Játékos ellazulást követően megbeszéltük az elméleti tudnivalókat, melyek szükségesek a hónap témájához.
Zsanett néni különböző kihívások elé állított minket:
1. Kis cédulákon közül mindenki húzott egyet. A cédulán olvasható iskolai problémahelyzetekre kellett megoldást találnunk.
2. Az osztályban eldugott különböző tárgyakat kellett megkeresnünk.
3. Papírlabdákkal igyekeztünk beletalálni egy műanyag dobozba.
Az órán történtek megbeszélése után ellazító relaxációt végeztünk.
Megküzdési stratégiák
A foglalkozást egy pókábra készítésével kezdtük. Kinek mi jut eszébe a stressz szóról. Beszélgettünk, kinek mi okoz stresszt, milyen módszerrel szokta leküzdeni azt. Utána felolvastam A szamár történetét, megbeszéltük, hogy mi a történet tanulsága.
Következett a szólások, közmondások párosítása a jelentésükkel. Mindenki választott magának egyet, ami rá legjellemzőbb, majd elmondta, hogy miért erre esett a választása.
A megküzdési módokkal folytattuk. 32 megküzdési módot vetítettem ki nekik. Egyenként végighaladtunk rajtuk. A gyerekek egy lapon dolgoztak. A lap egyik oldalára írták azoknak a megküzdési módoknak a sorszámát, amelyeket szoktak alkalmazni. A lap másik oldalára azokat a sorszámokat kellett írniuk, amely megküzdési módot eddig még nem alkalmazták, de szívesen kipróbálnák. Ezekből kellett kiválasztaniuk nyolcat, egy újabb áttekintés során. Ez a nyolc került rá arra a nyugi-pörgettyűre, amit a foglalkozás végén készítettünk. Ezt hazavihették magukkal.
Munka közben Vivaldit és a hónap dalát hallgattuk.
Levezetésként olyan internetes oldalakat mutattam nekik, amelyek stresszoldó ételekről írnak. Megbeszéltük melyek a legjobb stresszoldó ételek.
ZSZC Lámfalussy Sándor Szakképző Iskolája
A tiz(edes) meg a többiek
Ti(z)étek a világ!
Vár-Lak egy jobb helyen
Bír-Lak Titeket!
Februárban a megküzdéssel, a kihívásokkal, problémákkal, konfliktusokkal, kudarcokkal való szembenézéssel foglalkoztunk. Beszélgettünk a stressz, feszültség, indulat tudatosításáról és lehetséges kezeléséről is. A gyerekekkel közösen összegyűjtöttük a problémaközpontú és érzelemközpontú megküzdési stratégiákat. Tudatosítottuk, hogy nehézség, fájdalom, kudarc nélkül nem élhetünk, de mindig van lehetőség, hogy mindezzel szembenézünk és sikeresen megküzdjünk velük.
Az órát relaxációval kezdtük, majd a segítő kérdések segítségével beszélgettünk arról, hogy ki hogyan érezte magát, mit tapasztalt a relaxáció alatt, mi szükséges ahhoz, hogy ellazuljunk. Majd a ,, Bíztató Hóvirágmező,, feladatot oldottuk meg. Minden gyermek a hóvirágjára vigasztaló üzenetet, szót írt, amelyekkel a nehéz helyzetben segíteni tudnak embertársaiknak. A gyerekek megértették, hogy megküzdés alatt azokat a tudatos erőfeszítéseket értjük, amelyek segítenek legyőzni a kihívásokat, veszélyeket a mindennapi életben is.
Beszélgetéssel indítottuk az órát: megküzdési stratégiák – szó értelmezése. Példákat gyűjtöttünk a közös életünkből: probléma – egy társunk folyton piszkálja a lányokat az osztályban, konfliktus – ez a helyzet vitát szül több tanuló között, kudarc – sok negatív jelzéstől nem érzem jól magam, kihívás – szembe nézek a problémával, konfliktussal, hogyan kezeljem, amitől jól érzem magam.
Kihirdettük a betartandó szabályt, választottunk egy felügyelőt, aki nem érintett a konfliktusban, a sértettek pedig keresik az együtt eltöltött időben a pozitív pillanatokat és annak hangot is adnak.
