt keretében ismerkedtünk a történelmi múlttal. Regéket és mondákat olvastunk és dolgoztunk fel. Filmet néztünk.
A Honfoglalás című monda szövegében búvárkodtunk, eseményeket raktunk sorba a lapozgató kiskönyvben, ok-okozati összefüggéseket kerestünk, pókháló ábrát készítettünk, térképhasználatot tanultunk és kutatómunkát is végeztünk.
A mi problémáinkkal párhuzamot vonva „vérszerződést” kötöttünk. Te kikkel és milyen cél érdekében kötnél vérszerződést!
Körmönfonást tanultunk. Őseink fonatokkal díszítették ruháikat, jurtáikat és kedvenc állataikat. Gondold át, te a mai életedben hol tudnál ilyen fonatot használni?
Listát írtunk az életünk negatív eseményeiről és megoldási stratégiákat gyűjtöttünk. Csoportpantomim segítségével is kifejeztük érzéseinket.
A megküzdések témáját összevontam egy számomra is megküzdendő feladattal a minősítő vizsgámmal. A hó utolsó hetének csütörtökén volt a vizsga, de mi már egész hónapban, sőt az előtte lévő hónapban is célul tűztük ki, hogy ezzel a feladattal megküzdünk, melyhez segítségül hívtuk a kis sárga minionokat. Bevallom ez a figura az egyik autista gyermek kedvence, de minionos zenéket több autista gyermekem is szereti, főleg az ütemesebbeket. Ezért aztán február utolsó hetében minden nap egy kihívást tartogatott.
1.nap: Az erdei tisztás című mese elmesélése nem sikerült, ezért egy kitalált mesét meséltem a gyermekeknek a kisállatokról és a játszótéri kalandjukról.
2. nap: Megfestettük a kisházat a csütörtöki bemutatóra.
3. nap: Elmeséltem az erdei tisztás című mesét és beszélgettünk a megküzdési stratégiákról, mellyel kapcsolatban képeket ragasztottunk fel, hogyan tudunk megbirkózni a nehézségekkel, ha elfáradunk. Sírhatunk, rajzolhatunk, ölelkezhetünk, vagy épp elszámolhatunk magunkban mielőtt olyat mondanánk ki a mi nem szép, vagy épp bosszantó mások számára.
4.nap: Térképes keresés
Az előkészületekről készítettem egy videót, miként is készült a Vityilló című meséhez a díszlet, a fák, a bokrok és a kisházak. Egész héten gyakoroltunk énekkel és mesével készültünk a vizsgára. Aznap a minionok elrejtettek egy bőröndöt a csoportban, melyet a térkép alapján kellett a gyerekeknek megtalálni. A bőröndben minionos csörgők és sárga szalagok voltak, melynek segítségével egy új dalt tanulhattunk meg, a somvirágot. Miután sokat énekeltünk és furulyáztam is a gyerekeknek, melyet nagyon ügyesen felismertek, eljátszottuk a Járom az új váramat című körjátékot. Itt is volt egy kis küzdelem. A három lánykából ketten hiányoztak, szerettem volna a körjátékhoz gazdasszonyt választani. Zsófi nem szeretett volna a játékban résztvenni, sokszor neki hangos a zene, ezért fejhallgatót teszünk a fülére. Mivel a többi hat gyermek kisfiú volt, ott álltunk a kérővel egy gazdasszonyra várva. Mondtam Zsófinak, nézd nincs gazdasszonyunk, te vagy az egy szem lánykánk ki lesz a gazdasszony, jössz? Na jó, hangzott el a válasz és ügyesen énekelt a mi kis gazdasszonyunk a többi kisfiúval együtt. Ezután a furulyázó Minion, mesébe hívta a gyermekeket, ahol egyenként egy-egy kisállat bőrébe bújva játszották el, hogy találnak az erdőben egy vityillót, a házba beköltöznek, és minden arra járó állatot befogadnak, majd meghallva a brummogó medvét kimenekülnek a házból. Ezután közösen elmentünk medvét vadászni, megtaláltuk a barlangba, de megijedve tőle, újra visszaköltöztünk a házba.
A gyerekek egy-egy kizökkenés után is végig figyeltek rám, megküzdöttek velem együtt a vizsga napjával, ezért a jutalmuk a lufitánc volt és a meseszereplők (ujjbábok) elkészítése.
5.nap: A megérdemelt játék
Másnap a megérdemelt játék következett a duploval, ahol szintén elkészíthették a házat és egyéb ötleteiket.
A gyermekek minden nap végén feltehették a kiválasztott jelüket, hogyan érezték magukat a foglalkozások alatt.
