Csoportommal a mese segítségével ismertettem meg a témát nagyon élvezték a mesét sokat beszelgettünk a mese cselekményéről. Majd játékidőben ők önálló történetét is alkottak a sárkánnyal. A lányok örömmel színezék ki a színező majd saját sárkányt is rajzoltak. A ráhangolódas már szinte rutinná vált a csoport életében az éledő virág jatékkal.
Megküzdési stratégiák
A foglalkozások tervezésénél figyelembe vettük a gyermekek életkorát és életkori sajátosságuk szerint differenciáltunk. Először Bagdi Bella Ellazulni jaj de jó.dalát hallgattuk meg ( a gyerekek kérésére többször is). Az Aranykulcs mese meghallgatása után mi is próbára tehettük bátorságunkat. Az akadályokat mindenki siketesen teljesítette.
A gyerekek megtanulják hogyan oldjanak meg nehéz helyzeteket például ha valami nem sikerül vagy ha összevesznek egy baráttal. Az óvoda segít nekik abban hogy türelmesek és bátrak legyenek.
Megbeszéltük, hogy a megküzdési stratégiák segítenek abban, hogy jobban kezeljük a nehézségeket és a stresszt. Tovább, vannak problémamegoldó stratégiák, amikor aktívan keresünk megoldást egy helyzetre. Az érzelmi megküzdés azt jelenti, hogy megnyugtatjuk magunkat, amikor szomorúak vagy idegesek vagyunk. Fontos, hogy ne meneküljünk el a problémák elől, hanem tanuljunk meg szembenézni velük. Jó megoldás, ha beszélünk valakivel, akiben megbízunk – egy baráttal, tanárral vagy szülővel. A megküzdési képesség fejleszthető: minél többször gyakoroljuk, annál ügyesebbek leszünk benne. Fontos, hogy felismerjük, mikor van szükségünk segítségre, és merjünk szólni. A pozitív gondolkodás, a humor és a remény is segíthetnek átvészelni nehéz időszakokat. Ha megtanuljuk kezelni a kihívásokat, erősebbé, bátrabbá és kiegyensúlyozottabbá válunk.
A gyerekek megértették, hogy a hibázás nem baj, hanem lehetőség a tanulásra. Motiváló példákat ismertek meg, és bátorító üzeneteket írtak egymásnak.
A foglalkozás témája: Megküzdési stratégiák (február)
Korcsoport: 3-7 éves korosztály
Ez a téma könnyen összeilleszthető volt a farsanggal.
A téma feldolgozását az Aranykulcs mesével kezdtük, majd a „Cápatámadás” játékkal folytattuk.
Meghallgattuk a témához kapcsolódó dalt.
Megbeszéltük a tanulókkal, hogy az ép test-lélek egységéért hogyan küzdhetünk a gyógynövények erejével. Ennek érdekében gyümölcsöt fogyasztottunk, gyógynövényeket ismertünk meg.
Debrecen-Józsa Kerekerdő óvoda
A témát egy aranyos játékkal dolgoztuk fel a gyerekekkel.
A fél pár cipőt elrejtettuk a csoportszobaban. Az volt a feladat hogy hideg meleg játékkal keressek meg őket. Nagyon vicces volt, boldog pillanatokban lehetett részük.
A nagy munkát relaxációval zártuk, amely csendes levezetése volt a tevekenységnek.
Hatos Ferenc Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Farsangon a mi osztályunkban is akadt pár harcos, még szamuráj harcos is. Ezért még nagyobb figyelemmel hallgatták meg a gyerekek a Szamuráj szerencséje c. mesét. Sokat beszélgettünk utána a mesehősről, majd próbáltuk elképzelni, milyen erősségei voltak a szamurájnak. Majd a saját erősségeinkről beszélgettünk, amik a mi páncéljaink lehetnek, melyek segítik a törekvéseinket. Kis játék után le is rajzolták a gyerekek ezeket a páncélokat, felhasználva a program sablonját.
Hogy hogyan gondolkozunk a minket ért jó és rossz dolgokról, hogyan dolgozzuk fel a bennünket ért sérelmeket, feszültséget, az nagy mértékben befolyásolja, hogy mennyire leszünk boldogok az életben.
Bátorság próbát tettünk. A csoportban elrejtettem sok sok plüss állatot, az előző nap. Reggel a gyerekek nem találták őket. Ez nagy kavarodást okozott. A térkép segítségével együtt, közösen megkerestük a játékokat.
Az aranykulcs című mese nagyon tetszett a gyerekeknek. Sokat gondolkoztunk, mi lenne, ha lenne egy arany kulcsunk, mi lenne a 3 kívánságunk?
A téma feldolgozását követően a gyerekek rajzoltak, gyurmáztak, festettek. Olyan szuperhőst készítettek, akik különböző megküzdési „szuperjellemmel” voltak felvértezve!