Februári témánk a megküzdési stratégiák. A téma feldolgozását relaxációval, gyakorlattal kezdtük, majd az Erdei tisztás mesével folytattuk. Foglalkozás lezárásaként, Nyuszi Pannát, Róka Rudit, Mókus Marcit és Sün Somát, színezték ki a gyerekek és segítettek megtalálni nekik az otthonaikat.
Megküzdési stratégiák
Ezt a témát könnyedén bele tudtuk illeszteni a farsangi témakörbe. A tevékenység előtt elrejtettem a csoportszobai plüssjátékait. A téma felvetését a könyv által ajánlott mesével vezettem be, (Bezzeg Andrea: Aranykulcs), majd mese után elővettem egy levelet, amit az elrabolt plüssjátékok küldtek, akiket a mesében megismert boszorka rabolt el. A kis plüssjátékok leírták, hogy egy messzi szigetre kell elutazniuk a gyerekeknek hajóval, ha megakarják menteni őket. A hajók a hullahopp karikák voltak, amivel elindultunk megmenteni a játékokat, közben szólt a zene. Az utazás közben eljátszottuk a könyvben ajánlott „Cápa támadás…” játékot. Amikor a cápák elvonultak sajnos akkor vettük észre, hogy a hajók megrongálódtak, meg kellet őket javítani. Így különböző csoportokban építettek a gyerekek minél magasabb árbócokat az új hajókra. Ezután nem sokkal később megérkeztünk a szigetre, de ott is különböző akadályokon kellet átjutniuk a gyerekeknek (általam berendezett akadálypályán), hogy elérkezzenek a rejtekhelyhez. Az akadályok legyőzése után a rejtekhely közelében „Hideg- meleg” játékkal segítettem a gyerekeknek megtalálni az elrabolt játékokat.
Forrás: Bagdi Bella, Prof. DR. Bagdy Emőke, Tabajdi Éva: Boldogságóra
„Boldognak nevezzük azokat az embereket, akik az életük során megtanulták elviselni az élettel járó nehézségeket, így ezek nem tudják őket maguk alá gyűrni.” (Juvenalis)
A téma kibontásához elolvastuk és feldolgoztuk:
A szamuráj szerencséje c. történetet. c.mesét.
A beszélgetést segítő kérdések:
Milyen volt a szamuráj a mese elején? Hová ment és mit tett bánatában?
Valóban szerencsésen indult a kalandja?
Hogyan reagált a Szamuráj a változásokra?
Kik segítettek rajta és ő kiknek nyújtott segítséget?
Mi lett a megküzdésének a jutalma?
Ti mikor cselekedtetek volna másként és miért?
Fel tudtok idézni olyan eseményt, amikor valami nem úgy alakult, ahogyan elterveztétek? (Kihívás elé állított benneteket.)
Hogyan tudunk úrrá lenni a nehézségeinken? Mit tehetünk?
Beszélgettünk arról, hogy a farsangi rendezvénysorán az is a célunk, hogy vágyainkat ki tudjuk fejezni. Vannak, akik ilyenkor beöltöznek erős harcosnak, hogy átéljék, megküzdjenek nehézségeikkel. Jobb szellemi, fizikai erőnlétünkért való küzdés, vagy olyan személyekért, akikkel életünk során elköteleződünk. Milyenek a szamurájok, japán harcosok?
Sok válasz született: erős, bátor, okos, éles eszű
Játék: kakasviadal-megküzdés
Feladat:
Én vagyok a saját hősöm! Szamuráj páncél
Hogyan nézne kis a ti Szamuráj Énetek? Milyen lenne a ruhátok? Milyen erősségetek van szamuráj harcosként? Rajzoljátok le? Készítsétek el! A közös munkálkodás közben meghallgattuk Bagdi Bellától a hónap dalát.
A téma hangulati lezárása:
Végezetül, aki szerette volna, bemutathatta az ő szamuráj harcosát, hogyan néz ki.
