Az áprilisi boldogság órán „A megbocsátás gyakorlásáról” beszélgettünk a gyerekekkel. Megtanultuk a nyelvtörőt és labdaadogatással eljátszottuk: Te tetted e tettet, te tettek tettese, te. Ezután a párbeszédet az érzékek játékával adtuk elő, majd mindenki elkészítette a Bocsánat-állatát. Élvezték az óra minden pillanatát.
Megbocsátás
A megbocsátás gyakorlása
A megbocsátás témával kapcsolatosan beszélgettünk a bocsánatkérésről, és annak erejéről, fontosságáról. Ez a téma mindennapos osztályunkban. A megbocsátás, a bocsánat kérés-és fogadás nem egyszerű feladat, még felnőtt korban sem.
A meséket hívtuk segítségül a megbocsátás témakörének körüljárásához.
Bocsánat kérő kártyákat készítettünk melyet a hátra lévő időszakban bárki bármikor odaadhat a társának,ha annak szükségességét érzi.
A gyerekek ezután rajzaikon, leveliken keresztül üzentek, mondták el érzéseiket.
A megbocsátás gyakorlása
A megbocsátás témával kapcsolatosan beszélgettünk a bocsánatkérésről, és annak erejéről, fontosságáról. Megtanultuk a megbocsátó szavakat, olvastuk a megbocsátó mondókát, amit kitettünk a faliújságra, és ha volt megbántás az osztályban, akkor is felolvastuk, ezzel biztatva a két bántottat a békülésre. Tanultunk egy Megbocsátó-pacsi kézmozdulatsort. Ezt kellett elmutogatni béküléskor.
Szabadon engedtük a képzeletünket és mindenki megalkotta a maga kis „Megbocsátó-lény”-ét. Ezek a kis vidám, színes, szívekkel, szeretet-jelképekkel díszített fantázia állatkák, csodalények segítették e hónapban megtanulni nekünk, hogyan kell őszintén bocsánatot kérni, megbocsátani, haragunkat elengedni. Boldogságórás faliújságunkat ebben a hónapban e rajzaink díszítették.
Tulipánokat hajtogattunk, szirmaira írtuk a megbocsátó üzeneteket. Harag, összezördülés esetén, a „Sajnálom!”, „Bocsánat!” – tulipánok átadása segítette a békülést.
A meséket hívtuk segítségül a megbocsátás témakörének körüljárásához. Eljátszottuk a Ki az okosabb? című mesét. Megbeszéltük, hogyan kerülhették volna el a kiskecskék a veszekedést. Megnéztük A három kismalac és a farkas című rajzfilmet. Örültünk, hogy végül jóra fordult a történet, és a kőházikót építő kismalac megbocsátott testvéreinek.
Nagy hangsúlyt fektettem a Föld napjáról való megemlékezésre. Több verset találtunk a témában. Felolvastuk, mondogattuk őket. Ezek segítségével hívtam fel a gyerekek figyelmét a Föld védelmének fontosságára. A témához illő videókat is néztünk (Berta Kati: A Föld meséje; Rajzos mese: Minden nap a Föld napja!) A gyerekek rajzaikon keresztül üzentek, mondták el érzéseiket. Iskolánk melletti téren folytattuk Boldogságóránkat. A fákat körülölelve, a virágokat körülállva jelképesen köszöntöttük a Föld élőlényeit, és így fejeztük ki, hogy fontos számunkra a védelmük. Itt is elmondtuk a megtanult verset. Azt is fontosnak tartottuk, hogy hirdessük ezt a jeles napot. A téren áthaladó embereket megszólítva, a gyerekek átadták kis rajzaikat.
Lelkes kollégáim segítségével a Fenntarthatósági témahéten megvalósult a Föld Napi Üdvözlet flashmobunk az alsó tagozatosok részvételével. Nagy sikere volt a gyerekek körében. Közösen elénekeltük Bagdi Bella: Gyújts egy gyertyát a Földért című dalát. A róla készült videó itt tekinthető meg:
Szintén a Fenntarthatósági témahét keretén belül tartottunk egy vidám akadályversenyt alsó tagozatosainknak.
Meixner Ildikó EGYMI Mohács Oldi Tagintézmény
Az áprilisi témát igen sokoldalúan dolgoztuk fel.
Az óra eleji bemelegítő torna után a megbocsátásról szóló történetet hallgatták meg a gyerekek, majd ezt beszéltük meg. A rejtvény megfejtése után megbeszéltük a sajnálom szó jelentését, az értelmét, majd szavakat gyűjtöttünk a megbocsátáshoz. Rájöttek, hogy nem is olyan nehéz bocsánatot kérni ( bár valakinek az! ! ) Bagdi Bella Hooponopono problémamegoldó meditációjával erősítettük meg a témát.