Meghallgatták „A bugyelláris, a pipa meg a süveg” című mesét. Emoji jeleket választottam, hogy mutassák a számukra kedvező, kedvezőtlen, esetleg semlegesnek talált változásokat a főszereplő szemszögéből. (nehézséget okozott a saját vélemény meghatározása, megfogalmazása.)
Összegyűjtöttük a „Csodálatos segítők” listáját: akihez én fordulhatok, és aki hozzám fordulhat segítségért. Ez már könnyebb feladatnak bizonyult: szülők, nevelők neve került elő leggyakrabban, de rászoruló társaink neve is több helyen felkerült.
„Egyedül nem megy…” rejtvényt oldottuk meg EGYÜTT, melynek megfejtése adta a választ a munkánkra, a stratégiánk kulcs szavára. Ahol összefogás van, ott sikeres lehet a megküzdési stratégia.
„Vállalkozás: az első év” címmel bölcsességeket olvastunk egymásnak: Kérdezz, dolgozz; Ébredj rá, hogy nem könnyű… Majd az összekeveredett bölcsességeket raktuk rendbe közösen: A harag rossz tanácsadó…
Indulatkezelési stratégiákról beszélgettünk, ki melyiket alkalmazza a mindennapokban, kinek melyiket ajánljuk a jövőben: időt kérni, kilépni a helyzetből; mélyeket lélegezni; kibeszélni magadból…
Micimackó hóvirág mezöjét készítettük el a hónap fő feladatának. Micimackó került fel a plakátra először, majd a több napos gyakorlást megelőzően kiraktuk a szétvágott szósorokból közösen a mesehős üzenetét. A kifestett virág szárára választott mindenki magának egy pozitív gondolatot:
„Az embereket csak szeretve lehet jobbá tenni;
Ha elengeded azt, ami fáj, megnyitod magadat a csodának;
Néhány ember áldásként érkezik az életünkbe, néhány feladatként…”
A hóvirág szirmát hajtogattuk és mindenki választott két szót magának amit elvitt magával, „Vedd el, amire ma szükséged van”: jókedv, remény, bátorság, türelem, megbocsátás, hit, béke, nyugalom, szeretet, jókedv, remény, megértés.
Az órát a hónap dalával zártuk: pihentető, merengő, feltöltő volt relaxálnunk együtt.
Kommunikáció órán Janikovszky Éva munkásságával foglalkozunk. „Mitől jó egy nap? Attól, hogy képesek vagyunk meglátni a jót. Hogy örülni tudunk. És attól, hogy holnap is lesz egy nap. Lehet, hogy még jobb, mint a mai.” Írói világában fontos helyet kap az őszinteség, a barátság, a munka, a játék. Történetei mögött kibeszélésre váró akadályok rejtőznek. Janikovszky Éva ezekre felnőtt bölcsességgel keres megoldást, de mindig a gyerek oldalán állva, hisz ő védtelenebb.
A következő gondolatokkal zárom soraim: A gyereknevelés és tanítás során az a legfontosabb, hogy egy gyerek mindig tudja, akkor is szeretik őt, ha nem tökéletes, és hogy ezen képes javítani. Ez olyan bizalom a felnőtt részéről, amit minden korú gyerek megérez. Hogy hisznek benne. Tévedhet és hibázhat. Nem kell tökéletesnek lennie. A világ sem az.
Visontai Szent-Györgyi Albert Általános Iskola
Az év első virágát tojástartóból készítettük, a reményt zöld színnel a tisztaságot fehérrel, hurkapálcikára sodortunk vattát és a zöldre is tettünk belőle, a havat szimbolizálva. Egymás után téve a tartókat, egy mező formáztunk belőle. A „kiránduló” emberek a helyes úton úgy tudnak megmaradni, ha a táblán lévő mondatokat is olvassák: „ Figyelj a veszélyekre!”, „Járd utat el ne hagyd!”, „Ne térj le az útról!”, „Az akadályokat kerüld el!”
A megküzdési stratégiák során megépítettük közösen a csoport kalóz várát, majd egy torna alkalmával (általam megépített akadálypálya) megszereztük a kalózok kincsét! 🙂
Nagyon élvezték a gyerekek!