Küzdelmes volt számunkra a február, sok feladattal, kihívással, de megérte, mert sokat tanultunk egymástól és megismerkedtünk a megküzdési stratégiák jelével, melynek szimbólumát feltettük a boldogságvárunk következő lépcsőfokára.
Mészárosné Ádám Andrea
óvodapedagógus, óvodaigazgató-helyettes
Maglódi Napsugár Óvoda
Nyuszi csoport
Ebben a hónapban “A megküzdési stratégiák” nevű témával foglalkoztunk. A gyerekekkel arról beszélgettünk, hogy a felmerülő problémákkal hogyan küzdünk ill. küzdhetünk meg. Összegyűjtöttük, hogy mi volt az ami átsegítette őket a nehézségeken. Kiemeltük ezek közül: a kitartást, a pozitív gondolkodást és a humort. Tudatosítottuk, hogyan kezeljék a kihívásokat és a nehéz helyzeteket, valamint azt, hogy milyen fontos az önmagukba vetett hit. Olyan megküzdési praktikákat és motiváló mondatokat gyűjtöttünk, amik segítenek leküzdeni a problémákat. A program által ajánlott nevezetes világnapok közül a Valentin-nappal és a Jegesmedvék világnapjával foglalkoztunk részletesebben. Feldolgoztuk A szamuráj szerencséje c. japán népmesét. A mese tanulságai alapján tanulók is megtervezték, elkészítették a saját szamuráj páncélzatukat.
Februári témánk a megküzdéssel, kihívásokkal, problémákkal, konfliktusokkal, kudarcokkal való szembenézés. E nehéz tartalom feldolgozását relaxációs gyakorlatok, közös éneklések, mesefeldolgozás, drámajátékok, illusztrációkészítés, útkeresők, rejtvények és beszélgetések segítették.
Felismeréseink:
Bár a fájdalom, trauma, sikertelenség elkerülhetetlen része életünknek, az nem mindegy, hogyan kezeljük, éljük meg ezeket a nehéz helyzeteket.
Történjék bármi, nem vagyunk egyedül. Mindig léteznek olyan csodálatos emberek mellettünk, akik támaszt tudnak nyújtani, akikhez fordulhatunk.
2025. január 22 – én kaptam egy hírlevelet a Boldogságóra Integrált Programtól, hogy „Vegyetek részt boldogságórás csoportotokkal a Nemzeti faültetés napján.” Ez a felhívás azonnal megindította a gondolataimat, mert a Mesterprogramomban az áprilisi vállalásom, hogy Kapcsolódok a Boldogságórás csoportommal a Református Hittan szakkörhöz és a Föld napja alkalmából közösen egy fát ültetünk. Megkérdeztem az Igazgató Asszonyunkat, hogy beleegyezik – e ebbe a faültetésbe és ő „Igent” mondott. Ennek a két programnak az összecsengéséből indult el a regisztráció.
A közös foglalkozás megtervezése a Hittan szakkör gyerekeivel, ennek az első lépcsőfoka az volt, hogy beszéltem a szakkör Vezetőjével, Papné Zudor Mártával, a terveimről. Elmondtam, hogy a tevékenység témája: a megküzdési stratégiák és a faültetés. Kértem őt is, hogy ehhez a témához válassza meg a tematikáját a foglalkozásnak. Amikor mind a kettőnkben körvonalazódott a cél és a feladat, akkor kerestünk hozzá megfelelő mesét, illetve történetet. Egy újabb megbeszélés során közösen összeállítottuk a foglalkozás menetét.
A foglalkozás első része a Boldogságórák és a második része a Hittan menete szerint épült fel. A harmadik rész pedig az udvari faültetés részét képezte.
Az első részben egy köszöntés, egy közös ismerkedés a 7. sz. csoport gyerekei és hittanos gyerekek között. A megküzdés fogalmának magyarázata a gyermekek számára érthető, szemléletes módon.
Aztán a magyar népmese (Az ágy alatt kinőtt fa) bemutatása, amelyben a megküzdés hiányát fedezhetik fel a gyerekek. Ellentétben a hittanos bibliai történettel, ahol a megküzdés „A magvető történetében” megtalálható. Ez a párhuzam segítette a gyermeki gondolkodásban a következmények, az eredmények meglátását. A két történet között a gyermekek felállhattak és az asztalokra készített megküzdés jeleket kiszínezhették a saját elképzeléseik alapján. Menet közben a gyermekek kissé feszültek és szorongóak voltak az új helyzettől és a sok gyerektől, de a mese és a bibliai történet meghallgatása, a Boldogságóra és a Hittan megszokott menetének folyamata megnyugtató és feszültségoldó volt. A foglalkozás végére került a nagymozgásos játék, az „Ültetés” játék, de sajnos idő hiányában már nem tudtuk megvalósítani, mert öltöztetni kellett a gyermekeket, hogy részt tudjanak venni az udvari faültetésen.