Az áprilisi foglalkozásunk témája a Megbocsátás volt. A jó hangulat megalapozásához énekeltünk és mozogtunk Bagdi Bella: Ha boldog vagy … c. dalára. Majd arról beszélgettünk, hogy miért jó érzés, amikor boldogok vagyunk.
De sajnos nem mindig felhőtlen a boldogságunk. Időnként előfordulhat, hogy olyat teszünk vagy mondunk, amivel megbánthatjuk egymást.
A probléma érzékeltetéséhez szerepjátékban elevenítettek meg a gyerekek egy nemrég történt, megbántásra okot adó cselekedetet. Ennek kapcsán a következő kérdésekre kerestük közösen a válaszokat: Miért bántódott meg az osztálytársad? Milyen érzés lehet ez neki? Kivel történt már hasonló? Milyen érzés, ha bennünket bántanak meg? Hogy érezzük magunkat ilyenkor?
Ebben az életkorban gyakran előfordul, hogy összekapnak – de hamar ki is békülnek egymással. Ügyesen megfogalmazták a gyerekek, hogy bizony rossz érzés a haragtartás. Bocsássunk meg egymásnak!
De mit is jelent a megbocsátás? Hogy jelezhetjük, hogy már nem haragszunk? A megbocsátás jeleit el is játszottuk. Ilyen volt a mosoly, az ölelés, a pacsizás, de a kézfogás is. Jó volt látni közben a sok mosolygós arcot!
A Hahó együttes: Barátság c. dalának hallgatása közben már alig várták a refrént, melyet nagy örömmel és tapssal kísérve énekeltek együtt: Béke, béke, barátság, mi volt ez a szamárság!
Majd bocsánatkérő „varázsszavakat” gyűjtöttünk össze. Ezek használatával mindenki elkészítette bocsánatkérő lapját, melyet kitűztünk a Boldogság falunkra is.
A foglalkozás zárásaként vidáman táncolt az egész osztály az egyik kedvenc zenéjükre.
Sikerült most is sok élménnyel gazdagodnunk!
Kisnánai Szent Imre Általános Iskola
A megbocsátást színes alkotásként képzeltük el, de kicsit változtattunk rajta. Szavak helyett rajzot, kéz helyett lábbal rajzolt kép.
Jól szórakoztunk és szép képek készültek!
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola
Az áprilisi téma mindennapos feladat. Az iskolai élet során gyakran találkoznak ilyen helyzettel, amikor meg kell bocsátanunk egymásnak. Nem könnyű feladat beismerni tettünket, cselekedeteinket, kimondott szavainkat. Szituációs helyzetek alatt gyakorolhatták a varázsszavakat: köszönöm, kérlek, sajnálom…stb.
Debrecen-Józsa Kerekerdő óvoda
Április témája. / Megbocsátás
Varázsszavak:
Sajnálom,
kérlek bocsáss meg,
köszönöm,
szeretlek🙂!
A tündértestvérek meséje után varázspálca járt körbe és arra kerestük a választ,ha tehetnénk mit kívánnánk a tündértől.
Azt kértem a gyerekektől tárgyi dolog most nem lehet. Csodaként éltem meg azt is hogy ezt megértették,értelmezni tudták, de az is csodálatos volt ,amilyen válaszokat kaptam.
Szeretet,ölelés.. mindenkinek legyen étele.
Az egyik kisfiú azt mondta: mindenki szeressen mindenkit, de magát is. Kulcsmondat ez. Önmagunk szeretete talán a legfontosabb.
Nem tagadom/ örömkönnyek szöktek a szemembe. Később szíveket készítettek, amelyet annak adhattak oda akit nagyon szeretnek,kedvelnek. Mi felnőttek is részesülhettünk ebből. ❣️❣️💘
A megbocsájtás gyakorlása ismét egy olyan téma ami a középsúlyos értelmi fogyatékos gyerekeknek nehezen megfogható. Ha megbántanak valakit, vagy két tanuló között valami konfliktus van, akkor csak felnőtt irányításával kérnek bocsánatot, és a megbántott gyermek pedig egy ölelés kíséretében megbocsájt. Ezt a gyakorlatot évek óta végezzük, de még önálló kezdeményezéssel soha nem találkoztam. Természetesen a témát megbeszéltük, feldolgoztuk az ajánlások alapján. Meghallgattuk a hónap dalát, kiszíneztük a bocsánat macit. Feldolgoztuk A három csibe olvasmányt és rajzoltak megbocsájtó állatot. A Föld napjára pedig az osztály kezdeményezésére elénekeltük Bagdi Bella Gyújts egy gyertyát a földért című dalát.