Ebben a tanévben is kiderült, milyen sokféle módon küzdünk meg problémáinkkal.
Megküzdési stratégiák
A foglalkozás kezdetén Bagdi Bella dalát hallgattuk. A dal után pedig egy kicsit ellazultunk. A gyerekek lefeküdtek a szőnyegre, és egy kis történetet meséltem nekik. Az utolsó mondatnál egy kopogást hallottunk, s az ajtó előtt egy borítékot találtunk. A borítékban egy segítségkérést olvashattunk. A feladatok a következőek voltak: formák vágása, tárgyak körbeadása (azt a tárgyat kellett továbbadni, amiről jellemzőt mondtam, például: fából készült), válogatás. A feladatokat tejesítették a gyerekek, így a mackó most már felébredhet téli álmából. A foglalkozás végén a gyerekek meghallgatták az Aranykulcs című mesét.
Szentesi Felsőpárti Óvoda, Dr. Mátéffy Ferenc utcai Tagóvodája
Farsang havában a legnagyobb problémánk a műsor volt. Sokan még mindig nem szívesen szerepelnek, erre kellet közös megoldást találni. Sokszor ötleteltünk, kerestük együtt az előadható verseket, mindenki jelezhette, mit szeretne. Az összeállított műsort gyakoroltuk, így egyre bátrabb lett minden gyermek. A jelmezes főpróbán mégis volt, aki feszengett. Így ezt a nehézséget úgy oldottuk meg, hogy felvettük a műsort és nem kellett vendégek előtt bemutatni. A sikeres megoldás után jót csemegéztünk.
Boldogságóra – MEGKÜZDÉSI STRATÉGIÁK
Foglalkozásunkat a „Medve vagyok és cammogok” relaxációs gyakorlattal kezdtük.
A téma bevezetése keretében egy apró akadálypályát kellett teljesíteniük a gyermekeknek. Minden gyermeknek 2 db színes fakockát kellett kiszabadítania. Amikor minden gyermek kétszer teljesítette a pályát, akkor közösen kellett egy tornyot építeniük a fakockákból. Jó volt látni, hogy kivétel nélkül ösztönözték egymást és segítettek a másiknak.
A téma feldolgozásához Bezzeg Andrea Aranykulcs című meséjét használtam. A mese után a segítő kérdések segítségével átbeszéltük a történteket.
A gyermekekkel közösen készítettünk egy „Gond-hegyet”. A gond-hegy keretében összegyűjtöttük, hogy ki milyen problémával találkozott már életében, ki segített neki és hogy az adott probléma megoldásában, mi volt a megoldás. Pl: foglalt a hinta-elkérem-segít, aki hintázik-én is tudok hintázni.
Ezután minden gyermek kapott egy előre megrajzolt pajzsot, amit kedve szerint díszíthetett, színezhetett. Nagyon szép pajzsok születtek. A pajzsokat nem egyszerre fejezték be, mert van aki lassabban színez. Amikor már volt 3-4 gyerek készen volt, akkor őket hajótörés játékba hívtam, majd a többiek is folyamatosan csatlakoztak. Nagyon megtetszett a gyermekeknek ez a játék.
A foglalkozás lezárásaként kiszíneztük a megküzdés jelét.
Mezőlaki Arany János Általános Iskola
Első lépésben utánanéztünk az interneten, hogy milyen stresszoldó élelmiszereink vannak. Második lépésben újságokban kerestünk róluk képet. Harmadik lépésben montázst készítettünk az összegyűjtött képekből. Étvágygerjesztő alkotások születtek.
Problémamegoldás témában egy lapra leírtuk, hogy az adott napon mi az ami bánt, mi az amit problémának érzünk. Pár nap múlva újra megnéztük és megfigyeltük, hogy az, ami probléma volt már nem is probléma. Relaxációs gyakorlatokat végeztünk, Bagdi Bella pozitív énképet fejlesztő dalait hallgattuk és tanultunk meg belőle párat a hónap kapcsán. Megerősítő kártyákkal játszottunk.
Problémamegoldás. Mi is a probléma, meddig probléma a probléma. Miért fontos érzelmeink kifejezése, hogyan tudjuk megbeszélni környezetünkkel a problémákat.
Ezek a kérdések merülnek fel a téma kapcsán. Első ízben egy mesét olvastunk el, majd csoportokban feldolgoztuk az ezzel kapcsolatos kérdéseket, feladatokat. Beszéltünk érzéseinkről, viszonyunkról egymás felé. Hogyan alakulnak ki az indulatok. A rossz érzések leküzdésének a technikái közül relaxációs gyakorlattal, meditációval zártunk. Emellett farsangi mulatságot is szerveztünk.
A megküzdési stratégiákat saját tapasztalatunk által összegeztük. A tanulók az Oszi füzetben öt-öt általuk használt stratégiát soroltak fel, majd azokat megosztották egymással. Örömmel vették tudomásul, hogy csaknem mindenki ugyanazokat a stratégiákat használják. Ezután szerepjátékkal rögzítettünk különböző megküzdési lehetőséget.
Otthonra azt a feladatot kapták a gyerekek, hogy egy hétig figyeljenek arra, hogy mi okoz nekik örömet s esténként jegyezzék fel. Ez a feladat már korábban is volt, így ráerősítettünk erre az eszközre.
A téma bevezetéséhez Bagdy Emőke egyik reflexióját hívtuk segítségül.
Majd csoportokban dolgozva az élet nehézségeivel kapcsolatos közmondások, bölcsességek összekevert mondatait kellett helyesen összerakni és közösen elgondolkodtunk az értelmén. A gyerekek papírra írták mik okoznak számukra nehézséget és miben jók, erősek. Játszottunk Bagdi Bella boldogító erősségek kártyáival is.
Jármi Papos Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
Boldogságóra (február) – Megküzdési stratégiák
„ Az életünk olyan, amilyenné gondolataink teszik.”
Felolvastam a szamár történetét. Értelmeztük a rövid mesét, és megfopgalmaztuk a történet tanulságát. A megküzdés során a szamár érvényesítette a negatív élmény okozta szenvedését a félelem leküzdése céljából.
A COVID 19 miatt már olyan régen szerepeltünk, idén karácsonykor viszont leküzdöttük a félelmeinket és újra szinpadra álltunk.