Edit néni és a kis Némethesek csoportja
A megküzdés témájáról beszélni a Boldogságórákon azért fontos, mert az élet tele van kihívásokkal, amelyekkel mindenkinek szembe kell néznie. A gyerekeknek is megvannak a maguk nehézségei, még ha ezek kívülről kisebbnek is tűnnek. Ha megtanulják, hogyan kezeljék a stresszt és a problémákat, magabiztosabbá válnak. A Boldogságórák lehetőséget adnak arra, hogy a diákok biztonságos környezetben beszéljenek az érzéseikről. Ez fejleszti az empátiát és a közösségi érzést is.
Boldogságóra bemutatót tartottunk a csoportban. Ennek célja az intézményen belüli és kívüli tudás megosztása és ennek a programnak a széleskörű bemutatása és népszerűsítése. Február hónap témája köré szerveztem melynek az üzenete a megküzdési stratégiák. A gyermekek már találkoztak e fogalommal többször említettük és példát is mondtak rá. A foglalkozást relaxációs gyakorlattal kezdtük, hogy kellően ráhangolódjanak. Ezután pedig Boldog Dóra hívta őket mesével melynek címe Az erdei tisztás.
A gyermekek figyelmét érdeklődését mindvégig lekötötte a mesepárnával illusztrált előadás. Ezt követően beszélgetést kezdeményeztem a mesével kapcsolatban, miként küzdötték le a szereplők az eléjük kerülő akadályt. Majd mindenki kapott feladatlapot melynek célja volt elvezetni az állatokat a labirintuson keresztül az odúig. A kisebbek pedig kiszínezhették a számukra kedvelt meseszereplőket. Ezt követően pedig, hogy oldjuk számukra a feszültséget játék következett mindenkinek meg kellett találnia a saját házát, mindenki kapott nyakláncot ami alapján tudták ki melyik házba kell, hogy érjen.
Mindvégig kitartóan játszottak még azok is akik máskor nem szívesen vagy csak rövid ideig kapcsolódtak be. Ezután pedig a szőnyegen rövid meditációs zenére lecsillapodhattak. Ezután lehetőséget biztosítottam a gyerekek számára, hogy mindenki elmondhatta az érzéseit, hogyan érezte magát a foglalkozás alatt, miként élte meg azt. Szinte mindenki a mosolygós jelet választotta.
A havi téma alapján az élet adta akadályokat vettük sorra, legyen szó bármiről. Közösen próbáltunk ezekre a dolgokra megoldásokat találni.
Szent Imre Katolikus Általános Iskola Mórahalom
A farsang valaminek a vége, és az új kezdete. A természet csodálatosan ad lendületet a megújulásra.
De mennyire képes a hagyomány a mai gyerekekben motiváló újat teremteni?
Farsang idején minden kisgyerek izgatottan választja ki a jelmezét, a főhőst, akivel azonosulni szeretne valamilyen tulajdonsága alapján. Ezt jártuk körül az idén a farsangi délutánunkon. Igyekeztünk minden kis pajtánál elővarázsolni azokat a pozitív jellemvonásokat, melyek a jelmezük karakterében megmutatkozott, illetve jó példa lehet.
Vidámsággal, könnyed humorral még egyszerűbb volt a feladatunk.
Februári Boldogságóránk témája: A megküzdési stratégiák. Ezen a Boldogságórán a megküzdéssel, kihívásokkal, problémákkal való szembenézéssel foglalkoztunk. A téma feldolgozását relaxációs gyakorlattal kezdtük, majd az Erdei tisztás mesével folytattuk. Sokat beszélgettünk a mese lényeges elemeiről.
Játékos feladattal is foglalkoztunk a téma feldolgozásával kapcsolatban, melynek neve „Hajó foglaló” játék. A gyermekek ezt a Boldogságórát is nagyon élvezték, és nagyon jól együtt tudtak dolgozni.