A gyermekcsoport viselkedése, oldottsága megfelelő volt, mert folyamatosan odafigyeltek a tevékenység folyamán. Az eszközöket és módszereket a korosztálynak megfelelően választottuk ki. Ennek ellenére eredményesnek tekintem a tevékenységet és bízom benne, hogy pozitív emléknyomot hagyott bennük ez az alkalom.
A debreceni Áchim András Utcai Óvodában a Nemzeti Faültetési Napon (2025. febr. 28.) ebéd előtt összegyűlt az óvoda apraja és nagyja, hogy a 10 millió FA Alapítvány víziójához a mi óvodánk is csatlakozzon. A Boldog Óvodák közösségének tagjaként kapcsolódtunk ehhez a mozgalomhoz. 1 fa elültetésére vállalkoztunk és a választásunk az ezüstfenyőre esett.
Az ültetés napjára készülődve megkértem a kollégáimat, hogy a csoportjuk életébe csempésszék be a következő zeneszámokat:
– Tompeti és Barátai: Ültess fát!
– Bagdi Bella: Jobb Veled a Világ
Hallgassák és tanulják meg a szöveget és beszélgessenek el a gyermekekkel, hogy miért is fontos, hogy ültessünk fát. Nemcsak velünk emberekkel lesz jobb a világ, hanem minden egyes fával is, amit elültetünk és a jövő nemzedékére hagyunk.
Ültetés közben meghallgattuk Tompeti és Barátai zeneszámát és együttesen hangoztattuk, hogy „Ültess fát!”. Bagdi Bella zenéjére közösen énekeltünk, körbejártunk és táncoltunk.
Megkértem az óvodapedagógus kollégákat, hogy a csoportszobákba visszatérve, mondják el a gyermekeknek Fekete István: Az erdő fohásza című versét és magyarázzák el a jelentését és a FA jelentőségét. Ez a 10 – 15 perces kis ünneplés formálta a közösségünket, erősítette az összetartozást és remélem elindított egy szemléletváltást is akár a gyermekekben, akár a felnőttekben.
Végezetül álljon itt ez a fohász, amit mindannyiunknak kötelessége lenne betartani!
Fekete István: Az erdő fohásza
Vándor, ki elhaladsz mellettem, ne emelj rám kezet!
Én vagyok tűzhelyed melege hideg téli éjszakákon,
Én vagyok tornácod barátságos fedele,
Melynek árnyékába menekülsz a tűző nap elől,
És gyümölcsöm oltja szomjadat.
Én vagyok a gerenda, mely házadat tartja, és vagyok asztalod lapja,
Én vagyok az ágy, amelyben fekszel,
A deszka, amelyből csónakod építed.
Én vagyok házad ajtaja
Bölcsőd fája …
… Koporsód fedele.
Vándor, ki elmégy mellettem,
Hallgasd meg kérésem:
NE BÁNTS!
DE Kossuth Lajos Gyakorló Gimnáziuma és Általános Iskolája Arany János téri feladatellátási helye
Februári témánk a megküzdésről szólt, amit mi magunk is megtapasztaltunk, hiszen kemény harcot vívtunk, illetve vívunk még most is a betegségekkel szemben. Az osztályban sokan tartósan és hosszú ideig hiányoztak. A hónap jeles napjait azért számba vettük. Először a farsangot ünnepeltük, ahol jelmezbe bújtak a gyerekek, és játékos feladatokat oldottak meg. A macskák világnapján felelevenítettük a házi kedvencek tulajdonságait, az életünkben betöltött szerepüket. Az anyanyelv nemzetközi napján megismertük más nemzetek köszönési formáit, megfigyeltük a nyelvek sokszínűségét, beszéltünk arról, milyen lehet külföldön élni, tanulni.
A törött vízhordó edény története arra figyelmeztetett minket, hogy nem kell tökéletesnek lennünk, mert így is értékesek vagyunk. Meglepő volt számomra, hogy mennyire alábecsülik a gyerekek magukat, mennyire hiányzik belőlük az önbizalom. Végeztünk egy tesztet is, amely azt bizonyítja, hogy a tanév során sok önbizalomnövelő játékot kell még játszanunk.
Alsózsolcai Herman Ottó Ált.Iskola és AMI.
“AZOKBÓL A KÖVEKBŐL, MELYEK UTUNKBA GÖRDÜLNEK, EGY KIS ÜGYESSÉGGEL LÉPCSŐT ÉPÍTHETÜNK.”