A februári boldogságóra keretében meghallgattuk a „Pozitív élmények” című zenés relaxációt, majd egy különleges japán népmesével ismerkedtünk meg: A szamuráj szerencséje történetével. A mese tanulsága, hogy a legkisebb lehetőségeket is érdemes megragadni, mert a kitartás, az ész és a segítőkészség révén bármilyen helyzetből ki lehet törni.
A mese után beszélgettünk a szamuráj útjáról, a szerencséről és arról, hogyan tudjuk mi is a nehézségeket lehetőséggé alakítani. Végül mindenki lerajzolta a saját szamuráját, így még jobban beleélhettük magunkat a harcosok világába.
Megküzdési stratégiák
Bp. I. Kerületi Kosztolányi Dezső Gimnázium
Osztályom már nagyon az érettségire fókuszál, de szeretném az ezzel kapcsolatos szorongásaikat, aggodalmaikat enyhíteni. Előzetes feltérképezésként kitöltöttük az önmaguk megbecsüléséről szóló tesztet. Ebben is kitűnik, hogy a jövőjükkel kapcsolatos aggodalmaik erőteljesek. A következő órán erről folyt értékes beszélgetés, illetve az iskolapszichológusunk is vezetett stresszoldó technikákról foglalkozást.
A hónap dalát többször is meghallgattuk február hónapban és hatékony relaxációs gyakorlatnak bizonyult.
Feldolgoztuk A szamuráj szerencséje című mesét, melyhez érdekes szamurájpáncélok készültek. A gyerekek is erős harcosként igyekeztek megküzdeni a nehézségeikkel a hónap folyamán.
Boldogságóra – 8. osztály – Megküzdési stratégiák
A nyolcadikosok a Zirci Önkormányzati Szolgáltató Központ
Család és Gyermekjóléti Központ munkatársai által tartott interaktív foglalkozáson vettek részt, ahol a stressz fogalmáról, okairól és stresszkezelési technikákról beszélgettek. Köszönjük Anita néninek és Betti néninek a foglalkozást.
Boldogságóra 6. osztály
Számos módja létezik annak, hogy visszanyerjük belső egyensúlyunkat egy-egy érzelmileg megterhelő helyzetben.
Készítettünk lámpaláz térképet, majd összegyűjtöttük a minket segítő és számunkra káros stratégiákat, tevékenységeket lámpaláz esetén.
A „Megküzdési stratégiák téma feldolgozását igyekeztem úgy megtervezni, hogy az minden gyermek számára érthető legyen, hiszen nehezen tudják kezelni azokat a helyzeteket, amikor valami probléma, fájdalom éri őket. Meggyőződésem, hogy változatos tevékenységek, a korosztálynak megfelelő játékos feladatokon keresztül formálhatjuk az óvodás gyermekek egészséges és előre mutató életszemléletének alakulását, a siker megélését.
Bevezetésként meghallgattuk Bagdi Bella: „Ellazulni, jaj de jó” dalát.
Az „Erdei tisztás” című mese bemutatása és értelmezése segítette a gondolatokban való elmélyülést, az egymásra hangolódást. A mese kiváló példa volt arra, hogyan oldjuk meg a problémákat, a nehézségeket. Ezt követően könnyebben tudtak arról beszélni, hogy kinek mi okoz nehézséget, kinek mivel kell megküzdenie. Volt, akinek a mozgás tevékenység során a magasság iránti félelem leküzdésével akadt gondja, de a csukott szemmel kötélen sétálás sem volt mindenkinek komfortos.
Ezek után a gyerekek megismerték a meséhez kapcsolódó mondókát. Kiszínezték Nyuszi Pannát, Róka Rudit, Mókus Marcit, sün Somát és segítettek mindenkinek megtalálni az otthonát.
Sokat mondogattuk a „Humor” játékosság, erősség mondókát és az ajánlott játékok közül a „Mosolydobás” és a „Ne nevess, ha tudsz” játékok szórakoztattak bennünket, melyekkel a Farsangi hangulatot is megalapoztuk.
Megküzdési stratégiák
Február hónapban a megküzdési stratégiákkal foglalkoztunk. A relaxációs gyakorlatokat követően beszélgettünk a megküzdési stratégiákról, ki mikor, hol került nehéz szituációba és hogyan tudott megküzdeni a problémával. Ezután megkerestük, hogy hol érzik a tanulók a feszültséget és ezt rajzban is megjelenítették. A gyerekek elmesélték, hogy a problémáikkal kihez fordultak, kitől kértek segítséget, milyen módszereket használtak ezekben az esetekben. Ezután játékos, mozgásos feladatokat oldottunk meg, próbára tettük ügyességünket, problémamegoldó képességünket, bátorságunkat és közben nagyon jól szórakoztunk, sokat nevettünk.
Tanítványaimmal ebben a hónapban a helyes gyakorlásról, az új darabok megismeréséről/a tanulásról és az előadásmódról beszélgettünk. Miért fontos a tudatos koncentráció és hogyan lehet lazítani, hogy aztán újult erővel tudjuk megcsinálni a feladatot. Mindehhez persze türelem és sok gyakorlás kell 🙂
Az egyik kis növendékemmel a lámpaláz leküzdéséről beszélgettünk és alkalmaztunk különböző technikákat – légzőgyakorlatok, relaxáció, kizökkentés (helyzet változtatással), stb.. Végül egy hangversenyen együttszerepelve kipróbáltuk “élesben” is a gyakorlatokat. 🙂
Ma a megküzdéssel, a problémákkal, a kudarcokkal való szembenézéssel foglalkozunk.
Mit tehetünk akkor, ha szeretnénk valamit megcsinálni, de akadályba ütközünk?
Hogy tudjuk megoldani ezt a helyzetet?
1. Megerősítem magam: Képes vagyok rá, hogy megoldjam a problémát.
2. Nem állok neki kapkodni.
3. Ha nem sikerül elsőre, majd holnap újra megpróbálom.
4. Apránként haladok a problémám megoldásához vezető úton.
5. Ha szükséges, segítséget kérek.
6. Koncentrálok, újra tervezek, ha szükséges.
8. Nem adom fel!
Rosszból jó legyen! – játék
Beszélgetünk a gyerekekkel valamelyik rossz élményükről. Miután elmesélték, hogy mi történt, megbeszéljük, hogy szerintük hogyan lehetne ezt megoldani, mit kellene tenni, kitől tudnának segítséget kérni.
Végül segítettünk az erdei állatoknak hazatalálni, sőt megépítettük a saját akadálypályánkat is!
A februári boldogságórát „Pozitív élmények” című zenés relaxációval kezdtük. Ezután elolvastuk a mellékletben található japán mesét és egy jót beszélgettünk róla. A táblán összegyűjtöttük a problémáinkat, melyekkel meg kell küzdenünk. Elkészítettük saját szamurájainkat, melyekre ráírtuk azokat a képességeket, erősségeket, melyek a nehézségek megoldásában segítenek. Végül elkészítettük a tablónkat.