Zsadányi Tündérkert Óvoda
OM: 201770
Csoport: Méhecske
Pedagógusok: Marcsóné Nagy Anikó, Balázsné Barta Anikó Judit
Időszak: 2023-02-06 – 2023-02-12
Heti terv címe: Tél: „Bújj, bújj medve, hozzál tavaszt!” Boldogságóra Program 6. hónapja: „Megküzdési stratégiák”
Módszer: Bemutatás, Magyarázat, Szemléltetés, Beszélgetés, Differenciálás
Foglalkoztatási forma: Csoportos, Egyéni, Mikrocsoportos, Páros
Bevezetés: Február hónap, már a farsangi időszak. Ráhangolódunk a gyerekekkel a télűzésre!
Szabad játék: Medvebarlang építése LEGÓ-ból, nagykockából. Medve-zsúr a babakonyhában: sütés-főzés
Eszközök: Karton, festék, színesceruza, zsírkréta, gyurma, medve színező, ragasztó
Differenciálás: Egyéni képességek szerint színezés, festés, puzzle kirakása
HÉTFŐ
Mindennapi mozgás
Cél: A mozgás által a testi- szellemi teljesítőképesség fokozása., Mozgáskészség fejlesztése.,
Feladat: Alkalmazkodóképesség, tolerancia fejlesztése., Játékszabályok felelevenítésével és betartásával a mozgásbiztonság és mozgás kedv felkeltése.,
Tevékenységek: Fújja a szél a fákat, Mindennapos testnevelés, Mondókával egybekötött mozgásos játékok. Azt kérdezed, hogy vagyok? Medve vagyok, cammogok
Ének, zene, énekes játék, gyermektánc
Cél
Az éneklés, énekes játékok megkedveltetése., Az ének-zene eszközrendszerével a gyerekek önkifejezésének fejlesztése.,
Feladat: Baráti kapcsolatok erősítése a párválasztós énekes játékok segítségével., Figyelem fejlesztése az új énekesjátékkal.,
Tevékenységek:
ÉNÓ 13. Dirmeg, dörmög (Új anyag)
A ritmusérzék fejlesztése – Énekes játékok éneklése közösen mozgással kísérve
Halk-hangos érzékeltetése (dinamikai különbségek) -Halkabb és hangosabb beszéd, mondókázás mozgás közben
Brumm, brumm, Brúnó (https://www.youtube.com/watch?v=QpaY9e7jQxU)
Külső világ tevékeny megismerése
Cél: Ismerkedés a medvék világával, jellemzőikkel. A medvékkel kapcsolatos hiedelemmel való ismerkedés., Boldogságóra Program 6. hónapjának témája: Megküzdési stratégiák, problémamegoldás a gyerekek részéről.,
Feladat
A gyermek önálló véleményalkotásának, döntési képességeinek elősegítése., Alkalmazkodó, és együttműködő képesség fejlesztése a közös tevékenység során., Az egyéni megismerő képességek, a problémalátás, problémamegoldó gondolkodás fejlesztése,
Tevékenységek: Kibújás, vagy bebújás: A medvék téli élete. A Boldogságóra Program 6. hónapjának témája: Megküzdési stratégiák. A gyermekek probléma megoldó képességének fejlesztése
KEDD
Mindennapi mozgás
Cél: A mozgás által a testi- szellemi teljesítőképesség fokozása., Mozgáskészség fejlesztése.,
Feladat: Alkalmazkodóképesség, tolerancia fejlesztése., Játékszabályok felelevenítésével és betartásával a mozgásbiztonság és mozgás kedv felkeltése.,
Tevékenységek:
Medve vagyok, cammogok
Fújja a szél a fákat
Mindennapos testnevelés, Mondókával egybekötött mozgásos játékok
Jancsi bohóc a nevem
Verselés, mesélés
Cél: Belső képi világ, fantázia fejlesztése a mesék által., Kommunikációra képes gyermek fejlesztése – élmény, tapasztalat, gondolat kifejezése, A természet, az állatok szeretetére nevelés,
Feladat: Gyermekek látókörének bővítése, a világ sajátos megismerésének biztosítása., Ismerkedés a medvék világával,
Tevékenységek: WEÖRES SÁNDOR A MEDVE TÖPRENGÉSE (https://www.youtube.com/watch?v=6OWLD8xPWJI)
A két kicsi bocs meg a róka,
Osváth Erzsébet: Minek a medvének bunda?
Bezzeg Andrea: Az aranykulcs című mese bábokkal való előadása
Rajzolás, festés, mintázás, kézimuna
Cél: A gyermeki élmény és fantáziavilág, képi kifejezőkészség fejlesztése., A motoros funkciók, a látáskultúra megalapozása.,
Feladat: A gyerekek érdeklődését felkeltő vizuális élmények biztosítása, A gyermeki munka értékként való kezelése, a tolerancia, az elfogadás biztosításával.,
Tevékenységek: Gyurmázás, Medve színezése, Medve puzzle kirakása
SZERDA
Mindennapi mozgás
Cél: A mozgás által a testi- szellemi teljesítőképesség fokozása., Mozgáskészség fejlesztése.,
Feladat: Alkalmazkodóképesség, tolerancia fejlesztése., Játékszabályok felelevenítésével és betartásával a mozgásbiztonság és mozgás kedv felkeltése.,
Tevékenységek:
Medve vagyok, cammogok
Fújja a szél a fákat
Mindennapos testnevelés, Mondókával egybekötött mozgásos játékok
Jancsi bohóc a nevem
Külső világ tevékeny megismerése
Cél: Ismerkedés a medvék világával, jellemzőikkel. A medvékkel kapcsolatos hiedelemmel való ismerkedés., Boldogságóra Program 6. hónapjának témája: Megküzdési stratégiák, problémamegoldás a gyerekek részéről., Feladat
Feladat: A gyermek önálló véleményalkotásának, döntési képességeinek elősegítése., Alkalmazkodó, és együttműködő képesség fejlesztése a közös tevékenység során., Az egyéni megismerő képességek, a problémalátás, problémamegoldó gondolkodás fejlesztése,
Tevékenységek:
Tél: Bújj, bújj medve, hozzál tavaszt! Boldogságóra Program 6. hónapja: Megküzdési stratégiák A gyermekek probléma megoldó képességének fejlesztése. Kibújás, vagy bebújás: A medvék téli élete. Az aranykulcs című mese útját végig járjuk: megküzdési stratégiák (labirintus, páros ölelés, közben a mondóka éneklése)
Ének, zene, énekes játék, gyermektánc
Cél
Az éneklés, énekes játékok megkedveltetése., Az ének-zene eszközrendszerével a gyerekek önkifejezésének fejlesztése.,
Feladat: Baráti kapcsolatok erősítése a párválasztós énekes játékok segítségével., Figyelem fejlesztése az új énekesjátékkal.,
Tevékenységek:
ÉNÓ 13. Dirmeg, dörmög (Új anyag)
A ritmusérzék fejlesztése – Énekes játékok éneklése közösen mozgással kísérve
Halk-hangos érzékeltetése (dinamikai különbségek) -Halkabb és hangosabb beszéd, mondókázás mozgás közben
Brumm, brumm, Brúnó (https://www.youtube.com/watch?v=QpaY9e7jQxU)
CSÜTÖRTÖK
Mindennapi mozgás
Cél: A mozgás által a testi- szellemi teljesítőképesség fokozása., Mozgáskészség fejlesztése.,
Feladat: Alkalmazkodóképesség, tolerancia fejlesztése., Játékszabályok felelevenítésével és betartásával a mozgásbiztonság és mozgás kedv felkeltése.,
Tevékenységek:
Medve vagyok, cammogok
Fújja a szél a fákat
Mindennapos testnevelés, Mondókával egybekötött mozgásos játékok
Jancsi bohóc a nevem
Verselés, mesélés
Cél: Belső képi világ, fantázia fejlesztése a mesék által.,Kommunikációra képes gyermek fejlesztése – élmény, tapasztalat, gondolat kifejezése, A természet, az állatok szeretetére nevelés,
Feladat: Gyermekek látókörének bővítése, a világ sajátos megismerésének biztosítása., Ismerkedés a medvék világával,
Tevékenységek: WEÖRES SÁNDOR A MEDVE TÖPRENGÉSE (https://www.youtube.com/watch?v=6OWLD8xPWJI)
Bezzeg Andrea: Az aranykulcs című mese bábokkal való előadása
Osváth Erzsébet: Minek a medvének bunda?
Rajzolás, festés, mintázás, kézimunka
Cél: A gyermeki élmény és fantáziavilág, képi kifejezőkészség fejlesztése., A motoros funkciók, a látáskultúra megalapozása.,
Feladat: A gyerekek érdeklődését felkeltő vizuális élmények biztosítása, A gyermeki munka értékként való kezelése, a tolerancia, az elfogadás biztosításával.,
Tevékenységek: Gyurmázás, Medve színezése, Medve puzzle kirakása A kiszínezett medve barlangba ragasztása kartonra. Ujjal hóesés festése.
PÉNTEK
Mindennapi mozgás
Cél: A mozgás által a testi- szellemi teljesítőképesség fokozása., Mozgáskészség fejlesztése.,
Feladat: Alkalmazkodóképesség, tolerancia fejlesztése., Játékszabályok felelevenítésével és betartásával a mozgásbiztonság és mozgás kedv felkeltése.,
Tevékenységek:
Medve vagyok, cammogok
Fújja a szél a fákat
Mindennapos testnevelés, Mondókával egybekötött mozgásos játékok
Jancsi bohóc a nevem
A fejem, a vállam, a térdem a bokám
Mozgás
Cél: A gyerekek mozgásműveltségének formálása, fejlesztése testgyakorlatokkal és játékokkal., Rendszeres mozgás iránti vágy kialakítása, a mozgás megszerettetése.,
Feladat: A feladatvégzés közben egymás mozgásának követésével a testi épség megóvására nevelés., Akarati tulajdonságok fejlesztése az aktív részvételre való ösztönzéssel., Játékszabályok betartásával a mozgásbiztonság és mozgás iránti kedv felkeltése.,
Tevékenységek: Mackó táncoltató zenére
Mozgásos mondókák (a héten tartott mindennapos testnevelés anyaga)
Hossztengely körüli gurulás, macit a fej fölött tartva
Rajzolás, festés, mintázás, kézimunka
Cél: A gyermeki élmény és fantáziavilág, képi kifejezőkészség fejlesztése., A motoros funkciók, a látáskultúra megalapozása.,
Feladat: A gyerekek érdeklődését felkeltő vizuális élmények biztosítása, A gyermeki munka értékként való kezelése, a tolerancia, az elfogadás biztosításával.,
Tevékenységek: Gyurmázás, Medve puzzle kirakása A Boldogságóra programból a megküzdés jelének kiszínezése, felragasztása, Meséből sárkány színezése
REFLEXIÓ:
A gyermekeknek a héten nagyon tetszett a mozgásos játékokon kívül a mese meghallgatása. Kiscsoportosok ugyan, de nagyon élvezték. Végig jártuk az utat, amelyen a királylány végig ment, közben énekeltük a mesében lévő mondókát. Kitaláltam rá egy dallamot, ami a gyerekek számára fülbemászó volt. Medvebarlangot építettünk, mert minden gyermek hozott otthonról saját kis plüssmedvét, amivel játszhattak, tornáztunk, vigyáztunk rá! A hét megkoronázása a mézes medve sütemény sütése volt. A gyerekek megkóstolták és még a másik csoportba is vittek át kóstolóba.
Jól éreztük magunkat, közben zenét is hallgattunk Bagdi Bella zenéi közül. „Jobb Veled a Világ!”
Balázsné Barta Anikó óvodapedagógus
Az élet sokszor olyan nem várt eseményeket tartogat számunkra és gördít elénk, melyekkel meg kell küzdenünk és úgy kell feldolgoznunk, megoldanunk, hogy abban meg tudjuk látni a jót, a pozitívat.
A hónap elején még egészen más megközelítésből szerettük volna feldolgozni ezt a témakört. Aztán időközben történt valami,ami mindent megváltoztatott.
Az osztályunkba járó egyik kislány síbalesetet szenvedett melynek következtében eltört a sípcsontja. Combtőig begipszelve érkezett haza külföldről és azt gondolta hogy a nehezén már túl van. Aztán pár nap múlva kiderült,hogy a csont el van mozdulva, műteni kell. Kis tanítványunk nagyon fél, hiszen sohasem volt még kórházban és nem tudta mi vár majd rá.
Bíztató hóvirágmezőt készítettünk neki melyben minden kis hóvirág egy-egy bátorító üzenetet, a küzdéshez nélkülözhetetlen szavakat tartalmazott. Ezen túl az osztály minden egyes tagja rajzot készített számára melyekhez levelet írtak, jó kívánságokat fogalmaztak meg.
Ezeket a képeket láthatjátok most.
A 2.k-nak nagyon hiányzik kis osztálytársuk.
Várjuk a mielőbbi viszontlátást!